۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

ممانعت از تحویل جنازه؛ بهروز آلخانی اعدام شد

behroz-alkhani
خبرگزارى هرانا – بهروز آلخانى زندانى سیاسى، در زندان ارومیه به دار آویخته شد و مسئولین از تحویل جنازه خودداری می کنند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام بهروز آلخانى سحرگاه امروز چهارشنبه چهارم شهریور در محوطه زندان ارومیه اجرا شد ولی علیرغم مراجعه و انتظار خانواده، مسئولین قضایی تاکنون از تحویل جنازه خودداری کرده اند.
به گفته پیمان آلخانی برادر بهروز، خانواده اش تاییدیه ای مبنی بر اجرای حکم از سوی دادسرای ارومیه دریافت کرده اند.
گفته مى شود همزمان پنج محکوم جرائم مواد مخدر نیز در این زندان اعدام شده اند.
بهروز آلخانى در شرایطى اعدام شد که حکم اعدام وى در دیوان عالى کشور نقض شده بود و گفته مى شد که پس از اعتراض رسیدگى مجدد هنوز انجام نشده است.
اتهامات این زندانى محاربه، ارتباط با گروه پژاک و مشارکت در ترور دادستان خوى عنوان شده است، ىنابر مندرجات دادنامه  بهروز آلخانی که از سوى هرانا انتشار یافت وی هیچ گاه اتهام ترور دادستان خوى و انجام عملیات مسلحانه را نپذیرفته بود.

۱۳۹۴ شهریور ۲, دوشنبه

یک زندانی در بندرعباس اعدام شد

edam 6
خبرگزاری هرانا – حسین کریمی زندانی محکوم به اعدام، صبح امروز در زندان بندرعباس به دار آویخته شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم حسین کریمی اهل بندرعباس ۲۵ ساله که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه امروز دوشنبه دوم شهریور ماه در زندان بندرعباس اجرا شد.
حسین کریمی دیروز به انفرادی منتقل شده بود و مسئولین قضایی از خانواده وی خواسته بودند جهت انجام آخرین ملاقات به زندان بندرعباس مراجعه کنند.
این زندانی هفته پیش نیز به همراه شش تن دیگر به انفرادی منتقل شده بود که به دلایلی حکم وی اجرا نشد و به بند عمومی بازگشت.

۱۳۹۴ شهریور ۱, یکشنبه

حکم حبس چهار تن از فعالین مدنی صادر شد

arash sadeghi golrokh navid behnam
خبرگزاری هرانا – آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی، نوید کامران و بهنام موسیوند از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به حبس محکوم شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه سی و یک مرداد حکم بدوی چهار تن از فعالین مدنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به آنان ابلاغ شد، طی این حکم آرش صادقی به پانزده سال حبس محکوم شد که قرار است طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات در مرحله تجدید نظر کاهش یابد، گلرخ ابراهیمی به شش سال حبس و نوید کامران و بهنام موسیوند نیز هر کدام به ۱۸ ماه حبس محکوم شد.
آرش صادقی در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر هرانا گفت: “تقریبا برای همه اتهامات اشد مجازات صادر شده است، هفت سال و نیم برای اجتماع و تبانی علیه نظام، ۳ سال برای اتهام توهین به بنیانگذار انقلاب، ۳ سال برای تشکیل گروه و ۱۸ ماه برای اتهام تبلیغ علیه نظام، در مجموع ۱۵ سال حبس که قرار است در مرحله تجدید نظر ماده ۱۳۴ اعمال شود.”
این در حالی است که اشد مجازات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی در قانون مجازات اسلامی پنج سال و اشد مجازات تبلیغ علیه نظام نیز یک سال است و به نظر می رسد قضات با محاسبه و اعمال سلیقه ای ماده ۱۳۴ اقدام به صدور حکم می کنند.
به گفته آرش صادقی محمل ورود همه اتهامات فعالیت های مسالمت آمیز نظیر دیدار با خانواده های زندانیان، شرکت در تجمعات مسالمت آمیز و مصاحبه های وی بوده است و قاضی صلواتی اجازه مطالعه پرونده را به وکلای وی نداده و دادگاه بدون حضور وکیل تعیینی برگزار شده است.
آرش صادقى، گلرخ ابراهیمی، نوید کامران و بهنام موسیوند آخرین بار پانزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۳ در محل کار بازداشت و پس از مدتی با تبدیل قرار بازداشت تا صدور و قطعی شدن حکم آزاد شدند.

۱۳۹۴ مرداد ۳۰, جمعه

انتقال یک زندانی جهت اجرای حکم اعدام

edam
خبرگزاری هرانا – یک زندانی محکوم به قصاص پس از تحمل ۲۱ سال حبس، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناصر عبدالهی در زندان بندرعباس، امروز جهت اجرای حکم قصاص به سلول انفرادی منتقل شد.
آقای عبدالهی اهل بندر لنگه در استان هرمزگان است و ۲۱ سال گذشته را بابت پرونده انتسابی مورد اشاره در زندان به سر برده است.
لازم به یادآوری است زمان اجرای حکم اعدام ناصر عبدالهی سحرگاه فردا در زندان بندرعباس تعیین شده است.

۱۳۹۴ مرداد ۲۵, یکشنبه

آتنا فرقدانی، برنده جایزه شجاعت شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها شد


آتنا فرقدانی کارتونیست زندانی برنده‌ جایزه‌ شجاعت کشیدن کاریکاتور از سوی شبکه‌ بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ه(CRNI) شد.
این جایزه‌ قرار است در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در مراسمی هم‌زمان با نشست سالانه انجمن کاریکاتوریست‌های مطبوعات آمریکا از سوی رابرت راسل، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این شبکه‌ بین‌المللی به آتنا فرقدانی (کارتونیست زندانی) اهدا شود.
شبکه‌ بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها جایزه‌ شجاعت خود را هر ساله به کارتونیستی اهدا می‌کند که به دلیل کشیدن کاریکاتور و استفاده از آزادی بیان در خطر قرار گرفته باشد.
این جایزه‌ برای جلب توجه عمومی و رسانه‌ای به شرایط وخیم این افراد شکل گرفته تا فشار بین‌المللی را متوجه کسانی سازد که حق آزادی بیان و حقوق بشر این کارتونیست‌ها را محدود و نقض کرده‌اند.
پیش از این نیز در سال ۱۳۸۰ نیک آهنگ کوثر و در سال ۱۳۸۹ مانا نیستانی، کارتونیست‌های ایرانی، موفق به دریافت این جایزه‌ بین‌المللی شده بودند. این جایزه در سال ۲۰۱۴ مشترکا به دو کارتونیست از هند و فلسطین اهدا شد که اولین زنانی بودند که برنده این جایزه می‌شدند.
آتنا فرقدانی هنرمند نقاش و کارتونیست منتقد، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا است. او به خاطر کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع شد.
خانم فرقدانی به علت کشیدن و انتشار کارتونی در اعتراض به طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی ایران که حق کنترل موالید و حقوق زنان را در ایران محدود می‌کرد، زندانی شده است.
او سال گذشته پس از یک دوره کوتاه بازداشت، با انتشار ویدیویی به شرح دوران بازداشت خود پرداخت و از جمله گفت که ماموران زن در بازرسی بدنی او را برهنه کرده و برخورد خشنی با او داشته‌اند.
خانم فرقدانی پس از انتشار این ویدئو به دادگاه انقلاب احضار شد که به گفته نزدیکانش در آنجا یک مامور زن و یک مامور مرد او راکتک زدند و او را به زندان قرچک ورامین فرستادند.ین کارتونیست در خرداد ماه ۱۳۹۴ به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به اتهام "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و ماموران بند ۲ الف سپاه در حین بازجویی‌اش" به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد.

۱۳۹۴ مرداد ۲۳, جمعه

ادامه زندان بهاره هدایت غیرقانونی است

بهاره هدایت
خبرگزاری هرانا – ادامه بازداشت زندانی سیاسی، بهاره هدایت علیرغم لازم الاجرا شدن قانون مجازات جدید و به خصوص ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، غیرقانونی است و او می بایست آزاد شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ادامه بازداشت بهاره هدایت غیرقانونی است و این زندانی سیاسی و فعال دانشجویی می بایست هرچه سریعتر آزاد شود.
یک منبع مطلع در این رابطه در مصاحبه با هرانا با ذکر این نکته که “دادستان مانع اجرای ماده ۱۳۴ و آزادی بهاره هدایت شده است” گفت: “نگاه داشتن ایشان منطق قانونی ندارد. اجرای احکام با عدم پذیرش مسئولیت می گوید که نامه ای داده است و از شعبه ۵۴ خواسته است که مسئله آزادی ایشان رسیدگی شود. اما شعبه ۵۴ می گوید که به دست من نرسیده است.”
ایشان با ذکر این مطلب که “البته دادستانی اجازه نمی دهد که در مورد زندانیان سیاسی، امنیتی اجرای احکام مستقیما مکاتبه کند. این مکاتبه باید از طریق دادستان باشد” اظهار داشت: “پس از طرح بحث هایی در فضای رسانه ای دراین رابطه دادستانی نامه را ارسال کرده است. اما از سوی دیگر حکم تعلیقی ای که می بایست همان ابتدای کار بر روی پرونده اجرا می شد را در این مقطع در پرونده گذاشته اند. این در وضعیت فعلی از لحاظ حقوقی غیرقانونی است. زیرا در آن زمان ان حکم تعلیقی باید با حکم موجود جمع و تجمیع احکام برای اعمال ماده ۱۳۴ ارسال می شد.”
این منبع مطلع در ارتباط با چگونگی اعمال ماده ۱۳۴ بر پرونده بهاره هدایت گفت: “در این مقطع ماده ۱۳۴ تنها بر روی هفت سال و نیم حکم ایشان اعمال شده و بعد حکم دو سال را به ان اضافه کرده اند. این عمل غیرقانونی است و حتی قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، مقیسه با آن مخالف است.”
لازم به ذکر است که پیشتر مسئول اجرای احکام، نصیرپور اعلام کرده بود که حکم بهاره هدایت از نظر اجرای احکام پایان یافته
بهاره هدایت که متولد سال ۱۳۶۰ فعال دانشجویی دانشگاه تهران و جنبش زنان، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت بوده است، در دی ماه سال ۸۸ بازداشت و پس از ماه ها انفرادی و بازجویی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام “، “توهین به رهبری” و “توهین به رئیس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد.
دادگاه انقلاب هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام “اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵” نیز به اجرا درآورد و وی در مجموع به ٩ سال و نیم حبس محکوم شد که شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مرداد ۱۳۸۹، این حکم را عینا تایید کرد.
است.

۱۳۹۴ مرداد ۲۲, پنجشنبه

بازداشت تعدادی دیگر از نوکیشان مسیحی در کرج

iran masihi
خبرگزاری هرانا- در ادامه آزار و اعمال فشار بر نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی عقیدتی در ایران، دست کم هشت تن از اعضای یک کلیسای خانگی در کرج توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. وضعیت کشیش سعید عابدینی نیز در زندان گوهردشت کرج همچنان نگران کننده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هایده شادنیا، شهین بشیری، مونا چهاردولی، اسماعیل فلاحتی، نعمت الله یوسفی و فردی به نام رازمیک به همراه دست کم دو تن دیگر از نوکیشان مسیحی دیگر، روز جمعه شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۴ – هفتم اوت ۲۰۱۵، در حالی که جهت مراسم پرستشی گردهم آمده بودند، از سوی ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند.
به گزارش هرانا به نقل از شاهدان و همسایگان، بازداشت این افراد با بی احترامی و ضرب و شتم صورت گرفته و ماموران امنیتی بازداشت شدگان را با مقداری کتاب و جزوه به خودروهای ون انتقال دادند. بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی که بیسیم و سلاح کمری همراه داشتند، همچنین دیش های دریافت ماهواره ساختمان مذکور را نیز جمع آوری کردند.
آخرین گزارش ها از آزادی موقت سه تن از بازداشت شدگان با قرار وثیقه خبر می دهند، اما از سرنوشت و محل نگهداری دیگر بازداشتی ها خبری منتشر نشده و پیگیری خانواده های آنان در مقابل زندان کرج و دادگاه انقلاب نتیجه ای نداشته است.
همزمان منبع هرانا از ادامه وضعیت نگران کنندۀ کشیش سعید عابدینی در زندان رجایی شهر (گوهردشت) گزارش می دهد. بر اساس گزارش مذکور، شامگاه پانزدهم مرداد ماه به بند دوازده زندان رجایی شهر (بند زندانیان سیاسی – عقیدتی) یورش برده و ضمن بازرسی شدید آن محل، نسبت به کشیش سعید عابدینی رفتار بسیار ناشایستی داشتند. این کشیش ایرانی- آمریکایی، چندی پیش نیز در زندان مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته بود.
بر اساس گزارش ها، هم اکنون ده‌ها نوکیش و ایماندار مسیحی، همانند فعالان و شهروندان بهایی، دراویش، اهل تسنن و دیگر دگراندیشان عقیدتی، در زندان‌ها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی به سر می‌برند.
کمیسیون بین المللی آزادی ادیان در ایالات متحده امریکا، هفته گذشته و در آستانه دومّین سال شروع ریاست جمهوری حسن روحانی، وضعیت نقض حقوق بشر در ایران را همچنان اسف بار خوانده و دستگیری حبس و توقیف بسیاری از زندانیان وجدان را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری آنها شده بود.
همچنین احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، طی بیست‌ و هشتمین نشست شورای حقوق‌‌ بشر آن سازمان پیرامون ادامۀ روند سرکوب گروه‌های مذهبی و عقیدتی در ایران هشدار داده و گفته که حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران مانند یارسان، بهائیان، مسیحیان، دراویش و مسلمانان سنی‌ همچنان نقض می شود و بحرانی است. نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، همچنان نوکیشان مسیحی را آزار داده و تارنماهای آنها را نیز مسدود می کنند. نوکیشان مسیحی اغلب اوقات در دوره بازداشت مورد اذیت و آزار روانی و جسمی شدید از جمله تهدید به اعدام شده اند .

۱۳۹۴ مرداد ۱۶, جمعه

در محکومیت حکم اعدام محمدعلی طاهری؛ بیانیه شش زندانی سیاسی رجایی شهر

bayanie mahkoomait edam

در محکومیت حکم اعدام محمدعلی طاهری؛ بیانیه شش زندانی سیاسی رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری، شش تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج بیانیه ای در محکومیت این حکم صادر کرده اند که در اختیار هرانا قرار گرفته است، این بیانیه به امضای پیروز منصوری، سعید شیرزاد، سهیل بابادی، شاهرخ زمانی، شاهین ذوقی تبار و میثاق یزدان نژاد رسیده است، یادآوری می شود محتوای کامل بیانیه هایی که از سوی دیگران منتشر می شود، لزوما مورد تأیید هرانا نیست. متن کامل بیانیه را در ادامه می خوانید:
اعدام تحت هر شرایطی نوعی قتل یا ترور دولتی است
در حالی که خیزش های مردمی و اعتراضات صنفی این روزها رو به گسترش است و هر روز شاهد اعتصابات کارگران و معلمان و پرستاران هستیم، نه تنها ماشین رژیم در مقابل این اعتراضات بلکه ماشین کشتار ضد بشری رژیم نیز به سرعت خود فزونی بخشیده است به گونه ای که روزانه به طور میانگین سه نفر را به کام مرگ می کشد و بنابر گزارش سازمان عفو بین الملل در شش ماه اول سال جاری ۶۹۴ نفر توسط این ماشین کشتار به قتل رسیده اند که با توجه به لحاظ کردن جمعیت کشوری مقام اول بیشترین اعدام ها را در سطح جهان به خود اختصاص داده است و با توجه به تعداد روز افزون این کشتار ها امکان رسیدن اعدام شدگان به بالای ۱۰۰۰ نفر و حتی ۱۵۰۰ نفر نیز در پایان سال جاری قابل تصور می باشد و این در حالی است که آمار های ارائه شده و جمع آوری شده بسیار کمتر از تعداد واقعی آن است و باز در کنار دارا بودن مقام اول این کشتار ها شاهد ان هستیم که در میان دیگر کشور های دنیا در موارد مربوط به نقض حقوق بشر و محدودیت های اجتماعی و سیاسی بالاترین رتبه ها را در سطح جهان دارد از آن جمله: رتبه ۱۹۱ از میان ۱۹۹ کشور در آزادی مطبوعات،  رتبه ۱۳۰ از میان ۱۳۶ کشور در برابری زنان و مردان، رتبه ۷ در سانسور رسانه ها و اعمال محدودیت برای روزنامه نگاران، رتبه ۳ در زندانی کردن روزنامه نگاران و همچنین رتبه اول در زندانی کردن روزنامه نگاران زن.
در عین حال این روزها خبر نگران کننده ی صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری یکی از زندانیان عقیدتی که ما آن را حمله به آزادی بیان و حق تشکل می دانیم، به گوش می رسد.
نامبرده که در سال ۱۳۸۸ برای بار اول بازداشت و بعد از چند ماه آزاد شد بود، در فروردین ۱۳۸۹ مجددآ بازداشت و مدت ۲ ماه را در انفرادی بسر برد و پس از آن با وثیقه آزاد گردید، در نهایت در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ برای بار سوم بازداشت و به دلیل برگزاری جلسات عقیدتی و تشکیل گروه حلقه عرفان به ۵ سال حبس محکوم گشته بود که در خرداد همان سال پرونده ی نام برده به عنوان یکی از پرونده های نقض حقوق بشر در ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفته بود و وی از همان تاریخ بازداشت و در سلول انفرادی به سر می برد و در اردیبهشت ۱۳۹۴ مجددآ به اتهام مفسد فی الارض در دادگاه انقلاب محاکمه و در چند روز گذشته حکم اعدام وی صادر گردیده است.
ما بر این باوریم که اعدام تحت هر شرایطی یک نوع قتل و ترور دولتی است و کشتن یک نفر برابر است با کشتن تمام بشریت، حال این قتل و ترور محمد علی طاهری باشد یا قتل ریحانه جباری.
از تمامی نهاد های حقوق بشری و بین المللی به خصوص از آقای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه ی حقوق بشر در امور ایران و نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهیم که جلوی این اعدام را گرفته و عجالتا مانع از کشتن محمد علی طاهری شود که تنها به دلیل عقاید خویش نزدیک به ۵۲ ماه است که در انفرادی به سر می برد.
مرداد ۹۴، زندان گوهردشت (رجایی شهر  کرج)
زندانیان سیاسی امضا کننده به ترتیب حروف الفبا به قرار زیر می باشد:
۱ـ پیروز منصوری
۲ـ سعید شیرزاد
۳ـ سهیل بابادی
۴ـ شاهرخ زمانی
۵ـ شاهین ذوقی تبار
۶ـ میثاق یزدان نژاد

ایران برای روزنامه یهودی آمریکایی مجوز موقت فعالیت صادر کرد


روزنامه نيويورک تايمز در گزارشی با عنوان «ايران در حرکتی نادر برای یک روزنامه یهودی رواديد صادر کرد» نوشت، دوسال طول کشيد تا تهران بالاخره به يکی از پرتيراژترين روزنامه‌های جامعه یهودیان آمريکا اجازه ورود به کشور و فعالیت موقت را صادر کند.
نیویورک تایمز اين اقدام دولت ایران را حاکی از تلاش تهران برای تاثيرگذاری بر افکار عمومی یهودیان آمريکا و جلب حمایت آنها از توافق‌ جامع هسته ای ۲۳ تیر ماه وین بین آن کشور و جامعه جهانی دانست.
بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، روزنامه «فوروارد» موضعی در مورد توافق‌نامه اتمی شش قدرت جهانی با ايران نگرفته است، اما خواستار بررسی جامع و تبادل نظر عمیق و گسترده در کنگره آمريکا است و بنیامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، که مخالفت سرسخت این توافق است را مورد سرزنش قرار داده است.
آقای نتانياهو ايران را بزرگترين تهديد امنيتی اسرائيل تلقی می‌کند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز سه شنبه صدور روادید برای این روزنامه، که نزدیک یک قرن پیش برای خدمت به یهودیان مهاجر آمریکا تاسیس شد را تایید کرد و گفت اعتبار این روادید ۳۰ روزه است. با این حال، مسئولان روزنامه گفتند تنها ۷ روز اعتبار داشت و گزارشگر آن، که در این گزارش معرفی نشده، به آمریکا بازگشته است.
روزنامه فوروارد اغلب از سیاست های نتانیاهو انتقاد می کند و هر چند در مورد توافق اتمی با ایران موضع گیری نکرده، اما جین ایزنر سردبیر آن روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت «توافق پیشنهادی با ایران اهمیتی بسیار زیاد برای یهودیان آمریکا دارد، و ما خبرنگار خود را به ایران اعزام کردیم تا نگاهی بی طرفانه و عمیق به آنچه ایرانیان در مورد توافق، آمریکا و اسرائیل فکر می کنند، بیاندازیم و به آگاهی خوانندگان خود برسانیم.»
در این بیانیه همچنین گفته شده است صدور ویزای ورود به ایران در پی دو سال مذاکره با دولت ایران صورت گرفت و این گزارش بی طرفانه به زودی در وبسایت و در خود روزنامه منتشر خواهد شد.

پنج ماه انتظار رمضان احمد کمال برای انتقال به بیمارستان

ramezan ahmad kamal
خبرگزاری هرانا – با گذشت پنج ماه از انتقال مجدد رمضان احمد کمال به زندان رجایی شهر برای ادامه درمان، هنوز نوبت انتقال وی به بیمارستان فرا نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سوری اسفندماه سال گذشته در پی حاد شدن عفونت دست راست و خطر از کار افتادگی، از زندان قزوین جهت ادامه درمان به رجایی شهر منتقل شد ولی مسئولین زندان بعد از حدود پنج ماه با این توجیه بیمارستان زمان را مشخص نکرده است، از اعزام وی خودداری می کند.
دست راست این زندانی تبعه کشور سوریه در درگیری حین بازداشت گلوله خورده و عدم درمان جدی این زندانی سیاسی موجب شد که ماهیچه های دست او تحلیل رود و زخم وی دچار عفونت شدید شود، پزشکان زندان تنها راه جلوگیری از گسترش عفونت و رهایی از خطر از کارافتادگی دست وی را بستری شدن در بیمارستان تشخیص داده اند، مسئله ای که هنوز محقق نشده است.
رمضان احمد کمال که سال ۱۳۸۷ به اتهام عضویت در حزب کارگران کردستان ترکیه بازداشت و به ده سال حبس محکوم شده است، طی این مدت در زندان های ماکو، قزوین، اوین و رجایی شهر زندانی بوده است.

خون دل‌ها خورده‌ایم؛ پنج سال از مرگ محمد نوری گذشت


محمد نوری که اینک پنج سال از درگذشتش می‌گذرد، یکی از نخستین خوانندگان موسیقی پاپ ایران به شمار می‌رود. خواننده‌ای با سبک و سیاق تازه که خواند‌ه‌هایش او را از پاپ خوان های دیگر متمایز می‌ساخت و در واقع شاخه غیر عامیانه پاپ را در ایران نمایندگی می‌کرد.
شاخه عامیانه به سرکردگی جواد بدیع زاده از دل ترانه‌های کوچه و بازار بیرون زده بود که با آن چه بعدها جمشید شیبانی و محمد نوری عرضه کردند تفاوت داشت. شاخه دوم را محمد نوری که خود به آن وابسته بود، موسیقی فاخر می‌نامید. شیبانی بیشتر از موسیقی روز اروپائی مایه می‌گرفت و نوری بیشتر به جانمایه موسیقی روستائی تکیه می کرد.
ترانه‌های نوری به جهت همین اتکا ماندگارتر شدند. جانمایه روستائی به ترانه‌های نوری نوعی سادگی تزریق می‌کرد که با بهره‌گیری از تمهیدات آهنگسازی، رنگ فاخری به خود می‌گرفت.
محمد نوری با "گل مریم" سر برآورد که از همان سادگی فاخر بهره مند بود. او مدت کوتاهی نیز در هنرستان عالی موسیقی نزد اولین باغچه‌بان درس آواز گرفته بود با این نیت که وارد عرصه اپرا شود، ولی خیلی زود آن را رها کرد و ماندن در عرصه پاپ را ترجیح داد.
البته او غالبا می گفت: "من خواننده پاپ نبودم، نیستم و نخواهم بود!" ولی آن‌چه را خوانده باید از دست‌آوردهای در همان عرصه به شمار آورد.
تمایل او بیشتر معطوف به شانسون‌های فرانسوی بود تا پاپ انگلیسی و همین ویژگی سبب توفیق ترانه‌های او شده است. چون ذائقه جمعی ایرانیان با ملودی‌های شانسونی انس و الفت بیشتری دارد.
این تمایل همچنان پس از نوری به شکل شاخه‌ای پر بار از موسیقی پاپ باقی مانده و پس از نوری خوانندگانی چون ویگن و گلنراقی را پرورش داده و همچنان تا سال های ما دوام آورده تا به عارف و فرامرز اصلانی رسیده است. پیروی از این تمایل
محمد نوری از نخستین خوانندگانی نیز هست که با شعر نوی ایران خیلی زود کنار آمد. البته آن بخش از شعر نو که بهره بسیاری از رومانس دارد. آهنگسازانی که با او کار می کردند اگر چه شهرت چندانی نداشتند ولی تحصیل کرده و خبره کار بودند. مثل ناصر حسینی، افسر موسیقی‌دان ارتش و محمد سریر، آهنگساز و دیپلمات سابق. او در این میان به نظر می‌رسد که هماهنگی بیشتری با سریر داشت.
نتیجه همکاری آن‌ها، شماری ترانه یا متن‌هائی از شاعران نو (احمد شاملو، فروغ فرخزاد، نادر نادرپور، فریدون مشیری و حسین منزوی و...) بود. معروف‌ترین ترانه او همان "گل مریم" یا "جان مریم" است که شان نزول آن نیز از فرط سادگی دلپذیر است:
"رفته بودیم با کامبیز مژدهی آهنگساز به چالوس که دیدم کراوات خود را نیاورده‌ام. کامبیز به مرکز شهر رفت تا کراواتی فراهم کند. من هم در یک ساعتی که او نبود مرتکب جرم شدم و شعری را سر هم کردم و وقتی آمد به او دادم که آهنگی روی آن بگذارد. نتیجه کار آن شد که گل مریم به دنیا آمد...
"این همان گل مریم است که پنجاه سال است در گوش و زبان مردم ماست. در عرصه پاپ از این نمونه ها کم نیست. یعنی سادگی فاخر آورده است."
محمد نوری از زمره هنرمندانی بود که می توانست با وجود محدودیت‌ها نیز کار خود را ادامه دهد، بی آن‌که در برابر کارگزاران فرهنگی حاکمیت سر خم کند. اگر گاهی حرارت انتقادی ترانه‌ها را کم می کرد، برای آن بود که راه نفسش را نبندند. چون بی‌نفس دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد.
یکی دو تا از آخرین خوانده های او سخت تاثیر گذار از کار در آمده است. یکی با مطلع "نمی شه غصه ما رو یه لحظه تنها بذاره" با شعری از حسین منزوی و دیگری با مطلع "ما برای آن‌که ایران کشور خوبان شود، خون دل ها خورده‌ایم" با شعری از قصه نویس، نادر ابراهیمی که تا به حال کم‌تر ترانه‌ای از او شنیده‌ایم.
متن ابراهیمی اعتراضی و انقلابی نیست، حدیث دل آزردگی و دلسردی‌هاست. سر خورده از این که عمری را در جستجوی گلی به هدر داده ایم و آن را نیافته‌ایم. برای آن که وطن‌مان بهترین کشور دنیا شود تا قله های بلند کوه ها رفته‌ایم و خون دل‌ها خورده‌ایم ولی شاید بیهوده؛ شاید همه آن‌چه هست همان گونه مانده که بوده است.دو سه فقره از این گونه ترانه‌های وطنی را در سفارت خانه‌ها و مجامع عمومی جمهوری اسلامی به پخش می گذارند تا گفته باشند دردهای جامعه را می شناسند و با مردم هم‌صدایند. اشکالی هم ندارد. روزی سرانجام همه با هم هم‌صدا می شویم.
یعنی پر بها دادن به ملودی، آهنگسازانی چون واروژان را نیز پرورش داده است.

۱۳۹۴ مرداد ۱۵, پنجشنبه

وکلای معاون اجرایی احمدی‌نژاد از وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کردند


وکلای حمید بقایی، معاون اجرایی دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، وضعیت جسمی موکل خود را نامساعد توصیف کرده‌اند.
عادل حیدری و علی اصغر حسینی، وکلای آقای بقایی به سایت خبری دولت بهار که افکار و مواضع آقای احمدی‌نژاد را منعکس می‌کند، گفته‌اند پس از ۵۶ روز از بازداشت آقای بقایی موفق به دیدار با او شده‌اند.
وکلای آقای بقایی نگرانی خود را از 'وضعیت نامساعد جسمی' موکل خود ابراز کرده و گفته‌اند تمدید بازداشت موقت او، وجاهت قانونی ندارد. آنها همچنین از آنچه کندی روند رسیدگی قضایی به این پرونده خوانده‌اند، انتقاد کرده و خواهان سرعت بخشیدن به این روند شده‌اند.
حمید بقایی، روز دوشنبه ۱۸ خرداد امسال احضار و برای او قرار بازداشت صادر شد.
آقای بقایی ۴۶ ساله دومین معاون محمود احمدی‌نژاد پس از محمدرضا رحیمی است که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری او بازداشت می‌شود.
مقامات قوه قضائیه تا کنون از دادن اطلاعات بیشتر در مورد دلایل بازداشت آقای بقایی خودداری کرده‌اند اما چندی پیش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به سازمان صدا و سیما، از قول وکیل حمید بقایی نوشت که او در ارتباط با یک اتهام اختلاس ۳۰۰ میلیون تومانی بازداشت شده است.
نحوه و زمان وقوع این اختلاس اعلام نشده است.
محمود احمدی نژاد پس از بازداشت آقای بقایی با انتشار بیانیه‌ای، او را فردی"پاکدست"معرفی کرد.

۱۳۹۴ مرداد ۱۴, چهارشنبه

تلویزیون ایران خبر ممنوعیت پخش آثار سامی یوسف را تکذیب کرد


داود نعمتی انارکی، مدیر کل روابط عمومی سازمان رادیو تلویزیون ایران، خبر ممنوعیت پخش آثار سامی یوسف، خواننده بریتانیایی ایرانی تبار، را تکذیب کرده و آن را "شیطنت برخی در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی" دانسته است.
در روزهای گذشته، برخی از سایت‌های ایرانی از ممنوعیت پخش آثار او در صدا و سیمای ایران به دلیل اجرای کنسرت در شهر ناصره در ماه رمضان امسال خبر داده‌ بودند.
در واکنش به این اخبار، سامی یوسف در وبسایتش بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که از اجرای کنسرت در شهر ناصره اسرائیل پوزش نمی‌خواهد.
به گزارش خبرگزاری فارس آقای نعمتی انارکی گفته است: "چندی پیش تصویری بی‌نام و نشان از یک نامه غیر رسمی منتشر شد که در آن آمده بود صداوسیما استفاده از آثار سامی یوسف خواننده ایرانی تبار را ممنوع کرده است. آن تصویر و آن نامه غیر رسمی که نه سربرگ و نه مهر و امضاء دارد، واقعیت ندارد."
او گفته است:‌ "پخش آثار ایشان محدود بود و به طور مداوم و گسترده از رسانه ملی روی آنتن نمی‌رفت که حالا با عدم پخش آن در مقاطعی اتفاق خاص و گسترده‌ای صورت گرفته باشد و بخواهد موج ایجاد کند."
سامی یوسف به تازگی در سفری به ایران، آهنگ تیتراژ پایانی فیلم پرخرج محمد، پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، به کارگردانی مجید مجیدی، را خوانده بود.

۱۳۹۴ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

سه زندانی در رفسنجان اعدام شدند

edam
خبرگزاری هرانا – سه زندانی محکوم به اعدام صبح امروز در زندان رفسنجان به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این سه تن که همگی با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، صبح امروز سه شنبه سیزدهم مردادماه در زندان رفسنجان اعدام شدند.
نام یکی از محکومین حسین سیفی قلی عنوان شده و از هویت بقیه محکومین اطلاعی در دست نیست و مسئولین و ارگان های قضایی نیز در این باره اطلاع رسانی نکرده اند.
علاوه بر آمار بالای اعدام، شکل مخفیانه و اعلام نشده بودن اعدام ها نیز موضوعی بوده است که همواره مورد انتقاد سازمان های مدافع حقوق بشر در ایران بوده است.

۱۳۹۴ مرداد ۱۰, شنبه

اعدام سه زندانی در زندان رشت

edam
خبرگزاری هرانا ـ دو زندانی جرائم “مواد مخدر” و یک زندانی متهم به “قتل” در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دادگستری کل استان گیلان، در پی صدور حکم اعدام متهمین با تایید دادستانی کل کشور “ردیف ۱ و ۲″، دیوان عالی کشور “ردیف ۳″  و قوه قضائیه و سیر تشریفات و مراحل قانونی در بامداد جاری روز شنبه مورخ “۹۴/۰۵/۱۰″ احکام صادره با حضور مقامات رسمی و با رعایت موازین شرعی و قانونی در محل زندان مرکزی شهرستان رشت به مرحله اجرا در آمد و اجساد آنها پس از اجرا جهت تحویل به سردخانه منتقل گردید.
لازم به ذکر است تقاضای عفو متهمین ردیف ۱و۲  جدول ذیل در دو مرحله مطرح شده بود که پس از انجام بررسی های لازم و عدم احرازشرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شد.
نام و مشخصات افراد اعدام شده:
ردیف نام و نام خانوادگی نام پدر سن تبعه نوع جرم
۱ آقای (ص. ج) حاجی بابا ۵۸ ساله ایران_ شیراز تهیه و توزیع ۵۰۰ کیلوگرم تریاک
۲ آقای(م.م) سید حجت ۳۸ ساله ایران_  گیلان نگهداری ۷۸۷گرم هرویین
۳ آقای(م.پ) محمد رضا ۳۱ ساله ایران_ تالش قتل عمد