۱۳۹۴ مهر ۷, سه‌شنبه

دو معلم زندانی به قید وثیقه آزاد شدند

bohloli niknezhad
خبرگزاری هرانا – مهدی بهلولی و محمدرضا نیک نژاد دو تن از معلمان زندانی، ساعتی پیش به قید وثیقه آزاد شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی بهلولی و محمدرضا نیک نژاد دو تن از معلمان زندانی، ساعتی پیش به قید وثیقه از بند ۸ عمومی زندان اوین آزاد شدند.
این دو معلم ۱۶ روز را در بند ۲الف در سلول انفرادی گذراندند و پس از پایان روند بازجویی ها، بیست و پنج شهریور ماه به بند ۸ زندان اوین منتقل شدند.
لازم به ذکر است محمد رضا نیک نژاد، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران و مهدی بهلولی از فعالان صنفی مستقل با حکم شعبه دو بازپرسی اوین در تاریخ ۹ شهریورماه توسط ماموران امنیتی در منزلشان بازداشت شدند.
پیش از آغاز ماه مهر علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرده بود که همکاران زندانی اش از آموزش و پرورش پیش از مهرماه آزاد شوند.

۱۳۹۴ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

احراز هویت ۱۳ نوجوان اعدام شده یا زیر حکم

edam-kodakan
خبرگزاری هرانا – هویت ۱۳ زندانی که در دوران نوجوانی دستگیر شده و سپس به اعدام محکوم شدند شناسایی شد. از این تعداد احکام ۸ تن اجرا شده و تعدادی نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هویت ۱۳ زندانی محکوم به اعدام که در دوران کودکی-نوجوانی بازداشت شده اند توسط این نهاد شناسایی شده است، از این تعداد حکم اعدام ۸ تن اجرا شده و ۵ تن نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند. اسامی و مشخصات این افراد در پی می آید:
۱-  وزیر امردین  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  تیرماه/۱۳۹۴  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند عبدل ناظر، تبعه افغانستان، اهل تخار، با برادرش هم پرونده بوده.
۲- محمد قلی زاده  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۳  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند صفر، تبعه افغانستان، اهل شهر بقلان.
۳- محسن بندو  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۹  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به تجاوز به عنف.
۴- شهاب دیر  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند موسی، متهم به قتل، از سال ۹۱ در زندان است.
۵- یاسر عیدی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۹  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای - محمد رییسی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  هم پرونده با یاسر عیدی، علاوه بر سرقت مسلحانه جرائم مواد مخدر هم داشته، وزن در زمان اعدام ۴۱ کیلوگرم بوده که باعث مرگ کند و طولانی وی بر چوبه دار شده.
۷- مهدی هاشمی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۵  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۳  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، از کانون نوجوانان به زندان بندرعباس منتقل شده بود.
۸- سعید عشایری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۷  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل.
۹- مرتضی ذاکری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل، بیش از ۱۲ سال است در زندان است.
۱۰- یاسر انصاری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، ۹ سال است در زندان است.
۱۱- بهروز برایم نژاد  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۶  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  فرزند اکبر، اهل بم.
۱۲- یعقوب رویان  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  ۱۱ سال است در زندان شهاب کرمان است.
۱۳- نصیر برهان زهی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  اهل سیستان و بلوچستان، ۷ سال است در زندان شهاب کرمان است.
لازم به یادآوری است مرتکبین جرم زیر سن ۱۸ سال بر اساس معاهدات حقوق بشری کودک محسوب میشوند، مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و.. همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.
این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است. ایران در کنار کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند. دستگاه قضایی ایران در سالهای اخیر کودکان را پس از دریافت حکم اعدام در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری و پس از رسیدن به سن ۱۸ سال اعدام می‌کند.
* زیر حکم : همچنان تحت حکم اعدام در زندان به سر می برد.
حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  اهل میناب، جرم سرقت مسلحانه.

۱۳۹۴ شهریور ۲۹, یکشنبه

تکمیلی از دستگیری ها در تهران و کرج؛ غزال مقدم نیز بازداشت شد

faalin bazdashti
خبرگزاری هرانا – با احراز هویت غزال مقدم، تعداد بازداشت شدگان روز چهارشنبه تهران و کرج به ۶ تن رسید و گزارش ها از انتقال آنها به زندان اوین حکایت می کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج فعال دانشجویی به نام های سیامک ملامحمدی فارق التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه خواجه نصیر و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک، مهربان کشاورزی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، سپهر صاحبان، حسین جندقیان و کیانا کریم‌پور از دانشجویان و یا فارغ التحصیلان خواجه نصیر و همچنین غزال مقدم که روز چهارشنبه در تهران و کرج بازداشت شده بودند، به زندان اوین منتقل شدند.
این شش تن طی تنها تماس تلفنی که با خانواده داشته اند، اعلام کرده‌اند که در زندان اوین به سر می‌برند.
با وجود تائید بازداشت این افراد از سوی بازپرسی شعبه سوم زندان اوین، علی‌رغم مراجعه مکرر خانواده های این دانشجوبان به زندان اوین، تاکنون موفق بە ملاقات با فرزندان خود نشده و بازپرسی نیز از پذیرفتن خانواده‌ها و اطلاع رسانی درباره‌ی پرونده سرباز زده است.

۱۳۹۴ شهریور ۲۰, جمعه

محرومیت از تحصیل شهروند بهائی به بهانه نقص در پرونده

mahyare naddaf
خبرگزاری هرانا – مهیاره نداف، شهروند بهائی در نتیجه کنکور سراسری سال جاری با نقص در پرونده مواجه شده و از ادامه تحصیل محروم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهیاره نداف، شهروند بهائی که در کنکور سراسری سال جاری در گرایش علوم انسانی شرکت کرده و حائز رتبه ۱۸۲۹ شده بود، پس از وارد کردن مشخصات در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده رو برو شد.
یک منبع مطلع در این ارتباط به خبرنگار هرانا گفت که پس از مراجعه این شهروند بهائی به آدرس ذکر شده برای رفع نقص پرونده به ایشان گفته اند که “شاید یک ماه دیگر نقص پرونده شما معلوم شود.” همچنین هیچ برگه ای حتی مبنی بر مراجعه ایشان ارائه نکرده اند و به ایشان گفته اند”ما کاره ای نیستیم ، به رئیسمان آقای نوربخش در تهران مراجعه کنید”
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “گزینه نقص در پرونده را در مورد شهروندان بهایی که می‌خواهند از تحصیل محروم کنند به کار می‌برند و این از سال ۱۳۸۵ متداول شده است. این در حالی است که حسن روحانی وعده داده بود مشکل محرومیت از تحصیل در دانشگاه را حل خواهد کرد. پس از کنکور سراسری سال جاری بسیاری از شهروندان بهایی با گزینه “نقص در پرونده” روبرو شده و از تحصیل محروم شدند.”

۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

سهیل بابادی به هفت سال حبس محکوم شد

soheyl babadi
خبرگزاری هرانا – “سهیل بابادی” زندانی سیاسی زندان رجایی شهر که به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس محکوم شده بود، به تازگی طی حکمی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به هفت سال زندان دیگر محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یازدهم شهریورماه، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست “قاضی مقیسه”، سهیل بابادی را به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به هفت سال زندان محکوم کرد، دادگاه وی به اتهامات جدید ۱۴ اردیبهشت برگزار شده بود.
سهیل بابادی پیشتر به اتهام توهین به مقدسات در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان نیز به ۵ سال حبس محکوم شده بود.
سهیل بابادی، زندانی محبوس در زندان رجائی شهر، در تاریخ اول خرداد ماه ۱۳۹۱ و به دلیل نوشتن قطعاتی طنز در صفحه فیس بوک “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بازداشت شد. بابادی که در دادگاه کیفری استان به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس محکوم شده است و پرونده ای مفتوح و بدون صدور حکم با اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب دارد، پیشتر و در شهریور ۱۳۹۲ در نامه ای از زندان که توسط هرانا منتشر شد، از ضرب و شتم و اتهامات جنسی و خانوادگی توسط بازجویانش برای تحت فشار قرار دادن او جهت اخذ اعتراف خبر داده و گفته بود که بر اثر این فشار و تهدید ها، همسرش طفل ۴ ماهه را که باردار بود سقط کرده است. بابادی در این ارتباط در نامه خود می گوید: “بازجو هم پس از شنیدن این خبر در حین مکالمات تلفنی ما ( تلفن همسرم توسط اطلاعات سپاه شنود میشود) نزد من آمده و با ابراز خوشحالی گفت حتما این بچه حرامزاده بوده که به این سرنوشت دچار شده.”

۱۳۹۴ شهریور ۱۱, چهارشنبه

احضار و گشودن پرونده جدید برای بهنام ابراهیم زاده در زندان

بهنام ابراهیم زاده
خبرگزاری هرانا – صبح امروز بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و زندانی سیاسی به دفتر حفاظت زندان رجائی شهر احضار و در ارتباط با شکایت یکی از مدیران داخلی زندان مورد بازجویی قرار گرفت.
بنا بر اطلاع خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانی سیاسی و فعال کارگری بهنام ابراهیم زاده صبح امروز و به دنبال شکایت “امیریان” از مدیران داخلی زندان به دفتر حفاظت زندان رجائی شهر احضار و توسط شخصی با نام “مُضارع” مورد بازجویی قرار گرفت.
موضوع بازجویی این فعال کارگری محبوس، شکایت امیریان از او به اتهام توهین به این مسئول زندان در هنگام بازرسی می باشد. اتهامی که توسط بهنام ابراهیم زاده رد شده است. این بازرسی در تاریخ ۲۳ مرداد سال جاری انجام شده است.
گفتنی است که فعال کارگری و زندانی سیاسی، بهنام ابراهیم زاده که چندی پیش با حکم جدید و قطعی هفت سال و ده ماه و هجده روز روبرو شده است، بر خلاف اصل تفکیک جرائم در سالن پنج اندرزگاه دو زندان رجائی شهر، موسوم به دار القرآن و در کنار زندانیان خطرناک در حال گذراندن دوران زندان خود می باشد.
بهنام ابراهیم‌زاده که بیش از ۵ سال است که در زندان به سر می‌برد، در پی‌ محاکمه‌ مجدد در دی‌ ماه سال گذشته و در مرحله بدوی به ۹ سال و نیم زندان دیگر محکوم شد. حکم این زندانی سیاسی پس از تجدید نظر و قطعی شدن حکم با کاهش به ۷ سال و ده ماه و هجده روز به این زندانی در زندان رجائی شهر ابلاغ شده است.
بهنام ابراهیم‌زاده از فعالان شناخته شده کارگری و فعال دفاع از حقوق کودک است. وی از سال ٨٩ در بازداشت بسر می‌برد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
این فعال کارگری پس از گذراندن حکم ۵ ساله خود و با قطعی شدن حکم جدید، می بایست برای مدت بیش از هفت سال دیگر را نیز در زندان سپری کند.