۱۳۹۴ دی ۳, پنجشنبه

پرونده سازی اداره اطلاعات سنندج علیه یک خانواده بهایی

raoofi family
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهریورماه امسال اداره اطلاعات سنندج، ذبیح الله رئوفی شهروند بهایی را به اتفاق چند شهروند غیربهایی بازداشت کرد.
آقای ذبیح الله رئوفی به گزارشگر هرانا گفت که علیرغم اینکه برخورد بازجویان با شخص وی خوب بوده ولی پس از آزادی متوجه شده که تعدادی از شهروندان غیربهایی که با وی مراوده داشتند نیز، طی همین مدت بازداشت شدند و مشخص نیست تحت چه شرایطی وادار شده اند که علیه وی به صورت خصوصی شکایت مطرح کنند.
یکی از این شهروندان که همزمان با ذبیح الله رئوفی بازداشت شده، آقای محمدصلاح الدین رشیدیان، به گزارشگر هرانا گفت که وی پس از بازداشت و در اداره اطلاعات، در پی تهدیدهای بازجویان به محاکمه به اتهام ارتداد و اعدام و وعده ی آزادی، مجبور شده است که شکایتنامه ای را علیه ذبیح الله رئوفی امضا کند.
به گفته آقای رشیدیان علاوه بر وی، دست کم سه شهروند دیگر به نام های “انتظار رحیمی”، “ژیلا نگهدار” و “شاهو محمدی” نیز به همین شیوه وادار به طرح شکایت علیه خانواده رئوفی شده اند.
آقای رئوفی به گزارشگر هرانا گفت: “من که نمی دانم دقیقا چه اتفاقی افتاده است، ما با این افراد ارتباط خوبی داشتیم ولی بعد از بازداشت و آزادی دو سه نفرشان آمدند با معذرت خواهی که ما مجبور شده ایم شکایت کنیم علیه شما و حتی یک نفرشان نامه با دستخط و امضا نوشت که من مجبور شدم، یک آقایی هم که شکایت کرده بود آمد نصف شب در خانه ما داد و بیداد که شما باعث شدی زن و بچه مرا بگیرند.”
محمدصلاح الدین رشیدیان که هم اینک به قید وثیقه آزاد است (احضاریه و وثیقه ضمیمه است)، به گزارشگر هرانا گفت: “من به بازجو گفتم چه شکایتی بکنم وقتی ایشان نه تبلیغی و نه چیزی انجام داده و بازجو جواب داد که شما شکایت کن، ما قبلا از آنها تعهد گرفتیم که حتی اگر کسی شخصا هم از آنها درباره بهاییت سوال کرد، جواب ندهند.”
گفتنی است پروانه رحمانی، همسر آقای رئوفی، هم اینک در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج زندانی است.
ذبیح الله رئوفی نیز در روز ۱۷ شهریور ماه سال جاری در سنندج بازداشت و در بیست و سوم همین ماه با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی نیز توسط اطلاعات شهر سنندج بازداشت شده بود.
لازم به ذکر است که ذبیح الله رئوفی در روز ۲۳ آذر ماه سال جاری به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده و منتظر صدور حکم از این مرجع قضایی و امنیتی است.
ذبیح الله رئوفی، شهروند بهائی اهل سنندج پیشتر و در سال ۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس در شهرستان تویسرکان تبدیل شد و آقای رئوفی دوران این حبس را در آن شهرستان گذراند.

۱۳۹۴ آذر ۲۸, شنبه

یک شاعر در کرج بازداشت شد

mohammadreza haj rostam beiglu
خبرگزاری هرانا – خانواده محمدرضا حاج رستم بگلو، شاعر جوان، از بازداشت و انتقال وی به مکانی نامعلوم خبر داده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پدر آقای حاج رستم بگلو در صفحه شخصی این شاعر نوشته است که وی بعد از ظهر چهارشنبه از سوی عده ای که خود را پلیس امنیت معرفی کردند، بازداشت شده است.
مأمورین بعد ازمراجعه به منزل پدری این شاعر و بازرسی و تفتیش، او را به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.
از اتهامات، دلایل بازداشت و محل نگهداری آقای حاج رستم بگلو اطلاعی در دست نیست و پیگیری های خانواده وی تا کنون بی نتیجه بوده است.

۱۳۹۴ آذر ۲۰, جمعه

روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را آزاد کنید

Writing a Letter
خبرگزاری هرانا – “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان” طی بیانیه ای ضمن ابراز تأسف از استمرار نقض حقوق بشر در ایران و زندانی شدن روزنامه نگاران و فعالین مدنی، خواستار آزادی فوری تمام روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر زندانی شده است. متن کامل بیانیه را می توانید در ادامه بخوانید:
روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را آزاد کنید
با تداوم رویه دیرینه‌ی سلب آزادی ها در ایران، دستگیری و زندانی کردن فعالان مدنی، حقوق بشری و روزنامه نگاران ادامه دارد. در این راستا در چندماه اخیر شماری از اصحاب رسانه و مطبوعات از جمله حسن شیخ آقایی در کُردستان، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی و افرادی دیگر  دستگیر و بازداشت شده اند.
در همان حال روزنامه نگار کُرد عدنان حسن پور از ده سال پیش و خسرو و مسعود کُرد پور قریب سه سال است محبوس و از حقوق و آزادیشان محروم گردیده اند. هم راستا با برخورد با روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر نیز از حبس و بازداشت و آزار مصون نبوده اند، به طوری که تعدادی از فعالین برجسته ی حقوق بشر از جمله خانم ها نرگس محمدی، بهاره هدایت و آقایان عبدالفتاح سلطانی، محمد صدیق کبودوند، محمد سیف زاده و فعال اجتماعی سعید مدنی و شمار دیگری از فعالان مدنی و اجتماعی از چندین سال پیش محبوس و زندانی شده اند که وضعیت سلامتی و یا بیماری برخی از آنها در آستانه مرز خطرناک و بسیار نگران کننده است. در همین رابطه خانم نرگس محمدی به دلیل وخامت بیماری نیاز شدید به مراقبتهای ویژه پزشکی در خارج از زندان دارد و آقای کبودوند نیز به علت نگه داشته شدن نزدیک به یک دهه در زندان به چندین بیماری صعب العلاج مبتلا گردیده است.
سازمان دفاع از حقوق بشر کُرد ستان ضمن ابراز تاسف از استمرار دیرپای نقض حقوق بشر در ایران، همراه با درخواست برای توقف روند بازداشت و برخورد با روزنامه نگاران و فعالان عرصه های مدنی و حقوق بشر و خواسته ی پایان دهی به نقض آزادی های بیان و مطبوعات و حقوق بشر، آزادی فوری تمامی روزنامه نگاران  و فعالان حقوق بشر زندانی از جمله عدنان حسن پور، خسرو کردپور، مسعود کردپور، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، نرگس محمدی، بهاره هدایت، عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده، سعید مدنی و محمد صدیق کبودوند را خواستار است.

۱۳۹۴ آذر ۱۶, دوشنبه

حسین موسویان به دادسرای اوین احضار شد

dr. hossein moosavian
خبرگزاری هرانا – حسین موسویان، فعال سیاسی و رئیس هیات اجرائیه جبهه ملی ایران به شعبه دوم دادگاه انقلاب مستقر در اوین احضار شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین موسویان، فعال سیاسی و رئیس هیات اجرائیه جبهه ملی ایران طی احضاریه کتبی به شعبه دوم دادگاه انقلاب مستقر در اوین احضار شد.
بنا بر این گزارش دلیل این احضار اخذ توضیحات در ارتباط با پرونده ای که برای ایشان در آن بازپرسی مفتوح است اعلام شده است.
همچنین در این احضاریه قید شده است که ایشان می بایست ظرف مدت پنج روز خود را به دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران، دادسرای اوین معرفی کند و در غیر اینصورت حکم جلب ایشان صادر خواهد شد.
حسین موسویان، رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران در پاسخ خبرنگار هرانا در ارتباط با این احضار گفت که از علت و دلیل آن مطلع نیست و نمی داند که آیا این احضاریه در ارتباط با مسئولیت وی در جبهه ملی است و یا در ارتباط با موضوع دیگری است. وی ادامه داد که : هیچ اطلاعی ندارم. باید مراجعه بکنم تا روشن بشود که مسئله چیست.
پیشتر و در شهریور ماه سال جاری نیز حسین موسویان، عضو ارشد و رئیس هیات اجرائیه جبهه ملی ایران توسط وزارت اطلاعات احضار و حدود سه ساعت مورد توقیف و بازجویی قرار گرفته بود. در این بازجویی ها به این فعال سیاسی اعلام شده بود که جبهه ملی ایران اجازه هیچ گونه فعالیت و برگزاری جلسه را ندارد.

مرگ بیش از ۳۰ نفر در اثر ابتلا به 'آنفلوانزای خوکی' در ایران


گزارش‌ها از ایران حاکی است تا کنون دست کم ۳۶ نفر در اثر ابتلا به آنفلوانزای نوع H۱N۱ که به عنوان آنفلوانزای خوکی شناخته می‌شود، در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده‌اند.
امروز دوشنبه ۱۶ آذر، علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان گفت که با "اعلام وضعیت زرد" در این استان به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا، مدارس تمام مقاطع تحصیلی و مهد کودک‌های استان کرمان روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر تعطیل است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، آقای رزم حسینی افزایش آنفلوانزا در استان کرمان را "عادی" دانسته و گفته است "اعلام وضعیت زرد در استان کرمان به دلیل احتیاط بوده است".
علی اکبر حقدوست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مرگ ۲۸ نفر در اثر ابتلا به ویروس H۱N۱ در این استان خبر داده و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس هم گفته است که ۸ نفر در استان سیستان و بلوچستان به علت "ابتلا به آنفلوانزای خوکی" جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته آقای شهریاری علت "شیوع این بیماری خطرناک" در ایران هنوز مشخص نیست.
دیروز یکشنبه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفته بود ۲۲ نفر در اثر ابتلا به این بیماری در استان کرمان جان خود را از دست داده‌ و بیش از صد "بیمار مشکوک به آنفلوانزای H۱N۱" در شهر کرمان بستری شده‌اند. مسئولان درمانی شهر سیرجان هم از بستری شدن حدود ۷۰ نفر در این شهر به دلیل ابتلا به آنفلوانزا خبر داده‌ بودند.

۱۳۹۴ آذر ۱۰, سه‌شنبه

رسول خادم خواهان پیگیری دلایل لغو اجرای ارکستر سمفونیک تهران شد


رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران در واکنش به لغو اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اختتامیه رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان، در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواهان پیگیری دلایل لغو آن شده است.
آقای خادم در نامه خود خطاب به علی جنتی، وزیر ارشاد نوشت که فدراسیون کشتی از ارکستر سمفونیک تهران برای اجرای سرود ملی ایران در مراسم پایانی رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان دعوت کرده بود و با هماهنگی حراست وزارت ورزش و "اخذ مجوزهای لازم" برای اجرای موسیقی در مجموعه‌ ورزشی آزادی شرایط مهیا شده بود، اما ناگهان از ورود این ارکستر "ممانعت شد".
به گفته آقای خادم حضور زنان "پیش از آغاز مسابقات، صرفا به عنوان اجرا کننده برنامه و نه تماشاگر، هیچ مغایرتی با ضوابط جاری کشور نداشته است و اقدام یاد شده در شرایط فعلی جامعه و در میان افکار عمومی و علاقمندان به عرصه فرهنگ در کشور، حال و هوای مناسبی در پی نداشته و ندارد."
آقای خادم از آقای جنتی خواسته که در این باره و موارد مشابه دستور پیگیری دهد و هماهنگی های لازم را در نظر گیرد.
با این حال آقای خادم در نامه خود مشخص نمی‌کند چه کسی یا نهادی مانع ورود اعضای زن ارکستر به سالن مسابقات شده است.
روز گذشته علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ "دلیل اصلی لغو این اجرا، خیلی ساده بود؛ ما به مجموعه‌ ورزشی آزادی دعوت شدیم و آنجا همه‌چیز برای اجرا آماده بود. صندلی‌ها را برای نوازندگان چیده بودند و همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما وقتی ۱۵ دقیقه به زمان اجرا مانده بود و ما داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشور آماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردند که زنان نباید روی صحنه ساز بزنند."
آقای رهبری گفت: "گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه با هم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم. بعد عده‌ای رفتند که رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند، اصلا نمی‌شود، خانم‌ها ساز بزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرا نمی‌کنیم."
پیشتر رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفته بود که این ارکستر قرار است در اختتامیه رقابت های کشتی باشگاه‌های جهان، علاوه بر اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ "ای ایران" و "علمدار" را در این مراسم اجرا کند.
آقای خادم در نامه خود نوشته است که از ارکستر سمفونیک تهران دعوت شده که در مسابقات کشتی جام تختی که در بهمن برگزار می‌شود نیز سرود ملی ایران را اجرا کند.
او از وزیر ارشاد خواست که "اقدامات و هماهنگی لازم" در نظر گرفته شود که موضوع ممانعت از ورود این ارکستر به سالن مسابقات تکرار نشود.