۱۳۹۵ مرداد ۸, جمعه

مدیر عامل سابق پدیده شاندیز 'بازداشت و زندانی شد


غلامعلی صادقی، دادستان خراسان رضوی، اعلام کرد: "محسن پهلوان، مدیرعامل سابق پدیده شاندیز پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شد."
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای صادقی گفته است پس از دریافت گزارش جرایم و تخلفات در شرکت پدیده شاندیز، اقدامات قضایی درباره این پرونده صورت گرفت.
شرکت پدیده شاندیز از اواسط دهه ۱۳۸۰ برای توسعه پروژه‌های ساختمانی در شاندیز، در نزدیکی مشهد، آغاز به کار کرد و با فروش سهام به جذب سرمایه پرداخت. قیمت سهام پدیده شاندیز، که راسا توسط خود شرکت فروخته می‌شد ظرف چند سال چند برابر شد.
این شرکت از دو سال پیش با اتهاماتی در زمینه تغییر کاربری اراضی و چگونگی معاملات سهامش روبرو شد که انبوهی از سهامداران را به فروش سهام ترغیب کرد. با توجه به شمار بالای این سهامداران برای آنها حواله‌های چند ماهه صادر شده اما برخی سهامداران هنوز نتوانسته‌اند حواله‌ها را نقد کنند.
حسین آذین، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس ایران، سال ۹۳ گفته بود: "پرداخت نکردن عوارض تغییر کاربری، فروش سهام و شکایت وزارت جهاد کشاورزی در مورد تصرف مازاد بر واحدهای تجاری قانونی، مهم‌ترین تخلفات شرکت پدیده شاندیز است." به گفته آقای آذین، به استناد قانون تجارت، شرکت پدیده شاندیز نمی‌تواند به شکل سهامی عام عمل کرده و سهام بفروشد؛ بلکه باید سهامش را از طریق بورس بفروشد یا تغییر ماهیت بدهد."
در پی بررسی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۳، کاظم پالیزدار، مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، و وزیر کشور مسئول کمیته رسیدگی به پرونده پدیده شاندیز شدند.
اعضای این کمیته را نمایندگانی از قوه قضائیه، دولت و نمایندگان مجلس تشکیل می‌دهند.

۱۳۹۵ مرداد ۶, چهارشنبه

نگاهی به آغاز جرم انگاری همجنسگرایی در ایران/ امیرحسین ذوالقدری

Gay-Execution-Iran-2005-e1469304764338حدود صد سال پیش در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، اولین اداره‌ی پلیس به دستور شاه قاجار و در نتیجه بازدیدهای سه گانه‌ی او از اروپا تاسیس گردید و کنت دموت فروت، افسر ایتالیایی، به ریاست این سازمان منصوب شد. او در سال ۱۲۹۶ ه.ش کتابچه‌ای بیست و چهار صفحه‌ای می‌نویسد که در ۵۸ ماده‌ی جزایى به عنوان اولین قانون کیفری و با دستور ناصرالدین شاه اجرایی می‌شود.امیرحسین ذوالقدریقانون کنت در سه ماده به جرایم منافی عفت پرداخته است و در این سه ماده یعنی مواد ۱۳-۱۵ با تمرکز بر فرد بزه دیده، نوع مجازات را تعیین کرده است؛ اما این مواد تنها به روابط ممنوعه‌ی جنسی دو جنس مخالف پرداخته است و به لواط و مساحقه هیچ اشاره‌ای نکرده است و از آن‌جایی که قوانین هر جامعه‌ای نشان دهنده‌ی دغدغه‌های مردم آن جامعه است، یکی از نتایجی که می‌توان گرفت این است که مردم در آن زمان دغدغه‌ای نسبت به روابط دو همجنس نداشته‌اند.
اگرچه قوانین کنت، بیش‌تر از این‌که با جامعه‌ی ایران تطابق داشته باشد با قوانین و مکاتب فکری فرانسه مطابقت داشته است اما با بررسی جامعه در آن زمان، می‌توانیم دریابیم که روابط همجنسگرایانه، مخصوصاً روابط دو مرد همجنس به صورت عینی در جامعه مخصوصاً در میان تجار، ارتشی‌ها، استاد و شاگردها، بازاری‌ها و حتی درباریان دیده می‌شده اما با توجه به ممنوعیت این نوع رابطه در شرع اسلام ممکن است که تفکرات همه‌ی مردم در این زمینه با هم همسو نبوده باشد.
آغاز یک سلطنت جدید و جرم انگاری لواط در قانون جدید
یک سال بعد از آن‌که رضا خان، به رضا شاه تبدیل می‌شود و بر تخت سلطنت تکیه می‌زند، لواط برای اولین بار، در سال ۱۳۰۴ در قوانین ایران که عرف گرایی و مذهب در آن نقش به‌سزایی داشتند، جرم انگاری می‌شود و مجازات اعدام برای فردی که مرتکب لواط شده در نظر گرفته می‌شود. در سال ۱۳۱۲ این مجازات به سه تا ده سال حبس تقلیل می‌یابد.
از ماده‌ی ۲۰۷ این قانون، می‌توان برداشت کرد که عملاً رابطه‌ی ناخواسته بین دو همجنس می‌توانسته مورد پیگیری قانونی قرار بگیرد. به طور مثال هرگاه معلم یا کسی نسبت به مجنی علیه سمت صاحب اختیار را داشته و یا کسی که مجنی علیه تحت اختیار و نفوذ او قرار داشته، مورد اشد مجازات قرار می‌گرفته و یا در مثال دیگر فردی مورد اشد مجازات قرار می‌گیرد که با فردی زیر هجده سال تمام رابطه برقرار کرده یا با فردی که دارای ضعف قوای دماغی و بدنی بوده و توانایى دفاع از خود را نداشته است.
البته در مواد بعدی می‌توانیم دریابیم که مردان روسپی و حتی کسانی که بستر فحشا را فراهم و یا آن را تبلیغ می‌کردند هم می‌توانسته‌اند مورد مجازات قرار گیرند.
با این حال اوضاع دگرباشان در زمان پهلوی بهتر از آن چیزی است که پس از انقلاب ۵۷ تا کنون بوده است و حتی با نزدیک شدن به پایان این سلطنت، اوضاع بهتر نیز می‌شده و تعدادی از دگرباشان به دربار راه پیدا کرده و بعضاً پست‌های مهمی نیز
هم‌چنین در بین روشنفکران و هنرمندان، افراد بیش‌تری به این که علناً خودشان باشند و یا حداقل برای عده‌ای از دوستانشان آشکارسازی کنند، اقبال نشان می‌دادند و کم نبودند مراکز تفریحی که تبدیل به پاتوق آن‌ها شده بودند؛ مانند کلوب رشت ۲۹، رستوران یاس در هتل هیلتون و یا کاباره زمرد. اما با آغاز انقلاب همه چیز دگرگون شد.
انقلابی که زندگی را از دگرباشان می‌گیرد
انقلاب ۵۷ مانند تند بادی شرایط سیاسی و اجتماعی ایران را تغییر داد و در نتیجه‌ی این تغییرات تنها برداشت شیعه اثنی عشری از شرع است که در مورد جرم بودن یا نبودن فعلی تصمیم می‌گیرد.
در بدو ماجرا، حکومت با برگزاری دادگاه‌های انقلاب عده‎ی زیادی را تحت عنوان “افساد فی الارض” که می‌تواند به هر فعلی تعلق بگیرد، اعدام کرد اما با این حال در گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل در ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۸ از وقایعی که در هفت ماه نخست پس از انقلاب روی داده، منتشر کرده است، چهار نفر مشخصاً به خاطر لواط و سه نفر هم به اتهام لواط و هم زنای محصنه، اعدام شده‌اند اما یافتن تعداد افرادی که تنها به جرم لواط از آن سال‌ها تاکنون اعدام شده‌اند، کار آسانی نیست؛ هرچند که یافتن اطلاعاتی دال بر گرفتن حق زندگی از افراد به این دلیل، کاملاً خارج از دسترس هم نیست.
با این حال، قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۷۰ تصویب و توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد هیچ تغییر موضعی نسبت به تفکرات مذهبیون در ابتدای انقلاب در مورد جرم بودن روابط جنسی دو همجنس نداشت.
البته باید گفت قانون مجازات اسلامی در طی سال‌های مختلف تا سال ۱۳۹۲ چندین بار تغییر کرد و چندین بار تجدید شد، اما هنوز در مورد روابط دو همجنس هیچ تفاوتی میان روابط مرضی‏الطرفین و تجاوز قائل نشده است و هر دو را جرم می‌داند و برای برخی از رفتارهای جنسی دو همجنس، مانند لواط و یا تکرار مساحقه و دیگر روابط جنسی مجازات اعدام را در نظر می‌گیرد که با مراجعه به قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ کتاب دوم_حدود، فصل دوم از بخش دوم، می‌توان این مواد به انضمام تبصره‌هایش را یافت.
با این حال آقای صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌ی قضاییه در دیداری که با نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان لرستان در اواخر سال ۱۳۹۳ داشت، گفت: “یکی از ایراداتی که مدعیان حقوق بشر به ایران می‌گیرند، این است که ایران جلوی همجنس‌بازی را گرفته‌ و گفته‌اند ایران حتی آن‌ها را اعدام کرده، حال آن‌که ما افراد متمایل به این مسئله را حتی، اعدام نکردیم”.
اگرچه برای رد اظهارات آقای لاریجانی به غیر از متن قانون مجازات اسلامی، می‌شود به اعدام‌هایی که به این دلیل تنها در سال‌های اخیر صورت گرفته و اخبار آن‌ها به رسانه‌ها رسیده است هم اشاره کرد. به طور مثال: اعدام جنجال برانگیز دو نوجوان مشهدی به نام‌های محمود عسگری و ایاز مرهونی در سال ۱۳۸۴ و یا گزارش روزنامه‌ی کیهان در آبان همان سال در مورد اعدام دو مرد به نام‏های مختار.ن و علی.الف در گرگان و هم‌چنین گزارشی که دیده بان حقوق بشر در مورد سه نوجوان به نام‌های محسن.گ از شیراز، مهدی.پ از تبریز و نعمت صفوی از اردبیل که به صورت مجزا اعدام شدند، نوشته است. البته نمونه‌هایی از این قبیل کم نیستند و می‌توان رد پای آن‌ها را پس از سال نود هم یافت؛ مثلاً گزارش ایسنا در ۱۹ خرداد ماه سال ۱۳۹۰ در مورد اعدام سه نفر در اهواز به دلیل ارتکاب لواط یا گزارش همین خبرگزاری در مورد اعدام دو نفر دیگر در ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۳ به نام های عبدالله.ق و سلیمان.ق به اتهام ارتکاب لواط در فارس.
اما با این حال از صحبت‌های آقای لاریجانی و هم‌چنین کاهش تعداد اعدام‌ها به دلیل داشتن رابطه‌ی جنسی با همجنس نسبت به اوایل انقلاب، می‌توان یافت که جمهوری اسلامی قدری از اعتماد به نفس خود، نسبت به آزار و اذیت و گرفتن حق زندگی از دگرباشان را از دست داده است.
چه راه‌هایی پیش پای سیاست مداران و حاکمان ایران است؟!
گفتن از آینده، شاید سخت باشد اما مسلماً جامعه و دنیای سیاست در ایران و جهان، از زمان قاجار تاکنون تغییرات بسیاری کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی برای حفظ منافع‌اش سه راه دارد. اولین راه، رعایت حق حیات، حق برخورداری از بهداشت و درمان، حق عدم تبعیض، حق داشتن حریم شخصی، حق تجمع مسالمت‌آمیز، حق آزادی عقیده، بیان و اطلاعات و حق در امان بودن از شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‏های بی‌رحمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز دگرباشان به عنوان بخشی از شهروندان ایران است.
دومین راه، داشتن رفتار تناوبی و چندگانه با توجه به تغییرات داخلی و خارجی نسبت به دگرباشان است و آخرین راه، دور زدن و یا فراموش کردن دو معاهده‌ی اصلی بین‌المللی در مورد حقوق بشر می‏‏باشد؛ یعنی میثاق بین‎المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‎المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که ایران از امضا کنندگان آن است و در صورت انتخاب راه آخر به احتمال زیاد منزوی‌تر از پیش خواهد شد.

۱۳۹۵ تیر ۲۹, سه‌شنبه

مریم نقاش زرگران؛ مخالفت نهادهای امنیتی با آزادی مشروط در چهاردهمین روز اعتصاب

Maryam-naghash-zargaran-2
خبرگزاری هرانا – وضعیت جسمانی مریم (نسیم) نقاش زرگران نوکیش مسیحی بیمار در چهاردهمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین نامناسب گزارش می‌شود. این درحالی است که پزشکی قانونی بیماری قلبی وی را تایید و به دادستانی فرستاده است. اما دادستانی می‌گوید نهادهای امنیتی مانع آزادی مشروط وی هستند. گزارش پیش رو به آخرین وضعیت این زندانی بیمار در اعتصاب غذای اعتراضی‌ می‌پردازد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وضعیت جسمانی مریم (نسیم) نقاش زرگران نوکیش مسیحی بیمار در چهاردهمین روز اعتصاب غذای اعتراضی در بند زنان زندان اوین مناسب نیست.
یک منبع نزدیک به خانواده نقاش‌زرگران با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “دیروز خانواده مریم ملاقات حضوری خارج از نوبت داشتند و بر این اساس مطلع شدند به دلیل اینکه به مریم در اعتصاب غذای قبلی در بهداری زندان توهین شده از رفتن به بهداری نیز خودداری می کند و حاضر نیست به هیچ وجه کار درمانی‌اش داخل زندان انجام شود.”
این منبع مطلع در ادامه در مورد آخرین وضعیت پرونده خانم نقاش‌زرگران تصریح کرد: “روزچهارشنبه از پزشکی قانونی بنا در رابطه با درخواست آزادی مشروطی که داده بود معاینه اش کردند و گزارش را به دادستانی فرستادند.”
وی درپایان تاکید کرد: “امروز خانواده مریم در مراجعه به دادستانی متوجه شدند که پزشکی قانونی بیماری قلبی او را تایید کرده است. دادستانی به آن‌ها گفته دست ما نیست نهاد امنیتی اطلاعات مخالف آزادی مشروط اوست و ممانعت به‌عمل می‌آورد.”
مریم نقاش زرگران از روز سه شنبه پانزدهم تیرماه مجددا اعتصاب غذا کرده است. خواسته وی «آزادی بی قید و شرط» عنوان شده است. چهار روز اول اعتصاب غذای وی در حمایت از نرگس محمدی که او نیز در اعتراض به عدم اجازه تماس با فرزندانش در اعتصاب غذا به سر می‌برد، بوده است.
خانم زرگران در تاریخ بیستم تیرماه با انتشار نامه ای در ششمین روز از اعتصاب غذایش با عنوان «وقتش رسیده که سکوت سه ساله ام را بشکنم» از روند بازداشت‌ها و بازجویی‌های غیرقانونی‌اش سخن گفت و بر ادامه بی عدالتی در مورد پرونده‌اش و تداوم اعتصاب غذایش تاکید کرد.

۱۳۹۵ تیر ۲۷, یکشنبه

ابراهیم نوری در اهر بازداشت شد

ebrahim nori
خبرگزاری هرانا ـ ابراهیم نوری شهروند شهر اهر پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابراهیم نوری شهروند شهر اهر که از سوی شعبه دوم بازپرسی دادگاه این شهر احضار شده بود، پس از حضور در شعبه مذکور با دستور بازپرس “فاضلی” بازداشت شد.
گفتنی است برای وی قرار وثیقه ٣٠ میلیونی تعیین شده است، اتهام این شهروند “اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی” تفهیم شده است.
لازم به یادآوری است روز جمعه ۱۹تیرماه، ۹۴ همزمان با تظاهرات روز قدس در شهرهای تبریز و اهر تعدادی از شهروندان با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته هایی حمایت خود را از مسلمان”ترک اویغور” نشان داده بودند و در همین رابطه این شهروند برای چندمین بار توسط نیرو های امنیتی بازداشت شد.

۱۳۹۵ تیر ۲۴, پنجشنبه

تلاش نیروی انتظامی برای سرپوش گذاشتن بر واقعه به کما رفتن شهروند

sajad-tofighiyan-3
خبرگزاری هرانا – فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار اطلاعیه ای به گزارش “به کما رفتن جوان دهدشتی پس از ضرب و شتم توسط پلیس” واکنش نشان داد. این فرماندهی ضمن رد ادعای ضرب و شتم “سجاد توفیقیان” توسط نیروی انتظامی، مدعی شد نامبرده یک مامور این نیرو را مضروب کرده و سپس بر اثر عوارض خوردن قرص راهی بیمارستان شده است با اینحال ادعاهای شاهدان، خانواده توفیقیان، رسانه ها و همینطور مقامات محلی در تعارض با مطالب مطرحه از سوی نیروی انتظامی استان و موید ضرب و شتم این شهروند دهدشتی توسط نیروهای وابسته به این نهاد است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از گذشت سه روز از انتشار “گزارش به کما رفتن سجاد توفیقیان”  فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته با صدور اطلاعیه ای تحت عنوان «شفاف‌سازی ابعاد حادثه مربوط به سجاد توفیقیان» به این گزارش واکنش نشان داد.
هرانا پیش تر گزارش کرده بود، سجاد توفیقیان سه‌شنبه شب ۱۵ تیرماه در دهدشت از توابع یاسوج درپی ضرب‌وشتم با «باتوم برقی» توسط دو مامور نیروی انتظامی در بیمارستان «امام سجاد» یاسوج بستری شد و مدتی بعد به کما رفته است. به گفته خانواده وی، پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.
فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در اطلاعیه منتشره خود گفته است “ماموران نیروی انتظامی حین بازرسی در محور سرفاریاب-امامزاده حمزه به یک دستگاه موتور سیکلت مشکوک شدند وبه آن دستور توقف دادند. اما راکب موتورسکیلت به نام اسلام عارفی با بی‌توجهی به دستور، درحالی‌که قصد زیر گرفتن مأموران را داشت ترک‌نشین آن بنام سجاد توفیقیان با کیف همراه خود ضربه‌ای محکم به سر یکی از سربازان وارد و باعث شکستگی و خونریزی سر او شد.”
فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در اطلاعیه صادره خود مدعی شده “پس از توقف موتورسیکلت این افراد قصد فرار داشتند که مأموران آن‌ها را دستگیر و به پاسگاه محل انتقال دادند و در بازرسی‌ها مشخص شد کیف حاوی یک شیشه مشروب الکی بوده که براثر ضربه کاملاً شکسته و امحاءشده است. پس از انجام تحقیقات مقدماتی و اخذ تعهد و با توجه به در پیش بودن ایام تعطیلات عید فطر، این دو نفر به همراه چند نفر از بستگانشان با اظهار ندامت از کرده خود و تقاضای عفو و بخشش از مأموران به‌ویژه سرباز مصدوم، بدون هیچ‌گونه اثر ضرب‌وجرحی از پاسگاه خارج شدند.”

۱۳۹۵ تیر ۲۲, سه‌شنبه

هویت ۱۱ تن از زندانیان منتقل شده برای اعدام در زندان رجایی شهر

edam rajayi shahr
خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه گذشته بین ۱۱ تا ۱۳ زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر کرج جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. هرانا تا زمان تنظیم این گزارش توانسته است هویت ۱۱ تن از این زندانیان را احراز کند. قرار است روز چهارشنبه هفته جاری این زندانیان عمذتا با اتهام قتل در صورت عدم رضایت ولی دم، به چوبه دار سپرده شوند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه گذشته، بیستم تیرماه بین ۱۱ تا ۱۳ زندانی محکوم به اعدام با اتهام عمدتا قتل در زندان رجایی‌شهر کرج جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده‌اند.
هویت ۱۱ تن از این زندانیان که توسط هرانا احراز شده عبارت است از:
۱- فریبرز عزیز پور از بند ۲ دارالقران
۲- حسن مهدی لو از بند ۲ دارالقران
۳- سید محمد طاهری از بند ۱۰
۴- سعید اکبری از بند ۱
۵- حسن جوادی از بند ۱
۶- محمد قدیمی از بند ۱
۷- محمود زاهدی از بند ۳
۸- سعید حسین خانی از بند ۴
۹- سعید احمدی از بند ۶
۱۰- مرتضی جوادی از بند ۳
۱۱- سجاد نعمتی از بند ۵ جوانان
قرار است روز چهارشنبه هفته جاری این زندانیان با اتهام عمدتا قتل در صورت عدم رضایت اولیای دم، به چوبه دار سپرده شوند.

۱۳۹۵ تیر ۲۰, یکشنبه

انتقال دست‌کم ۱۰ زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر

edam
خبرگزاری هرانا – روز جاری دست‌کم ۱۰ زندانی محکوم به قصاص در زندان رجایی‌شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شدند. گفته می‌شود این انتقال گروهی بعد از ماه رمضان موجی از وحشت در میان زندانیان این زندان و محکومین به اعدام پدید آورده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جاری دست‌کم ۱۰ زندانی با اتهام عمدتا قتل در زندان رجایی‌شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.
هویت احراز شده سه تن از این زندانیان توسط هرانا عبارت است از: «فریبرز عزیز پور و حسن مهدی لو» از بند ۲ دارالقران و «سید محمد طاهری» از بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر کرج.
گزارش می شود با پایان «ماه رمضان» و این انتقال گروهی از محکومین به اعدام، موجی از وحشت در میان زندانیان زندان رجایی‌شهر کرج پدید آمده است.
این محکومین منتقل شده به سلول انفرادی با اتهام قتل در صورت عدم کسب رضایت ولی دم، صبح روز چهارشنبه هفته جاری اعدام خواهند شد.

خشونت پلیس این بار جوان دهدشتی را به کما فرستاد؛ قطع امید پزشکان

sajad-tofighian
خبرگزاری هرانا – سجاد توفیقیان سه‌شنبه شب ۱۵ تیرماه در دهدشت از توابع یاسوج درپی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتن با «باتوم برقی» توسط دو مامور نیروی انتظامی در بیمارستان «امام سجاد» یاسوج بستری شد و مدتی بعد به کما رفته است. به گفته خانواده وی، پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سجاد توفیقیان جوان دهدشتی که توسط ماموران نیروی انتظامی مضروب شده بود در بیمارستان امام سجاد یاسوج به کما رفت و پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.
یک منبع نزدیک به خانواده توفیقیان با اعلام این‌ خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “یک شب قبل از عید فطر سجاد توفیقیان به همراه دو خواهر زاده اش جهت زیارت با موتور به امامزاده حمزه در منطقه گردشگری سر فاریاب راهی شدند که در بین راه دو نفر از مامورین نیروی انتظامی از پاسگاه سرفاریاب در سی کیلومتری دهدشت به نام های آقایان مسکینی و جعفریان با ایشان برخورد کرده و ضمن ضرب و شتم شدید با باتوم برقی و ضربه های مهلک به سر و بدن وی ایشان را بشدت مضروب ساختند و بعد از ضبط موتور و کلیه وسایل شخصی از محل دور شدند.”
این منبع مطلع در ادامه خاطرنشان کرد: “بلافاصله بدلیل شدت جراحات، خواهرزاده ها ضمن اقدام جهت اعزام سجاد به مراکز درمانی، به پاسگاه چرام مراجعه و شکایتی مطرح نمودند که به دلیل تعطیلات به روز شنبه موکول شد.”
منبع نزدیک به خانواده توفیقیان هم‌چنین در مورد وضعیت جسمی این شهروند در اثر ضرب‌وشتم ماموران نیروی انتظامی گفت: “ضربات بی رحمانه مامورین فوق به حدی بود که  وی در بیمارستان درمانی امام سجاد یاسوج در کمال بی گناهی متاسفانه به کما رفته و پزشکان معالج تا این لحظه از ایشان قطع امید کرده اند.”
وی درپایان تاکید کرد: “خانواده توفیقیان درحال حاضر به شدت تحت فشار هستند که با رسانه‌ها صحبت نکنند و مساله در خود پاسگاه پلیس حل می‌شود. امروز نیز مسئولان محلی و استانی از جمله آقای عدل هاشمی نماینده کهگیلویه در مجلس و همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی به ملاقات رفته اند و قول پیگیری داده اند.”

۱۳۹۵ تیر ۱۹, شنبه

با پایان مرخصی احسان مازندرانی به زندان اوین بازگشت

ehsan mazandarani
خبرگزاری هرانا ـ احسان مازندرانی مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان با اتمام مرخصی به زندان اوین بازگشت.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان مازندرانی مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان که در تاریخ پانزدهم تیرماه به مرخصی اعزام گردیده بود، امروز با اتمام مدت مرخصی به زندان اوین بازگشت.
احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، پاییز گذشته دستگیر شد و اوایل اردیبهشت از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم ۷ سال زندان را دریافت کرد.
آقای مازندرانی در ارتباط با اتهام “اجتماع و تبانی” و “فعالیت علیه نظام” مجرم شناخته شده است و تا پیش از اعزام به مرخصی حدود یکماه را در اعتصاب غذا به سر برده بود.

۱۳۹۵ تیر ۱۶, چهارشنبه

مرگ جوان تهرانی در بازداشتگاه پلیس بر اثر عواقب ضرب‌وشتم

photo_2016-07-05_21-14-23
خبرگزاری هرانا – نادر داستان‌پور شهروند تهرانی بر اثر عوارض ناشی از ضرب‌وشتم حین بازداشت از جمله آسیب مغزی و عدم انتقال به بیمارستان در بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک جان خود را از دست داد. این شهروند تهرانی روز پنج شنبه سوم تیرماه بازداشت و روز بعد اعلام شد در بازداشتگاه فوت کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نادر داستان‌پور در بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک تهران دراثر آسیب به جمجمه ناشی از ضرب‌وشتم زمان بازداشت جان خود را از دست داد.
یک منبع نزدیک به خانواده داستان‌پور با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “نادر پسر دوم خانواده بود. روز پنج شنبه سوم تیرماه که اهالی منزل خواب بودند پلیس زنگ درب خانه را می‌زند. پسر بزرگ خانواده در را باز می کند اما به دلیل نداشتن حکم از ورود آن‌ها ممانعت به عمل می‌آورد. اما با بیشتر شدن تعداد ماموران، درب خانه را شکسته و بعد از ورود به منزل اعضای خانواده را مورد ضرب و شتم شدید توام با استفاده از اسپری اشک‌آور قرار می دهند.”
این منبع در ادامه افزود: “نادر و برادرش پس از بازداشت به بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک منتقل می‌شوند و روز بعد به شعبه هفت بازپرسی دادسرای قضایی تهران اعزام شدند. قاضی‌ علی‌رغم رویت علائم ضرب‌‌وجرح به جای اعزام به بیمارستان با تمدید قرار بازداشت آن ها را دوباره به بازداشتگاه می فرستد.”
منبع نزدیک به خانواده داستانپور در مورد نحوه مرگ این شهروند تهرانی هم‌چنین توضیح داد: “در بازداشتگاه حال نادر بد می شود و هرچقدر سایر بازداشت شدگان داد و بیداد می کنند فایده ای نمی کند و  حتی ماموران به جای انتقال وی به بیمارستان، آن‌ها را مورد تمسخر قرار می‌دهند تا اینکه نادر در آغوش برادر بزرگترش در اثر خونریزی مغزی جان می‌دهد. بعد از یک‌ساعت آمبولانس می‌آید و جسد به مدت ۵ روز به سردخانه کهریزک منتقل و نگهداری شده بود. درنهایت خانواده او را به خاک سپردند.”
photo_2016-07-05_21-14-30وی همچنین درپایان تاکید کرد: “هنوز این خانواده از دلایل حمله به خانه و ضرب‌وشتم و بازداشت اطلاعاعی ندارند. پدر خانواده داستان‌پور نیز با تهیه استشهاد محلی شکایتی را در دست اقدام دارد و سئوال این‌ است که آیا مسئولان مربوطه پاسخگو خواهند بود؟ این ماموران در ابتدا حکم ورود نداشتند. بازپرسی هم گفته بود به آنان حکمی داده نشده اما اخیرا می‌گویند تلفنی حکم گرفته بودند.”photo_2016-07-05_21-14-38

۱۳۹۵ تیر ۱۴, دوشنبه

پاسپورت پرویز تناولی در فرودگاه تهران توقیف شد


ماموران امنیتی ایران پاسپورت پرویز تناولی، مجسمه‌ساز را در فرودگاه اصلی تهران توقیف و از خروج او از کشور جلوگیری کرده‌اند.
آقای تناولی با اعلام این خبر به بی‌بی‌سی فارسی گفت، برای پیگیری دلیل ضبط پاسپورت خود به اداره گذرنامه رفته و تمام روز را آنجا گذرانده اما متوجه علت این اقدام نشده است.
به آقای تناولی گفته شده که دلیل ضبط پاسپورت او در فرودگاه امام خمینی "سیاسی نیست."
قرار بود این مجسمه‌ساز ایرانی صبح امروز، شنبه ۱۲ تیر ماه، تهران را برای شرکت در یک سخنرانی در موزه بریتانیا (بریتیش میوزیوم) ترک کند.
سخنرانی او برای رونمایی کتاب تازه‌اش درباره "زنان فرنگی در خانه‌های ایرانی" است که به زبان انگلیسی منتشر شده است.
همچنین او قرار بود در یک موسسه فرهنگی دیگر لندن به نام خانه آسیا سخنرانی کند.
بیشتر بخوانید: شهرداری تهران آثار تناولی را از خانه‌اش خارج کرد
آقای تناولی در خارج از ایران هم هنرمندی شناخته شده است و ساخته‌های او به نام "هیچ" در موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه بریتانیا نمایش داده شده است.
پرویز تناولی از این‌که درباره ممنوع الخروجی اش زودتر به او خبر نداده‌اند و در فرودگاه متوجه این اتفاق شده و برنامه‌هایش به‌هم ریخته، ابراز تاسف کرد.