۱۳۹۵ شهریور ۹, سه‌شنبه

اعتصاب کارگران شرکت عمران مارون به سومین روز رسید

خبرگزاری هرانا – اعتصاب کارگران‌ شرکت عمران مارون (پروژه سدسازی) در اندیمشک درپی پرداخت نشدن ۵ ماه معوقات مزدی و پاداش عیدی سال قبل، سومین روز را پشت‌سر گذاشت. اعتصاب این کارگران درحالی امروز نیز ادامه یافت که مدیر عامل شرکت عمران مارون و هم‌چنین شرکت مشاور (شرکت دزآب) به خواسته این کارگران تاکنون هیچ توجهی نکرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتصاب کارگران‌ شرکت عمران مارون (پروژه سدسازی) در اندیمشک درپی پرداخت نشدن ۵ ماه معوقات مزدی و پاداش عیدی سال قبل، که از روزیک‌شنبه هفتم ماه جاری آغاز شده بود، روز جاری نیز در سومین روز ادامه یافت.
eteraz-kargaran-tajamo
یکی از فعالان کارگری این کارخانه پیش تر به گزارشگر هرانا گفته بود: “کارگران عیدی سال قبل را نیز از پیمانکار طلب دارند.”
این منبع در مورد تعداد کارکنان و کارگران شرکت عمران مارون (پروژه سدسازی) در ادامه توضیح داد: “کارگران شرکت و پیمانکارایی که از شرکت کار به صورت پیمانی برداشته‌اند نزدیک به ۱۵۰ نفر هستند. اما‌ کارگرانی که عضو شرکت هستند تعدادشان حدود ۷۰ نفر است.”
وی هم‌چنین در پایان تاکید کرد: “این کارگران با قرادادهایی که به صورت یک ماهه تنظیم می‌شود با حقوق استاندارد اداره کار مشغول هستند و حتی چند نفر از کارگران این شرکت به صورت روزمزد مشغول به کار هستند. از ماه گذشته همواره به کارگران قول پرداخت حقوق داده شده، اما تا به امروز خبر از پرداخت نشده است.”

۱۳۹۵ شهریور ۸, دوشنبه

بازداشت هفت شهروند مسیحی در فیروزکوه

خبرگزاری هرانا – روز جمعه پنجم شهریورماه ۷ تن از نوکیشان مسیحی که با خانواده‌هایشان جهت تفریح به فیروزکوه در استان تهران رفته بودند توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. دوتن از این شهروندان بلافاصله آزاد شدند. اما از مکان نگهداری و وضعیت پنج نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۵ شهریورماه، رامیل بت تمرز، امین نادرافشار، هادی عسکری، محمد دهنوی و امیرسینا دشتی با همسرانشان به شهر فیروزکوه در استان تهران برای ماهیگیری و پیکنیک رفتند. حدود ساعت یک و نیم بعدازظهر، ماموران وزارت اطلاعات به محل توقف آن‌ها حمله کرده، مردها را از زن‌ها جدا کردند. امین نادرافشار از آن‌ها حکم قضایی درخواست می‌کند که نه تنها حکمی نشان ندادند بلکه وی را مورد ضرب‌وشتم نیز قرار دادند.
یک منبع نزدیک به خانواده بازداشت شدگان با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “درواقع در ابتدا ۷ نفر بازداشت شدند اما دو نفر از آن‌ها بلافاصله آزاد شدند. سپس نیروهای امنیتی مردان بازداشت شده را با خود به مکان نامعلومی منتقل کردند و خانواده‌ها از وضعیت آن‌ها بی‌خبرند.”
رامیل بت تمرز، فرزند کشیش آشوری ویکتور بت تمرز است که در جشن کریسمس مورخ ۵ دی‌ماه ۹۳ در خانه‌اش بازداشت شد. امین نادرافشار نیز در همان زمان دستگیر شده بود.
کشیش ویکتور شفاها متهم به «فعالیت تبلیغی مسیحی و اداره غیرقانونی کلیسای خانگی» و «چاپ و توزیع انجیل» شد. وی دهم اسفند همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد. امین نادرافشار نیز بهمن ماه ۹۳ به قید وثیقه آزاد شد. هر دوی این شهروندان منتظر احضاریه دادگاه برای دفاع از اتهامات مربوط به فعالیت مسیحی‌شان هستند.
منبع نزدیک به این خانواده ها تاکید کرد: “نزدیکان این شهروندان مسیحی هیچ دلیلی برای بازداشت آن‌ها غیر از همان بازداشت ویکتور، امین و یک نفر دیگر در جشن کریسمس سال ۹۳ در خانه کشیش ویکتور نمی‌بینند. بیم آن می رود که نیروهای اطلاعات درپی گرفتن اعترافات اجباری و تهیه مدرک علیه بازداشت شدگان آن مراسم باشند.”masihiyan-masihi-masih-nokish-nukish

پورمحمدی درباره اعدام‌های ۶۷: افتخار می‌کنیم حکم خدا را اجرا کردیم


به گزارش خبرگزاری تسنیم آقای پورمحمدی امروز یکشنبه ۷ شهریور در سخنانی در شورای اداری استان لرستان گفت "خداوند فرمودند بر کفار رحم نکنید چون آنها به شما رحم نمی‌کنند و به منافقان نباید رحم کرد چرا که اگر بتوانند شما را به خاک و خون می کشند که کشیدند".
مقام‌های جمهوری اسلامی از اعضای سازمان مجاهدین خلق با عنوان "منافقین" یاد می‌کنند.
انتشار یک فایل صوتی از آیت‌الله حسینعلی منتظری که در آن از اعدام‌های سال ۶۷ انتقاد می‌کند، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. چندین نفر از مقام‌های فعلی و سابق جمهوری اسلامی درباره این موضوع که پیش از این تمایل چندانی به بحث درباره آن دیده نمی‌شد، اظهار نظر کرده‌اند.
+ انتقاد خبرگان از فایل صوتی اعدام‌ها: تصمیم آیت‌الله خمینی 'درست' و 'دوراندیشانه' بود
در فایل صوتی منتشر شده از آقای منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران در حضور اعضای هیئت سه نفره اعدام‌ها به شدت از اعدام زندانیان که با حکم آیت‌الله خمینی انجام شد، انتقاد می‌کند و آن را خلاف شرع می‌خواند.
آقای پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین، یکی از اعضای هیئت سه نفره بود. حسینعلی نیری (حاکم شرع
این اظهار نظر آقای پورمحمدی واکنش علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران را به دنبال داشت که در نامه‌ای از وزیر دادگستری خواست به جای "مغالطه" درباره نحوه اجرای حکم ایت‌الله خمینی، درباره "قصورهایی" که ممکن است در آن زمان صورت گرفته باشد، توضیح دهد.
نامه آقای مطهری امروز در مجلس با واکنش منتقدان روبرو شد و تعدادی از نمایندگان مجلس خواهان برکناری او از نایب رئیسی مجلس شدند.
وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت) دو عضو دیگر بودند. ابراهیم رئیسی، معاون وقت دادستان تهران هم در جلسه‌ای که نوار صوتی آن منتشر شده حضور دارد.
مصطفی پورمحمدی حدود سه سال پیش اتهام مسئولیت در اعدام جمعی زندانیان سیاسی را رد کرده و گفته بود: "اینکه من در دهه ۶۰ لیستی از اعدامی ها را نزد آیت الله منتظری برده‌ام و ایشان مخالفت کرده‌اند قطعا دروغ است، من در وزارت اطلاعات یک روز پست امنیتی نداشتم. در دو سال اول چون می‌خواستم در جبهه باشم با اصرار آقای ری‌شهری وارد وزارت اطلاعات شدم و مسئول ضد جاسوسی شدم بنده در آن حوزه که تازه نیمه امنیتی است تنها دو سال حضور داشتم. بنابراین درگیر اعدام‌ها نبودم."
آقای پورمحمدی دو روز پیش اعضای سازمان مجاهدین خلق را "خون‌ریز" و "خون آشام" خوانده و گفته بود عده‌ای به دنبال "تطهیر کاذب" آنها هستند.

۱۳۹۵ شهریور ۱, دوشنبه

محروم نگهداشتن تعمدی افشین بایمانی از خدمات پزشکی

afshin-baymani-baimani
خبرگزاری هرانا – افشین بایمانی، زندانی سیاسی زندان رجائی شهر کرج که از بیماری قلبی رنج می برد و با خطر سکته قلبی مواجه است، توسط مسئولین قضائی و امنیتی از خدمات پزشکی مورد نیاز «عمدا» محروم مانده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین بایمانی، زندانی سیاسی زندان رجائی شهر کرج با محکومیت حبس ابد و که پیش‌تر گزارش شده بود بنا به آزمایشات تخصصی با خطر سکته قلبی مواجه است، در هفدهمین سال حبس توسط مسئولین قضائی و امنیتی از خدمات پزشکی مورد نیاز «عمدا» محروم مانده است.
یک منبع نزدیک به افشین بایمانی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا در مورد چگونگی «روند تعمدی» محرومیت این زندانی از خدمات پزشکی توسط مسئولین قضائی و امنیتی توضیح داد: “قرار بود زندان برای انجام عمل قلب، آقای بایمانی را به بیمارستان قلب تهران اعزام کنند. امروز دکتر کریمی گفت دادستان تهران قبول نکرده، چون آقای حاجیلو در جواب این‌که چرا با عمل قلب افشین بایمانی موافقت نمی کنید، گفته دست ما نیست وزارت اطلاعات باید موافقت کند.”
این منبع مطلع در ادامه افزود: “چند نامه مبنی بر نظر پزشک متخصص که گفته بود وضعیت قلبی آقای بایمانی نامناسب است را هم برای وزارت اطلاعات فرستاده اند، ولی جواب منفی بوده است.”
این درحالی است که هرانا پیش از این گزارش داده بود، افشین بایمانی با خطر سکته قلبی مواجه است. پزشکان پس از معاینه او اعلام کرده اند تعدادی از رگهای قلب او مسدود شده و نیاز به جراحی و رسیدگی پیشرفته دارد.
دوران طولانی زندان برای افشین بایمانی که متأهل و پدر دو فرزند است علاوه بر مشکلات جسمی نظیر بیماری قلبی و سنگ کلیه، مسائل عدیده ای را نیز برای خانواده اش ایجاد کرده است.
افشین بایمانی زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، در ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به جرم کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که با سازمان مجاهدین خلق مرتبط بود بازداشت و به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت.

۱۳۹۵ مرداد ۲۸, پنجشنبه

اعدام دو زندانی در ملاعام در بندرعباس

edam-gorohi-jaami
خبرگزاری هرانا – صبح امروز دو زندانی در ملاءعام در بلوار ساحلی بندرعباس به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دادگستری هرمزگان، دو  زندانی متهم به «تجاوز به عنف» صبح امروز (۲۷مردادماه سال ۱۳۹۵) همزمان با طلوع آفتاب در ملاءعام  و در بلوار ساحلی بندرعباس  روبروی مجتمع تجاری ستاره جنوب این شهرستان به دار آویخته شدند.
این دو متهم با نام های اختصاری (م پ) ۲۸ ساله و (ع –الف )۲۵ ساله که به اتهام «تجاوز به عنف، آدم ربایی و سرقت» به اعدام محکوم شده‌ بودند، راس ساعت۸ صبح امروز در ملاء عام  و در بلوار ساحلی بندرعباس به دار آویخته شدند.
این مجرمان در ششم دیماه سال۱۳۹۳ و در شهرستان پارسیان واقع در غرب استان هرمزگان پس از شکایت خانمی مبنی بر آزار و اذیت و تعرض وحشیانه  با دستور مقام قضائی، از سوی  نیروی انتظامی این شهرستان مورد شناسایی قرار گرفتند و پس از دستگیری به منظور طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.
در ادامه روند رسیدگی، دستگاه قضائی شهرستان پارسیان و نیروی انتظامی با بازجویی از دو متهم که دارای نسبت فامیلی هستند در کمترین زمان ممکن با تکمیل پرونده، ان را به دادگاه فرستادند.
پس از تشکیل پرونده و به علت «وجود شاکی خصوصی به اتهام تجاوز به عنف، سرقت و آدم ربایی،» از سوی دادستان به عنوان مدعی العموم، اشد مجازات برای مجرمین تقاضا شد. پس از صدور احکام درخواست شده برای آنان توسط دستگاه قضایی استان و تأیید در شعبه پانزدهم از دیوان عالی کشور، این افراد به اعدام در ملاءعام محکوم شدند و حکم آنها صبح امروز اجرا شد.

۱۳۹۵ مرداد ۲۰, چهارشنبه

غارت وسایل زندانیان سنی مذهب اعدام شده با عنوان “غنیمت جنگی”

dozdi-az-zendan-sunni
خبرگزاری هرانا –مسئولین زندان رجایی شهر کرج به زندانیان عادی این زندان اجازه دادند بند سابق زندانیان سنی مذهب اعدام شده در هفته گذشته را “غارت” کنند، مسئولان در پاسخ به اعتراض تنی از زندانیان بازمانده عنوان داشتند این وسایل بازمانده از اعدام شدگان “غنیمت جنگی” است و آنها مختار هستند نسبت به سرنوشت وسایل تصمیم گیری کنند این در حالی است که بر اساس قانون وسایل بازمانده از اعدام شدگان متعلق به ورثه آنان است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رئیس بند چهار زندان رجایی‌شهر کرج از چند روز پیش درب سالن ده (سالن سابق زندانیان سنی‌مذهب) که پس از انتقال ساکنان آن جهت اجرای حکم اعدام بوسیله دستگاه جوش پلمب شده بود را باز کرده و به زندانیان عادی اجازه داده است به آنجا وارد شوند و اموال بازمانده از اعدام شدگان و منتقل شدگان را به یغما ببرند.
روز جاری پنج زندانی سابق این سالن که از اعدام در امان مانده بودند پس از یک‌هفته از سلول های انفرادی سپاه به بند بازگشتند. زمانی که این زندانیان برای جمع آوری وسایل خود و دوستان اعدام شده‌شان [برای عودت به خانواده‌های آن‌ها] به محل سابق مراجعه می کنند از غارت اموال توسط زندانیان عادی با اجازه و ترغیب رئیس بند آگاه می شوند.
گزارش شده است وقتی این زندانیان علت چنین رفتار فراقانونی را از مسئولین زندان جویا شدند و اعتراض کردند، آقای شجایی رئیس بند چهار به آن‌ها پاسخ داده است: “این وسایل غنیمت جنگی بوده و حق من است هر کاری دوست داشته باشم انجام می دهم.”

۱۳۹۵ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

دو اعدام؛ اجرای یک حکم اعدام در ملاعام

edam-gorohi
خبرگزاری هرانا ـ یک زندانی متهم به سرقت امروز در ملاعام در شهرستان ساوه به دار آویخته شد. همزمان زندانی دیگر در ارتباط با جرایم مواد مخدر در زندان میاندوآب اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روابط عمومی دادگستری ساوه با اعلام خبر اجرای حکم اعدام در ملاعام در شهر ساوه بیانیه ای صادر کرد.
این بیانیه می افزاید: “فردی به نام آقای ‘م . ر’ در سالهای ۹۱ و ۹۲ مرتکب جرایم مختلف از جمله شش فقره سرقت-مسلحانه، سرقت مسلحانه مقرون به آزار، ۲۷ فقره سرقت تعزیری در شهرستانهای ساوه و تفرش، شش فقره تهدید با چاقو، ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو، تخریب عمدی و تعرض به نوامیس مردم و ارتکاب اعمال منافی عفت شده بود”.
در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده: “این مجرم به موجب حکم صادره از دادگاه انقلاب اسلامی ساوه مستند به ماده ۲۸۱ قانون مجازات اسلامی به اعدام محکوم و حکم صادره پس از بررسی های لازم و دقیق در دیوان عالی کشور تائید و پس از طی مراحل قانونی و بررسی های لازم قضایی صبح امروز در ملاء عام در شهرستان ساوه اجرا شد”.
همچنین در گزارشی دیگر، سازمان حقوق بشر ایران خبر داد سپیده دم روز جاری یک زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان میاندآب اعدام شد. فرد اعدام شده “یونس تیموری” ۳۱ ساله، فرزند طاها نام داشته است.
یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “وی متأهل و دارای یک فرزند بود و در خرداد ماه سال ۹۴ بازداشت شده بود.”

۱۳۹۵ مرداد ۱۷, یکشنبه

اعدام چهار زندانی در رشت

edam-gorohi-jaami
خبرگزاری هرانا ـ صبح روز گذشته چهار زندانی به اتهام “جرائم مواد مخدر” در زندان لاکان رشت به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، رییس کل دادگستری گیلان گفت: “مردی ۲۶ ساله، اهل تنکابن مازندران به جرم حمل ۲ کیلو و ۹۰ گرم شیشه، مردی ۶۵ ساله اهل تبریز به جرم نگهداری ۳ کیلو ۷۰۰ گرم هروئین، مردی ۲۷ ساله اهل افغانستان، به جرم نگهداری ۹۸۵ گرم هرویین و مردی ۴۵ ساله، اهل رشت به جرم نگهداری ۹۸۰ گرم شیشه و ۱۰ گرم هرویین امروز به دار آویخته شدند”.
احمد سیاوش پور افزود: “این ۴ متهم مورخ شانزدهم مرداد ماه ۹۵، در زندان مرکزی لاکان رشت اعدام شدند”.

۱۳۹۵ مرداد ۱۶, شنبه

شهرام امیری، دانشمند اتمی اعدام شد

shahram-amiri
خبرگزاری هرانا ـ خانواده شهرام امیری، پژوهشگر اتمی ایرانی که برای مدتی به آمریکا پناهنده شده بود و سپس به ایران بازگشت و بعنوان “قهرمان ملی” مورد استقبال مقامات عالیرتبه قرار گرفت از اعدام او در سحرگاه چهارشنبه ۱۳ مردادماه خبر می دهند. پیش تر گفته شده بود آقای امیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق افشای اسناد طبقه بندی شده به تحمل ده سال حبس محکوم شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی فارسی، خانواده شهرام امیری، کارشناس فیزیک هسته‌ای ایران که خروجش از کشور و سپس بازگشتش از آمریکا با جنجال‌های فراوانی همراه بود، از “اعدام” او خبر داده‌اند.
مرضیه امیری، مادر شهرام امیری به بی‌بی‌سی فارسی گفت که یک روز قبل از اعدام با پسرش دیدار داشته و پسرش به او خبر داده که به‌زودی قرار است اعدام شود.
بر اساس این گزارش، آقای امیری چهارشنبه، ۱۳ مرداد “در مکانی نامعلوم” اعدام شده است.
هنوز مقام‌های قضایی ایران خبری در این باره اعلام نکرده‌اند.
خانم امیری می‌گوید که پسرش ۱۰ سال حکم زندان داشته اما ناگهان ماه پیش اعلام کردند که او قرار است اعدام شود.
ایران ادعا می‌کرد شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای این کشور سال ۱۳۸۸ در سفر به حج ناپدید شده است. از آقای امیری ویدئوهایی با سخنان متناقض منتشر شد و در آنها گفته شد که او در آمریکاست. او در نهایت به ایران بازگشت.
گفته می‌شد او پژوهشگر دانشگاه صنعتی مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع بوده است.
خانم امیری می‌گوید جسد فرزندش را ماموران امنیتی به کرمانشاه برده بودند. او توضیح داد که جسد فرزندش را دیده و بر گردن
او درباره آخرین دیدارش می‌گوید که فرزندش به او گفته از “این وضعیت راحت می‌شود”. اشاره خانم امیری به نگهداری او در مکانی نامعلوم، “تحت فشار” و “انفرادی طولانی” و دسترسی نداشتن به وکیل است.
به گفته خانم امیری، شهرام امیری به او گفته که وکیل را مقام‌های امنیتی به او معرفی کرده‌اند و در این مدت وکیل “به زیان او” عمل کرده است.

بعد از بازگشت به ایران

در فرودگاه تهران حسن قشقاوی، معاون وقت وزارت خارجه ایران به استقبال او رفت اما بعدها خانواده‌اش اعلام کردند که آقای امیری از زمان بازگشت به ایران به مکانی نامعلوم برده شده است.
خانواده آقای امیری بعد از چند سال سکوت در تیرماه ۱۳۹۳ اعلام کردند که پسرشان در شرایط مناسبی نیست و به این دلیل اعتصاب غذا کرده است.
یکی از اعضای خانواده به سحام‌نیوز گفته بود: “ما خیلی حرف‌ها داریم که تا حالا نزده‌ایم، ما نگفته‌ایم که چه شد شهرام به ایران بازگشت؟ همه ما را اسیری برده بودند … اما اگر وضع همین‌جور بماند، می‌گوییم که در آن یک ماه چه بر سر ما آوردند تا شهرام به ایران برگشت.”
بیش از یک سال بعد از این مصاحبه، پدر شهرام امیری آبان ماه ۱۳۹۴ به بی‌بی‌سی فارسی گفت که یک سال است از فرزندش خبری ندارد.
آقای امیری توضیح داده بود که پیش از آن هم نمی‌دانست فرزندش کجا نگهداری می‌شود چون هر زمان برای دیدار با او از کرمانشاه به تهران می‌رفت، این دیدارها به طور مخفیانه برگزار می‌شد. به طوری که “با یک خودرو می‌آمدند” و آنها را برای ملاقات با پسرشان به یک “ساختمان” می‌بردند که محل نگهداری اصلی شهرام امیری نبوده است.
آمریکا ادعای ربودن آقای امیری را رد کرده بود.
هیلاری کلینتون، وزیر وقت امور خارجه آمریکا، گفته بود که شهرام امیری به میل خود به این کشور سفر کرده بود و پس از زندگی آزادانه در آن، به اختیار خود می‌توانسته ایالات متحده را ترک کند.
او اثر طناب دار بوده است.

۱۳۹۵ مرداد ۱۵, جمعه

سازمان ملل اعدام بیست نفر در ایران را 'بی‌عدالتی فجیع' خواند


زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز با انتشار بیانیه‌ای اعدام بیست نفر را در ایران "بی‌عدالتی فجیع" خواند و درباره عادلانه بودن محاکمه آنها ابراز تردید جدی کرد.
در این بیانیه آمده این افراد به اتهام جرائم تروریستی محکوم به اعدام شده‌اند اما "اگر نه همه، بیشتر آنها از یک اقلیت سنی کرد بوده‌اند."
"استفاده از اتهامات بیش از حد کلی و مبهم، در کنار نادیده گرفتن حقوق متهمان در رویه قضایی و محاکمه عادلانه، منجر به بی‌عدالتی شدید در این پرونده‌ها شده است."
به جز سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دولت فرانسه هم این اعدام‌ها را محکوم کرده‌اند. اتحادیه اروپا بر مخالفت شدید خود را با مجازات اعدام تحت هر شرایطی تاکید و از موارد زیاد اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد.
در بیانیه این اتحادیه آمده است: "اعدام مجازاتی بی‌رحمانه است که در جلوگیری از جرم بی‌تاثیر است و نشانه انکار غیرقابل قبول شرافت و عزت انسانی است."
این اعدام‌ها در زمانی صورت گرفته که گفته می‌شود اتحادیه اروپا قصد داشت باب گفتکو در زمینه حقوق بشر را با ایران باز کند.
دادگستری کل استان کردستان (سه‌شنبه ۱۲ مرداد، ۲ اوت) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که حکم اعدام تعدادی از اعضای "گروه تکفیری توحید و جهاد" صبح سه‌شنبه در زندان سنندج اجرا شده است.
به گفته محمد جواد منتظری دادستان کل کشور این افراد از مناطق کردنشین، عضو گروه تندروی توحید و جهاد و متهم به قتل دو روحانی سنی، چند پلیس و محیط‌بان، آدم ربایی، سرقت مسلحانه و بمب گذاری در غرب ایران بودند.
وزارت اطلاعات ایران فردای آن روز در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۰۲ نفر از اعضای "گروه تکفیری توحید و جهاد" که از سال ۱۳۸۷ فعالیت‌های خودشان را در ایران گسترش داده‌اند شناسایی و "مورد پیگرد اطلاعاتی، عملیاتی و قضایی" قرار گرفته‌اند.

۱۳۹۵ مرداد ۱۴, پنجشنبه

ابراهیم نوری در هفتمین روز اعتصاب غذا به سر می برد

ebrahim nori
خبرگزاری هرانا – ابراهیم نوری فعال ترک (آذری) در زندان اهر در اعتراض به بازداشت و اتهام وارده از هفتم مردادماه در اعتصاب غذا به سر می برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابراهیم نوری زندانی محبوس در زندان اهر از هفتم مردادماه در اعتراض به بازداشت “بی پایه اش” به اتهام “اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی” دست به اعتصاب غذا زده است
یک منبع نزدیک به آقای نوری با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “ابراهیم نوری اعلام کرده است که از یازدهمین روز اعتصاب، دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد”.
گفتنی است ابراهیم نوری شهروند شهر اهر که از سوی شعبه دوم بازپرسی دادگاه این شهر احضار شده بود، پس از حضور در شعبه مذکور با دستور بازپرس “فاضلی” بازداشت شده است .
لازم به یادآوری است روز جمعه ۱۹تیرماه، ۹۴ همزمان با تظاهرات روز قدس در شهرهای تبریز و اهر تعدادی از شهروندان با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته هایی حمایت خود را از مسلمان”ترک اویغور” نشان داده بودند و در همین رابطه این فعال اهل اهر برای چندمین بار توسط نیرو های امنیتی بازداشت شد.
ابراهیم نوری، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی، پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت گردیده است. وی نخستین بار در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۸۴ توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت. ابراهیم نوری همچنین در سال ۱۳۸۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود. این فعال مدنی بار دیگر در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در تاریخ ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون ریالی از زندان اهر آزاد شده بود.

۱۳۹۵ مرداد ۱۳, چهارشنبه

بازداشت و احضار سه فعال سیاسی در روستای دیل گچساران

seyed-mohammad-miri-ghasem-ghanbari-dil-gachsaran
خبرگزاری هرانا – سید محمد میری و قاسم قنبری دو فعال سیاسی اهل روستای دیل از روز یک‌شنبه دهم مردادماه توسط اداره اطلاعات بازداشت شده و اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست. حسن بزرگ‌زاده سومین شهروند بازداشت شده اهل این روستا نیز پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد با این حال یک روز بعد بار دیگر احضار و بازجویی شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید محمد میری (۳۱ ساله، مهندس صنایع نفت)، حسن بزرگ‌زاده (۲۵ ساله، دانشجوی مبانی حقوق) و قاسم قنبری (۳۳ ساله، فروشنده) سه فعال سیاسی اهل روستای دیل از توابع شهرستان گچساران در استان کهکیلویه و بویراحمد، بعدازظهر روز یک‌شنبه دهم مردادماه توسط اداره اطلاعات بازداشت شدند.
آقای حسن بزرگ‌زاده ۲۵ ساله پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد با اینحال یک روز بعد باردیگر احضار و بازجویی شد.
همچنان از سرنوشت دوشهروند دیگر سید محمد میری و «پسرخاله‌اش» قاسم قنبری، تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.
لازم به یادآوری است اخیرا شش تن از فعالان سیاسی این روستا از بابت فعالیتهای مسالمت آمیز خود به تحمل حبس و محرومیت محکوم شدند.
روستای دیل از توابع شهرستان گچساران در استان کهکیلویه و بویراحمد، طبق سرشماری سال ۸۵ با ۴۸۲ خانوار دارای ۲۰۸۷ نفر جمعیت است.

۱۳۹۵ مرداد ۱۱, دوشنبه

نازیلا حمیدف زندانی دوتابعیتی ایرانی-آذربایجانی در بند زنان زندان

nazila-hamidof
خبرگزاری هرانا – نازیلا حمیدف شهروند دوتابعیتی ایرانی-آذربایجانی از دی‌ماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده و درحال حاضر در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شود. این نوکیش مسیحی در حال حاضر در شرایط بلاتکلیفی با قرار موقت بازداشت قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازیلا حمیدف شهروند آذربایجانی-ایرانی از دی‌ماه سال ۹۴ بعد از شرکت در کنفرانس ایران، ترکمنستان-تاجیکستان در تهران بازداشت شده است.
گفته می‌شود خانم حمیدف در ابتدای بازداشت به مدت یک‌ماه در سلول‌های انفرادی زندان اوین نگهداری و در معرض بدرفتاری قرار گرفته است.
یک منبع نزدیک به این زندانی امنیتی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “نازیلا حمیدف بعد از کنفرانس ترکمنستان-تاجیکستان سه ماه قبل از عید نوروز دستگیر شد. کنفرانس در تالار رودکی در تهران بود و او از طرف سفارت ترکمنستان دعوت شده بود. خانواده نازیلا اصلا اطلاع نداشتند که دستگیر شده و در بیمارستان ها و سردخانه ها به دنبالش می گشتند. بعد از یکماه انفرادی خانواده موفق به ملاقات شدند. نازیلا مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. پیشانیش طوری پاره شده بود که تعداد زیادی بخیه خورده بود. بینی اش شکسته بود.”
این منبع مطلع هم‌چنین در مورد اتهامات خانم حمیدف افزود: “اتهام مطرح شده جاسوسی است هر چند مشخص نیست باتوجه به اینکه نازیلا نوکیش مسیحی هم هست از این منظر هم تحت فشاری قرار گرفته یا خیر.”
این شهروند ایرانی-آذربایجانی درحال حاضر در بند زنان زندان اوین با قرار بازداشت موقت نگهداری می‌شود.