۱۳۹۵ بهمن ۲, شنبه

انتقال دست کم دو زندانی جهت اعدام در زندان مرکزی ارومیه

خبرگزاری هرانا – دست کم دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. یکی از این زندانیان دچار معلولیت جسمی است و از ویلچر استفاده می کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دست کم دو زندانی، در زندان مرکزی ارومیه جهت اجرای حکم “اعدام” به سلول انفرادی منتقل شدند.
گفتنی است یکی از این افراد دارای معلولیت جسمی است به طوری که دوپای خود را ازدست داده و با ویلچر حرکت می کند.
لازم به یادآوری است که تا لحظه تنظیم این خبر از اتهامات و هویت این زندانیان اطلاعی به دست نیامده است.
حکم اعدام این زندانیان در روزهای آتی اجرا خواهد شد.

۱۳۹۵ دی ۲۹, چهارشنبه

در اثر فشار روحی و شکنجه؛ خودکشی یک زندانی در زندان قزلحصار

خبرگزاری هرانا – یک زندانی ۲۶ ساله از متهمان جرایم مواد مخدر که به اعدام محکوم شده بود و در زندان قزلحصار به سر می برد، به دلیل افزایش فشارهای روحی ناشی از زندگی زیر حکم اعدام و نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی، اقدام به خود کشی کرد و جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته، «بهزاد سیری» متولد ۱۳۶۹، اهل ورامین، در زندان قزلحصار کرج با طناب خود را حلق آویز کرد و جان سپرد.

آقای سیری که در واحد ۳ این زندان نگهداری می شد، به دلیل درگیری به سلول انفرادی در «قرنطینه ستاد» منتقل و مدت طولانی این وضعیت را تحمل کرده بود و نهایتا دست به خودکشی زد.

همبندی های این زندانی، از فشار روحی شدید بر زندانیان این زندان و بطور خاص بر آقای سیری بخاطر افزایش اجرای احکام اعدام های در زندان های ایران، خبر می دهند.
یک منبع نزدیک به بهزاد سیری به گزارشگر هرانا گفت: “یکی از دلایل اصلی خودکشی بهزاد اعدام های چند روز اخیر شامل چند تن از دوستانش که در زندان ندامتگاه کرج اتفاق افتاد بود. بهزاد هم خودش زیر حکم اعدام بود فشارهای بسیاری رویش بود که اقدام به خودکشی کرد.”
این منبع مطلع همچنین افزود: “علت دیگر خودکشی بخاطر شکنجه توسط ماموران قرنطینه و تنهایی بیش از حد در انفرادی بود.”
آقای سیری از چهار سال پیش با حکم اعدام در زندان بوده و دو سال از این مدت حبس را در زندان خورین واقع در خیرآباد ورامین گذرانده بود.

۱۳۹۵ دی ۲۲, چهارشنبه

ظرف ۲۴ ساعت گذشته؛ آرش صادقی ۳ بار به بهداری زندان اوین منتقل شد

خبرگزاری هرانا – آرش صادقی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، ظرف ۲۴ ساعت گذشته به دلیل وخامت حالش سه مرتبه به بهداری این زندان منتقل شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر روز گذشته، آرش صادقی در اثر «التهاب ریه و سرفه مداوم» به بهداری زندان اوین منتقل و با دستگاه اکسیژن نفس کشید.
ساعت یک و نیم تا دو نیمه شب این زندانی باز هم به دلیل «تنگی نفس شدید» به بهداری این زندان منتقل شد.

صبح روز جاری، برای بار سوم در ۲۴ ساعت گذشته، آقای صادقی در اثر «معده درد، فشار خون ۸ روی ۶ و بالا آوردن خون آبه» به بهداری منتقل و سپس به بند بازگردانده شد.

آرش صادقی با توجه به وخامت حالش بعد از اعتصاب غذای طولانی مدت، بایستی در بیمارستان بستری شود اما پزشکان بهداری به وی گفته اند که دادستان و حفاظت زندان با اعزام مجدد وی به بیمارستان مخالفت میکنند.
پدر آرش صادقی روز گذشته به خبرگزاری هرانا گفته بود: “حال آرش بسیار وخیم است و ضابطین سپاه گرو کشی میکنند و از انتقال او به بیمارستان خوداری میکنند. یاد یکی از بازجویان سپاه میافتم که [که به آرش] گفته تو زنده از این زندان قای صادقی که چندی قبل در هفتاد و دومین روز به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داده بود، با تاخیر ۴ روزه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.

پزشک متخصص ارشد بیمارستان تایید کرد که او خونریزی ۱۲.۵ درصد معده، کمبود هموگلوبین (کمخونی) شدید و عفونت شدید ریه داشته و بایستی دستکم ۴ الی ۵ روز در بیمارستان بستری شود.

با این حال، با فشار دادستانی، حفاظت زندان و سپاه ثارالله، این زندانی با حالت وخیم جسمی و علیرغم مقاومت پزشکان، شامگاه به زندان اوین عودت داده شد.
هرانا پیش از این گزارش کرده بود، جواب دقیق آزمایشات انجام شده بر روی کلیه ها و روده آرش صادقی نشان می دهد که کلیه های وی به دلیل کمبود آب، جمع شده و کلیه راست ۷۰ درصد و کلیه چپ ۲۰ درصد دچار آسیب دیدگی شده اند. به گفته پزشک، کلیه سمت راست در آینده مثل سابق کارایی نخواهد داشت.
همچنین نتیجه آزمایش بر روده وی از چسبندگی شدید روده خبر می دهد که پزشکان گفته اند اگر وضع روده به همین شکل ادامه پیدا کند خونریزی را در پی خواهد داشت.

طبق گزارشی که پزشک قانونی پس از معاینه دقیق آرش صادقی گزارش کرده خطر به کما رفتن و حتی فوت وی وجود دارد.

لازم به یادآوری است، آرش صادقی که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، هم‌زمان با بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت اجرای شش سال حکم حبس، با نگارش نامه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام اعتصاب غذای اعتراضی کرد.بیرون نخواهی رفت.ین زندانی عقیدتی مدتی بعد، در نامه‌ای سرگشاده به ذکر مستند موارد حقوقی نقض شده در فرآیند بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم و سپس اجرای آن در پرونده همسرش پرداخت.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

روز چهاردهم دی ماه، با مرخصی گلرخ ایرایی از بند نسوان (زنان) زندان اوین، آرش صادقی در هفتادودومین روز به اعتصاب غذای اعتراضی خود در بند هشت این زندان پایان داد.

اما دادستانی برخلاف وعده های داده شده با تمدید مرخصی همسر این زندانی مخالفت، وی را جهت تحمل حبس به زندان احضار کرده است. همچنین مادر خانم ایرایی نیز به عنوان وثیقه گذار اخطاریه دریافت کرده است.

۱۳۹۵ دی ۱۴, سه‌شنبه

صبح امروز؛ اجرای حکم اعدام دستکم ۵ زندانی در کرج و قزوین

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز جاری دستکم چهار زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در ندامتگاه مرکزی کرج به دار آویخته شدند. از سوی دیگر یک زندانی متهم به قتل نیز در زندان قزوین تحت عنوان قصاص اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده دم امروز چهاردهم دی ماه ۹۵، حکم اعدام چهار زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر اجرا شد. «هادی مقدم (حمل و نگهداری ۱ کیلو شیشه )، علی نوری (حمل و نگهداری ۱ کیلو شیشه – لابراتوار)، علیرضا حاج فیروز آبادی و علی نوری» هویت احراز شده این زندانیان توسط هرانا است.
یک منبع مطلع از وضعیت “فیروز آبادی و نوری” به گزارشگر هرانا گفت: “تقریبا یک ماه پیش این دو زندانی را برای اعدام بردند که اجرای حکمشان به تعویق افتاده بود. ولی امروز بدون اطلاع به خانوادشان اعدام شدند و بعد از اعدام به خانواده ها اطلاع داده شد.”

از سوی دیگر، سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد، روز جاری حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل در زندان قزوین اجرا شده است. روز گذشته نیز دو زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در این زندان اعدام شده بودند.

این زندانی «محمود فرامرزی» ۳۶ ساله، فرزند سلیم نام داشته و اهل قروه کردستان بود. وی به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.
انتقال و اجرای پرتعداد حکم اعدام محکومان مواد مخدر در زندان های مختلف در حالی صورت می‌گیرد که مجلس ایران در هفته های اخیر یک فوریت طرح حذف مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر را تصویب کرد. هم‌چنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به ریاست قوه قضائیه از او خواسته بودند اجرای حکم اعدام حدود ۵ هزار زندانی محکوم به اعدام مرتبط با جرایم مواد مخدر را تا بررسی طرح مورد اشاره متوقف کنند.

۱۳۹۵ دی ۱۲, یکشنبه

وضعیت ‘خطرناک’ جسمی آرش صادقی در هفتادمین روز از اعتصاب غذا

خبرگزاری هرانا – آرش صادقی کنشگر مدنی در هفتادمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود، با وضعیت جسمی «خطرناک» در بند هشت زندان اوین نگهداری می شود. این زندانی سیاسی صبح روز جاری درپی وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شده است. از سوی دیگر، تودیع وثیقه و آزادی همسر وی گلرخ ایرایی، در «پیچ و خم اداری» دادستانی به فردا موکول شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی زندانی بند هشت زندان اوین که درهفتادمین روز از اعتصاب غذا به سر می برد، حوالی ساعت پنج صبح امروز دچار افت فشار شدید ۷ روی ۶، حالت تهوع شدید همراه با بالا آوردن خون شده و به بهداری زندان منتقل شده است. پزشکان وضعیت جسمانی وی را «خطرناک» توصیف کرده اند.
یک منبع آگاه از وضعیت صادقی دراین‌باره به گزارشگر هرانا گفت: “معده آرش آب را هم دیگر پس میزند و عملا دیگر آبی به بدن وی نمی رسد. علاوه بر اینها زخم بستر نیز گرفته است.”
این منبع همچنین افزود: “تودیع وثیقه گلرخ و آزادی وی که شرط پایان اعتصاب آرش است، امروز در پیچ و خم اداری دادستانی به فردا موکول شده و آرش نیز همچنان در اعتصاب است.”
هرانا پیش از این گزارش کرده بود، جواب دقیق آزمایشات انجام شده بر روی کلیه ها و روده آرش صادقی نشان می دهد که کلیه های وی به دلیل کمبود آب، جمع شده و کلیه راست ۷۰ درصد و کلیه چپ ۲۰ درصد دچار آسیب دیدگی شده اند. به گفته پزشک، کلیه سمت راست در آینده مثل سابق کارایی نخواهد داشت.
همچنین نتیجه آزمایش بر روده وی از چسبندگی شدید روده خبر می دهد که پزشکان گفته اند اگر وضع روده به همین شکل ادامه پیدا کند خونریزی را در پی خواهد داشت.

طبق گزارشی که پزشک قانونی پس از معاینه دقیق آرش صادقی گزارش کرده خطر به کما رفتن و حتی فوت وی وجود دارد.

آرش صادقی از مشکلاتی همچون: افت فشار شدید، کاهش وزن شدید و لاغری مفرط، تپش قلب و وضعیت خطرناک قلبی، تنگی نفس، حالت تهوع، بالا آوردن لخته خون و در مقاطعی خون، غلظت خون بالا و خطر ایست قلبی، خطر به کما رفتن در اثر قند خون بالا، مشکلات کلیه و همچنین احتمال سوراخ شدن معده وی و احتمال خونریزی معده در خواب و خطر به کما رفتن و حتی فوت آرش صادقی، بریده بریده گفتن کلمات، پوسته پوسته شدن پوست بدن، بی خوابی رنج می برد که همگی از عوارض اعتصاب غذاست.
لازم به یادآوری است، آرش صادقی که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، هم‌زمان با بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت اجرای شش سال حکم حبس، با نگارش نامه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام اعتصاب غذای اعتراضی کرد.
این زندانی عقیدتی مدتی بعد، در نامه‌ای سرگشاده به ذکر مستند موارد  حقوقی نقض شده در فرآیند بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم و سپس اجرای آن در پرونده همسرش پرداخت.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد،  وی درحال حاضر در بند زنان (نسوان) این زندان نگهداری می‌شود.