۱۳۹۴ دی ۳, پنجشنبه

پرونده سازی اداره اطلاعات سنندج علیه یک خانواده بهایی

raoofi family
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهریورماه امسال اداره اطلاعات سنندج، ذبیح الله رئوفی شهروند بهایی را به اتفاق چند شهروند غیربهایی بازداشت کرد.
آقای ذبیح الله رئوفی به گزارشگر هرانا گفت که علیرغم اینکه برخورد بازجویان با شخص وی خوب بوده ولی پس از آزادی متوجه شده که تعدادی از شهروندان غیربهایی که با وی مراوده داشتند نیز، طی همین مدت بازداشت شدند و مشخص نیست تحت چه شرایطی وادار شده اند که علیه وی به صورت خصوصی شکایت مطرح کنند.
یکی از این شهروندان که همزمان با ذبیح الله رئوفی بازداشت شده، آقای محمدصلاح الدین رشیدیان، به گزارشگر هرانا گفت که وی پس از بازداشت و در اداره اطلاعات، در پی تهدیدهای بازجویان به محاکمه به اتهام ارتداد و اعدام و وعده ی آزادی، مجبور شده است که شکایتنامه ای را علیه ذبیح الله رئوفی امضا کند.
به گفته آقای رشیدیان علاوه بر وی، دست کم سه شهروند دیگر به نام های “انتظار رحیمی”، “ژیلا نگهدار” و “شاهو محمدی” نیز به همین شیوه وادار به طرح شکایت علیه خانواده رئوفی شده اند.
آقای رئوفی به گزارشگر هرانا گفت: “من که نمی دانم دقیقا چه اتفاقی افتاده است، ما با این افراد ارتباط خوبی داشتیم ولی بعد از بازداشت و آزادی دو سه نفرشان آمدند با معذرت خواهی که ما مجبور شده ایم شکایت کنیم علیه شما و حتی یک نفرشان نامه با دستخط و امضا نوشت که من مجبور شدم، یک آقایی هم که شکایت کرده بود آمد نصف شب در خانه ما داد و بیداد که شما باعث شدی زن و بچه مرا بگیرند.”
محمدصلاح الدین رشیدیان که هم اینک به قید وثیقه آزاد است (احضاریه و وثیقه ضمیمه است)، به گزارشگر هرانا گفت: “من به بازجو گفتم چه شکایتی بکنم وقتی ایشان نه تبلیغی و نه چیزی انجام داده و بازجو جواب داد که شما شکایت کن، ما قبلا از آنها تعهد گرفتیم که حتی اگر کسی شخصا هم از آنها درباره بهاییت سوال کرد، جواب ندهند.”
گفتنی است پروانه رحمانی، همسر آقای رئوفی، هم اینک در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج زندانی است.
ذبیح الله رئوفی نیز در روز ۱۷ شهریور ماه سال جاری در سنندج بازداشت و در بیست و سوم همین ماه با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی نیز توسط اطلاعات شهر سنندج بازداشت شده بود.
لازم به ذکر است که ذبیح الله رئوفی در روز ۲۳ آذر ماه سال جاری به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده و منتظر صدور حکم از این مرجع قضایی و امنیتی است.
ذبیح الله رئوفی، شهروند بهائی اهل سنندج پیشتر و در سال ۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس در شهرستان تویسرکان تبدیل شد و آقای رئوفی دوران این حبس را در آن شهرستان گذراند.

۱۳۹۴ آذر ۲۸, شنبه

یک شاعر در کرج بازداشت شد

mohammadreza haj rostam beiglu
خبرگزاری هرانا – خانواده محمدرضا حاج رستم بگلو، شاعر جوان، از بازداشت و انتقال وی به مکانی نامعلوم خبر داده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پدر آقای حاج رستم بگلو در صفحه شخصی این شاعر نوشته است که وی بعد از ظهر چهارشنبه از سوی عده ای که خود را پلیس امنیت معرفی کردند، بازداشت شده است.
مأمورین بعد ازمراجعه به منزل پدری این شاعر و بازرسی و تفتیش، او را به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.
از اتهامات، دلایل بازداشت و محل نگهداری آقای حاج رستم بگلو اطلاعی در دست نیست و پیگیری های خانواده وی تا کنون بی نتیجه بوده است.

۱۳۹۴ آذر ۲۰, جمعه

روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را آزاد کنید

Writing a Letter
خبرگزاری هرانا – “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان” طی بیانیه ای ضمن ابراز تأسف از استمرار نقض حقوق بشر در ایران و زندانی شدن روزنامه نگاران و فعالین مدنی، خواستار آزادی فوری تمام روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر زندانی شده است. متن کامل بیانیه را می توانید در ادامه بخوانید:
روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را آزاد کنید
با تداوم رویه دیرینه‌ی سلب آزادی ها در ایران، دستگیری و زندانی کردن فعالان مدنی، حقوق بشری و روزنامه نگاران ادامه دارد. در این راستا در چندماه اخیر شماری از اصحاب رسانه و مطبوعات از جمله حسن شیخ آقایی در کُردستان، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی و افرادی دیگر  دستگیر و بازداشت شده اند.
در همان حال روزنامه نگار کُرد عدنان حسن پور از ده سال پیش و خسرو و مسعود کُرد پور قریب سه سال است محبوس و از حقوق و آزادیشان محروم گردیده اند. هم راستا با برخورد با روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر نیز از حبس و بازداشت و آزار مصون نبوده اند، به طوری که تعدادی از فعالین برجسته ی حقوق بشر از جمله خانم ها نرگس محمدی، بهاره هدایت و آقایان عبدالفتاح سلطانی، محمد صدیق کبودوند، محمد سیف زاده و فعال اجتماعی سعید مدنی و شمار دیگری از فعالان مدنی و اجتماعی از چندین سال پیش محبوس و زندانی شده اند که وضعیت سلامتی و یا بیماری برخی از آنها در آستانه مرز خطرناک و بسیار نگران کننده است. در همین رابطه خانم نرگس محمدی به دلیل وخامت بیماری نیاز شدید به مراقبتهای ویژه پزشکی در خارج از زندان دارد و آقای کبودوند نیز به علت نگه داشته شدن نزدیک به یک دهه در زندان به چندین بیماری صعب العلاج مبتلا گردیده است.
سازمان دفاع از حقوق بشر کُرد ستان ضمن ابراز تاسف از استمرار دیرپای نقض حقوق بشر در ایران، همراه با درخواست برای توقف روند بازداشت و برخورد با روزنامه نگاران و فعالان عرصه های مدنی و حقوق بشر و خواسته ی پایان دهی به نقض آزادی های بیان و مطبوعات و حقوق بشر، آزادی فوری تمامی روزنامه نگاران  و فعالان حقوق بشر زندانی از جمله عدنان حسن پور، خسرو کردپور، مسعود کردپور، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، نرگس محمدی، بهاره هدایت، عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده، سعید مدنی و محمد صدیق کبودوند را خواستار است.

۱۳۹۴ آذر ۱۶, دوشنبه

حسین موسویان به دادسرای اوین احضار شد

dr. hossein moosavian
خبرگزاری هرانا – حسین موسویان، فعال سیاسی و رئیس هیات اجرائیه جبهه ملی ایران به شعبه دوم دادگاه انقلاب مستقر در اوین احضار شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین موسویان، فعال سیاسی و رئیس هیات اجرائیه جبهه ملی ایران طی احضاریه کتبی به شعبه دوم دادگاه انقلاب مستقر در اوین احضار شد.
بنا بر این گزارش دلیل این احضار اخذ توضیحات در ارتباط با پرونده ای که برای ایشان در آن بازپرسی مفتوح است اعلام شده است.
همچنین در این احضاریه قید شده است که ایشان می بایست ظرف مدت پنج روز خود را به دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران، دادسرای اوین معرفی کند و در غیر اینصورت حکم جلب ایشان صادر خواهد شد.
حسین موسویان، رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران در پاسخ خبرنگار هرانا در ارتباط با این احضار گفت که از علت و دلیل آن مطلع نیست و نمی داند که آیا این احضاریه در ارتباط با مسئولیت وی در جبهه ملی است و یا در ارتباط با موضوع دیگری است. وی ادامه داد که : هیچ اطلاعی ندارم. باید مراجعه بکنم تا روشن بشود که مسئله چیست.
پیشتر و در شهریور ماه سال جاری نیز حسین موسویان، عضو ارشد و رئیس هیات اجرائیه جبهه ملی ایران توسط وزارت اطلاعات احضار و حدود سه ساعت مورد توقیف و بازجویی قرار گرفته بود. در این بازجویی ها به این فعال سیاسی اعلام شده بود که جبهه ملی ایران اجازه هیچ گونه فعالیت و برگزاری جلسه را ندارد.

مرگ بیش از ۳۰ نفر در اثر ابتلا به 'آنفلوانزای خوکی' در ایران


گزارش‌ها از ایران حاکی است تا کنون دست کم ۳۶ نفر در اثر ابتلا به آنفلوانزای نوع H۱N۱ که به عنوان آنفلوانزای خوکی شناخته می‌شود، در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده‌اند.
امروز دوشنبه ۱۶ آذر، علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان گفت که با "اعلام وضعیت زرد" در این استان به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا، مدارس تمام مقاطع تحصیلی و مهد کودک‌های استان کرمان روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر تعطیل است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، آقای رزم حسینی افزایش آنفلوانزا در استان کرمان را "عادی" دانسته و گفته است "اعلام وضعیت زرد در استان کرمان به دلیل احتیاط بوده است".
علی اکبر حقدوست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مرگ ۲۸ نفر در اثر ابتلا به ویروس H۱N۱ در این استان خبر داده و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس هم گفته است که ۸ نفر در استان سیستان و بلوچستان به علت "ابتلا به آنفلوانزای خوکی" جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته آقای شهریاری علت "شیوع این بیماری خطرناک" در ایران هنوز مشخص نیست.
دیروز یکشنبه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفته بود ۲۲ نفر در اثر ابتلا به این بیماری در استان کرمان جان خود را از دست داده‌ و بیش از صد "بیمار مشکوک به آنفلوانزای H۱N۱" در شهر کرمان بستری شده‌اند. مسئولان درمانی شهر سیرجان هم از بستری شدن حدود ۷۰ نفر در این شهر به دلیل ابتلا به آنفلوانزا خبر داده‌ بودند.

۱۳۹۴ آذر ۱۰, سه‌شنبه

رسول خادم خواهان پیگیری دلایل لغو اجرای ارکستر سمفونیک تهران شد


رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران در واکنش به لغو اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اختتامیه رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان، در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواهان پیگیری دلایل لغو آن شده است.
آقای خادم در نامه خود خطاب به علی جنتی، وزیر ارشاد نوشت که فدراسیون کشتی از ارکستر سمفونیک تهران برای اجرای سرود ملی ایران در مراسم پایانی رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان دعوت کرده بود و با هماهنگی حراست وزارت ورزش و "اخذ مجوزهای لازم" برای اجرای موسیقی در مجموعه‌ ورزشی آزادی شرایط مهیا شده بود، اما ناگهان از ورود این ارکستر "ممانعت شد".
به گفته آقای خادم حضور زنان "پیش از آغاز مسابقات، صرفا به عنوان اجرا کننده برنامه و نه تماشاگر، هیچ مغایرتی با ضوابط جاری کشور نداشته است و اقدام یاد شده در شرایط فعلی جامعه و در میان افکار عمومی و علاقمندان به عرصه فرهنگ در کشور، حال و هوای مناسبی در پی نداشته و ندارد."
آقای خادم از آقای جنتی خواسته که در این باره و موارد مشابه دستور پیگیری دهد و هماهنگی های لازم را در نظر گیرد.
با این حال آقای خادم در نامه خود مشخص نمی‌کند چه کسی یا نهادی مانع ورود اعضای زن ارکستر به سالن مسابقات شده است.
روز گذشته علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ "دلیل اصلی لغو این اجرا، خیلی ساده بود؛ ما به مجموعه‌ ورزشی آزادی دعوت شدیم و آنجا همه‌چیز برای اجرا آماده بود. صندلی‌ها را برای نوازندگان چیده بودند و همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما وقتی ۱۵ دقیقه به زمان اجرا مانده بود و ما داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشور آماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردند که زنان نباید روی صحنه ساز بزنند."
آقای رهبری گفت: "گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه با هم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم. بعد عده‌ای رفتند که رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند، اصلا نمی‌شود، خانم‌ها ساز بزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرا نمی‌کنیم."
پیشتر رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفته بود که این ارکستر قرار است در اختتامیه رقابت های کشتی باشگاه‌های جهان، علاوه بر اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ "ای ایران" و "علمدار" را در این مراسم اجرا کند.
آقای خادم در نامه خود نوشته است که از ارکستر سمفونیک تهران دعوت شده که در مسابقات کشتی جام تختی که در بهمن برگزار می‌شود نیز سرود ملی ایران را اجرا کند.
او از وزیر ارشاد خواست که "اقدامات و هماهنگی لازم" در نظر گرفته شود که موضوع ممانعت از ورود این ارکستر به سالن مسابقات تکرار نشود.

۱۳۹۴ آذر ۸, یکشنبه

اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به دلیل 'نوازندگی زنان' لغو شد

جرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در افتتاحیه‌ی رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان در مجموعه ورزشی آزادی به‌دلیل "نوازندگی زنان" لغو شد.
علی رهبری که مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده دارد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ "دلیل اصلی لغو این اجرا، خیلی ساده بود؛ ما به مجموعه‌ ورزشی آزادی دعوت شدیم و آنجا همه‌چیز برای اجرا آماده بود. صندلی‌ها را برای نوازندگان چیده بودند و همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما وقتی ۱۵ دقیقه به زمان اجرا مانده بود و ما داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشور آماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردند که زنان نباید روی صحنه ساز بزنند."
مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران با انتقاد از چنین برخوردی افزود: "من از این اتفاق ناراحت شدم و گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه با هم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم. بعد عده‌ای رفتند که رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند، اصلا نمی‌شود، خانم‌ها ساز بزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرا نمی‌کنیم."
آقای رهبری همچنین گفت: "نوازندگان زن قرار بود، سرود رسمی کشور را اجرا کنند و این برخورد با آن‌ها خجالت‌آور بود. قرار نبود زنان کار خاصی انجام دهند، فقط چند قطعه‌ مشخص را اجرا می‌کردند. چرا نباید آن‌ها بتوانند سرود رسمی کشورشان را اجرا کنند؟ بارها گفته‌ام، من هم در این کشور بزرگ شده‌ام و خط قرمزها را خیلی بهتر از دیگران می‌شناسم، اما تا وقتی ارکستر را هدایت می‌کنم، اجازه‌ چنین برخوردی را نخواهم داد. آن‌ها خودشان ما را دعوت و در عین حال، به ما بی‌احترامی کردند."
پیشتر رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفته بود که این ارکستر قرار است در افتتاحیه رقابت های کشتی باشگاه‌های جهان، علاوه بر اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ "ای ایران" و "علمدار" را در این مراسم اجرا کند.
پیشتر بعضی کنسرت‌ها در شهرهای دیگر ایران به دلیل حضور زنان لغو شده بود، اما چنین موضوعی در پایتخت کم سابقه یا بی سابقه بود.

۱۳۹۴ آذر ۱, یکشنبه

هادی حیدری به بند ۸ اوین منتقل شد

hadi heydari
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته هادی حیدری، که ۲۵ آبان ماه سال جاری بازداشت شده بود، به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.
اگرچه توضیحی از سوی مأموران امنیتی هنگام بازداشت ارائه نشده و وکیل وی نیز از علت بازداشت موکل خود اظهار بی‌اطلاعی کرده بود ولی هادی حیدری طی تماسی با خانواده اش اطلاع داده که برای محکومیت یک سال زندان در ارتباط با بازداشت‌های پیشین زندانی شده است.
هادی حیدری پیش از این نیز چندین بار بازداشت و زندانی شده بود، از این میان در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۸۸ در مراسم دعای کمیل بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شد که در تاریخ ١٨ ابان همان سال با سپردن وثیقه آزاد شد، همچنین در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹ پس از احضار به دادگاه بازداشت و در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۹ باز هم با قید وثیقه و در انتظار رأی دادگاه آزاد شده بود. در آخر در ۵ مهرماه ١٣٩١ پس از انتشار کاریکاتوری در روزنامه شرق به دادسرا احضار و پس از بازجویی با قید کفالت آزاد شد.
هادی حیدری در روزنامه‌هایی چون جامعه، نشاط، عصر آزادگان، آفتاب امروز، یاس نو و هفته‌نامه عصرما همکاری کرد. او در سال‌های بعد به‌عنوان مدیر هنری و دبیر طرح و کاریکاتور روزنامه‌های مشارکت (۱۳۷۸)، نوروز، وقایع اتفاقیه، اقبال، اعتماد ملی، بهار و پول به فعالیت مطبوعاتی خود ادامه داد. حیدری در فاصلۀ سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ در مقام سردبیر مجلۀ کمیک استریپ “جدید” را مدیریت کرد و از سال ۱۳۸۹ به بعد به‌عنوان دبیر سرویس طرح و کاریکاتور روزنامه شرق مشغول به کار بود و اخیراً نیز در روزنامه شهروند مشغول به کار بوده است.
بند هشت “بدترین بند زندان اوین” و  “تبعیدگاه جدید زندانیان سیاسی اوین” توصیف شده است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و امنیتی بر خلاف اصل تفکیک جرائم در ازدحامی فوق العاده و بدون امکانات و شرایط بد بهداشتی به همراه زندانیان غیرسیاسی نگهداری می شوند و اعتراضات مکرر زندانیان و خانواده ها نیز تا کنون راه به جایی نبرده است.

۱۳۹۴ آبان ۲۶, سه‌شنبه

حسین زمان: ممنوع الکار هستم و هیچ منبع درآمدی ندارم

حسین زمان: ممنوع الکار هستم و هیچ منبع درآمدی ندارم
حسین زمان، خواننده و موسیقیدان می‌گوید که ۱۳ سال است به صورت غیررسمی از تمامی فعالیت‌های فرهنگی و موسیقی محروم است و دلیل ممنوع الکاری وی «حرف‌های سیاسی» بوده که وی زده است.
به گزارش ایلنا، حسین زمان که در طی ۱۳ سال گذشته اجازه فعالیت و تولید آلبوم نداشته است می‌گوید: «در زمان مدیریت علی لاریجانی در صدا وسیما نامه‌ مکتوبی به تمامی شبکه‌ها وزیرمجموعه‌ها ارسال شد که تمامی آثار من اجازه پخش ندارد و دلیل آن حرف‌های سیاسی بود که بیان کرده بودم.» 
اگر چه ممنوع الکاری اقای زمان از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شده است، اما با روی کار آمدن حسن روحانی این محدودیت‌ها برای او تغییر نکرده است و او همچنان اجازه تولید کار جدید موسیقی ندارد. 
وی می‌گوید: «حتی به کارهایی که خودم بخواهم تولید کنم؛ اجازه انتشار نمی‌دهند. نمی‌توانم نه آلبوم منتشر کنم نه کنسرت بگذارم و نه هیچ فعالیت دیگری داشته باشم.»
این در حالی است که چندی پیش نوش‌آذر، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که  در ایران «ممنوع الکار» نداریم. 
حسین زمان در این زمینه نیز نامه‌ای به وزارت ارشاد نوشته است و در این نامه آورده که «وزیر نامه دادم و گفتم حداقل صداقت داشته‌ باشید و واقعیت را بگویید. دورغ نگویید که ممنوع‌الکار نداریم.»
محدودیت‌های کاری حسین زمان به انتشار آلبوم خلاصه نمی‌شود، او حتی اجازه تدریس هم ندارد. زمان می‌گوید:‌ «پیش از این حدود ۲۸ سال در دانشگاه تدریس می‌کردم. آخرین بار عضو هیات علمی پردیس بین‌المللی دانشگاه شریف بودم. از دو سال پیش هم نامه آمده که حق تدریس ندارم و امروز هم جلوی تدریسم گرفته شده و هم جلوی فعالیت هنری من گرفته شده است. فقط مانده جلوی نفسم را بگیرند.» درآمدی ندارم و از ذخیره‌ها استفاده می‌کنم. اگر اوضاع بهتر شود می‌توانم بروم در یکی از کافه‌های کیش بخوانم یا تاکسی بگیرم و به عنوان رانننده تاکسی فعالیت کنم.» 
وی می گوید: «برای فعالیت خود بسیار پیگیری کردم به گونه‌ای که برخی تعجب می‌کنند چرا اینقدر پیگیرم. همین دو هفته پیش به دیدن طالبی (سرپرست دفتر موسیقی) رفتم و بازهم به من اعلام شد که اجازه فعالیت ندارم. گفتم حداقل کتبی اعلام کنید اما هنوز بعد از دو هفته به من اعلام نشده است.»
زمان افزود: «من هیچ کار خلاف قانونی انجام ندادم بلکه فقط حرف زدم و ابراز عقیده کردم آن هم در راستای وظیفه هنری خودم بود. زیرا وظیفه هنرمند آگاهی‌بخشی و روشنگری است.»
سیاست‌های دولت راه های درآمدی زمان را بسته است، او در این زمینه می‌گوید: «هم اکنون هیچ

هادی حیدری، کارتونیست ایرانی بازداشت شد


گزاش ها از ایران حاکی است که هادی حیدری، طراح و کارتونیست ایرانی، امروز دوشنبه ۲۵ آبانماه توسط ماموران امنیتی در دفتر روزنامه شهروند بازداشت شد.
هنوز از دلیل بازداشت و محل نگهداری این کارتونیست اطلاعی در دست نیست.
آقای حیدری در روزنامه شهروند مشغول به کار بود.
او پیشتر نیز پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۱۳۸۸ دو بار بازداشت شده بود.
آقای حیدری بار اول در آبانماه سال ۱۳۸۸ در جریان حمله ماموران امنیتی به مراسم برگزاری دعای کمیل برای آزادی زندانیان سیاسی بازداشت شده بود. یک سال بعد از آن در سال ۱۳۸۹ این کارتونیست مجدد بازداشت شد که با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
در ماههای اخیر موج جدید بازداشت روزنامه نگاران در ایران آغاز شده است.
Image copyright
Image caption این آخرین طرح آقای حیدری پیش از بازداشت است که در خصوص حوادث لبنان کشیده شده است. او پیش از این کارتون هم طرحی از حملات پاریس به تصویر کشیده بود.
عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، یادداشت نویس روزنامه ایران، سامان صفرزایی، دبیر بین‌الملل نشریه اندیشه پویا و حسن شیخ آقایی، مدیر سایت روانگه، روزنامه‌نگاران بازداشتی هستند.
در مورد بازداشت این روزنامه نگاران میان دولت و قوه قضائيه ایران اختلافاتی بروز کرده است.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با انتقاد از این دستگیری‌ها گفته است: "از تیتر برخی رسانه‌ها می‌توان فهمید چه کسی فردا
پس از این اظهارات قوه قضاییه به دولت آقای روحانی اعلام کرد که علیه خبرنگارانی که اخیرا بازداشت شده‌اند مدارکی دارد.
مقام‌های ایرانی همواره می‌گویند بازداشت روزنامه‌نگاران به دلایل امنیتی انجام می‌شود و به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای آنها نیست.
سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را یکی از بدترین کشورها از حیث آزادی مطبوعات می‌داند و این کشور را یکی از بزرگترین "زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان" می‌خواند.
بازداشت می‌شود."

۱۳۹۴ آبان ۲۵, دوشنبه

دست کم ۱۵ بهایی در ایران بازداشت شده‌اند

مغازه بهائیان
بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران، مأموران امنیتی دست کم ۱۵ بهایی را در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد بازداشت کرده‌اند.
این بازداشت ها دیروز، یکشنبه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) انجام شده و به گفته پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهائیان، صبا فرنوش، نگار باقری، نوا منجذب، یاور حقیقت، نوید اقدسی و هلیا مشتاق در تهران، کیوان و پروین نیک‌آئین، یگانه آگاهی، متین جانمیان و عرشیا روحانی در اصفهان و ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان در مشهد از جمله بازداشت شدگان هستند.
علت بازداشت این افراد اعلام نشده است.
خانم ثابتی گفت که مغازه های تعدادی از بهائیان در شهرهای قائم شهر، رفسنجان و کرمان هم مهروموم شده است.
مهروموم شدن این مغازه ها بلافاصله پس از آن اتفاق افتاد که گروهی از بهائیان کسب و کار خود را در اعیاد بهایی تعطیل کردند.
خانم ثابتی می گوید که از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ و با تصمیم بیت العدل اعظم، عالی ترین نهاد جامعه بهائیان، استفاده از تقویم بدیع بهایی در سراسر جهان به صورت هماهنگ در آمد و امسال برای اولین بار بهاییان در سراسر دنیا اعیاد خود را بر اساس این تقویم جشن گرفتند.
سخنگوی جامعه بهائیان گفت که این تقویم را علی محمد باب پایه گذاری و بهاءالله، پیامبر بهائیان آن را تأیید کرده است.
سالگرد تولد باب و بهاءالله در این تقویم از مهمترین اعیاد بهائیان محسوب می شود.
آئین بهایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده و حکومت ایران بسیاری از بهاییان را در دهه شصت
سازمان های حقوق بشری می گویند که بهاییان در ایران هنوز از تصدی مشاغل دولتی و تحصیل در دانشگاه‌ها محروم هستند.
حکومت ایران نقض حقوق بشر و اعمال تبعیض علیه بهائیان را به صرف اعتقاد آنها تکذیب می کند، اما گروهی از بهائیان از جمله رهبران جامعه بهایی در ایران را به داشتن رابطه با اسرائیل و جرایم دیگر متهم کرده است.
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در پاسخ به استفتایی گفته است: "همه پیروان فرقه گمراه بهاییت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چیزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است. ولى رفتار مدیران و معلمان و مربیان با دانش آموزان بهایى باید بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد".
زندانی یا اعدام کرد.

برخورد با رانندگان «بی حجاب» در ایران؛ مشاهدات شما


پلیس ایران اعلام کرده خودروی زنانی را که هنگام رانندگی بی حجاب هستند به مدت یک هفته توقیف می کند و احتمالا این افراد جریمه خواهند شد. سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی گفته است که با ناهنجاری هایی نظیر «کشف حجاب، حرکات نمایشی و مخاطره آمیز و و دور دور کردن ها» مقابله خواهد شد.
این مقام نیروی انتظامی گفت: «پلیس راهبر با توجه به حکم دادستانی به محض مشاهده خودرو، در مرحله اول آن را به مدت یک هفته به پارکینگ منتقل کرده و رسیدگی به جرایم انجام می شود از این رو برخی مصادیق جریمه نقدی و برخی تحویل مراجع قضایی خواهد شد».
شما درباره این طرح پلیس چه فکر می کنید؟ آیا مشاهده ای از «بی حجابی» و «بدحجابی» زنان در هنگام رانندگی داشته اید؟ آیا تا به حال مشاهده ای از دور تازه برخورد با افرادی که پوشش آنها مورد تایید حکومت نیست داشته اید؟
سخنگوی نیروی انتظامی همچنین از برخی از اقدامات تنبیهی دیگر هم صحبت کرده است. آقای منتظرالمهدی گفته «خودروی این افراد ممنوع الخدمت شده و نمی توانند خرید و فروش کرده، عوارض پرداخت کرده و تمام نیازهای یک خودرو در طول یک سال انجام نخواهد شد».
آیا با این نوع اقدامات تنبیهی برای مقابله با بی حجابی موافقید؟ فکر می کنید «ممنوع الخدمت» کردن اتومبیل های افراد «بی حجاب» چه تاثیری بر رعایت حجاب در جامعه خواهد داشت؟
رییس پلیس ایران هم هفته پیش از برخورد با ناهنجاری ها در حین رانندگی خبر داده بود که لزوما محدود به مساله حجاب نبود. او گفته بود: «گاهی برخی از رانندگان برای راننده زنی که در حال رانندگی در خیابان است و کودکی نیز در خودرویش است ایجاد مزاحمت می‌کنند، باید کاری کرد تا این افراد جرات مزاحمت نداشته باشند».

۱۳۹۴ آبان ۲۰, چهارشنبه

آیت‌الله خامنه‌ای: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که فعالیت دانشگاه‌ها باید در راستای "نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی" باشد. او همچنین در زمینه سیاست آموزش عالی، انتقاداتی را مطرح کرد.
رهبر جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه، ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر)، با رئیسان دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری دیدار کرد و از مسئولان دانشگاهی خواست تا به تفکر در این مورد بپردازند.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: "دانش هسته‌ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سال‌ها پیش روی آن سرمایه‌گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد، قطعا نیازمند انرژی جایگزین هستیم."
آیت‌الله خامنه‌ای گفت که دلیل تصمیم به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی، شرایط سختی بود که کشورهای غربی برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران مطرح کردند. او گفت که دشوارترین مرحله در غنی سازی اورانیوم، رسیدن به خلوص ۲۰ درصد است و افزود که پس از این مرحله، دستیابی به اورانیوم با خلوص تا ۹۹ درصد به سادگی امکانپذیر می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی گفت: "علت دستپاچگی غربی‌ها در قضیه هسته‌ای همین موضوع بود."
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین خواستار مشارکت دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی شد و گفت که در زمینه اجرای این طرح، "آنچه که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه گزارشی در باره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من داده‌اند." روز گذشته گزارش شد که رهبر جمهوری اسلامی برنامه اقتصادی مقاومتی تدوین شده توسط دولت را بدون رد یا تایید این برنامه، چهار توصیه "برای اجرای موفق و موثرتر" برنامه اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است.
رهبر جمهوری اسلامی به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها هم اشاره کرد و ضمن انتقاد از برخی از این برنامه‌ها، گفت: "برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند که دانشجویان باید شاد باشند." آیت الله خامنه‌ای با رد چنین برنامه‌هایی گفت: "کار فرهنگی صحیح این است که انسان مومن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور، نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود." وی بصیرت را عامل "جلوگیری از لغزش‌ها" دانست و گفت: "علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه ۸۸، که انسان‌های بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود."
در جریان اعتراضات علیه نتیجه اعلام شده دهمین دوره ریاست جمهوری، آیت‌الله خامنه‌ای کسانی را که موضع دولت وقت در دفاع از نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرفتند، به خصوص آنهایی را که با تشکیلات حکومتی مرتبط بودند "افراد بی‌بصیرت" توصیف کرد. وی در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: "هنگامی که طرف مقابل می‌گوید انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، در لحظه نیاز، وظیفه انجام نخواهد شد."

۱۳۹۴ آبان ۱۹, سه‌شنبه

بازداشت و بی خبری از ۱۳ نوکیش مسیحی در ورامین

nokishan masihi
خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت ۱۳ نوکیش مسیحی در ورامین، هنوز از اتهامات و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این نوکیشان روز یکشنبه دهم آبان ماه، حین برگزاری یک جلسه مذهبی در یک کلیسای خانگی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گفته یکی از منابع هرانا، این افراد هنوز موفق به تماس با خانواده های خود نشدند و مشخص نیست از سوی چه نهادی بازداشت شده اند.
محمد شاه قاسمی، زری شاه قاسمی، بهرام تاجیک و سیمین میرزایی اسامی چند تن از باداشت شدگان است.
گفته شده است که بازداشت شدگان از اعضای “کلیسای امانوئل” بوده اند که پس از تعطیلی از سوی مراجع امنیتی، در کلیساهای خانگی جلسات مذهبی خود را برگزار می کردند.

۱۳۹۴ آبان ۱۸, دوشنبه

اعتراض در چند شهر ترک‌نشین ایران به یک برنامه تلویزیونی


گزارش‌ها حاکی است که در پی نمایش یکی از بخش‌های برنامه تلویزیونی "فیتیله" و اعتراض ترک‌های ایران به آن، امروز دوشنبه ۱۸ آبانماه گروهی از معترضان در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، زنجان و اردبیل تجمع کرده‌اند.
در بخشی از این برنامه که برای کودکان تهیه و پخش می شد، در آیتمی نمایشی درباره مسواک زدن، شخصیت‌های نمایش ترکی حرف می‌زنند که توهین به ترک ها تلقی شده است. پخش برنامه فیتیله متوقف شده و رئیس سازمان رادیو تلویزیون ایران بابت پخش این برنامه عذرخواهی کرده و گفته است که مسئولان پخش آن توبیخ و تنبیه خواهند شد. (اینجا و اینجا بیشتر بخوانید)
گزارش ها از تبریز حاکی است که بازار قدیمی، بازار امیر، تیمچه مظفریه و تیمچه‌های اطراف بازار سنتی تبریز از ظهر امروز تعطیل شده است و معترضان در بخش های مختلف شهر از جمله خیابان آبرسان تجمع کردند.
همچنین براساس گزارش های دریافتی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن گروهی از معترضان، از گاز اشک آور استفاده کرده اند.
گزارش هایی از درگیری میان مأموران و معترضان منتشر شده و گفته شده که در فلکه "قونقا باشی" تبریز یک ماشین پلیس توسط معترضان به آتش کشیده شده است.
بعضی گزارش ها از بازداشت عده ای از معترضان حکایت دارد.

۱۳۹۴ آبان ۱۶, شنبه

احضار و بازجویی تعدادی از فعالین اجتماعی و فرهنگی نجف آباد

ayatollah montazeri
خبرگزاری هرانا- برخی فعالین اجتماعی و فرهنگی شهر نجف آباد پس از برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران که در سال ۸۸ درگذشت، توسط اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران، اداره اطلاعات چند تن از فعالین اجتماعی و فرهنگی این شهرستان را احضار و پس از بازجویی و تشکیل پرونده و اعمال محدودیت هایی برای ایشان، آنها را به طور موقت تا رسیدگی قضایی به مسئله آزاد کرده است.
احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری با ذکر این خبر گفت که “اتهام این افراد این بوده که همراه جمع کثیری از مردم در قالب ستاد مردمی برگزاری مراسم در برگزاری مراسم فقیه عالیقدر کمک کرده اند و به تعبیر بازجوها میتینگ سیاسی راه انداخته اند!”
ششمین مراسم سالگرد آیت الله منتظری در ۲۵ مهرماه سال جاری و توسط ستاد برگزاری این مراسم در زادگاه وی، شهر نجف آباد برگزار شد. این ستاد در اطلاعیه دعوت خود از مردم برای شرکت در این برنامه اعلام کرده بود که “این برنامه از طرف ستاد برگزاری مراسم در دو نوبت صبح و عصر با تعطیلی بازار همراه با برنامه های مختلف و استفاده از حضور اساتید حوزه و دانشگاه از جمله آیت الله موسوی تبریزی و استاد دکتر صادق زیباکلام در مسجد بازار (۹ تا ۱۱.۵ صبح) و حسینیۀ اعظم (۳.۵ تا ۷ عصر) شنبه سوّم محرّم مطابق با ۱۳۹۴/۷/۲۵ برگزار خواهد شد.”
لازم به ذکر است که صادق زیباکلام به توصیه مقامات امنیتی در این مراسم شرکت نکرد و با پیامی از مردم نجف آباد به دلیل عدم حضورش عذرخواهی کرد.

۱۳۹۴ آبان ۱۲, سه‌شنبه

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان بازداشت شد

ehsan mazandarani
خبرگزاری هرانا- احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان صبح امروز بازداشت شد.
هنوز از نیروی بازداشت کننده، دلایل این بازداشت و محل نگه داری آقای مازندرانی اطلاعی در دست نیست.
احسان مازندرانی، دانشجوی سابق دانشکده خبر و روزنامه نگار سابق روزنامه اعتماد پیشتر و در پی موج بازداشت روزنامه نگاران در دوم اسفند ۹۱ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. آقای مازندرانی در ۲۱ اسفند همان سال و با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

۱۳۹۴ آبان ۵, سه‌شنبه

بازداشت یک نوکیش مسیحی در تهران

mahtab mohammadi
خبرگزاری هرانا- مهتاب محمدی، نوکیش مسیحی ساکن تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهتاب محمدی، نوکیش مسیحی ساکن تهران از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.
بنا بر همین گزارش چندی پیش مادر و خواهر مهتاب محمدی که هر از نوکیشان مسیحی هستند توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات احضار می شوند. با عدم حضور ایشان و مخفی شدنشان، نیروهای امنیتی به خانه مهتاب محمدی هجوم برده و او را بازداشت می کنند.
لازم به ذکر است که تاکنون هیچ اعلام رسمی در ارتباط با بازداشت این فرد انجام نشده و از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

۱۳۹۴ مهر ۱۷, جمعه

آغاز محکومیت دو شهروند بهایی در یزد

azam motahari
خبرگزاری هرانا ـ دو شهروند بهایی ساکن یزد به نام های “اعظم مطهری (اتحادی)” و “ناطقه نعیمی (باغی)” در روز سه شنبه ۱۴ مهر ماه جهت گذرانیدن دوره محکومیت، خود را به زندان یزد معرفی نمودند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، “ناطقه نعیمی” به دو سال حبس تعزیری و “اعظم مطهری” به یک سال حبس تعزیری محکوم می باشند.
قابل ذکر است محکومیت این دو شهروند بهایی در حالی آغاز گردید که همسر “ناطقه نعیمی” به نام “فریبرز باغی” و فرزند “اعظم مطهری” به نام “شمیم اتحادی”، ماه هاست که در حال گذراندن محکومیت در زندان یزد هستند.
یاداوری می شود که هم اکنون سیزده شهروند بهایی در زندان یزد، در بند عقیدتی زندان در حال گذراندن دوره محکومیت خویش هستند که اسامی ایشان بدین ترتیب است: “شمیم اتحادی- خسرو دهقانی- فریبرز باغی- فرح باغی- مهران اسلامی- فرحناز میثاقیان- ایرج لهراسب- فریبا اشتری- ایمان رشیدی- شبنم متحد- نغمه فارابی- اعظم مطهری و ناطقه نعیمی”.

۱۳۹۴ مهر ۱۴, سه‌شنبه

حضور اعتراضى فعالین مدنى و خانواده زندانیان مقابل لاستیک دنا

image

حضور اعتراضى فعالین مدنى و خانواده زندانیان مقابل لاستیک دنا / گزارش ویدئویى

خبرگزارى هرانا – ویدئوى کوتاه زیر حضور اعتراضى جمعى از فعالین مدنى و خانواده هاى زندانیان سیاسى و مدنى را مقابل ساختمان لاستیک دنا روایت مى کند، در این تجمع دکتر ملکى، مادر سعید زینالى گمشده کوى دانشگاه، مادر امید على شناس فعال مدنى زندانى، جمعى از هواداران محمدعلى طاهرى و جمعى از فعالین مدنى و حقوق بشر حضور داشتند، مادر امین انوارى فعال مدنى جوانى که به تازگى بازداشت شده نیز براى اولین بار در این تجمع حضور داشت و خواستار آزادى فرزندش شد.

۱۳۹۴ مهر ۷, سه‌شنبه

دو معلم زندانی به قید وثیقه آزاد شدند

bohloli niknezhad
خبرگزاری هرانا – مهدی بهلولی و محمدرضا نیک نژاد دو تن از معلمان زندانی، ساعتی پیش به قید وثیقه آزاد شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی بهلولی و محمدرضا نیک نژاد دو تن از معلمان زندانی، ساعتی پیش به قید وثیقه از بند ۸ عمومی زندان اوین آزاد شدند.
این دو معلم ۱۶ روز را در بند ۲الف در سلول انفرادی گذراندند و پس از پایان روند بازجویی ها، بیست و پنج شهریور ماه به بند ۸ زندان اوین منتقل شدند.
لازم به ذکر است محمد رضا نیک نژاد، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران و مهدی بهلولی از فعالان صنفی مستقل با حکم شعبه دو بازپرسی اوین در تاریخ ۹ شهریورماه توسط ماموران امنیتی در منزلشان بازداشت شدند.
پیش از آغاز ماه مهر علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرده بود که همکاران زندانی اش از آموزش و پرورش پیش از مهرماه آزاد شوند.

۱۳۹۴ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

احراز هویت ۱۳ نوجوان اعدام شده یا زیر حکم

edam-kodakan
خبرگزاری هرانا – هویت ۱۳ زندانی که در دوران نوجوانی دستگیر شده و سپس به اعدام محکوم شدند شناسایی شد. از این تعداد احکام ۸ تن اجرا شده و تعدادی نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هویت ۱۳ زندانی محکوم به اعدام که در دوران کودکی-نوجوانی بازداشت شده اند توسط این نهاد شناسایی شده است، از این تعداد حکم اعدام ۸ تن اجرا شده و ۵ تن نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند. اسامی و مشخصات این افراد در پی می آید:
۱-  وزیر امردین  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  تیرماه/۱۳۹۴  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند عبدل ناظر، تبعه افغانستان، اهل تخار، با برادرش هم پرونده بوده.
۲- محمد قلی زاده  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۳  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند صفر، تبعه افغانستان، اهل شهر بقلان.
۳- محسن بندو  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۹  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به تجاوز به عنف.
۴- شهاب دیر  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند موسی، متهم به قتل، از سال ۹۱ در زندان است.
۵- یاسر عیدی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۹  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای - محمد رییسی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  هم پرونده با یاسر عیدی، علاوه بر سرقت مسلحانه جرائم مواد مخدر هم داشته، وزن در زمان اعدام ۴۱ کیلوگرم بوده که باعث مرگ کند و طولانی وی بر چوبه دار شده.
۷- مهدی هاشمی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۵  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۳  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، از کانون نوجوانان به زندان بندرعباس منتقل شده بود.
۸- سعید عشایری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۷  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل.
۹- مرتضی ذاکری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل، بیش از ۱۲ سال است در زندان است.
۱۰- یاسر انصاری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، ۹ سال است در زندان است.
۱۱- بهروز برایم نژاد  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۶  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  فرزند اکبر، اهل بم.
۱۲- یعقوب رویان  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  ۱۱ سال است در زندان شهاب کرمان است.
۱۳- نصیر برهان زهی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  اهل سیستان و بلوچستان، ۷ سال است در زندان شهاب کرمان است.
لازم به یادآوری است مرتکبین جرم زیر سن ۱۸ سال بر اساس معاهدات حقوق بشری کودک محسوب میشوند، مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و.. همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.
این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است. ایران در کنار کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند. دستگاه قضایی ایران در سالهای اخیر کودکان را پس از دریافت حکم اعدام در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری و پس از رسیدن به سن ۱۸ سال اعدام می‌کند.
* زیر حکم : همچنان تحت حکم اعدام در زندان به سر می برد.
حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  اهل میناب، جرم سرقت مسلحانه.

۱۳۹۴ شهریور ۲۹, یکشنبه

تکمیلی از دستگیری ها در تهران و کرج؛ غزال مقدم نیز بازداشت شد

faalin bazdashti
خبرگزاری هرانا – با احراز هویت غزال مقدم، تعداد بازداشت شدگان روز چهارشنبه تهران و کرج به ۶ تن رسید و گزارش ها از انتقال آنها به زندان اوین حکایت می کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج فعال دانشجویی به نام های سیامک ملامحمدی فارق التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه خواجه نصیر و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک، مهربان کشاورزی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، سپهر صاحبان، حسین جندقیان و کیانا کریم‌پور از دانشجویان و یا فارغ التحصیلان خواجه نصیر و همچنین غزال مقدم که روز چهارشنبه در تهران و کرج بازداشت شده بودند، به زندان اوین منتقل شدند.
این شش تن طی تنها تماس تلفنی که با خانواده داشته اند، اعلام کرده‌اند که در زندان اوین به سر می‌برند.
با وجود تائید بازداشت این افراد از سوی بازپرسی شعبه سوم زندان اوین، علی‌رغم مراجعه مکرر خانواده های این دانشجوبان به زندان اوین، تاکنون موفق بە ملاقات با فرزندان خود نشده و بازپرسی نیز از پذیرفتن خانواده‌ها و اطلاع رسانی درباره‌ی پرونده سرباز زده است.

۱۳۹۴ شهریور ۲۰, جمعه

محرومیت از تحصیل شهروند بهائی به بهانه نقص در پرونده

mahyare naddaf
خبرگزاری هرانا – مهیاره نداف، شهروند بهائی در نتیجه کنکور سراسری سال جاری با نقص در پرونده مواجه شده و از ادامه تحصیل محروم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهیاره نداف، شهروند بهائی که در کنکور سراسری سال جاری در گرایش علوم انسانی شرکت کرده و حائز رتبه ۱۸۲۹ شده بود، پس از وارد کردن مشخصات در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده رو برو شد.
یک منبع مطلع در این ارتباط به خبرنگار هرانا گفت که پس از مراجعه این شهروند بهائی به آدرس ذکر شده برای رفع نقص پرونده به ایشان گفته اند که “شاید یک ماه دیگر نقص پرونده شما معلوم شود.” همچنین هیچ برگه ای حتی مبنی بر مراجعه ایشان ارائه نکرده اند و به ایشان گفته اند”ما کاره ای نیستیم ، به رئیسمان آقای نوربخش در تهران مراجعه کنید”
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “گزینه نقص در پرونده را در مورد شهروندان بهایی که می‌خواهند از تحصیل محروم کنند به کار می‌برند و این از سال ۱۳۸۵ متداول شده است. این در حالی است که حسن روحانی وعده داده بود مشکل محرومیت از تحصیل در دانشگاه را حل خواهد کرد. پس از کنکور سراسری سال جاری بسیاری از شهروندان بهایی با گزینه “نقص در پرونده” روبرو شده و از تحصیل محروم شدند.”

۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

سهیل بابادی به هفت سال حبس محکوم شد

soheyl babadi
خبرگزاری هرانا – “سهیل بابادی” زندانی سیاسی زندان رجایی شهر که به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس محکوم شده بود، به تازگی طی حکمی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به هفت سال زندان دیگر محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یازدهم شهریورماه، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست “قاضی مقیسه”، سهیل بابادی را به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به هفت سال زندان محکوم کرد، دادگاه وی به اتهامات جدید ۱۴ اردیبهشت برگزار شده بود.
سهیل بابادی پیشتر به اتهام توهین به مقدسات در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان نیز به ۵ سال حبس محکوم شده بود.
سهیل بابادی، زندانی محبوس در زندان رجائی شهر، در تاریخ اول خرداد ماه ۱۳۹۱ و به دلیل نوشتن قطعاتی طنز در صفحه فیس بوک “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بازداشت شد. بابادی که در دادگاه کیفری استان به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس محکوم شده است و پرونده ای مفتوح و بدون صدور حکم با اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب دارد، پیشتر و در شهریور ۱۳۹۲ در نامه ای از زندان که توسط هرانا منتشر شد، از ضرب و شتم و اتهامات جنسی و خانوادگی توسط بازجویانش برای تحت فشار قرار دادن او جهت اخذ اعتراف خبر داده و گفته بود که بر اثر این فشار و تهدید ها، همسرش طفل ۴ ماهه را که باردار بود سقط کرده است. بابادی در این ارتباط در نامه خود می گوید: “بازجو هم پس از شنیدن این خبر در حین مکالمات تلفنی ما ( تلفن همسرم توسط اطلاعات سپاه شنود میشود) نزد من آمده و با ابراز خوشحالی گفت حتما این بچه حرامزاده بوده که به این سرنوشت دچار شده.”

۱۳۹۴ شهریور ۱۱, چهارشنبه

احضار و گشودن پرونده جدید برای بهنام ابراهیم زاده در زندان

بهنام ابراهیم زاده
خبرگزاری هرانا – صبح امروز بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و زندانی سیاسی به دفتر حفاظت زندان رجائی شهر احضار و در ارتباط با شکایت یکی از مدیران داخلی زندان مورد بازجویی قرار گرفت.
بنا بر اطلاع خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانی سیاسی و فعال کارگری بهنام ابراهیم زاده صبح امروز و به دنبال شکایت “امیریان” از مدیران داخلی زندان به دفتر حفاظت زندان رجائی شهر احضار و توسط شخصی با نام “مُضارع” مورد بازجویی قرار گرفت.
موضوع بازجویی این فعال کارگری محبوس، شکایت امیریان از او به اتهام توهین به این مسئول زندان در هنگام بازرسی می باشد. اتهامی که توسط بهنام ابراهیم زاده رد شده است. این بازرسی در تاریخ ۲۳ مرداد سال جاری انجام شده است.
گفتنی است که فعال کارگری و زندانی سیاسی، بهنام ابراهیم زاده که چندی پیش با حکم جدید و قطعی هفت سال و ده ماه و هجده روز روبرو شده است، بر خلاف اصل تفکیک جرائم در سالن پنج اندرزگاه دو زندان رجائی شهر، موسوم به دار القرآن و در کنار زندانیان خطرناک در حال گذراندن دوران زندان خود می باشد.
بهنام ابراهیم‌زاده که بیش از ۵ سال است که در زندان به سر می‌برد، در پی‌ محاکمه‌ مجدد در دی‌ ماه سال گذشته و در مرحله بدوی به ۹ سال و نیم زندان دیگر محکوم شد. حکم این زندانی سیاسی پس از تجدید نظر و قطعی شدن حکم با کاهش به ۷ سال و ده ماه و هجده روز به این زندانی در زندان رجائی شهر ابلاغ شده است.
بهنام ابراهیم‌زاده از فعالان شناخته شده کارگری و فعال دفاع از حقوق کودک است. وی از سال ٨٩ در بازداشت بسر می‌برد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
این فعال کارگری پس از گذراندن حکم ۵ ساله خود و با قطعی شدن حکم جدید، می بایست برای مدت بیش از هفت سال دیگر را نیز در زندان سپری کند.

۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

ممانعت از تحویل جنازه؛ بهروز آلخانی اعدام شد

behroz-alkhani
خبرگزارى هرانا – بهروز آلخانى زندانى سیاسى، در زندان ارومیه به دار آویخته شد و مسئولین از تحویل جنازه خودداری می کنند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام بهروز آلخانى سحرگاه امروز چهارشنبه چهارم شهریور در محوطه زندان ارومیه اجرا شد ولی علیرغم مراجعه و انتظار خانواده، مسئولین قضایی تاکنون از تحویل جنازه خودداری کرده اند.
به گفته پیمان آلخانی برادر بهروز، خانواده اش تاییدیه ای مبنی بر اجرای حکم از سوی دادسرای ارومیه دریافت کرده اند.
گفته مى شود همزمان پنج محکوم جرائم مواد مخدر نیز در این زندان اعدام شده اند.
بهروز آلخانى در شرایطى اعدام شد که حکم اعدام وى در دیوان عالى کشور نقض شده بود و گفته مى شد که پس از اعتراض رسیدگى مجدد هنوز انجام نشده است.
اتهامات این زندانى محاربه، ارتباط با گروه پژاک و مشارکت در ترور دادستان خوى عنوان شده است، ىنابر مندرجات دادنامه  بهروز آلخانی که از سوى هرانا انتشار یافت وی هیچ گاه اتهام ترور دادستان خوى و انجام عملیات مسلحانه را نپذیرفته بود.

۱۳۹۴ شهریور ۲, دوشنبه

یک زندانی در بندرعباس اعدام شد

edam 6
خبرگزاری هرانا – حسین کریمی زندانی محکوم به اعدام، صبح امروز در زندان بندرعباس به دار آویخته شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم حسین کریمی اهل بندرعباس ۲۵ ساله که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه امروز دوشنبه دوم شهریور ماه در زندان بندرعباس اجرا شد.
حسین کریمی دیروز به انفرادی منتقل شده بود و مسئولین قضایی از خانواده وی خواسته بودند جهت انجام آخرین ملاقات به زندان بندرعباس مراجعه کنند.
این زندانی هفته پیش نیز به همراه شش تن دیگر به انفرادی منتقل شده بود که به دلایلی حکم وی اجرا نشد و به بند عمومی بازگشت.

۱۳۹۴ شهریور ۱, یکشنبه

حکم حبس چهار تن از فعالین مدنی صادر شد

arash sadeghi golrokh navid behnam
خبرگزاری هرانا – آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی، نوید کامران و بهنام موسیوند از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به حبس محکوم شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه سی و یک مرداد حکم بدوی چهار تن از فعالین مدنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به آنان ابلاغ شد، طی این حکم آرش صادقی به پانزده سال حبس محکوم شد که قرار است طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات در مرحله تجدید نظر کاهش یابد، گلرخ ابراهیمی به شش سال حبس و نوید کامران و بهنام موسیوند نیز هر کدام به ۱۸ ماه حبس محکوم شد.
آرش صادقی در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر هرانا گفت: “تقریبا برای همه اتهامات اشد مجازات صادر شده است، هفت سال و نیم برای اجتماع و تبانی علیه نظام، ۳ سال برای اتهام توهین به بنیانگذار انقلاب، ۳ سال برای تشکیل گروه و ۱۸ ماه برای اتهام تبلیغ علیه نظام، در مجموع ۱۵ سال حبس که قرار است در مرحله تجدید نظر ماده ۱۳۴ اعمال شود.”
این در حالی است که اشد مجازات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی در قانون مجازات اسلامی پنج سال و اشد مجازات تبلیغ علیه نظام نیز یک سال است و به نظر می رسد قضات با محاسبه و اعمال سلیقه ای ماده ۱۳۴ اقدام به صدور حکم می کنند.
به گفته آرش صادقی محمل ورود همه اتهامات فعالیت های مسالمت آمیز نظیر دیدار با خانواده های زندانیان، شرکت در تجمعات مسالمت آمیز و مصاحبه های وی بوده است و قاضی صلواتی اجازه مطالعه پرونده را به وکلای وی نداده و دادگاه بدون حضور وکیل تعیینی برگزار شده است.
آرش صادقى، گلرخ ابراهیمی، نوید کامران و بهنام موسیوند آخرین بار پانزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۳ در محل کار بازداشت و پس از مدتی با تبدیل قرار بازداشت تا صدور و قطعی شدن حکم آزاد شدند.

۱۳۹۴ مرداد ۳۰, جمعه

انتقال یک زندانی جهت اجرای حکم اعدام

edam
خبرگزاری هرانا – یک زندانی محکوم به قصاص پس از تحمل ۲۱ سال حبس، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناصر عبدالهی در زندان بندرعباس، امروز جهت اجرای حکم قصاص به سلول انفرادی منتقل شد.
آقای عبدالهی اهل بندر لنگه در استان هرمزگان است و ۲۱ سال گذشته را بابت پرونده انتسابی مورد اشاره در زندان به سر برده است.
لازم به یادآوری است زمان اجرای حکم اعدام ناصر عبدالهی سحرگاه فردا در زندان بندرعباس تعیین شده است.

۱۳۹۴ مرداد ۲۵, یکشنبه

آتنا فرقدانی، برنده جایزه شجاعت شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها شد


آتنا فرقدانی کارتونیست زندانی برنده‌ جایزه‌ شجاعت کشیدن کاریکاتور از سوی شبکه‌ بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ه(CRNI) شد.
این جایزه‌ قرار است در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در مراسمی هم‌زمان با نشست سالانه انجمن کاریکاتوریست‌های مطبوعات آمریکا از سوی رابرت راسل، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این شبکه‌ بین‌المللی به آتنا فرقدانی (کارتونیست زندانی) اهدا شود.
شبکه‌ بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها جایزه‌ شجاعت خود را هر ساله به کارتونیستی اهدا می‌کند که به دلیل کشیدن کاریکاتور و استفاده از آزادی بیان در خطر قرار گرفته باشد.
این جایزه‌ برای جلب توجه عمومی و رسانه‌ای به شرایط وخیم این افراد شکل گرفته تا فشار بین‌المللی را متوجه کسانی سازد که حق آزادی بیان و حقوق بشر این کارتونیست‌ها را محدود و نقض کرده‌اند.
پیش از این نیز در سال ۱۳۸۰ نیک آهنگ کوثر و در سال ۱۳۸۹ مانا نیستانی، کارتونیست‌های ایرانی، موفق به دریافت این جایزه‌ بین‌المللی شده بودند. این جایزه در سال ۲۰۱۴ مشترکا به دو کارتونیست از هند و فلسطین اهدا شد که اولین زنانی بودند که برنده این جایزه می‌شدند.
آتنا فرقدانی هنرمند نقاش و کارتونیست منتقد، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا است. او به خاطر کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع شد.
خانم فرقدانی به علت کشیدن و انتشار کارتونی در اعتراض به طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی ایران که حق کنترل موالید و حقوق زنان را در ایران محدود می‌کرد، زندانی شده است.
او سال گذشته پس از یک دوره کوتاه بازداشت، با انتشار ویدیویی به شرح دوران بازداشت خود پرداخت و از جمله گفت که ماموران زن در بازرسی بدنی او را برهنه کرده و برخورد خشنی با او داشته‌اند.
خانم فرقدانی پس از انتشار این ویدئو به دادگاه انقلاب احضار شد که به گفته نزدیکانش در آنجا یک مامور زن و یک مامور مرد او راکتک زدند و او را به زندان قرچک ورامین فرستادند.ین کارتونیست در خرداد ماه ۱۳۹۴ به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به اتهام "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و ماموران بند ۲ الف سپاه در حین بازجویی‌اش" به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد.

۱۳۹۴ مرداد ۲۳, جمعه

ادامه زندان بهاره هدایت غیرقانونی است

بهاره هدایت
خبرگزاری هرانا – ادامه بازداشت زندانی سیاسی، بهاره هدایت علیرغم لازم الاجرا شدن قانون مجازات جدید و به خصوص ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، غیرقانونی است و او می بایست آزاد شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ادامه بازداشت بهاره هدایت غیرقانونی است و این زندانی سیاسی و فعال دانشجویی می بایست هرچه سریعتر آزاد شود.
یک منبع مطلع در این رابطه در مصاحبه با هرانا با ذکر این نکته که “دادستان مانع اجرای ماده ۱۳۴ و آزادی بهاره هدایت شده است” گفت: “نگاه داشتن ایشان منطق قانونی ندارد. اجرای احکام با عدم پذیرش مسئولیت می گوید که نامه ای داده است و از شعبه ۵۴ خواسته است که مسئله آزادی ایشان رسیدگی شود. اما شعبه ۵۴ می گوید که به دست من نرسیده است.”
ایشان با ذکر این مطلب که “البته دادستانی اجازه نمی دهد که در مورد زندانیان سیاسی، امنیتی اجرای احکام مستقیما مکاتبه کند. این مکاتبه باید از طریق دادستان باشد” اظهار داشت: “پس از طرح بحث هایی در فضای رسانه ای دراین رابطه دادستانی نامه را ارسال کرده است. اما از سوی دیگر حکم تعلیقی ای که می بایست همان ابتدای کار بر روی پرونده اجرا می شد را در این مقطع در پرونده گذاشته اند. این در وضعیت فعلی از لحاظ حقوقی غیرقانونی است. زیرا در آن زمان ان حکم تعلیقی باید با حکم موجود جمع و تجمیع احکام برای اعمال ماده ۱۳۴ ارسال می شد.”
این منبع مطلع در ارتباط با چگونگی اعمال ماده ۱۳۴ بر پرونده بهاره هدایت گفت: “در این مقطع ماده ۱۳۴ تنها بر روی هفت سال و نیم حکم ایشان اعمال شده و بعد حکم دو سال را به ان اضافه کرده اند. این عمل غیرقانونی است و حتی قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، مقیسه با آن مخالف است.”
لازم به ذکر است که پیشتر مسئول اجرای احکام، نصیرپور اعلام کرده بود که حکم بهاره هدایت از نظر اجرای احکام پایان یافته
بهاره هدایت که متولد سال ۱۳۶۰ فعال دانشجویی دانشگاه تهران و جنبش زنان، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت بوده است، در دی ماه سال ۸۸ بازداشت و پس از ماه ها انفرادی و بازجویی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام “، “توهین به رهبری” و “توهین به رئیس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد.
دادگاه انقلاب هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام “اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵” نیز به اجرا درآورد و وی در مجموع به ٩ سال و نیم حبس محکوم شد که شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مرداد ۱۳۸۹، این حکم را عینا تایید کرد.
است.

۱۳۹۴ مرداد ۲۲, پنجشنبه

بازداشت تعدادی دیگر از نوکیشان مسیحی در کرج

iran masihi
خبرگزاری هرانا- در ادامه آزار و اعمال فشار بر نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی عقیدتی در ایران، دست کم هشت تن از اعضای یک کلیسای خانگی در کرج توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. وضعیت کشیش سعید عابدینی نیز در زندان گوهردشت کرج همچنان نگران کننده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هایده شادنیا، شهین بشیری، مونا چهاردولی، اسماعیل فلاحتی، نعمت الله یوسفی و فردی به نام رازمیک به همراه دست کم دو تن دیگر از نوکیشان مسیحی دیگر، روز جمعه شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۴ – هفتم اوت ۲۰۱۵، در حالی که جهت مراسم پرستشی گردهم آمده بودند، از سوی ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند.
به گزارش هرانا به نقل از شاهدان و همسایگان، بازداشت این افراد با بی احترامی و ضرب و شتم صورت گرفته و ماموران امنیتی بازداشت شدگان را با مقداری کتاب و جزوه به خودروهای ون انتقال دادند. بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی که بیسیم و سلاح کمری همراه داشتند، همچنین دیش های دریافت ماهواره ساختمان مذکور را نیز جمع آوری کردند.
آخرین گزارش ها از آزادی موقت سه تن از بازداشت شدگان با قرار وثیقه خبر می دهند، اما از سرنوشت و محل نگهداری دیگر بازداشتی ها خبری منتشر نشده و پیگیری خانواده های آنان در مقابل زندان کرج و دادگاه انقلاب نتیجه ای نداشته است.
همزمان منبع هرانا از ادامه وضعیت نگران کنندۀ کشیش سعید عابدینی در زندان رجایی شهر (گوهردشت) گزارش می دهد. بر اساس گزارش مذکور، شامگاه پانزدهم مرداد ماه به بند دوازده زندان رجایی شهر (بند زندانیان سیاسی – عقیدتی) یورش برده و ضمن بازرسی شدید آن محل، نسبت به کشیش سعید عابدینی رفتار بسیار ناشایستی داشتند. این کشیش ایرانی- آمریکایی، چندی پیش نیز در زندان مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته بود.
بر اساس گزارش ها، هم اکنون ده‌ها نوکیش و ایماندار مسیحی، همانند فعالان و شهروندان بهایی، دراویش، اهل تسنن و دیگر دگراندیشان عقیدتی، در زندان‌ها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی به سر می‌برند.
کمیسیون بین المللی آزادی ادیان در ایالات متحده امریکا، هفته گذشته و در آستانه دومّین سال شروع ریاست جمهوری حسن روحانی، وضعیت نقض حقوق بشر در ایران را همچنان اسف بار خوانده و دستگیری حبس و توقیف بسیاری از زندانیان وجدان را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری آنها شده بود.
همچنین احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، طی بیست‌ و هشتمین نشست شورای حقوق‌‌ بشر آن سازمان پیرامون ادامۀ روند سرکوب گروه‌های مذهبی و عقیدتی در ایران هشدار داده و گفته که حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران مانند یارسان، بهائیان، مسیحیان، دراویش و مسلمانان سنی‌ همچنان نقض می شود و بحرانی است. نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، همچنان نوکیشان مسیحی را آزار داده و تارنماهای آنها را نیز مسدود می کنند. نوکیشان مسیحی اغلب اوقات در دوره بازداشت مورد اذیت و آزار روانی و جسمی شدید از جمله تهدید به اعدام شده اند .

۱۳۹۴ مرداد ۱۶, جمعه

در محکومیت حکم اعدام محمدعلی طاهری؛ بیانیه شش زندانی سیاسی رجایی شهر

bayanie mahkoomait edam

در محکومیت حکم اعدام محمدعلی طاهری؛ بیانیه شش زندانی سیاسی رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری، شش تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج بیانیه ای در محکومیت این حکم صادر کرده اند که در اختیار هرانا قرار گرفته است، این بیانیه به امضای پیروز منصوری، سعید شیرزاد، سهیل بابادی، شاهرخ زمانی، شاهین ذوقی تبار و میثاق یزدان نژاد رسیده است، یادآوری می شود محتوای کامل بیانیه هایی که از سوی دیگران منتشر می شود، لزوما مورد تأیید هرانا نیست. متن کامل بیانیه را در ادامه می خوانید:
اعدام تحت هر شرایطی نوعی قتل یا ترور دولتی است
در حالی که خیزش های مردمی و اعتراضات صنفی این روزها رو به گسترش است و هر روز شاهد اعتصابات کارگران و معلمان و پرستاران هستیم، نه تنها ماشین رژیم در مقابل این اعتراضات بلکه ماشین کشتار ضد بشری رژیم نیز به سرعت خود فزونی بخشیده است به گونه ای که روزانه به طور میانگین سه نفر را به کام مرگ می کشد و بنابر گزارش سازمان عفو بین الملل در شش ماه اول سال جاری ۶۹۴ نفر توسط این ماشین کشتار به قتل رسیده اند که با توجه به لحاظ کردن جمعیت کشوری مقام اول بیشترین اعدام ها را در سطح جهان به خود اختصاص داده است و با توجه به تعداد روز افزون این کشتار ها امکان رسیدن اعدام شدگان به بالای ۱۰۰۰ نفر و حتی ۱۵۰۰ نفر نیز در پایان سال جاری قابل تصور می باشد و این در حالی است که آمار های ارائه شده و جمع آوری شده بسیار کمتر از تعداد واقعی آن است و باز در کنار دارا بودن مقام اول این کشتار ها شاهد ان هستیم که در میان دیگر کشور های دنیا در موارد مربوط به نقض حقوق بشر و محدودیت های اجتماعی و سیاسی بالاترین رتبه ها را در سطح جهان دارد از آن جمله: رتبه ۱۹۱ از میان ۱۹۹ کشور در آزادی مطبوعات،  رتبه ۱۳۰ از میان ۱۳۶ کشور در برابری زنان و مردان، رتبه ۷ در سانسور رسانه ها و اعمال محدودیت برای روزنامه نگاران، رتبه ۳ در زندانی کردن روزنامه نگاران و همچنین رتبه اول در زندانی کردن روزنامه نگاران زن.
در عین حال این روزها خبر نگران کننده ی صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری یکی از زندانیان عقیدتی که ما آن را حمله به آزادی بیان و حق تشکل می دانیم، به گوش می رسد.
نامبرده که در سال ۱۳۸۸ برای بار اول بازداشت و بعد از چند ماه آزاد شد بود، در فروردین ۱۳۸۹ مجددآ بازداشت و مدت ۲ ماه را در انفرادی بسر برد و پس از آن با وثیقه آزاد گردید، در نهایت در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ برای بار سوم بازداشت و به دلیل برگزاری جلسات عقیدتی و تشکیل گروه حلقه عرفان به ۵ سال حبس محکوم گشته بود که در خرداد همان سال پرونده ی نام برده به عنوان یکی از پرونده های نقض حقوق بشر در ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفته بود و وی از همان تاریخ بازداشت و در سلول انفرادی به سر می برد و در اردیبهشت ۱۳۹۴ مجددآ به اتهام مفسد فی الارض در دادگاه انقلاب محاکمه و در چند روز گذشته حکم اعدام وی صادر گردیده است.
ما بر این باوریم که اعدام تحت هر شرایطی یک نوع قتل و ترور دولتی است و کشتن یک نفر برابر است با کشتن تمام بشریت، حال این قتل و ترور محمد علی طاهری باشد یا قتل ریحانه جباری.
از تمامی نهاد های حقوق بشری و بین المللی به خصوص از آقای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه ی حقوق بشر در امور ایران و نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهیم که جلوی این اعدام را گرفته و عجالتا مانع از کشتن محمد علی طاهری شود که تنها به دلیل عقاید خویش نزدیک به ۵۲ ماه است که در انفرادی به سر می برد.
مرداد ۹۴، زندان گوهردشت (رجایی شهر  کرج)
زندانیان سیاسی امضا کننده به ترتیب حروف الفبا به قرار زیر می باشد:
۱ـ پیروز منصوری
۲ـ سعید شیرزاد
۳ـ سهیل بابادی
۴ـ شاهرخ زمانی
۵ـ شاهین ذوقی تبار
۶ـ میثاق یزدان نژاد

ایران برای روزنامه یهودی آمریکایی مجوز موقت فعالیت صادر کرد


روزنامه نيويورک تايمز در گزارشی با عنوان «ايران در حرکتی نادر برای یک روزنامه یهودی رواديد صادر کرد» نوشت، دوسال طول کشيد تا تهران بالاخره به يکی از پرتيراژترين روزنامه‌های جامعه یهودیان آمريکا اجازه ورود به کشور و فعالیت موقت را صادر کند.
نیویورک تایمز اين اقدام دولت ایران را حاکی از تلاش تهران برای تاثيرگذاری بر افکار عمومی یهودیان آمريکا و جلب حمایت آنها از توافق‌ جامع هسته ای ۲۳ تیر ماه وین بین آن کشور و جامعه جهانی دانست.
بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، روزنامه «فوروارد» موضعی در مورد توافق‌نامه اتمی شش قدرت جهانی با ايران نگرفته است، اما خواستار بررسی جامع و تبادل نظر عمیق و گسترده در کنگره آمريکا است و بنیامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، که مخالفت سرسخت این توافق است را مورد سرزنش قرار داده است.
آقای نتانياهو ايران را بزرگترين تهديد امنيتی اسرائيل تلقی می‌کند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز سه شنبه صدور روادید برای این روزنامه، که نزدیک یک قرن پیش برای خدمت به یهودیان مهاجر آمریکا تاسیس شد را تایید کرد و گفت اعتبار این روادید ۳۰ روزه است. با این حال، مسئولان روزنامه گفتند تنها ۷ روز اعتبار داشت و گزارشگر آن، که در این گزارش معرفی نشده، به آمریکا بازگشته است.
روزنامه فوروارد اغلب از سیاست های نتانیاهو انتقاد می کند و هر چند در مورد توافق اتمی با ایران موضع گیری نکرده، اما جین ایزنر سردبیر آن روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت «توافق پیشنهادی با ایران اهمیتی بسیار زیاد برای یهودیان آمریکا دارد، و ما خبرنگار خود را به ایران اعزام کردیم تا نگاهی بی طرفانه و عمیق به آنچه ایرانیان در مورد توافق، آمریکا و اسرائیل فکر می کنند، بیاندازیم و به آگاهی خوانندگان خود برسانیم.»
در این بیانیه همچنین گفته شده است صدور ویزای ورود به ایران در پی دو سال مذاکره با دولت ایران صورت گرفت و این گزارش بی طرفانه به زودی در وبسایت و در خود روزنامه منتشر خواهد شد.

پنج ماه انتظار رمضان احمد کمال برای انتقال به بیمارستان

ramezan ahmad kamal
خبرگزاری هرانا – با گذشت پنج ماه از انتقال مجدد رمضان احمد کمال به زندان رجایی شهر برای ادامه درمان، هنوز نوبت انتقال وی به بیمارستان فرا نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سوری اسفندماه سال گذشته در پی حاد شدن عفونت دست راست و خطر از کار افتادگی، از زندان قزوین جهت ادامه درمان به رجایی شهر منتقل شد ولی مسئولین زندان بعد از حدود پنج ماه با این توجیه بیمارستان زمان را مشخص نکرده است، از اعزام وی خودداری می کند.
دست راست این زندانی تبعه کشور سوریه در درگیری حین بازداشت گلوله خورده و عدم درمان جدی این زندانی سیاسی موجب شد که ماهیچه های دست او تحلیل رود و زخم وی دچار عفونت شدید شود، پزشکان زندان تنها راه جلوگیری از گسترش عفونت و رهایی از خطر از کارافتادگی دست وی را بستری شدن در بیمارستان تشخیص داده اند، مسئله ای که هنوز محقق نشده است.
رمضان احمد کمال که سال ۱۳۸۷ به اتهام عضویت در حزب کارگران کردستان ترکیه بازداشت و به ده سال حبس محکوم شده است، طی این مدت در زندان های ماکو، قزوین، اوین و رجایی شهر زندانی بوده است.

خون دل‌ها خورده‌ایم؛ پنج سال از مرگ محمد نوری گذشت


محمد نوری که اینک پنج سال از درگذشتش می‌گذرد، یکی از نخستین خوانندگان موسیقی پاپ ایران به شمار می‌رود. خواننده‌ای با سبک و سیاق تازه که خواند‌ه‌هایش او را از پاپ خوان های دیگر متمایز می‌ساخت و در واقع شاخه غیر عامیانه پاپ را در ایران نمایندگی می‌کرد.
شاخه عامیانه به سرکردگی جواد بدیع زاده از دل ترانه‌های کوچه و بازار بیرون زده بود که با آن چه بعدها جمشید شیبانی و محمد نوری عرضه کردند تفاوت داشت. شاخه دوم را محمد نوری که خود به آن وابسته بود، موسیقی فاخر می‌نامید. شیبانی بیشتر از موسیقی روز اروپائی مایه می‌گرفت و نوری بیشتر به جانمایه موسیقی روستائی تکیه می کرد.
ترانه‌های نوری به جهت همین اتکا ماندگارتر شدند. جانمایه روستائی به ترانه‌های نوری نوعی سادگی تزریق می‌کرد که با بهره‌گیری از تمهیدات آهنگسازی، رنگ فاخری به خود می‌گرفت.
محمد نوری با "گل مریم" سر برآورد که از همان سادگی فاخر بهره مند بود. او مدت کوتاهی نیز در هنرستان عالی موسیقی نزد اولین باغچه‌بان درس آواز گرفته بود با این نیت که وارد عرصه اپرا شود، ولی خیلی زود آن را رها کرد و ماندن در عرصه پاپ را ترجیح داد.
البته او غالبا می گفت: "من خواننده پاپ نبودم، نیستم و نخواهم بود!" ولی آن‌چه را خوانده باید از دست‌آوردهای در همان عرصه به شمار آورد.
تمایل او بیشتر معطوف به شانسون‌های فرانسوی بود تا پاپ انگلیسی و همین ویژگی سبب توفیق ترانه‌های او شده است. چون ذائقه جمعی ایرانیان با ملودی‌های شانسونی انس و الفت بیشتری دارد.
این تمایل همچنان پس از نوری به شکل شاخه‌ای پر بار از موسیقی پاپ باقی مانده و پس از نوری خوانندگانی چون ویگن و گلنراقی را پرورش داده و همچنان تا سال های ما دوام آورده تا به عارف و فرامرز اصلانی رسیده است. پیروی از این تمایل
محمد نوری از نخستین خوانندگانی نیز هست که با شعر نوی ایران خیلی زود کنار آمد. البته آن بخش از شعر نو که بهره بسیاری از رومانس دارد. آهنگسازانی که با او کار می کردند اگر چه شهرت چندانی نداشتند ولی تحصیل کرده و خبره کار بودند. مثل ناصر حسینی، افسر موسیقی‌دان ارتش و محمد سریر، آهنگساز و دیپلمات سابق. او در این میان به نظر می‌رسد که هماهنگی بیشتری با سریر داشت.
نتیجه همکاری آن‌ها، شماری ترانه یا متن‌هائی از شاعران نو (احمد شاملو، فروغ فرخزاد، نادر نادرپور، فریدون مشیری و حسین منزوی و...) بود. معروف‌ترین ترانه او همان "گل مریم" یا "جان مریم" است که شان نزول آن نیز از فرط سادگی دلپذیر است:
"رفته بودیم با کامبیز مژدهی آهنگساز به چالوس که دیدم کراوات خود را نیاورده‌ام. کامبیز به مرکز شهر رفت تا کراواتی فراهم کند. من هم در یک ساعتی که او نبود مرتکب جرم شدم و شعری را سر هم کردم و وقتی آمد به او دادم که آهنگی روی آن بگذارد. نتیجه کار آن شد که گل مریم به دنیا آمد...
"این همان گل مریم است که پنجاه سال است در گوش و زبان مردم ماست. در عرصه پاپ از این نمونه ها کم نیست. یعنی سادگی فاخر آورده است."
محمد نوری از زمره هنرمندانی بود که می توانست با وجود محدودیت‌ها نیز کار خود را ادامه دهد، بی آن‌که در برابر کارگزاران فرهنگی حاکمیت سر خم کند. اگر گاهی حرارت انتقادی ترانه‌ها را کم می کرد، برای آن بود که راه نفسش را نبندند. چون بی‌نفس دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد.
یکی دو تا از آخرین خوانده های او سخت تاثیر گذار از کار در آمده است. یکی با مطلع "نمی شه غصه ما رو یه لحظه تنها بذاره" با شعری از حسین منزوی و دیگری با مطلع "ما برای آن‌که ایران کشور خوبان شود، خون دل ها خورده‌ایم" با شعری از قصه نویس، نادر ابراهیمی که تا به حال کم‌تر ترانه‌ای از او شنیده‌ایم.
متن ابراهیمی اعتراضی و انقلابی نیست، حدیث دل آزردگی و دلسردی‌هاست. سر خورده از این که عمری را در جستجوی گلی به هدر داده ایم و آن را نیافته‌ایم. برای آن که وطن‌مان بهترین کشور دنیا شود تا قله های بلند کوه ها رفته‌ایم و خون دل‌ها خورده‌ایم ولی شاید بیهوده؛ شاید همه آن‌چه هست همان گونه مانده که بوده است.دو سه فقره از این گونه ترانه‌های وطنی را در سفارت خانه‌ها و مجامع عمومی جمهوری اسلامی به پخش می گذارند تا گفته باشند دردهای جامعه را می شناسند و با مردم هم‌صدایند. اشکالی هم ندارد. روزی سرانجام همه با هم هم‌صدا می شویم.
یعنی پر بها دادن به ملودی، آهنگسازانی چون واروژان را نیز پرورش داده است.

۱۳۹۴ مرداد ۱۵, پنجشنبه

وکلای معاون اجرایی احمدی‌نژاد از وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کردند


وکلای حمید بقایی، معاون اجرایی دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، وضعیت جسمی موکل خود را نامساعد توصیف کرده‌اند.
عادل حیدری و علی اصغر حسینی، وکلای آقای بقایی به سایت خبری دولت بهار که افکار و مواضع آقای احمدی‌نژاد را منعکس می‌کند، گفته‌اند پس از ۵۶ روز از بازداشت آقای بقایی موفق به دیدار با او شده‌اند.
وکلای آقای بقایی نگرانی خود را از 'وضعیت نامساعد جسمی' موکل خود ابراز کرده و گفته‌اند تمدید بازداشت موقت او، وجاهت قانونی ندارد. آنها همچنین از آنچه کندی روند رسیدگی قضایی به این پرونده خوانده‌اند، انتقاد کرده و خواهان سرعت بخشیدن به این روند شده‌اند.
حمید بقایی، روز دوشنبه ۱۸ خرداد امسال احضار و برای او قرار بازداشت صادر شد.
آقای بقایی ۴۶ ساله دومین معاون محمود احمدی‌نژاد پس از محمدرضا رحیمی است که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری او بازداشت می‌شود.
مقامات قوه قضائیه تا کنون از دادن اطلاعات بیشتر در مورد دلایل بازداشت آقای بقایی خودداری کرده‌اند اما چندی پیش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به سازمان صدا و سیما، از قول وکیل حمید بقایی نوشت که او در ارتباط با یک اتهام اختلاس ۳۰۰ میلیون تومانی بازداشت شده است.
نحوه و زمان وقوع این اختلاس اعلام نشده است.
محمود احمدی نژاد پس از بازداشت آقای بقایی با انتشار بیانیه‌ای، او را فردی"پاکدست"معرفی کرد.

۱۳۹۴ مرداد ۱۴, چهارشنبه

تلویزیون ایران خبر ممنوعیت پخش آثار سامی یوسف را تکذیب کرد


داود نعمتی انارکی، مدیر کل روابط عمومی سازمان رادیو تلویزیون ایران، خبر ممنوعیت پخش آثار سامی یوسف، خواننده بریتانیایی ایرانی تبار، را تکذیب کرده و آن را "شیطنت برخی در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی" دانسته است.
در روزهای گذشته، برخی از سایت‌های ایرانی از ممنوعیت پخش آثار او در صدا و سیمای ایران به دلیل اجرای کنسرت در شهر ناصره در ماه رمضان امسال خبر داده‌ بودند.
در واکنش به این اخبار، سامی یوسف در وبسایتش بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که از اجرای کنسرت در شهر ناصره اسرائیل پوزش نمی‌خواهد.
به گزارش خبرگزاری فارس آقای نعمتی انارکی گفته است: "چندی پیش تصویری بی‌نام و نشان از یک نامه غیر رسمی منتشر شد که در آن آمده بود صداوسیما استفاده از آثار سامی یوسف خواننده ایرانی تبار را ممنوع کرده است. آن تصویر و آن نامه غیر رسمی که نه سربرگ و نه مهر و امضاء دارد، واقعیت ندارد."
او گفته است:‌ "پخش آثار ایشان محدود بود و به طور مداوم و گسترده از رسانه ملی روی آنتن نمی‌رفت که حالا با عدم پخش آن در مقاطعی اتفاق خاص و گسترده‌ای صورت گرفته باشد و بخواهد موج ایجاد کند."
سامی یوسف به تازگی در سفری به ایران، آهنگ تیتراژ پایانی فیلم پرخرج محمد، پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، به کارگردانی مجید مجیدی، را خوانده بود.

۱۳۹۴ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

سه زندانی در رفسنجان اعدام شدند

edam
خبرگزاری هرانا – سه زندانی محکوم به اعدام صبح امروز در زندان رفسنجان به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این سه تن که همگی با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، صبح امروز سه شنبه سیزدهم مردادماه در زندان رفسنجان اعدام شدند.
نام یکی از محکومین حسین سیفی قلی عنوان شده و از هویت بقیه محکومین اطلاعی در دست نیست و مسئولین و ارگان های قضایی نیز در این باره اطلاع رسانی نکرده اند.
علاوه بر آمار بالای اعدام، شکل مخفیانه و اعلام نشده بودن اعدام ها نیز موضوعی بوده است که همواره مورد انتقاد سازمان های مدافع حقوق بشر در ایران بوده است.

۱۳۹۴ مرداد ۱۰, شنبه

اعدام سه زندانی در زندان رشت

edam
خبرگزاری هرانا ـ دو زندانی جرائم “مواد مخدر” و یک زندانی متهم به “قتل” در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دادگستری کل استان گیلان، در پی صدور حکم اعدام متهمین با تایید دادستانی کل کشور “ردیف ۱ و ۲″، دیوان عالی کشور “ردیف ۳″  و قوه قضائیه و سیر تشریفات و مراحل قانونی در بامداد جاری روز شنبه مورخ “۹۴/۰۵/۱۰″ احکام صادره با حضور مقامات رسمی و با رعایت موازین شرعی و قانونی در محل زندان مرکزی شهرستان رشت به مرحله اجرا در آمد و اجساد آنها پس از اجرا جهت تحویل به سردخانه منتقل گردید.
لازم به ذکر است تقاضای عفو متهمین ردیف ۱و۲  جدول ذیل در دو مرحله مطرح شده بود که پس از انجام بررسی های لازم و عدم احرازشرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شد.
نام و مشخصات افراد اعدام شده:
ردیف نام و نام خانوادگی نام پدر سن تبعه نوع جرم
۱ آقای (ص. ج) حاجی بابا ۵۸ ساله ایران_ شیراز تهیه و توزیع ۵۰۰ کیلوگرم تریاک
۲ آقای(م.م) سید حجت ۳۸ ساله ایران_  گیلان نگهداری ۷۸۷گرم هرویین
۳ آقای(م.پ) محمد رضا ۳۱ ساله ایران_ تالش قتل عمد

۱۳۹۴ مرداد ۹, جمعه

بازداشت شش تن از فعالان مدنی طی روزهای گذشته

bazdasht30
خبرگزاری هرانا – گزارش ها از بازداشت شش تن از فعالین مدنی طی روزهای اخیر خبر می دهد، این در حالی است که امسال نیز ماموران امنیتی از برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی جلوگیری کرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، ظهر روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه ۹۴، ماموران امنیتی با مراجعه به چاپخانه آقای بایرام قراچه لو در شهریار، وی و چند تن دیگر از فعالان مدنی به نام های بهنام عبدالمحمدی، اصغر بیدل و مهران بمبئی را بازداشت کردند.
ماموران لباس شخصی مسلح به سلاح کمری و بیسیم، ضمن بازداشت آقایان عبدالمحمدی، بیدل، بمبئی و قراچه لو، برخی از اسناد و مدارک و همچنین جزوات منتشره در آن چاپخانه را نیز ضبط کردند و به استناد گفته های شاهدان، یکی از بازداشت شدگان شدیدا مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت.
فعلا از علت بازداشت و همچنین محل نگهداری آنان خبری منتشر نشده و مراجعه خانواده ها به مراکز قضایی و انتظامی، تنها خبر از بازداشت آنها توسط سپاه پاسداران داده است.
همچنین دو تن دیگر به نام های عباس شادمند و اکبر ابولزاده نیز روز جمعه ۲۶ تیر توسط ماموران امنیتی در اطراف شهر کلیبر  دستگیر شده اند، هر دو این افراد طی سال های اخیر بارها مورد احضار و بازداشت قرار گرفته بودند و از دلیل دستگیری جدید آنها خبری منتشر نشده است.
گفتنی است؛ مراسم قلعه بابک یا قلعه جمهور، که بعنوان نماد آزادی خواهی همه ساله اواسط تیر ماه در شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی گرامی داشته می شود، غالبا با محدودیت یا ممنوعیت های خاصی از سوی حکومت روبرو بوده و این تجمع مدنی همانند تجمعاتی چون روز جهانی زبان مادری، با ارعاب و بازداشت و تهدید فعالان مدنی منطقه توسط نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی مواجه می باشد.

۱۳۹۴ مرداد ۶, سه‌شنبه

پنجاه و یکمین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح، منتشر شد

خبرگزاری هرانا – پنجاه و یکمین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح، منتشر شد.
در پرونده‌ی ویژه‌ی این شماره از ماهنامه، تحت عنوان “تیغِ تبصره‌ی ماده‌ی ۴۸ بر گرده‌ی عدالت” به تبصره‌ی ذیل ماده‌ی ۴۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری و استقلال وکلا پرداخته‌ شده است.
نسخه پی دی اف را دانلود کنید
نسخه پی دی اف را دانلود کنید
در همین رابطه گفتگوهایی با “شادی صدر” و “محمد مقیمی” صورت گرفته است.
هم‌چنین با نقبی به دهه‌ی شصت و گفتگوهایی کوتاه با “منیره برادران”، “بانو صابری”، “تقی رحمانی”، “رضا علیجانی” و “جاوید طهماسبی” که همگی از زندانیان آن دهه با گرایش‌های مختلف سیاسی بودند، میزان برخورداری از حق اختیار وکیل در آن دهه بررسی شده است.
در شماره‌ی پیش رو هم‌چنین مطالب و یادداشت‌هایی از حسین رئیسی، حسین احمدی‌نیاز، محمد محبی، نسرین افضلی، امید سلامت، رضا نجفی، مریم عامری و سایر همکاران خواهید خواند.

برای دانلود مستقیم ماهنامه در فرمت پی دی اف 

۱۳۹۴ مرداد ۵, دوشنبه

پیرامون وضعیت کارگران در ایران؛ نامه دو زندانی سیاسی به احمد شهید

shahrokh zamani saeid shirzad
خبرگزاری هرانا – شاهرخ زمانی و سعید شیرزاد از فعالین کارگری و زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در نامه ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار نوجه به وضعیت حقوق کارگران شدند، متن نامه این دو زندانی را که در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می خوانید:
با درود جناب آقای احمد شهید
با توجه به اینکه در روزهای آینده شما گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهید داد، از شما می خواهیم که در گزارش خود وضعیت کارگران را نیز مورد بررسی قرار دهید.
در حال حاضر طبقه ی کارگر ایران با بیش از ۱۴ میلیون نفر که به همراه اعضای خانواده هایشان تعداد آنها به بیش از ۵۰ میلیون نفر می رسد، دارای شرایط غیر انسانی می باشد از جمله:
حقوق یک چهارم زیر خط فقر و همچنین رد شکایت کارگران در دیوان عدالت اداری در این رابطه، نبود قانون الزامات ایمنی و بهداشتی برای کارگران، قرار دادهای سفید امضا و موقت، عدم اجازه هرگونه تجمع اعتراضی و صنفی، سرکوب تظاهرات ۱ می و تمامی تظاهرات های کارگری و نیز سرکوب و بازداشت تعداد کثیری از معلمین در اعتراضات اخیر، عدم اجازه تشکیل هرگونه سندیکا و صنف کارگری، تشکیل خانه های ضد کارگری از جانب خود رژیم در مقابل تشکل های مستقل کارگری، بازداشت فعالین کارگری و محکوم کردن آنها به حبس، اخراج کارگران در صورت هرگونه تحصن و اعتراض به شرایط کارگری، منع فعالیت های قانونی در عرصه آزادی تشکل و اعتصاب برابر با میثاق های مورد قبول جمهوری اسلامی در آزادی ایجاد تشکل های مستقل کارگری، نظامی کردن موسسات و کارخانه های بزرگ از طریق حراست و بسیج مسلح، بردگی ۹۴ درصدی کل نیروهای کار از طریق قرار دادهای موقت و سفید امضا، حضور نمایندگان دولتی در سازمان جهانی کار و عدم حضور نمایندگان واقعی کارگران، پذیرش نمایندگان دولتی از جانب سازمان جهانی کار و غیره.
لذا ما فعالین کارگری در زندان ضمن در خواست از شما برای پیگیری مطالبات کارگران و همچنین فعالین کارگری خواستار تمدید ماموریت شما از جانب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می باشیم.

۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

نخستین کنسرت ارکستر سازهای ملی ایران برگزار شد


نخستین کنسرت "ارکستر سازهای ملی ایران" به رهبری اسماعیل تهرانی و خوانندگی وحید تاج و حسین علیشاپور در تهران برگزار شد.
در بخش نخست این کنسرت که شنبه شب (۲۷ تیر) در تهران برگزار شد٬ آثاری از عارف قزوینی٬ درویش خان٬ علینقی وزیری٬ روح الله خالقی٬ مرتضی محجوبی و حسین دهلوی اجرا شد.
در بخش دوم "ونوشه برای سه تار به همراهی ارکستر" به آهنگسازی و تکنوازی حمید متبسم از قطعه‌هایی بود که اجرا شد.
به گزارش خبرگزاری مهر اسماعیل تهرانی٬ رهبر ارکستر سازهای ملی ایران درباره آن گفت: "امیدواریم از این لحظه که شاهد اولین اجرای ارکستر سازهای ملی هستید کسانی که دغدغه چنین مجموعه ای را دارند اجازه ندهند این فعالیت متوقف شود چرا که این ارکستر شناسه فرهنگ ما است."
آقای تهرانی پیش از آغاز کنسرت از منصور نریمان٬ نوازنده سرشناس عود یاد کرد که در هفته پیش درگذشت و از تماشاگران خواست که به احترام او بایستند و سکوت کنند.
ارکستر سازهای ملی چند ماه پیش با ابتکار و زیر نظر علی رهبری٬ مدیر ارکستر سمفونیک تهران راه اندازی شد.
اسماعیل تهرانی پیشتر درباره سازهای این ارکستر به خبرگزاری ایسنا گفته بود: "ما گروه سازهای مضرابی (عود، ستار، تار، بم‌تار، سنتور، قانون و ...)، گروه سازهای کوبه‌ای (تنبک، دف و ...) و سازهای کششی (کمانچه، قیچک، قیچک‌آلتو و ...) را در این ارکستر در کنار هم داریم که شاید به ضرورت در آینده تغییراتی داشته باشد و قطعاتی هم به آهنگسازان سفارش داده خواهد شد."آقای رهبری درباره تشکیل این ارکستر گفته بود: "این اتفاق باید سال ها پیش، یعنی قبل از تأسیس ارکستر سمفونیک تهران می افتاد، چون این ارکستر که فقط از سازهای ایرانی تشکیل شده، خیلی مهم است."

یکسال حبس بیشتر برای مجید محمدی معین، روزنامه نگار دربند

majid mohammadi moein
خبرگزاری هرانا – مجید محمدی معین، روزنامه نگار محبوس در پرونده جدیدی به تحمل یک سال حبس بیشتر محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مجید محمدی معین، روزنامه نگار دربند که از بهمن ماه سال ۸۹ محکومیت چهارساله خود در زندان اوین را سپری می کند در پی پرونده جدیدی به تحمل یکسال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شد.
آقای محمدی معین، در سال ۹۳ در حالیکه در زندان به سر می برد به تبلیغ علیه نظام متهم و سپس به یکسال حبس تعزیری محکوم شد، حکم صادره پس از اعتراض نامبرده در شعبه ۳۶ تجدیدنظر استان تایید و در روزهای اخیر به نامبرده در زندان ابلاغ گردید، حکم صادره میزان مدتی که نامبرده در زندان خواهد بود را افزایش میدهد.
مجید محمدی معین، خبرنگار روزنامه بیان و سلام و مدیر کمیته اقتصادی انجمن ورزشی نویسان جوان به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود و از سال ۸۹ در زندان به سر می برد.

۱۳۹۴ تیر ۳۱, چهارشنبه

ده محکوم به قصاص در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند

اعدام-در-ملاعام2
خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز ده زندانی متهم به قتل عمد در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جام جم، در حالی که قرار بود ۱۴ زندانی که درپرونده‌های جداگانه مرتکب قتل عمد شده بودند پای چوبه دار بروند یکی از آنها موفق به جلب رضایت شد و سه محکوم دیگر نیز مهلت گرفتند ولی ده زندانی دیگر در سحرگاه امروز به دار آویخته شدند.
رسانه ها و نهادهای وابسته قضائی هویت اعدام شدگان را اعلام نکردند و اطلاعاتی از پرونده های آنان در دست نیست.
لازم به یادآوری است موج گسترده اعدام در ایران در پی شروع ماه رمضان فروکش کرده بود و با پایان این ماه زندانیان و گروههای مدافع حقوق بشر بیم شروع مجدد آن را دارند.

۱۳۹۴ تیر ۲۸, یکشنبه

کنسرت رضا یزدانی در آبادان لغو شد


به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مسئولان اجرایی این کنسرت گفته است: "تمامی مجوزهای لازم برای اجرای این کنسرت اخذ شده بود و قراردادی هم با سالن سینما نفت آبادان منعقد کرده بودیم. متاسفانه شب گذشته طی نامه ای مسئول سالن سینما نفت اعلام کرد امکان اجرای برنامه در این سالن وجود ندارد و دلیل این امر هم اعلام نشده است."
در ماه‌های اخیر موج لغو کنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد درست پیش از برگزاری آن توسط مقام‌های قضایی و یا نیروی انتظامی افزایش یافته است.
کنسرت های پرواز همای، لیان و سیروان خسروی از جمله کنسرت هایی بوده اند که در ماه های گذشته در شهرستان های ایران لغو شده اند.
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، در مورد لغو کنسرت‌ها گفته است که لغو کنسرت‌ها موضوعی چند بعدی است و چنانچه اقدامی حرام در آن شکل بگیرد باید از آن پیشگیری کرد.
اما لغو کنسرت‌ها با اعتراض برخی از مقام‌های ارشد دولتی روبه‌رو شد. از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است که وقتی کنسرتی مجوز دارد و مردم بلیت می‌خرند، با لغو کنسرت "حق مردم تضییع می‌گردد".
آقای روحانی گفته بود: "از نظر ما مجوز قانونی زمانی که صادر می شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاه هایی که قانونا حق این کار را ندارند، کاملاً نادرست است."
اما صادق لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه گفته است: "در ذهن برخی مقامات اجرایی فکر نادرستی شکل گرفته است که چنانچه ما مجوزی صادر کردیم این مجوز نباید لغو شود. در حالی که هر کس برای خود وظیفه‌ای دارد و دستگاه قضا در بحث امنیتی و تظاهر به حرام باید به وظایف خود عمل کند."
صاحب‌نظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند.منتقدان عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوز گرفته و ناهماهنگی میان مسئولان ارشاد در تهران و شهرستان ها را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.