۱۳۹۴ آذر ۸, یکشنبه

اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به دلیل 'نوازندگی زنان' لغو شد

جرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در افتتاحیه‌ی رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان در مجموعه ورزشی آزادی به‌دلیل "نوازندگی زنان" لغو شد.
علی رهبری که مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده دارد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ "دلیل اصلی لغو این اجرا، خیلی ساده بود؛ ما به مجموعه‌ ورزشی آزادی دعوت شدیم و آنجا همه‌چیز برای اجرا آماده بود. صندلی‌ها را برای نوازندگان چیده بودند و همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما وقتی ۱۵ دقیقه به زمان اجرا مانده بود و ما داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشور آماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردند که زنان نباید روی صحنه ساز بزنند."
مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران با انتقاد از چنین برخوردی افزود: "من از این اتفاق ناراحت شدم و گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه با هم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم. بعد عده‌ای رفتند که رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند، اصلا نمی‌شود، خانم‌ها ساز بزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرا نمی‌کنیم."
آقای رهبری همچنین گفت: "نوازندگان زن قرار بود، سرود رسمی کشور را اجرا کنند و این برخورد با آن‌ها خجالت‌آور بود. قرار نبود زنان کار خاصی انجام دهند، فقط چند قطعه‌ مشخص را اجرا می‌کردند. چرا نباید آن‌ها بتوانند سرود رسمی کشورشان را اجرا کنند؟ بارها گفته‌ام، من هم در این کشور بزرگ شده‌ام و خط قرمزها را خیلی بهتر از دیگران می‌شناسم، اما تا وقتی ارکستر را هدایت می‌کنم، اجازه‌ چنین برخوردی را نخواهم داد. آن‌ها خودشان ما را دعوت و در عین حال، به ما بی‌احترامی کردند."
پیشتر رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفته بود که این ارکستر قرار است در افتتاحیه رقابت های کشتی باشگاه‌های جهان، علاوه بر اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ "ای ایران" و "علمدار" را در این مراسم اجرا کند.
پیشتر بعضی کنسرت‌ها در شهرهای دیگر ایران به دلیل حضور زنان لغو شده بود، اما چنین موضوعی در پایتخت کم سابقه یا بی سابقه بود.

۱۳۹۴ آذر ۱, یکشنبه

هادی حیدری به بند ۸ اوین منتقل شد

hadi heydari
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته هادی حیدری، که ۲۵ آبان ماه سال جاری بازداشت شده بود، به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.
اگرچه توضیحی از سوی مأموران امنیتی هنگام بازداشت ارائه نشده و وکیل وی نیز از علت بازداشت موکل خود اظهار بی‌اطلاعی کرده بود ولی هادی حیدری طی تماسی با خانواده اش اطلاع داده که برای محکومیت یک سال زندان در ارتباط با بازداشت‌های پیشین زندانی شده است.
هادی حیدری پیش از این نیز چندین بار بازداشت و زندانی شده بود، از این میان در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۸۸ در مراسم دعای کمیل بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شد که در تاریخ ١٨ ابان همان سال با سپردن وثیقه آزاد شد، همچنین در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹ پس از احضار به دادگاه بازداشت و در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۹ باز هم با قید وثیقه و در انتظار رأی دادگاه آزاد شده بود. در آخر در ۵ مهرماه ١٣٩١ پس از انتشار کاریکاتوری در روزنامه شرق به دادسرا احضار و پس از بازجویی با قید کفالت آزاد شد.
هادی حیدری در روزنامه‌هایی چون جامعه، نشاط، عصر آزادگان، آفتاب امروز، یاس نو و هفته‌نامه عصرما همکاری کرد. او در سال‌های بعد به‌عنوان مدیر هنری و دبیر طرح و کاریکاتور روزنامه‌های مشارکت (۱۳۷۸)، نوروز، وقایع اتفاقیه، اقبال، اعتماد ملی، بهار و پول به فعالیت مطبوعاتی خود ادامه داد. حیدری در فاصلۀ سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ در مقام سردبیر مجلۀ کمیک استریپ “جدید” را مدیریت کرد و از سال ۱۳۸۹ به بعد به‌عنوان دبیر سرویس طرح و کاریکاتور روزنامه شرق مشغول به کار بود و اخیراً نیز در روزنامه شهروند مشغول به کار بوده است.
بند هشت “بدترین بند زندان اوین” و  “تبعیدگاه جدید زندانیان سیاسی اوین” توصیف شده است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و امنیتی بر خلاف اصل تفکیک جرائم در ازدحامی فوق العاده و بدون امکانات و شرایط بد بهداشتی به همراه زندانیان غیرسیاسی نگهداری می شوند و اعتراضات مکرر زندانیان و خانواده ها نیز تا کنون راه به جایی نبرده است.

۱۳۹۴ آبان ۲۶, سه‌شنبه

حسین زمان: ممنوع الکار هستم و هیچ منبع درآمدی ندارم

حسین زمان: ممنوع الکار هستم و هیچ منبع درآمدی ندارم
حسین زمان، خواننده و موسیقیدان می‌گوید که ۱۳ سال است به صورت غیررسمی از تمامی فعالیت‌های فرهنگی و موسیقی محروم است و دلیل ممنوع الکاری وی «حرف‌های سیاسی» بوده که وی زده است.
به گزارش ایلنا، حسین زمان که در طی ۱۳ سال گذشته اجازه فعالیت و تولید آلبوم نداشته است می‌گوید: «در زمان مدیریت علی لاریجانی در صدا وسیما نامه‌ مکتوبی به تمامی شبکه‌ها وزیرمجموعه‌ها ارسال شد که تمامی آثار من اجازه پخش ندارد و دلیل آن حرف‌های سیاسی بود که بیان کرده بودم.» 
اگر چه ممنوع الکاری اقای زمان از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شده است، اما با روی کار آمدن حسن روحانی این محدودیت‌ها برای او تغییر نکرده است و او همچنان اجازه تولید کار جدید موسیقی ندارد. 
وی می‌گوید: «حتی به کارهایی که خودم بخواهم تولید کنم؛ اجازه انتشار نمی‌دهند. نمی‌توانم نه آلبوم منتشر کنم نه کنسرت بگذارم و نه هیچ فعالیت دیگری داشته باشم.»
این در حالی است که چندی پیش نوش‌آذر، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که  در ایران «ممنوع الکار» نداریم. 
حسین زمان در این زمینه نیز نامه‌ای به وزارت ارشاد نوشته است و در این نامه آورده که «وزیر نامه دادم و گفتم حداقل صداقت داشته‌ باشید و واقعیت را بگویید. دورغ نگویید که ممنوع‌الکار نداریم.»
محدودیت‌های کاری حسین زمان به انتشار آلبوم خلاصه نمی‌شود، او حتی اجازه تدریس هم ندارد. زمان می‌گوید:‌ «پیش از این حدود ۲۸ سال در دانشگاه تدریس می‌کردم. آخرین بار عضو هیات علمی پردیس بین‌المللی دانشگاه شریف بودم. از دو سال پیش هم نامه آمده که حق تدریس ندارم و امروز هم جلوی تدریسم گرفته شده و هم جلوی فعالیت هنری من گرفته شده است. فقط مانده جلوی نفسم را بگیرند.» درآمدی ندارم و از ذخیره‌ها استفاده می‌کنم. اگر اوضاع بهتر شود می‌توانم بروم در یکی از کافه‌های کیش بخوانم یا تاکسی بگیرم و به عنوان رانننده تاکسی فعالیت کنم.» 
وی می گوید: «برای فعالیت خود بسیار پیگیری کردم به گونه‌ای که برخی تعجب می‌کنند چرا اینقدر پیگیرم. همین دو هفته پیش به دیدن طالبی (سرپرست دفتر موسیقی) رفتم و بازهم به من اعلام شد که اجازه فعالیت ندارم. گفتم حداقل کتبی اعلام کنید اما هنوز بعد از دو هفته به من اعلام نشده است.»
زمان افزود: «من هیچ کار خلاف قانونی انجام ندادم بلکه فقط حرف زدم و ابراز عقیده کردم آن هم در راستای وظیفه هنری خودم بود. زیرا وظیفه هنرمند آگاهی‌بخشی و روشنگری است.»
سیاست‌های دولت راه های درآمدی زمان را بسته است، او در این زمینه می‌گوید: «هم اکنون هیچ

هادی حیدری، کارتونیست ایرانی بازداشت شد


گزاش ها از ایران حاکی است که هادی حیدری، طراح و کارتونیست ایرانی، امروز دوشنبه ۲۵ آبانماه توسط ماموران امنیتی در دفتر روزنامه شهروند بازداشت شد.
هنوز از دلیل بازداشت و محل نگهداری این کارتونیست اطلاعی در دست نیست.
آقای حیدری در روزنامه شهروند مشغول به کار بود.
او پیشتر نیز پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۱۳۸۸ دو بار بازداشت شده بود.
آقای حیدری بار اول در آبانماه سال ۱۳۸۸ در جریان حمله ماموران امنیتی به مراسم برگزاری دعای کمیل برای آزادی زندانیان سیاسی بازداشت شده بود. یک سال بعد از آن در سال ۱۳۸۹ این کارتونیست مجدد بازداشت شد که با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
در ماههای اخیر موج جدید بازداشت روزنامه نگاران در ایران آغاز شده است.
Image copyright
Image caption این آخرین طرح آقای حیدری پیش از بازداشت است که در خصوص حوادث لبنان کشیده شده است. او پیش از این کارتون هم طرحی از حملات پاریس به تصویر کشیده بود.
عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، یادداشت نویس روزنامه ایران، سامان صفرزایی، دبیر بین‌الملل نشریه اندیشه پویا و حسن شیخ آقایی، مدیر سایت روانگه، روزنامه‌نگاران بازداشتی هستند.
در مورد بازداشت این روزنامه نگاران میان دولت و قوه قضائيه ایران اختلافاتی بروز کرده است.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با انتقاد از این دستگیری‌ها گفته است: "از تیتر برخی رسانه‌ها می‌توان فهمید چه کسی فردا
پس از این اظهارات قوه قضاییه به دولت آقای روحانی اعلام کرد که علیه خبرنگارانی که اخیرا بازداشت شده‌اند مدارکی دارد.
مقام‌های ایرانی همواره می‌گویند بازداشت روزنامه‌نگاران به دلایل امنیتی انجام می‌شود و به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای آنها نیست.
سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را یکی از بدترین کشورها از حیث آزادی مطبوعات می‌داند و این کشور را یکی از بزرگترین "زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان" می‌خواند.
بازداشت می‌شود."

۱۳۹۴ آبان ۲۵, دوشنبه

دست کم ۱۵ بهایی در ایران بازداشت شده‌اند

مغازه بهائیان
بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران، مأموران امنیتی دست کم ۱۵ بهایی را در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد بازداشت کرده‌اند.
این بازداشت ها دیروز، یکشنبه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) انجام شده و به گفته پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهائیان، صبا فرنوش، نگار باقری، نوا منجذب، یاور حقیقت، نوید اقدسی و هلیا مشتاق در تهران، کیوان و پروین نیک‌آئین، یگانه آگاهی، متین جانمیان و عرشیا روحانی در اصفهان و ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان در مشهد از جمله بازداشت شدگان هستند.
علت بازداشت این افراد اعلام نشده است.
خانم ثابتی گفت که مغازه های تعدادی از بهائیان در شهرهای قائم شهر، رفسنجان و کرمان هم مهروموم شده است.
مهروموم شدن این مغازه ها بلافاصله پس از آن اتفاق افتاد که گروهی از بهائیان کسب و کار خود را در اعیاد بهایی تعطیل کردند.
خانم ثابتی می گوید که از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ و با تصمیم بیت العدل اعظم، عالی ترین نهاد جامعه بهائیان، استفاده از تقویم بدیع بهایی در سراسر جهان به صورت هماهنگ در آمد و امسال برای اولین بار بهاییان در سراسر دنیا اعیاد خود را بر اساس این تقویم جشن گرفتند.
سخنگوی جامعه بهائیان گفت که این تقویم را علی محمد باب پایه گذاری و بهاءالله، پیامبر بهائیان آن را تأیید کرده است.
سالگرد تولد باب و بهاءالله در این تقویم از مهمترین اعیاد بهائیان محسوب می شود.
آئین بهایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده و حکومت ایران بسیاری از بهاییان را در دهه شصت
سازمان های حقوق بشری می گویند که بهاییان در ایران هنوز از تصدی مشاغل دولتی و تحصیل در دانشگاه‌ها محروم هستند.
حکومت ایران نقض حقوق بشر و اعمال تبعیض علیه بهائیان را به صرف اعتقاد آنها تکذیب می کند، اما گروهی از بهائیان از جمله رهبران جامعه بهایی در ایران را به داشتن رابطه با اسرائیل و جرایم دیگر متهم کرده است.
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در پاسخ به استفتایی گفته است: "همه پیروان فرقه گمراه بهاییت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چیزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است. ولى رفتار مدیران و معلمان و مربیان با دانش آموزان بهایى باید بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد".
زندانی یا اعدام کرد.

برخورد با رانندگان «بی حجاب» در ایران؛ مشاهدات شما


پلیس ایران اعلام کرده خودروی زنانی را که هنگام رانندگی بی حجاب هستند به مدت یک هفته توقیف می کند و احتمالا این افراد جریمه خواهند شد. سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی گفته است که با ناهنجاری هایی نظیر «کشف حجاب، حرکات نمایشی و مخاطره آمیز و و دور دور کردن ها» مقابله خواهد شد.
این مقام نیروی انتظامی گفت: «پلیس راهبر با توجه به حکم دادستانی به محض مشاهده خودرو، در مرحله اول آن را به مدت یک هفته به پارکینگ منتقل کرده و رسیدگی به جرایم انجام می شود از این رو برخی مصادیق جریمه نقدی و برخی تحویل مراجع قضایی خواهد شد».
شما درباره این طرح پلیس چه فکر می کنید؟ آیا مشاهده ای از «بی حجابی» و «بدحجابی» زنان در هنگام رانندگی داشته اید؟ آیا تا به حال مشاهده ای از دور تازه برخورد با افرادی که پوشش آنها مورد تایید حکومت نیست داشته اید؟
سخنگوی نیروی انتظامی همچنین از برخی از اقدامات تنبیهی دیگر هم صحبت کرده است. آقای منتظرالمهدی گفته «خودروی این افراد ممنوع الخدمت شده و نمی توانند خرید و فروش کرده، عوارض پرداخت کرده و تمام نیازهای یک خودرو در طول یک سال انجام نخواهد شد».
آیا با این نوع اقدامات تنبیهی برای مقابله با بی حجابی موافقید؟ فکر می کنید «ممنوع الخدمت» کردن اتومبیل های افراد «بی حجاب» چه تاثیری بر رعایت حجاب در جامعه خواهد داشت؟
رییس پلیس ایران هم هفته پیش از برخورد با ناهنجاری ها در حین رانندگی خبر داده بود که لزوما محدود به مساله حجاب نبود. او گفته بود: «گاهی برخی از رانندگان برای راننده زنی که در حال رانندگی در خیابان است و کودکی نیز در خودرویش است ایجاد مزاحمت می‌کنند، باید کاری کرد تا این افراد جرات مزاحمت نداشته باشند».

۱۳۹۴ آبان ۲۰, چهارشنبه

آیت‌الله خامنه‌ای: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که فعالیت دانشگاه‌ها باید در راستای "نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی" باشد. او همچنین در زمینه سیاست آموزش عالی، انتقاداتی را مطرح کرد.
رهبر جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه، ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر)، با رئیسان دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری دیدار کرد و از مسئولان دانشگاهی خواست تا به تفکر در این مورد بپردازند.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: "دانش هسته‌ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سال‌ها پیش روی آن سرمایه‌گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد، قطعا نیازمند انرژی جایگزین هستیم."
آیت‌الله خامنه‌ای گفت که دلیل تصمیم به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی، شرایط سختی بود که کشورهای غربی برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران مطرح کردند. او گفت که دشوارترین مرحله در غنی سازی اورانیوم، رسیدن به خلوص ۲۰ درصد است و افزود که پس از این مرحله، دستیابی به اورانیوم با خلوص تا ۹۹ درصد به سادگی امکانپذیر می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی گفت: "علت دستپاچگی غربی‌ها در قضیه هسته‌ای همین موضوع بود."
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین خواستار مشارکت دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی شد و گفت که در زمینه اجرای این طرح، "آنچه که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه گزارشی در باره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من داده‌اند." روز گذشته گزارش شد که رهبر جمهوری اسلامی برنامه اقتصادی مقاومتی تدوین شده توسط دولت را بدون رد یا تایید این برنامه، چهار توصیه "برای اجرای موفق و موثرتر" برنامه اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است.
رهبر جمهوری اسلامی به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها هم اشاره کرد و ضمن انتقاد از برخی از این برنامه‌ها، گفت: "برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند که دانشجویان باید شاد باشند." آیت الله خامنه‌ای با رد چنین برنامه‌هایی گفت: "کار فرهنگی صحیح این است که انسان مومن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور، نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود." وی بصیرت را عامل "جلوگیری از لغزش‌ها" دانست و گفت: "علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه ۸۸، که انسان‌های بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود."
در جریان اعتراضات علیه نتیجه اعلام شده دهمین دوره ریاست جمهوری، آیت‌الله خامنه‌ای کسانی را که موضع دولت وقت در دفاع از نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرفتند، به خصوص آنهایی را که با تشکیلات حکومتی مرتبط بودند "افراد بی‌بصیرت" توصیف کرد. وی در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: "هنگامی که طرف مقابل می‌گوید انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، در لحظه نیاز، وظیفه انجام نخواهد شد."

۱۳۹۴ آبان ۱۹, سه‌شنبه

بازداشت و بی خبری از ۱۳ نوکیش مسیحی در ورامین

nokishan masihi
خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت ۱۳ نوکیش مسیحی در ورامین، هنوز از اتهامات و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این نوکیشان روز یکشنبه دهم آبان ماه، حین برگزاری یک جلسه مذهبی در یک کلیسای خانگی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گفته یکی از منابع هرانا، این افراد هنوز موفق به تماس با خانواده های خود نشدند و مشخص نیست از سوی چه نهادی بازداشت شده اند.
محمد شاه قاسمی، زری شاه قاسمی، بهرام تاجیک و سیمین میرزایی اسامی چند تن از باداشت شدگان است.
گفته شده است که بازداشت شدگان از اعضای “کلیسای امانوئل” بوده اند که پس از تعطیلی از سوی مراجع امنیتی، در کلیساهای خانگی جلسات مذهبی خود را برگزار می کردند.

۱۳۹۴ آبان ۱۸, دوشنبه

اعتراض در چند شهر ترک‌نشین ایران به یک برنامه تلویزیونی


گزارش‌ها حاکی است که در پی نمایش یکی از بخش‌های برنامه تلویزیونی "فیتیله" و اعتراض ترک‌های ایران به آن، امروز دوشنبه ۱۸ آبانماه گروهی از معترضان در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، زنجان و اردبیل تجمع کرده‌اند.
در بخشی از این برنامه که برای کودکان تهیه و پخش می شد، در آیتمی نمایشی درباره مسواک زدن، شخصیت‌های نمایش ترکی حرف می‌زنند که توهین به ترک ها تلقی شده است. پخش برنامه فیتیله متوقف شده و رئیس سازمان رادیو تلویزیون ایران بابت پخش این برنامه عذرخواهی کرده و گفته است که مسئولان پخش آن توبیخ و تنبیه خواهند شد. (اینجا و اینجا بیشتر بخوانید)
گزارش ها از تبریز حاکی است که بازار قدیمی، بازار امیر، تیمچه مظفریه و تیمچه‌های اطراف بازار سنتی تبریز از ظهر امروز تعطیل شده است و معترضان در بخش های مختلف شهر از جمله خیابان آبرسان تجمع کردند.
همچنین براساس گزارش های دریافتی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن گروهی از معترضان، از گاز اشک آور استفاده کرده اند.
گزارش هایی از درگیری میان مأموران و معترضان منتشر شده و گفته شده که در فلکه "قونقا باشی" تبریز یک ماشین پلیس توسط معترضان به آتش کشیده شده است.
بعضی گزارش ها از بازداشت عده ای از معترضان حکایت دارد.

۱۳۹۴ آبان ۱۶, شنبه

احضار و بازجویی تعدادی از فعالین اجتماعی و فرهنگی نجف آباد

ayatollah montazeri
خبرگزاری هرانا- برخی فعالین اجتماعی و فرهنگی شهر نجف آباد پس از برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران که در سال ۸۸ درگذشت، توسط اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران، اداره اطلاعات چند تن از فعالین اجتماعی و فرهنگی این شهرستان را احضار و پس از بازجویی و تشکیل پرونده و اعمال محدودیت هایی برای ایشان، آنها را به طور موقت تا رسیدگی قضایی به مسئله آزاد کرده است.
احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری با ذکر این خبر گفت که “اتهام این افراد این بوده که همراه جمع کثیری از مردم در قالب ستاد مردمی برگزاری مراسم در برگزاری مراسم فقیه عالیقدر کمک کرده اند و به تعبیر بازجوها میتینگ سیاسی راه انداخته اند!”
ششمین مراسم سالگرد آیت الله منتظری در ۲۵ مهرماه سال جاری و توسط ستاد برگزاری این مراسم در زادگاه وی، شهر نجف آباد برگزار شد. این ستاد در اطلاعیه دعوت خود از مردم برای شرکت در این برنامه اعلام کرده بود که “این برنامه از طرف ستاد برگزاری مراسم در دو نوبت صبح و عصر با تعطیلی بازار همراه با برنامه های مختلف و استفاده از حضور اساتید حوزه و دانشگاه از جمله آیت الله موسوی تبریزی و استاد دکتر صادق زیباکلام در مسجد بازار (۹ تا ۱۱.۵ صبح) و حسینیۀ اعظم (۳.۵ تا ۷ عصر) شنبه سوّم محرّم مطابق با ۱۳۹۴/۷/۲۵ برگزار خواهد شد.”
لازم به ذکر است که صادق زیباکلام به توصیه مقامات امنیتی در این مراسم شرکت نکرد و با پیامی از مردم نجف آباد به دلیل عدم حضورش عذرخواهی کرد.

۱۳۹۴ آبان ۱۲, سه‌شنبه

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان بازداشت شد

ehsan mazandarani
خبرگزاری هرانا- احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان صبح امروز بازداشت شد.
هنوز از نیروی بازداشت کننده، دلایل این بازداشت و محل نگه داری آقای مازندرانی اطلاعی در دست نیست.
احسان مازندرانی، دانشجوی سابق دانشکده خبر و روزنامه نگار سابق روزنامه اعتماد پیشتر و در پی موج بازداشت روزنامه نگاران در دوم اسفند ۹۱ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. آقای مازندرانی در ۲۱ اسفند همان سال و با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.