۱۳۹۴ بهمن ۱۱, یکشنبه

اسدالله اسدی به زندان تبریز منتقل شد

asad0lah-asadi
به گزارش منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسدالله اسدی روز چهارشنبه سی ام دی ماه، زمانی که در اعتراض به “تضییع حقوقش از سوی اداره آموزش و پروزش”، اقدام به حمل و نمایش پلاکاردهای اعتراضی در اطراف بازار تبریز کرده بود، بازداشت شد.
گفته می شود که بازداشت او به دلیل مقاومت و درخواست حکم بازداشت، با خشونت و ضرب و شتم همراه بوده است و با شکایت از مأموران مربوطه، هفته ی گذشته جهت بررسی ادعا به پزشکی قانونی تبریز منتقل شده است.
از اتهامات دقیق این زندانی هنوز اطلاعی در دست نیست.
آقای اسدی حدود چهار ماه پیش و زمانی که در مرخصی استعلاجی به سر می برد، با پایاین محکومیت پنج سال و شش ماهه اش از زندان اوین آزاد شد.
دکتر اسدالله اسدی ۵۱ ساله و ساکن شهر تبریز، کارمند بازنشتهٔ آموزش و پرورش و پزشک عمومی است.
او پیشتر در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۳۸۹ از سوی ماموران اداره اطلاعات تبریز در مسیر محل کار خود بازداشت و پس از ماه‌ها بی‌خبری خانواده و نیز تحمل سلول انفرادی در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات تبریز و ۲۰۹ اطلاعات تهران، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ده سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم بعدا به پنج سال و شش ماه کاهش یافت.
اتهام آقای اسدی همکاری با دول متخاصم و عضویت در حزب خلق مسلمان عنوان شده است.
یکی از نزدیکان اسدالله اسدی در آن زمان به گزارشگر هرانا گفته بود که فشار و شکنجه‌های متعدد طی پنج ماه انفرادی و بازجویی و زندان، او را دچار عدم تعادل عصبی و مشکلات جدی کرده است و به همین دلیل نیز با آزادی پیش از موعدش موافقت شده بود. این زندانى در پى تشدید فشار‌ها در اسفند ١٣٩٠ در زندان اوین اقدام به خودکشى کرد که با کمک هم‌بندیان از مرگ نجات پیدا کرد.

۱۳۹۴ دی ۲۹, سه‌شنبه

رئیس اداره کتاب ایران: نگفته بودم کلمه شراب ممنوع است


محمد سلگی، مدیرکل اداره کتاب وزارت ارشاد ایران درباه اظهاراتی که اخیرا به نقل از او درباره ممیزی کلمه "شراب" منتشر شده بود، گفت: "در مصاحبه عنوان کردم که گرچه گفته می‌شود در دوره‌هایی چنین رویه‌ای وجود داشته، اما موضع ما خلاف این رویه است".
به گزارش خبرگزاری‌ مهر، آقای سلگی گفت که حرف های او بد منتقل شده است و تاکید کرد: "در شرایط فعلی و در بررسی مفاد آثار به نقش و جایگاه کلمه در جمله توجه می‌شود، زیرا کلمات با توجه به نقش و جایگاهشان در جمله معنا می یابند."
پیشتر از او نقل شده بود که گفته است: "جایی متن در تقبیح شراب بوده است، اما گفته‌ایم کلمۀ شراب اصلا نباید بیاید"، اما آقای سلگی می گوید که او در آن مصاحبه در حال انتقاد از این روش بوده است.
او همچنین گفت که اداره کتاب به جای تکیه بر استنباط های شخصی و توجه به کلمات، در داوری آثار در تلاش است ارزیابی آثار را بر اساس "ضوابط نشر" قانونمند کند و نقش "استنباط های فردی" را در بررسی کتاب ها به حداقل ممکن کاهش دهد.
آقای سلگی پیشتر نیز گفته بود که با سخت‌گیری زیاد ممکن است کتاب‌های خوب از دست برود و ناشر متضرر شود.
بررسی و ممیزی کتاب و صدور مجوز چاپ و نشر کتاب از جمله مسئولیت‌های اداره کتاب است.

انجمن آزادی بیان موسیقی خواستار تبرئه سه هنرمند ایرانی شد

نجمن آزادی بیان موسیقی(فری میوز) به همراه ۹ سازمان حقوق بشری با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ودیگر مقامات ایرانی خواستار تبرئه دو موسیقی‌دان، مهدی رجبیان، یوسف عمادی، و حسین رجبیان فیلم‌ساز شدند.
اوله ریتوف، مدیر اجرایی فری میوز، در این نامه نوشته است: "بدون شک سرکوب آزادی بیان در ایران نشان دهنده درگیری‌های داخلی بین حسن روحانی، رییس جمهور و گروههای محافظه کار مانند سپاه است که به نظر می‌رسد در تلاش برای کنترل وزارت فرهنگ و ارشاد هستند."
"ایران هر چه اعتبار ایران از گفتگوهای هسته‌ای به دست آورده با شیوه‌های بی رحمانه دستگیری و ارعاب هنرمندان، رسانه‌ها و جامعه مدنی از دست می‌دهد."
"من از شما می‌خواهیم که اقدامات لازم و فوری با توجه به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی برای تبرئه این سه هنرمند انجام شود."
مهدی رجبیان، یوسف عمادی، دو موسیقی دان ایرانی و حسین رجبیان فیلم ساز که در انتظار حکم دادگاه تجدیدنظر هستند، دو سال پیش بازداشت شدند و درحال حاضر به قید وثیقه آزاد هستند.
آنها اردیبهشت ماه امسال به اتهام "توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام" هر یک به ۶ سال زندان و ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند.
براساس گزارش‌های رسیده به سازمان‌های حقوق بشری، مهدی رجبیان موسس سایت موسیقی "برگ موزیک" است. یکی از اتهامات آقای رجبیان این است که برگ موزیک با انتشار موسیقی زیرزمینی "قصد ترویج بی‌اعتنایی به مقدسات" را داشته است.
یک منبع آگاه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران گفته که مهدی رجبیان، در حال ضبط پژوهش تاریخ ایران به روایت سه تار بود که تمامی آن پروژه با توقیف استودیوی شخصی و هارد دیسک‌های حاوی صداهای ضبط شده متوقف شد.
یوسف عمادی نیز آهنگساز است و در زمان بازداشت مسئولیت فروش سی‌دی‌های سایت برگ موزیک را برعهده داشت.
اما حسین رجبیان ارتباطی با سایت برگ موزیک نداشته است. او پس از اتمام اولین فیلم سینمایی‌اش دستگیر و فیلم مذکور که دارای مجوز ساخت هم بود توقیف شد و هنوز تصاویر و صداهای نهایی شده فیلم به او بازگردانده نشده است.

۱۳۹۴ دی ۲۸, دوشنبه

شیرین عبادی: امیدوارم روزی نوبت آشتی با ملت ایران هم برسد


شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در نامه‌ای سر گشاده به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، ضمن ابراز خوشحالی از آزادی زندانیان ایرانی-آمریکایی نوشت: "امیدوارم روزی نوبت آشتی با ملت شریف ایران فرا رسد و به "شیرینی" آن آشتی‌کنان، شاهد باز شدن درهای زندان و آزادی کلیه زندان سیاسی و عقیدتی باشیم."
به گزارش مرکز حامیان حقوق بشر،خانم عبادی در بخشی در این نامه با اشاره به ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نوشت: "حکومت ایران با دشمن ٣٧ ساله خود آشتی کرد و من در حیرتم چرا نمی‌تواند با مردم خود آشتی کند؟ اگر شورای امنیت ملی می‌تواند خبرنگاری را که گروگان گرفته شده به 'شیرینی' آشتی‌کنان با آمریکا آزاد کند چرا نمی‌تواند استاد دانشگاه و زنی هنرمند چون زهرا رهنورد را آزاد کند؟ اگر قوه قضاییه می‌تواند سعید عابدینی را که گناهش فقط اعتقاد مذهبی او بوده، به خاطر داشتن تابعیت آمریکایی آزاد کند، چرا برای آزادی مهدی کروبی که جرمش صرفا اعتراض به نتایج انتخابات بوده اقدامی نمی‌کند؟ اگر آقای ظریف می‌تواند با ابر قدرتی چون آمریکا چانه زند تا چند تاجر ایرانی را از زندان‌های آمریکا آزاد کند، چرا این کار را برای آزادی زندانیان وقایع سال ۱۳٨٨ نمی‌کند؟"
خانم عبادی با اشاره به زندانی بودن گروهی از فعالان سیاسی و دانشجویی در ایران گفته که در حقیقت آنها به نوعی "گروگان ماموران امنیتی" هستند و با ابراز تاسف از زندانی بودن این افراد آورده است: "متأسفم که سایر زندانیانی که فقط تابعیت ایران را دارند باید مظلومانه در زندان بمانند."
برنده جایزه صلح نوبل این سوال را مطرح کرده که چه زمانی نوبت آشتی با ملت ایران می‌رسد،که متعاقب این آشتی ملی "گروگان‌های وزارت اطلاعات از جمله امید کوکبی (نخبه جوان)، عبدالفتاح سلطانی (وکیل دادگستری)، نرگس محمدی (فعال مدنی)، بهاره هدایت (فعال دانشجویی)، عیسی سحرخیز (روزنامه‌نگار)، سعید مدنی (فعال سیاسی) و ده‌ها تن دیگر که در زندان‌ها بسر می‌برند، آزاد شوند؟"

دوازده محکوم به اعدام در رجایی شهر به انفرادی منتقل شدند

edam rajayi shahr
خبرگزاری هرانا – دوازده محکوم به اعدام (قصاص)، امروز دوشنبه، جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.
بنا بر اطلاع منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، همگی محکومین به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شده‌اند و در صورت عدم جلب رضایت شاکیان، طی روزهای آینده اعدام خواهند شد.
این گروه از زندانیان پیش از این در نوزدهم دی‌ماه به انفرادی منتقل شده بودند ولی به دلایل نامشخصی اجرای احکام آنها متوقف شد و به بند بازگشتند.
حسین معینی، ناصر کریم‌ نژاد، مهدی کاهه، رضا تیموری، جواد صادقی، عباد محمدی، مصطفی اجلالی، سجاد نعمتی و زندانی با نام کوچک انوش، از جمله اسامی اعلام شده که راهی سلول‌های انفرادی شده‌اند.
مسئولین و ارگان‌های رسمی قوه قضائیه تا کنون درباره ی پرونده‌ی این زندانیان اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.
FacebookTwitterGoogle+66                   

۱۳۹۴ دی ۲۶, شنبه

اهدای دستنوشته‌های هوشنگ گلشیری به دانشگاه استنفورد


مجموعه‌ای از دستنوشته‌های هوشنگ گلشیری به دانشگاه استنفورد در ایالت کالیفرنیای آمریکا اهدا شد. این مجموعه شامل بیشتر کارهای چاپ شده آقای گلشیری و تعداد زیادی کار منتشر نشده است.
هوشنگ گلشیری نویسنده‌ایست که از جمله کارهایش می‌توان به "شازده احتجاب" اشاره کرد که بر اساس آن "بهمن فرمان آرا" فیلم ساخته و "علی رفیعی" نمایشش را روی صحنه برده است.
صد و سی پرونده از دستنوشته‌های آقای گلشیری را خانواده‌اش به دانشگاه استنفورد اهدا کردند تا آنجا در دسترس محققان باشد. همچنین دیسک های کامپیوتری از آقای گلشیری به جا مانده که هزاران صفحه می شود. مشتمل بر کارهای تمام شده و ناتمام.
از جمله در میان این دستنوشته‌ها همه نسخه‌های رمان "آینه‌های دردار" است. تحقیق آقای گلشیری درباره صادق هدایت هم در دیسک‌ها بوده که چندصد صفحه می‌شود.
"سلامان و ابسال" نمایشنامه‌ای از هوشنگ گلشیری است که پیش از انقلاب در انستیتوی ایران و آمریکا به روی صحنه رفته است. متن این نمایشنامه و متن جلد دوم "بره گمشده راعی" هم در میان دستنوشته‌های اهدایی است؛ کتابی که منتشر نشده است.
هوشنگ گلشیری در سال ۱۳۱۶ در اصفهان به دنیا آمد و در سال ۱۳۷۹ در تهران درگذشت.

'بازنویسی'

عباس میلانی، رئیس بخش ایران شناسی دانشگاه استنفورد، می‌گوید که این دستنوشته‌ها طبقه‌بندی می‌شوند و قرار است در آینده دیجیتال شده تا محققان از هر جایی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
شهریار مندنی‌پور، نویسنده که سال‌ها پیش در جلسات نقد داستان هوشنگ گلشیری شرکت می‌کرده می‌گوید: "از استحکام نثرش می‌توانم بگویم چندین بار متنش را ویرایش می‌کرده است." ارزش این نسخه‌های اولیه آثار او هم در همین است که محققان تغییرات را بررسی کنند.

۱۳۹۴ دی ۲۳, چهارشنبه

فراموش کاران موسیقی معاصر؛ نگاهی به کتاب 'موسیقی ایران'


در سال‌های پس از انقلاب نیز چون سال‌های پیش از انقلاب شمار کتاب‌های جدی در زمینه موسیقی بسیار اندک بوده است. این کمبود را دیگر نمی‌توان برخاسته از محدودیت و سانسور دانست. سبب اصلی جای دیگری است.
جامعه موسیقی ایران از مشروطیت به این سو کم و بیش از داشتن اهل سوادی که قادر به درک تاریخی رویدادها و تحلیل آن‌ها باشد محروم بوده است. نوازندگان غالبا جز آن چه می نوازند، نمی‌دانند. حتی هنوز همه آن‌ها با الفبای موسیقی آشنا نیستند.
شماری از موسیقیدانان والا مقام‌تر هم که حرفی برای گفتن دارند در تبیین نظرات خود ناتوانند. در نتیجه فرهنگ ها و کتاب های تاریخی‌شان بیشتر به دفتر خاطرات شباهت دارد. شاید خاطرات هم عنوان درستی برای نوشته‌های پراکنده آن‌ها نباشد، کارشان بیشتر به یادداشت نویسی های روزانه می‌ماند.
در این گونه خاطرات نیز هیچ‌ حادثه مهم تاریخی باز نمی‌تابد. همه‌اش به تاریخ گذشته و خیلی گذشته نگاه می کنند. از آن جلوتر نمی‌آیند. موسیقی معاصر از محدوده نگاه آن‌ها بیرون می‌ماند. در نتیجه جامعه ایران از وضعیت موسیقی در زمان حال بی‌خبر می‌ماند.
بهترین کتاب از این بابت هنوز سرگذشت "موسیقی ایران" تالیف روح‌الله خالقی است که دست کم تا پنجاه سال پیش را پوشش
با این مقدمات است که وقتی شنیدیم کتاب تازه‌ای با عنوان "موسیقی ایران" انتشار یافته مشتاق و کنجکاو شدیم آن‌را ببینیم، شاید این یکی کمبودهائی را که اشاره کردیم نداشته باشد. به ویژه که مولف آن امیر اشرف آریان پور است که دست کم شصت سالی با سازمان‌های هنری کشور رابطه و همکاری‌های نزدیک داشته است.
اما این کتاب نیز جامعیت‌های لازم برای بررسی موسیقی ایران امروز را ندارد. کار در مقایسه با سرگذشت موسیقی جامعیت زمانی خاص بیشتری دارد ولی از جامعیت موضوعی بی‌بهره است.
شگفتی آور است که آریان‌پور هم عرصه پهناور موسیقی پاپ را ندیده است یا دیده است ولی مثل بسیاری از بنیادگرایان سنتی برای آن ارزش چندانی قائل نیست. از موسیقی عامیانه و بومی هم در این کتاب خبری نیست. در عوض پُر بها به موسیقی اپرائی و داستان شکل گیری آن در ایران داده است.
"موسیقی ایران" در عوض در آمارگیری‌ها سنگ تمام گذاشته و آماری ارائه کرده که در دسترس همگان نیست. مثلا آماری درباره ساختمان تالار رودکی که در زمینی به مساحت ۱۵۷۰۰ متر مربع بنا گردیده. ۳۸۴۵ متر مربع آن در تقطیع افقی زیر بنا بوده و سطح کلی ساختمان...بالغ بر ۲۱۰۰ متر مربع است.
آریان‌پور به جای آن‌که نظرات خود را درباره برنامه های اجرائی بنویسد غالب بروشورهای شب های برنامه را تجدید چاپ کرده است.
"موسیقی ایران" اگر چه نه تاریخ است و نه خاطرات آگاهی‌های ریز و درشتی درباره وقایع معمولی در تالارهای موسیقی به دست می‌دهد. تقریبا همه اساسنامه‌ها و آئین نامه‌های مدارس و انجمن‌های موسیقی در کتاب آمده است که مفصل‌ترین آن مربوط به انجمن فیلارمونیک تهران می‌شود که آریان پور خود از بنیانگزارن آن و سال‌های سال سخنگوی آن بوده است.از همین‌روی در کتاب علاوه بر برنامه های انجمن به نقدهائی نیز پرداخته که درباره انجمن نوشته می‌شد.
می‌دهد. او البته بیش از این‌ها می‌توانست بنویسد اگر مرگ زودرس او را از این کار باز نمی‌داشت.

آیدین آغداشلو، نقاش ایرانی، نشان شوالیه فرانسه را دریافت کرد


آيدين آغداشلو، نقاش ایرانی، نشان هنر و ادب شوالیه فرانسه را دریافت کرد.
در مراسمی که روز سه شنبه ۲۲ دی ماه در سفارت فرانسه برگزار شد، برونو فوشه سفير فرانسه و داريوش شايگان سخنانى در جايگاه هنر آغداشلو در ايران و جهان بیان كردند و آغداشلو نيز با سخنانى كوتاه از اعطاى اين نشان تشكر كرد.
نشان هنر و ادب شوالیه سال‌هاست از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان اعطا می‌شود و تاکنون تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی نیز این نشان را دریافت کرده‌اند.
آیدین آغداشلو از شاخص‌ترین چهره های هنرهای تجسمی ایران است. او در چهار دهه گذشته علاوه بر کار خلاقانه اش در حوزه نقاشی در حوزه نقد و تئوری هنری و تربیت هنرجویان فعال بوده است.
بیشتر بخوانید: آیدین آغداشلو، اینک پس از چهل سال
"نشان هنر و ادب" ازجمله جوایز جانبی "نشان ملی لیاقت" است که هر سال به نزدیک به ۳۰۰ نفر به ترتیب اهمیت در سه بخش فرمانده، افسر و شوالیه اهدا می‌شود.
پیشتر شماری از هنرمندان ایرانی، از جمله محمدرضا شجریان (خواننده)، شهرام ناظری (خواننده)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، اصغر فرهادی ( کارگردان سینما)، لیلا حاتمی (بازیگر)، محمدعلی سپانلو (شاعر و نویسنده)، رضا سیدحسینی (مترجم)، و پری صابری (کاگردان تئاتر) این نشان را دریافت کرده بودند.
سال گذشته نیز در چند مراسم خصوصی در خانه سفیر فرانسه در تهران، کامبیز درم‌بخش (کارتونیست)، داریوش مهرجویی (فیلمساز)، محمود دولت‌آبادی (نویسنده) و لی‌لی گلستان (مترجم و نگارخانه‌دار) این نشان را دریافت کردند و حسین علیزاده‌، آهنگساز و نوازنده، نیز این نشان را نپذیرفت.

۱۳۹۴ دی ۲۰, یکشنبه

آثار شاخص سینمای پیش از انقلاب ایران در فنلاند به نمایش درمی‌آید


شماری از آثار برجسته سینمای پیش از انقلاب ایران در فنلاند به نمایش درمی‌آید.
سینماتک هلسینکی در ماه فوریه مجموعه‌ای از آثار موج نوی سینمای ایران از دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ شمسی را در برنامه‌ای تحت عنوان "یک اتفاق ساده: داستان‌هایی از موج نوی سینمای ایران" به نمایش می‌گذارد.
نمایش فیلم‌هایی از فرخ غفاری، کامران شیردل، داریوش مهرجویی، سهراب شهید ثالث و بهرام بیضایی یکی از اولین بررسی‌های منسجم سینمای پیش از انقلاب ایران در فنلاند است.
بخش عمده‌ای از این برنامه که با همکاری فیلمخانه ملی ایران ترتیب داده شده تابستان گذشته در شهر بولونیای ایتالیا به نمایش درآمد.
نسخه‌های نمایش داده شده از فیلم‌ها عمدتاً نسخه‌های مرمت شده یا کپی‌های تازه از این آثار هستند.
از بین آثاری که در این برنامه به نمایش درخواهند آمد فیلم‌های "گاو" و "اون شب که بارون اومد" توسط فیلمخانه ملی ایران و "رگبار" توسط سینماتک بولونیا مرمت شده‌اند.

دادگاه تجدیدنظر دو فعال مدنی در تبریز برگزار شد

TAHA kermani & hosein alimohammadi
خبرگزاری هرانا – صبح امروز جلسه دادرسی درخواست تجدیدنظرخواهی حسین علی‌محمدی الوار و طه کرمانی در شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر دادسرای استان آذربایجان شرقی در مجتمع قضائی تبریز برگزار شد. دادگاه ضمن اعلام پایان جلسه دادرسی از اعلام متعاقب رأی نهایی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی درخواست تجدیدنظرخواهی وکلای علی‌محمدی و کرمانی به حکم ۱۰ سال حبس تعزیری صادره از دادگاه انقلاب تبریز، شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر استان به ریاست قاضی عطالو نسبت به برگزاری دادگاه اقدام کرد.
در خلال دادگاه متهمین و وکلای ایشان ضمن رد اتهامات مطرح شده اساس پرونده و طرح اتهامات را متاثر از فشار نهادهای امنیتی دانسته خواستار ارائه ادله و استنادات در خصوص موارد اتهامی مطروحه شدند.
افشارنیا و بخشی وکلای متهمین ضمن ارائه لایحه دفاعی به دادگاه با جلب توجه هیأت قضایی دادگاه به عدم وجود کوچکترین مستندات در خصوص اتهامات و تاکید صِرف بر اعترافات بازداشت‌شدگان در دوران بازداشت انفرادی اداره اطلاعات را در منافات آشکار با قوانین قضایی کشور اعلام کردند.
جعفر افشارنیا و امیر بخشی وکلای این فعالین مدنی، پیشتر ضمن تاکید بر وجود ایرادات اساسی و تعیین کننده به لحاظ حقوقی خواستار برگزاری جلسه رسیدگی شده بودند.
پس از تعیین شعبه دادگاع تجدیدنظر دوشنبه ۱تیر ۹۴، شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به دلیل وجود «ایراد شکلی» در دادنامه صادره علیه حسین علی‌محمدی الوار و سیَدطه کرمانی، این پرونده را برای اصلاح به دادگاه بدوی یعنی شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبریز ارجاع داده بود.
حسین علی‌محمدی‌ الوار به همراه سیّد‌طه کرمانی روز ۱۳آبان ۹۲ از سوی ماموران امنیتی در تبریز بازداشت و پس از نزدیک به ۶ ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود. حمید باقرپور ریاست شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز این دو فعال مدنی را به اتهام “توهین به مقدسات اسلامی” و “تحریق اموال عمومی به قصد مقابله با حکومت اسلامی”، به ده سال حبس در مرحله بدوی محکوم کرده بود.
این دو فعال مدنی پیش‌تر نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، به دلیل نشر مطالبی در نشریه “سوسما” و وبلاگ “سوسوزگول” که در رابطه با مسائل زیست محیطی حول بحران دریاچه ارومیه فعالیت می کرده، از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز، به ٣ سال حبس محکوم شده بودند که در دادگاه تجدید نظر نیز عیناً تأیید شد.
حسین علی‌محمدی ‌الوار از بابت حکم قطعی۳ سال به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری در بند ۱۲ محکومین و بدون رعایت اصل تفکیک جرائم و در میان مجرمین جرائم خطرناک نگهداری میشود . این فعال مدنی با نامه‌نگاری‌های مکرر با مسئولین زندان خواستار اجرای اصل تفکیک جرائم و انتقال به بند سیاسی شده است..
حسین علی محمدی‌الوار از ناراحتی چشمی رنج می برد و به دلیل مشکل در قرنیه چشم می بایست از عینک «یو وی» و قطره های چشم استفاده نماید. وی برای درمان ناراحتی چشمی خود درخواست انتقال دارو از خارج زندان را کرده بود با کارشکنی مسئولان زندان مانع از ورود داروهای چشمی وی شده و روند درمان بیماری چشمی این فعال هویت طلب را با مشکل مواجه ساخته اند.
در تیر ماه۹۴ سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای اظهار نگرانی کرده که حکم ۱۰ سال زندان حسین علی‌محمدی‌الوار و سیَد‌طه کرمانی «غیر قابل توجیه» و با «اهداف سیاسی» و «براساس اعتراف زیر شکنجه» صادر شده است. در این بیانیه آمده است: «هر دو فعال به مدت ۴۲ روز در سلول های انفرادی و بدون دسترسی به وکیل تحت بازجویی قرار داشته اند.»
سازمان عفو بین الملل ضمن در خواست آزادی فوری برای آنها، احکام صادره برای حسین علی محمدی و طه کرمانی را مصداق نقض حقوق بشر دانسته و درخواست کرده که «شکنجه های وارده و سایر بدرفتاری های حین بازجویی» مورد بررسی بی طرفانه قرار گیرد و افراد مظنون «در صورت وجود مدرک قابل قبول » به دادگاه معرفی شوند.

۱۳۹۴ دی ۱۹, شنبه

دو زندانی در رشت اعدام شدند

edam
خبرگزاری هرانا ـ دو زندانی با اتهامات مرتبط با مواد مخدر، صبح امروز در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، تارنمای رسمی دادگستری استان گیلان نوشته است که تقاضای عفو متهمین به دلیل “عدم احراز شرایط” رد شده و حکم اعدام متهمین صبح امروز در زندان مرکزی شهر رشت به اجرا در آمده است.
این وبسایت نوشته است که متهمین به نام های “و.ع” فرزند محمد تقی ۳۴ ساله دارای سوابق متعدد کیفری به اتهام “خرید و نگهداری ۸۷ گرم هروئین” و “ا .ت” فرزند علی ۳۳ ساله  فاقد سوابق کیفری به اتهام “حمل چهار کیلو و نهصد و شصت گرم هروئین” توسط دادگاه انقلاب اسلامی رشت به اعدام محکوم شده بودند

هیلا صدیقی، شاعر ایرانی، به قید وثیقه آزاد شد


هیلا صدیقی، شاعر ایرانی و برنده جایزه حقوق بشر هلمن-همت که هنگام بازگشت به ایران، پنج‌شنبه شب ۱۷ دی ماه در فرودگاه امام بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شد.
خانم صدیقی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود. شعر "صد واقعه چون دوم خرداد بسازیم" که از شعارهای اصلی ستاد انتخابات آقای موسوی بود، سروده خانم صدیقی است.
در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ او در جلسه‌های عمومی شعرهایی درباره وقایع آن دوران خواند که پخش ویدئوی آن‌ها باعث شهرتش شد.
خانم صدیقی اردیبهشت ۱۳۹۰ هم برای مدتی بازداشت و در اوین زندانی شد. او با قید وثیقه آزاد شده بود. دادگاه انقلاب ایران آن زمان او را به چهار ماه حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم کرده بود.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دی ماه ۱۳۹۱ هیلا صدیقی را به همراه چهل نفر دیگر از دریافت‌کنندگان جایزه آزادی بیان هلمن-همت در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد.

۱۳۹۴ دی ۱۶, چهارشنبه

کناره‌گیری حسین علیزاده از شورای عالی خانه موسیقی ایران


حسین علیزاده، نوازنده تار و آهنگساز ایرانی در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای عالی موسیقی ایران کناره‌گیری خود را از این شورا اعلام کرد.
آقای علیزاده در این نامه نوشته "بنا بر تجربه‌ای که طی سه سال گذشته در شورای عالی خانه موسیقی داشته‌ام، روحیات و اصول فکری خود را در راستای آن ندیده، لذا بدون آن که کتباً استعفایی تقدیم نمایم، بدون جنجال از آن کناره‌گیری کرده‌ام."
او در ادامه نامه‌اش از اعضای شورا در خصوص نقش این نهاد در خانه موسیقی پرسیده است.
آقای علیزاده این شورا را "تشریفاتی" خوانده که "فقط در شرایط بحران با تلاش هیئت مدیره تشکیل جلسه داده تا سپری مناسب برای مشکلات خانه باشد."
او در نامه خود از اعضای شورا پرسیده: "آیا رئیس و اعضای شورا در مسائل ریز و درشت موسیقی کشور و خانه موسیقی به طور بی‌طرفانه قرار می‌گیرند، تا حضوری موثر برای راه حل موضوعات داشته باشند؟"
آقای علیزاده چندی پیش گفته بود که در دو سال گذشته هیچ ارتباطی با این شورا نداشته و عملا خود را عضو و دبیر این شورا نمی‌داند.
او در نشستی خبری یکی از کنسرت‌های خود که حدود دو هفته پیش برگزار شد، گفته بود: "وقتی در کشور ما همه‌چیز خیلی دولتی است، باید یک واحد صنفی برای موسیقی وجود داشته باشد که اعضایش افرادی باشند که با استقلال فکری کار کنند، اما من هیچ‌وقت برای عضویت در شورای عالی خانه موسیقی داوطلب نشدم."
به گفته او خانه موسیقی مستقل از وزارت ارشاد و دولت نبوده است.
روز گذشته (یک روز پیش از استعفای کتبی آقای علیزاده) شورای عالی موسیقی ایران به ریاست محمدرضا شجریان، خواننده ایرانی و با حضور مصطفی کمال پورتراب، حمیدرضا نوربخش، فرهاد فخرالدینی، داود گنجه ای و هوشنگ کامکار برگزار شد و اظهارات آقای علیزاده بررسی شد.
اعضای این شورا گفتند که عضویت آقای علیزاده در این شورا را "مغتنم" می‌دانند و تمایل خود را برای دعوت از حسین علیزاده به منظور شرکت در جلسه آتی و تبادل نظر در مورد موضوعات مطروحه از جمله استعفای او اعلام کردند.
"این چه واحد صنفی است که منتظر است، وزیر مشکلش را حل کند. مشکل خانه موسیقی باید در خانه موسیقی حل شود."

شهاب حسینی از سمت مشاور جشنواره فیلم فجر استعفا کرد


شهاب حسینی، هنرپیشه ایرانی، به دلیل آنچه "نبود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه" در جشنواره فیلم فجر عنوان کرده، از سمتِ خود به‌عنوان مشاور این جشنواره استعفا کرد.
او در نامه ای که در اختیار خبرگزاری های ایرانی گذاشته نوشته است: "پذیرش سمت مشاور دبیر جشنواره‌ سی‌وچهارم فیلم فجر در خلال مشغله کاری‌ام، صرفا به این دلیل بود که تصور می‌کردم در این دوره، وجود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه موجب عدم تکرار اشتباهات گذشته و رفع نواقص دوره‌های قبل خواهد شد..."
"اما متاسفانه، موضع‌گیریِ دبیر جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر در قبال فیلم "آشغال‌های دوست داشتنی" و اطلاق اصطلاحِ "معضل" به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و طی چند دوره گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته، امری قابل تامل بوده و نشانگر بطلان تصورات پیشین بنده است."
فیلم "آشغال های دوست داشتنی"،‌ ساخته محسن امیریوسفی که درباره حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ است، و از دولت محمود احمدی نژاد و حسن روحانی، موفق به دریافت مجوز اکران نشده، از جمله فیلم هایی است که نمایندگان مجلس در سال ۹۳ در نامه‌ای به علی جنتی،‌ وزیر ارشاد، از او خواستند تا از اکران آنها جلوگیری کند. نمایندگان مجلس این فیلم را از جمله فیلم های مغایر با "معیارهای انقلابی" دانسته اند.
شهاب حسینی در بخش دیگری از نامه‌اش نوشته: "این در حالی است که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، آقای محسن امیریوسفی، صبورانه و بدون ایجاد حواشی، طی سه سال اخیر به لحاظ روحی، مادی و معنوی، فشار و خسارات زیادی را متحمل شده است. اینجانب سید شهاب‌الدین حسینی به‌عنوان بازیگر فیلم مذکور در جهت کاهش معضلات دبیر محترم جشنواره فیلم فجر، بدین وسیله از سمت مشاور جشنواره سی‌وچهارم اعلام انصراف و کناره‌گیری می‌نمایم."
حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر و شهاب حسینی از جمله بازیگران فیلم "آشغال‌های دوست داشتنی"اند.
فیلم "خواب تلخ"، نخستین فیلم بلند این سینماگر مستقل ایرانی نیز سرانجام پس از ۱۲ سال توقیف، از آذر امسال در ایراناکران شد.
صاحبنظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند. کارشناسان، عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوزگرفته را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.
محسن امیریوسفی علاوه بر فیلم "آشغال های دوست داشتنی"، فیلم "آتشکار" را نیز در کارنامه خود دارد که همچنان توقیف است.

شش ماه بازداشت و بلاتکلیفی؛ نامه‌ی شکوفه آذر از زندان اوین

shokufe azar
خبرگزاری هرانا – شکوفه آذر ماسوله، فعال مدنی زندانی، در نامه‌ای از زندان اوین و ضمن تشریح وضعیتش، نوشته است که پس از شش ماه بازداشت، نه خود موفق به دیدار با وکیل شده و نه وکیلش موفق به مطالعه‌ی پرونده شده است. خانم آذر ضمن اعتراض به اتهامات و روند قضایی طی‌شده، نوشته است که به دلیل از دست دادن اعضای درجه‌ی یک خانواده، طی این مدت از هر گونه ملاقاتی نیز محروم بوده است.
متن نامه‌ی شکوفه آذر را که در اختیار هرانا قرار گرفته است، در ادامه می‌خوانید:
“اینجانب شکوفه آذر ماسوله با نام مستعار پریسا آزادی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل با رتبه سه رقمی در کارشناسی ارشد، در تاریخ ۱۸/۳/۹۴ و دقیقا در شب امتحان پایان ترم، توسط مامورین وزارت اطلاعات، بدون حکم قانونی و بدون ذکر دلائل بازداشت، ارائه حکم بازداشت و تفتیش منزل و بدون اطلاع به اقوام بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شدم.
بیش از دو هفته در بند ۲۰۹ اوین تحت فشار بازجویی قرار گرفتم و بعد از آن به بند نسوان زندان اوین منتقل گردیدم و تا ۶۹ روز بعد حتی تفهیم اتهام با ذکر دلایل اتهامی نشدم که این روند طبق اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوانین بین المللی و قوانین حقوق بشری غیرقانونی است. (در صورت بازداشت موضوع اتهام باید با ذکر دلائل بلافاصله کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد.)
در تاریخ ۲۴/۵/۹۴ در شعبه ۶ دادسرای شهید مقدس تفهیم اتهام شدم و عنوان فعالیت تبلیغی علیه نظام در پرونده ام درج شد. همچنین بازپرس عنوان مجرمانه اقدام علیه امنیت ملی از طریق تجمع و تبانی و شرکت در تجمعات غیرقانونی را نیز به موارد اتهامی اضافه نمود. وی برای من وثیقه ۷۰۰ میلیون ریالی تعیین نمود که بعدا تبدیل به کفالت یک میلیارد ریالی شد.
در طی این مدت یعنی تا مدت شش ماه پس از تاریخ بازداشت به دلیل از دست دادن خانواده درجه یک (فوت پدر و مادر و تک فرزند بودن) از ملاقات محروم بوده و حتی اجازه تماس تلفنی مستمر با اقوام برای پیگیری روند پرونده و مشاوره با وکیل و تماس تلفنی با وکیل را نیز نداشته ام. نهایتا هر دو ماه یکبار تماس تلفنی با اقوام بعد از نامه نگاریهای اداری متعدد به مسئولین بند نسوان، اجرای احکام و … انجام می گرفته است. و این یعنی عملا مدت ۶ ماه است که تقریبا هیچ گونه تماسی با خارج از زندان ندارم. این در حالیست که تاکنون چندین بار طبق نامه های متعدد به مسئولین زندان درخواست ملاقات با وکیل و تعیین تکلیف وضعیت ام را نموده ام که هیچگونه اقدام موثری در این خصوص حتی اجازه تماس دوره ای با خانواده و یا وکیل به دلیل نداشتن ملاقات انجام نشده است.
در تاریخ ۷/۹/۹۴ جهت برگزاری محاکمه به دادگاه انقلاب اعزام شدم. برخی از اتهامات مطروحه به این شرح است: ۱- اخلال و آشوب و شرکت در تجمعات غیرقانونی ۲- فعالیت تبلیغی علیه نظام و غیره … . این در حالی است که از داشتن وکیل در دادگاه محروم بودم و بدون مطالعه پرونده پیش از برگزاری جلسه دادگاه در این محاکمه شرکت کرده ام که به دلیل انتساب اتهامات ناروا و بی اساس که حتی در بازجویی و بازپرسی و در سایر مراحل تحقیقات مقدماتی عنوان نشده بود و عدم حضور وکیل، از حق دفاع مشروع و قانونی از خود محروم شدم.
اینجانب بعد از دیدن کیفرخواست به حدی شوکه شدم که از همان شب در بند نسوان به بهداری فرستاده شدم که پرونده آن نیز موجود است. مجددا در تاریخ ۲۵/۹/۹۴ به دادگاه انقلاب شعبه ۲۶ اعزام شدم و به دلیل نداشتن وکیل اعلام نمودم که از خود دفاعی نخواهم کرد و باید با وکیل معرفی شده از سوی اینجانب قبل از دادگاه ملاقات داشته باشم که تا کنون این امر محقق نشده است. با توجه به این مسئله که این اتهامات را کاملا تکذیب می کنم و به همین دلیل نیز هیچگونه دفاعیه ای در جلسه دادگاه تا زمان حضور وکیل که حداقل شرط دادرسی عادلانه است ارائه نخواهم کرد.
سال گذشته و در روزهای ماه آذر مشغول آماده کردن خود برای امتحانات میان ترم ارشد و ارائه موضوع دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد و برنامه ریزی برای سالهای آینده و ادامه تحصیل و رویاپردازی برای آزمون دکترا بودم و امسال با ناباوری با کیفرخواست کاملا ناعادلانه و بند نسوان و آینده نامشخص تحصیلی و شغلی ام می نگرم.
من با ده سال سابقه کار در شرکتی خصوصی و معتبر با سمت مدیر تضمین کیفیت قطعات خودرو وابسته به سایپا، پارس خودرو و زامیاد و بعد از سالها تلاش برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد و با میانگین نمرات در سطح عالی در طول ترم و بدون هیچگونه سابقه کیفری تاکنون، امروز دو ترم دانشگاه را از دست داده و متهم به شرکت در تجمعات غیرقانونی هستم. عملی که با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی فعالیتی کاملا قانونی، مدنی و اجتماعی محسوب می شود. اینجانب در اعتراض به اتهامات مطرح شده در کیفرخواست و نداشتن وکیل تاکنون در تمامی مراحل دادرسی حتی در جلسه رسیدگی به اتهامات که در واقع به نوعی توهین و تحقیر تلقی می شود و هیچگونه ادله قانونی برای آن وجود ندارد و همچنین روند ناعادلانه و قطع هرگونه ارتباط با خارج از زندان به مدت بیش از شش ماه بلاتکلیفی برای احقاق حقوق خود ناگزیر به استفاده از سایر طرق اعتراض و دادخواهی خواهم شد که تاکنون نه تنها از این طرق استفاده نکرده ام بلکه هیچ گونه اعتراض علنی و شفاف سازی در ارتباط با شرایطم نداشته ام و این عادلانه نخواهد بود.”

۱۳۹۴ دی ۱۵, سه‌شنبه

انتقال دست‌کم سه محکوم به اعدام به انفرادی‌های ندامتگاه کرج

nedamatgahe karaj
خبرگزاری هرانا – دست‌کم سه زندانی محکوم به اعدام، روز دوشنبه جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شدند.
بنا به اطلاع منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تا کنون هویت سه تن از این زندانیان به نام‌های “هادی نجفی ملکی”، “مهدی صادقی” و “مهدی جاوید” احراز شده و قرار است حکم اعدام آنها طی دو روز آینده اجرا شود.
منابع هرانا گفته‌اند که هر سه زندانی در یک پرونده و با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند.
مسئولین و ارگان‌های قضایی تا کنون درباره‌ی این پرونده اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت: تصمیم‌ شرعی درباره حج تمتع، منوط به نظر آیت‌الله خامنه‌ای است


در پی قطع رابطه دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته است که تصمیم‌ شرعی درباره حج تمتع، منوط به نظر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است.
آقای اوحدی امروز ۱۵ دی ماه (۵ ژانویه) گفته است که "درباره حج تمتع باید از دو منظر شرعی و مصالح ملی به این موضوع پرداخته شود."
به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، "از منظر مصالح ملی این موضوع در شورای عالی حج و شورای عالی امنیت ملی بررسی خواهد شد که ریاست هر دو شورا به‌ عهده رئیس جمهور است، اما از منظر شرعی باید توجه داشت که هر تصمیمی منوط به نظر ولی‌ امر مسلمین است و در اظهارنظرها باید از این محدوده خارج نشویم."
بر اساس قوانین ایران مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم برای قانونی شدن، به تایید آیت الله خامنه ای احتیاج دارد.
همزمان در پی قطع رابطه دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران برخی از نمایندگان مجلس از احتمال توقف حج تمتع خبر داده بودند، اما رئیس سازمان حج و زیارت امروز گفته است که تاکنون برنامه‌ریزی برای برگزاری حج تمتمع بدون هرگونه تغییری در حال انجام است. مقام های سعودی هم اعلام کرده اند که علیرغم قطع روابط سیاسی با ایران، برای انجام حج تمتع ممانعتی وجود ندارد.

۱۳۹۴ دی ۱۴, دوشنبه

پرونده‌سازی سیاسی-امنیتی علیه یک وکیل در اراک

mohammad najafi 3خبرگزاری هرانا – محمد نجفی وکیل دادگستری، از سوی دادستان انتظامی کانون وکلای شهر اراک، با اتهامات سیاسی-امنیتی مورد تعقیب قرار گرفته و قرار است روز چهارشنبه محاکمه شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادستان انتظامی کانون وکلای استان مرکزی (اراک)، با استناد به شکایت یک شهروند مجهول الهویه، آقای محمد نجفی را با مجموعه‌ای از اتهامات سیاسی مورد پیگرد قرار داده است.
“شرکت در تحصن غیرقانونی نسرین ستوده”، “هواداری از نسرین ستوده و نوریزاد”، “وبلاگ نویسی و نوشتن مطالب انتقادی در فیسبوک” بخشی از موضوعاتی است که به عنوان اتهامات آقای نجفی در این پرونده مطرح شده‌ است.
نسرین ستوده، یکی از وکلای آقای نجفی به گزارشگر هرانا گفت که دادگاه انتظامی وکلا نمی تواند یک وکیل را رأسا با اتهامات سیاسی و امنیتی محاکمه کند و فقط در صورتی می تواند به چنین موضوعاتی وارد شود که قبلا دادگاه صالحی درباره چنین اتهاماتی رأی صادر کرده و وکیل را محکوم کرده باشد.
گفتنی است شاکی اولیه با عنوان “امضاء محفوظ” خود را “فردی از آحاد جامعه” معرفی کرده و مدعی شده است که محمد نجفی با اقدامات “دشمن‌شادکن” زمینه انحراف جوانان را فراهم می کند.
خانم ستوده همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به غیرقانونی بودن این شکایت و ورود دادستان انتظامی وکلا به این پرونده، دادگاه انتظامی کانون وکلا تصمیم شایسته‌ای درباره‌ی این پرونده اتخاذ کند.
به جز نسرین ستوده، آرش کیخسروی و پیام درفشان نیز وکالت محمد نجفی را به عهده گرفته اند و قرار است روز چهارشنبه شانزدهم دی‌ماه، این پرونده در شعبه‌ی سوم دادگاه انتظامی کانون وکلای استان مرکزی رسیدگی شود.

۱۳۹۴ دی ۱۳, یکشنبه

نرگس محمدی نوزدهم دی‌ماه محاکمه می‌شود

Narges Mohammadi
خبرگزاری هرانا – زمانِ برگزاری جلسه دادگاه نرگس محمدی، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی، نوزدهم دی‌ماه و در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی تعیین شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه این فعال مدنی زندانی در بند زنان اوین، پیش از این دو بار علیرغم تعیین زمان قبلی، به دلایل گوناگون برگزار نشده بود.
نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ بدون دریافت احضاریه‌ای، توسط نیروهای امنیتی – قضایی در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
خانم محمدی به بیماری‌های آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است و مقام‌های مسئول در نهادهای امنیتی و قوه قضاییه در جریان بیماری او هستند، به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۱ و زمانی‌که خانم محمدی در زندان بود، مقام‌های مسئول براساس نظر پزشک‌های متخصص و همچنین پزشکی قانونی مبنی براین‌که فضای زندان، خانم محمدی را برای فلج عضلانی مستعد می کند، با آزادی او برای ادامه درمان موافقت کرده بودند.
این فعال حقوق بشر , پیش از این نیز بار‌ها احضار و بازداشت شده بود. وی از ٢٠ خرداد تا ١١ تیرماه ١٣٨٩ را در زندان بسر برده بود که در مدت بازداشت بر اثر شوک عصبی، به شدت بیمار شد. در شهریور ماه‌‌ همان سال از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران برای «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، به ۱۱ سال زندان محکوم شد که این حکم در اسفندماه ١٣٩٠ به شش سال کاهش یافت. بار دیگر در تاریخ ٢ اردیبهشت ١٣٩١، در زنجان بازداشت و به زندان اوین و سپس در تاریخ ٢٧ اردیبهشت ماه، به زندان شهر زنجان انتقال داده شد. نرگس محمدی که به شدت بیمار بود در تاریخ ١٩ تیرماه به بیمارستان ولی عصر شهر زنجان منتقل شد.
نرگس محمدی، از تاریخ ١٠ مرداد ١٣٩١ با سپردن ۶٠٠ میلیون وثیقه از مرخصی درمانی بهره‌مند و به شکل موقت آزاد شد، اما همچنان با حضار‌ها و تهدید‌ها قربانی آزار‌های مقامات قضایی و امنیتی بود. در تاریخ ١١ خرداد ١٣٩٣ از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. بازجویان دادسرا به وی اعلام کردند که ممنوع خروج است. وی در روز ١٣ اردی‌بهشت ١٣٩۴ به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود تا برای اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» برای فعالیت‌های پس از آزادی و شرکت در کارزارهایی چون «لغو مجازات اعدام» و مبارزه علیه مصونیت از مجازات محاکمه شود. وی یکی از حامیان دادخواهی مادر وبلاگ‌نویس زندانی ستار بهشتی است، که در روز ١٣ آبان ١٣٩١ در بازداشتگاه پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) به قتل رسید. بازداشت نرگس محمدی، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. برخی از همراهانش از جمله گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق، محمد ملکی چهرهٔ برجسته دانشگاهی ایران، ساعاتی پس از بازداشت در برابر زندان اوین تحصن کردند.
شیرین عبادی برنده جایزه نوبل، با انتشار نامه‌ای سرگشاده از گزارش‌گران ویِژه سازمان از جمله احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران خواسته است هر چه در توان دارند برای آزادی نرگس محمدی بکار گیرند.