۱۳۹۴ اسفند ۱۰, دوشنبه

شیدا جاهد، خواننده 'در فکر تو بودم'، درگذشت


شیدا جاهد، خواننده موسیقی ایرانی، اواخر شب گذشته (یکشنبه ۲۸ فوریه/۹ اسفند) در بیمارستان لاله در تهران درگذشت.
خانم جاهد در چند روز گذشته و در پی تشدید بیماری‌اش، سرطان، به کما رفته بود و در این بیمارستان بستری شده بود.
شیدا جاهد، که نام اصلی او امجدالملوک جاهدیان بود، خواننده و از بنیانگذاران گروه موسیقی کرشمه، که در اغلب آثار خود، با همسرش مسعود جاهد همخوانی می‌کرد، شامگاه ششم اسفندماه در بیمارستان لاله تهران به کما رفته بود.
وی در طول سال‌های فعالیت هنری خود، چند آلبوم به صورت همخوانی با همسرش منتشر کرد؛ آلبوم "در فکر تو بودم" با بازخوانی شماری از تصنیف‌های علی اکبر شیدا سبب شهرت این گروه شد و آن را به یکی از پرفروش ترین آلبوم های سال تبدیل کرد.
"پنجره باز می شود"، و "کوچه های بی نشان" نیز آلبوم های بعدی این گروه بود.
با این حال، در دولت محمود احمدی‌نژاد یکی از آلبوم‌های این گروه با عنوان "خسته‌ام از این کویر" به تشخیص وزارت ارشاد ممنوع و جمع‌آوری شد.
مسعود جاهد در اینباره گفته بود:‌ "معتقد بودند که صدای خانم شیدا به صورت همخوانی شنیده نشده است و حکم تکخوان دارد و به همان شکل هم ضبط شده است در صورتی که آن کار همخوانی است و صدای من هم در آن شنیده می‌شود."
تکخوانی زنان در ایران از موضوعات جنجالی و اختلاف برانگیز است.
بیشتر بخوانید: تکخوانی زنان و اختلاف علما
مسعود جاهد با اعلام خبر ممنوع الکاری‌شان، در گفت و گو با سایت موسیقی ما گفته بود:‌ "هیچ وقت دلیل این ممنوع‌الکاری را برایمان توضیح ندادند؛ اما همین ماجرا یک سکوت دردآوری در زندگی هنری من ایجاد کرد. در این سال‌ها علاوه بر آنکه نتوانستم اثری را به انتشار درآورم، هیچ اثری نیز خلق نکردم و این ممنوع‌الکاری به نوعی من را در سکوتی مطلق فرو برد."او گفته: "در دولت گذشته به شیدا ظلم شد. فشارهای روحی و روانی، تنهایی چندساله، دوری از همه و ... بیش از هر چیز شیدا را درگیر بیمارستان کرد. مسئولان وقت ارشاد به او توجه نکردند. به هر حال هنرمند آسیب پذیر و شکننده است. هنرمند دوست دارد، حمایت شود و مورد توجه قرار گیرد."
مسعود جاهد، در عین حال، وعده انتشار سه آلبوم هم‌خوانی به نام‌های "سرخوشان "، "زلف" و "مجنون" با آهنگ‌سازی و تنظیم او و همخوانی شیدا جاهد را داده است.

ناهید گرجی به سه سال حبس قطعی محکوم شد

nahid gorji
خبرگزاری هرانا – ناهید گرجی، فعال اجتماعی، از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال حبس محکوم شد و این حکم به دایره اجرای احکام ارسال شده است. این شهروند مشهدی مهرماه امسال پس از یک سال بازداشت موقت، به قید وثیقه آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناهید گرجی ۱۹ مهرماه سال گذشته با مراجعه مأمورین امنیتی به خانه اش بازداشت و پس از بازرسی منزل به دادگاه انقلاب کوه سنگی مشهد و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شد، پس از دو هفته برای ایشان قرار وثیقه ۴۰۰ میلیونی صادر شد، مبلغی که به گفته خانواده اش سنگین بود و از پس آن برنمی آمدند.
به گفته اطرافیان خانم گرجی، علت بازداشت او فعالیت در شبکه های اجتماعی بوده و غیر آن فعالیت سیاسی یا اجتماعی دیگری نداشته است.
یکی از نزدیگان وی به گزارشگر هرانا گفته بود: «ماموران امنیتی نیمه شب و خیلی خشن وارد منزل شدند و خانم ناهید گرجی را دستگیر کرده و بعد از بردن ایشان مجددا برای بازرسی وارد منزل شده و وسایلی از قبیل کامپیو‌تر شخصی و تلفن و حتی دوربین عکاسی را با خود برده‌اند.»
ناهید گرجی، در آستانه سالگرد بازداشت خود در مهرماه ۱۳۹۴، به دلیل شدت گرفتن بیماری افسردگی و وضعیت روحی نامناسب با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.
در دوران بازداشت گزارش‌های مختلفی در ارتباط با وضعیت حاد روحی و افسردگی شدید ناهید گرجی منتشر شده بود.
هفدهم آذر ماه سال گذشته، هشت تن از نمایندگان پارلمان اروپا با انتشار یک نامه مشترک به فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، نسبت به بازداشت ناهید گرجی ابراز نگرانی کردند و  از وی خواستند تا نگرانی‌های آنان در مورد این فعال مدنی را با دولت ایران در میان بگذارد و آزادی خانم گرجی را از آنان خواستار شود.

۱۳۹۴ بهمن ۲۹, پنجشنبه

ممنوعیت بیش از ۳۰ رسانه ایران از 'تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات


محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات ایران، با اعلام اسامی بیش از ۳۰ موسسه، خبرگزاری و نشریه ایرانی تاکید کرد که این رسانه ها طبق قانون حق تبلیغ به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات را ندارند.
در میان رسانه هایی که نام‌هایشان از سوی آقای مقیمی ذکر شده، اسامی موسسات مطبوعاتی اطلاعات، ایران، خراسان، کیهان و همشهری و خبرگزاری های آنا، ایرنا، ایسنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم ،حوزه، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر و میزان به چشم می خورد.
رئیس ستاد انتخابات، در اظهارات چهارشنبه ۲۸ بهمن خود در ارتباط با ممنوعیت های تبلیغاتی رسانه ها، همچنین از روزنامه های شهروند، حمایت، جام جم، فرهیختگان، قدس، تهران تایمز، شهرآرا، اصفهان زیبا، صمت و هگمتانه نام برده است.
مطابق ماده ۵۹ قانون انتخابات "استفاده از بیت المال در مقاصد انتخاباتی" مجاز نیست و رسانه های دولتی و یا متعلق به نهادهای عمومی از تبلیغ له یا علیه نامزدها منع شده اند. این در حالی است که در جریان انتخابات‌های گذشته ایران، تعدادی از رسانه های وابسته به نهادهای قدرتمند حکومتی متهم شده اند که این قانون را به شیوه های مختلف نقض کرده اند.
رسانه هایی که در ارتباط با ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی مورد اشاره محمدحسین مقیمی قرار گرفته اند، به دستگاه های مختلف حکومتی وابسته اند و از بودجه های عمومی استفاده می کنند.
با توجه به توسعه ناچیز رسانه های بخش خصوصی در ایران، رسانه هایی که نام آنها از سوی رئیس ستاد انتخابات ذکر شده، عملا شامل پرمخاطب ترین رسانه های کشور - به جز صدا وسیما - می شوند.
آقای مقیمی تاکید کرده است که رسانه هایی که مجاز به تبلیغ له یا علیه داوطلبین انتخاباتی نیستند، حق پوشش برنامه های داوطلبین را نیز ندارند.

۱۳۹۴ بهمن ۲۶, دوشنبه

سالانه حدود ۶ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا می‌میرند


براساس آمارهای وزارت بهداشت در ایران هر سال ۵ تا ۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را در این کشور از دست می‌دهند.
وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلام این آمار گفت: "۸۰ درصد آلودگی هوای تهران را خودروها تولید می‌کنند. ما یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری آلاینده داریم که هر کدام برابر ۳ تا ۴ خودرو آلودگی تولید می‌کنند".
او اضافه کرد که بیش از ۱۰۰ هزار خودرو دیزل در تهران تردد می‌کنند که هیچ تجهیز کنترل آلایندگی در اگزوز آنها وجود ندارد.
به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا، تنها در تهران ۱۷۰ هزار خودرو فرسوده وجود دارد که نقش بسزایی در آلودگی هوای پایتخت دارند.
در همین حال مرکز پالایش هوای محیط زیست تهران اعلام کرده است که هوای امروز یکشنبه ۲۵ بهمن ماه هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است و در شهرهای مشهد، اهواز، کرج و اصفهان نیز وضعیت آلودگی هوا مشابه تهران است.

۱۳۹۴ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

دادگاه ۱۸ فعال مدنی امروز برگزار شد

faalin madani
خبرگزاری هرانا ـ ۱۸ فعال مدنی امروز در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو تهران به ریاست قاضی طه دهقانی به اتهام «اخلال در نظم عمومی» محاکمه شدند. اغلب این فعالین مدنی روز شنبه سی آبان در یک تجمع مدنی مسالمت آمیز مقابل زندان اوین بازداشت شده بودند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیمین عیوض زاده، رضا ملک، هاشم زینالی، احسان خیبر، عادل عروجی، محسن حاصلی، محسن شجاع، خدیجه (لیلا) میرغفاری، اعظم نجفی، پروین سلیمانی، شرمین یمنی، سارا ساعی تعدادی از فعالینی هستند که امروز محاکمه شدند و منتظر رای دادگاه در چند روز آینده هستند.
اغلب این فعالین مدنی روز سی ام آبان ماه بازداشت شدند، زنان بازداشت شده به زندان قرچک و مردان به زندان اوین منتقل شده بودند و پس از مدتی به قید کفالت یا وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.
یکی از حاضرین در دادگاه به هرانا گفت، یکی از وکلای مدافع در جریان دفاع از موکلان خود به همزمانی این محاکمات با سالگرد انقلاب ۵۷ و تجمعات مشابه اشاره کرد و بر لزوم برابری در مقابل قانون تاکید کرد، او گفت چطور عده ای به سفارت عربستان حمله می کنند و آنجا را غارت می کنند اما مورد مجازات قرار نمی گیرند در حالیکه متهمان امروز صرفا تجمعی مسالمت آمیز داشته اند.
لازم به ذکر است همزمان با برگزاری این دادرسی، عده ای پشت درب دادگاه در حمایت از این فعالین تجمع کرده بودند.

۱۳۹۴ بهمن ۱۸, یکشنبه

در بازدید هیئت خارجی از اوین؛ اجازه گفت‌وگو به زندانیان سیاسی داده نشد

Evin
خبرگزاری هرانا ـ روز گذشته یک هیئت خارجی از بند هفت زندان اوین بازدید کرد ولی مسئولین زندان مانع صحبت دو زندانی سیاسی با این هیئت شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به محض ورود این هیئت خارجی که برخی از زندانیان آنان را از طرف سازمان ملل اعلام کرده اند، مقررات منع تردد در بند هفت زندان اوین اعلام شده است.
با حضور این هیئت با مترجم در کتابخانه بند هفت زندان اوین، دو زندانی سیاسی از جمله یک معلم زندانی قصد داشتند با این افراد صحبت کنند که اجازه گفتگو از طرف مسئولین زندان داده نشد.
در بند هفت زندان اوین تعدادی از زندانیان سیاسی و امنیتی برخلاف اصل تفکیک جرائم همراه با مجرمان غیرسیاسی و مالی نگهداری می شوند.