۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

اجرای حکم اعدام دست‌کم چهار زندانی در زندان رجایی‌شهر

edam rajaeei shahr
خبرگزاری هرانا– صبح امروز در زندان رجایی‌شهر کرج دست‌کم ۴ زندانی محکوم به اعدام با اتهام «قتل»، درپی عدم رضایت شاکیان به دار آویخته شدند. حکم اعدام ۳ زندانی دیگر با اخذ مهلت از اولیای دم به تعویق افتاد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز حکم قصاص دست کم چهار زندانی محکوم به اعدام با اتهام «قتل» در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد. سه زندانی دیگر نیز با نظر اولیای دم برای کسب رضایت آنان مهلتی دوباره یافتند و از این رو به بند بازگشتند.
اسامی زندانیان اعدام شده عبارت است از:
۱- سید کاظم سلیمی از بند دو
۲- محمد نظری از بند دو
۳- جمشید نوری پور از بند یک
۴- میلاد مستخدمی از بند شش
حسین معصومیان هویت یکی از زندانیانی است که اجرای حکم اعدام وی به تعویق افتاده است.
رسانه های دولتی مدعی شدند همزمان زندانی به نام “ع.ط” با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت. مشخص نیست آیا این زندانی جزو گروه هفت نفره منتقل شده است یا خیر.
پیش‌تر هرانا گزارش کرده بود در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه ۷ زندانی محکوم به قصاص در این زندان به سلول انفرادی منتقل شده اند.
لازم به ذکر است، مسئولان مربوطه و نهادهای رسمی تا لحظه تنظیم این گزارش در خصوص این اعدام‌ها هیچ‌گونه اظهار نظر یا اطلاع رسانی نکرده‌اند.

۱۳۹۵ فروردین ۲۳, دوشنبه

ثریا حکمت بازیگر سینمای ایران درگذشت

ثریا حکمت، بازیگر سینمای ایرانثریا حکمت، از بازیگران سینما و تلویزیون ایران که چندی بود به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود صبح ۲۰ فروردین در سن ۶۲ سالگی از دنیا رفت. ذر مهدی قلی خانی، با نام هنری ثریا حکمت صبح جمعه (۲۰ فروردین) در بیمارستان طالقانی تهران از دنیا رخت بربست.
ثریا حکمت در سال ۱۳۳۲ در خوی به دنیا آمد. فعالیت بازیگری این هنرمند در اوایل دهه ۵۰ آغاز شد و تا اواخر دهه ۸۰ ادامه داشت.
حکمت بازی در سینما را در سال ۱۳۵۳ با بازی در فیلم "ناجورها" به کارگردانی سعید مطلبی آغاز کرد.
ثریا حکمت، بازیگر سینمای ایران ثریا حکمت، بازیگر سینمای ایران
او بازی در فیلم‌هایی چون "نقطه ضعف"، "تصویر آخر"، "خواستگاری"، "شب‌شکن"، "سمندر"، "جدال در تاسوکی"، "بهار در پاییز"، "دو همسفر"، "حالا چه می‌شود؟"، "روز دیدنی"، "نیش"، "تهاجم"، "ماه‌پیشونی"، "آواز قو"، "عروسی مهتاب" و "ای ایران" را در پرونده سینمایی خود دارد.
"مرد اول"، "آپارتمان"، "فاصله"، "گزارش"، "خانه‌به خانه" و "خاطره‌ها" هم از جمله سریال‌هایی هستند که این هنرمند در آنها
حکمت که از حدود یک دهه پیش از فعالیت‌های بازیگری دست کشیده بود در چند سال گذشته با مشکلات عدیده‌ معیشتی مواجه بود. او در گفت‌وگو با ایسنا در مردادماه ۱۳۹۳ گفته بود که در وضعیت مالی خیلی بدی به سر می‌برد و به دلیل این که نمی‌تواند اجاره خانه را بپردازد می‌خواهد در خیابان چادر بزند.
او در این مصاحبه گفت که چند بار قصد جان خود را کرده اما موفق نشده است. حکمت همچنین گفت که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کمک کرده است.
ثریا حکمت در اوایل سال ۱۳۹۵ به دلیل مسمومیت دارویی به بیمارستان منتقل شد و پس از بهبودی مختصر و ترخیص، بامداد ۱۶ فروردین به دلیل تشنج و لخته شدن خون بار دیگر به بیمارستان انتقال یافت و به کما رفت.
بازی در فیلم "آواز قو"، محصول سال ۱۳۷۹ آخرین کار سینمایی این هنرمند محسوب می‌شود.
نقش‌آفرینی کرده است.

وزارت ارشاد برای رفع موانع فعالیت شجریان "تلاش می‌کند"

محمدرضا شجریان در ویدیوی نوروزی خود اعلام کرد ۱۵ سال است دچار بیماری سرطان استمدیرکل دفتر موسیقی گفت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا موانع فعالیت محمدرضا شجریان برداشته شود. ناظران تغییر موضع دولت را در ارتباط با اعلام بیماری این خواننده مشهور می‌دانند. او از سال ۱۳۸۸ در فضای رسمی فعالیت نداشته است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی، اعلام کرده است که تمام تلاش دفتر موسیقی بر آن خواهد بود که "موانع فعالیت استاد شجریان برداشته شود و مخاطبان امکان دسترسی به آثار ایشان را داشته باشند".
فرزاد طالبی در نخستین گفتگوی خود به عنوان مدیرکل جدید دفتر موسیقی با خبرگزار ایلنا درباره محمدرضا شجریان و انتشار آثار او سخن گفته است. آقای طالبی در روز شنبه (۱۴ فروردین / ۲ آوریل) از سوی وزیر ارشاد به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی انتخاب شده است.
ایلنا اشاره می‌کند به این که محمدرضا شجریان، خواننده برجسته موسیقی ایران، از سال ۱۳۸۸ فعالیتی در فضای رسمی موسیقی ایران نداشته و صدا و تصویر او نیز از صدا و سیما پخش نمی‌شود.
• به کانال دویچه وله در تلگرام بپیوندید
شجریان از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد تصمیم گرفت که کنسرتی در ایران برگزار نکند و همواره بر این تصمیم خود ایستادگی کرد. اما معاون پارلمانی وزارت ارشاد در فروردین ماه سال ۹۴ گفته بود که محمدرضا شجریان "ممنوعیت قانونی برای برگزاری کنسرت دارد". به گفته حسین نوش‌ آبادی، این ممنوعیت را نهادهای دیگر اعمال کرده‌اند و وزارت ارشاد ملزم به رعایت آن است.
بیشنر بخوانید: معاون وزرات ارشاد: شجریان اجازه برگزاری کنسرت ندارد
بیماری باعث رفع فشار؟
ایلنا می‌پرسد که آیا بیماری "استاد آواز" باعث می‌شود که موانع فعالیت‌های او برداشته شود؟
محمدرضا شجریان در ویدیویی حاوی پیامی نوروزی که در یوتیوب منتشر و سپس در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، با سر تراشیده ظاهر شد و گفت که "با میهمانی ۱۵ ساله سالهاست آشناست" و بدین وسیله اعلام کرد که مبتلا به بیماری سرطان و در
پس از انتشار پیام نوروزی شجریان بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی همراه با ابراز همدردی با شجریان نسبت به رفتار مقامات و رسانه‌های دولتی با این هنرمند خشم نشان دادند.
همچنین رسانه‌های ایران از "شوکی که شجریان عیدی داد" نوشتند و برخی از آنها به ممنوعیت فعالیت هنری "خسروی آواز ایران" انتقاد کردند.
صدا و سیما هم خبر بیماری شجریان را منتشر کرد. وزیر ارشاد برایش پیام داد و آرزوی سلامتی کرد.
هم اکنون سوالی که ایلنا مطرح کرده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد: «آیا روحانی و دولتش که صدای شجریان را سفیر فرهنگی ایران می‌دانند؛ می‌توانند موانعی که برای فعالیت‌های هنری محمدرضا شجریان ایجاد شده را رفع کنند؟»
محمدرضا شجریان در مصاحبه‌ای با سایت تابناک در آستانه نوروز درباره اجرا نکردن کنسرت گفته بود: «من از این مساله خوشحال نیستم، اما اینکه روی اصولم و آن چیزی که فکر می‌کردم، درست است، پافشاری کرده‌ام مساله‌ای نیست که حتی با این قیمت از آن ناراضی باشم، چون همان‌طور که گفتم، حالا می‌بینم همین ماجرا برای من تبدیل به یک سرمایه اجتماعی بزرگ شده است، هرچند تاوانش را هم داده‌ام.»
در شبکه‌های اجتماعی چند روزی است خبر بهبود بیماری محمدرضا شجریان منتشر شده است. او پیش از این در پیام نوروزی خود اعلام کرده که پس از بهبودی فعالیت هنری خود را از سر می‌گیرد. شاید به زودی مردم ایران شاهد اجرای کنسرت او در کشورشان باشند.
حال درمان است.

خالق نوای "زورق شکسته" به سفر ابدی رفت

جواد لشگری آهنگساز و خالق ترانه‌های "زورق شکسته" با صدای مرضیه و "نوای دل" با صدای دلکش درگذشت. این هنرمند ۹۳ ساله روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین در منزل مسکونی‌اش در تهران به سفر ابدی رفت.
جواد لشگری نوازنده، آهنگساز و سرپرست سابق ارکستر رادیو ملی ایران روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین (۵ آوریل) در منزل مسکونی‌اش در تهران درگذشت.
این استاد پیش‌کسوت موسیقی ایرانی در سال ۱۳۰۲ در تهران به دنیا آمده بود و به عنوان اولین ساز ویولن را نزد استاد ابوالحسن صبا آموخت. صبا چون با شاگردان مبتدی کار نمی‌کرد ابتدا حاضر به پذیرش او نشد اما پس از گرفتن یک امتحان و البته سماجت لشگری حاضر شد که او را به شاگردی بپذیرد.
اولین اثری که از جواد لشکری منتشر شد، آهنگی به نام "فتنه" بود که شعر آن را رهی معیری سروده بود و با صدای دلکش در سال ۱۳۲۶ از رادیو ملی ایران پخش شد.
این موسیقیدان از سال‌۱۳۳۲ تا ۳۵ سرپرست ارکستر ملی رادیو ایران بود. وی در سال ۱۳۴۷ همکاری رسمی‌اش را با برنامه پرمخاطب "گل‌ها" آغاز کرد و حدود ۳۵۰ آهنگ برای این برنامه سرود؛ ترانه‌هایی نظیر نوای دل، تنهایی و فتنه با صدای دلکش، لاله صحرایی، خنده گل، زورق شکسته با صدای مرضیه، "چون موی تو" با صدای پوران، درد آشنا و "زلف یار" با صدای الهه، "یاد تو" و گلها با صدای پروین و "غم تنهایی" با صدای سیمین غانم.
جواد لشگری پسرعمه بزرگ لشگری بود که او نیز یکی از پیشکسوتان موسیقی ایرانی است و مناجات، طوفان، دریغا دریغا، نم نم بارون، هرکه دیدم یاری داره و "قهر وآشتی" از مشهور‌ترین قطعات ساخته شده او هستند.

داستان‌خوانی در کلن: معرفی رمان "سهم من"

پرينوش صنيعی بخش‌هايی از رمان تازه خود "سهم من" را برای جمعی از علاقه‌مندان ايرانی و آلمانی در "تالار عكاسی" شهر كلن خواند. اين رمان به عنوان برداشتی از تاريخ معاصر ايران از نظرگاه يك زن، مطرح شده است. پرینوش صنیعی
روز شنبه ۹ آوريل ۲۰۱۶ پرينوش صنيعی نويسنده رمان‌های "پدر آن ديگری"، و "رنج همبستگی" رمان تازه خود به نام "سهم من" را برای جمعی از علاقه‌مندان ايرانی و آلمانی در "تالار عكاسی" Forum fuer Fotografie در مركز شهر كلن خواند.
رمان تازه خانم صنیعی به عنوان برداشتی از تاريخ معاصر ايران از نظرگاه يك زن، مطرح و شناخته شده است. كارولينه شرايبر هنرپيشه و گوينده راديو تلويزيون، ترجمه آلمانی اثر را با صدایی گیرا خواند و به عبارت بهتر اجرا كرد.
سيمين بهشتی‌پور در سخنان آغازين خود گفت كه رمان "سهم من" تا كنون به ۲۷ زبان ترجمه شده و به عنوان بهترين "اثر غيربومی" در ايتاليا و اسپانيا دو جايزه بين‌المللی را به خود اختصاص داده است.
خانم بهشتی‌پور همچنين اظهار اميدواری كرد كه فيلم "پدر آن ديگری" كه سال گذشته بر پايه رمانی به همين نام از خانم صنيعی ساخته شده، به زودی در آلمان به نمايش گذاشته شود.
در بخش دوم برنامه نويسنده در پاسخ به اين پرسش كه چرا او كه سالها به عنوان پژوهشگر مسائل روان‌شناختی و تربيتی كار كرده، به جای ارائه گزارش‌های تحقيقی به نوشتن رمان روی آورده، گفت: «گزارش‌‌های زياد تهيه و منتشر كرده بودم. ولی مگر چند نفر آن گزارش‌ها را ميخوانند و چه نتيجه‌ای داشت؟ طبيعی است كه برای نوشتن رمان "سهم من" از همان تحقيقات بهره بردم. آمارها از ازدواج‌های اجباری، فشار خانوادگی بر زنان، زورگويی برادرها به خواهرها و جز اين را داشتم و همين اطلاعات را كارمايه رمان قرار دادم. با اين كه جز سه نفر، باقی شخصيت‌های رمان، همه ساخته ذهن خودم هستند، ولی هنگامی كه ميخواستم نوشتن اين رمان را شروع كنم دو چيز را اساس کار قرار دادم: يكی اين كه آنقدر ساده بنويسم كه مسائل برای همه مفهوم و ملموس باشند و دوم اينكه دروغ و مبالغه در كار نباشد و از واقعيت‌ها دور نشوم».

۱۳۹۵ فروردین ۲۲, یکشنبه

رئیس موزه لوور فرانسه برای بررسی همکاری با موزه‌های ایران، وارد تهران شد


هیاتی به ریاست ژان‌ لوک مارتینز مدیر موزه لوور برای بررسی همکاری با موزه های ایران، وارد تهران شده است.
محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه های ایران گفته ۱۰ سال پیش تفاهمنامه همکاری با فرانسه امضا شد تا امکان همکاری های فرهنگی با موزه لوور میسر شود.
آقای مارتینز و هیات همراهش عصر امروز ۲۱ فروردین (۹ آوریل) از کاخ موزه گلستان بازدید کرده و به خبرگزاری ایسنا گفته "به ایران آمده‌ام تا موزه‌های ایران را ارزشگذاری کنم و برنامه‌ای برای ارتقای سطح موزه‌داری در ایران داشته باشیم."
بر اساس گزارش رسانه های ایران، این اولین دیدار رئیس موزه لوور فرانسه از ایران طی ۱۰ سال گذشته است.
آقای مارتینز گفته "در صورتی که ایران درخواست نمایش آثار ایرانی موجود در موزه‌ لوور را باشد، این کار را انجام می‌دهیم."
به گفته رئیس موزه لوور، آثاری که در حال حاضر از ایران در فرانسه وجود دارد، نتیجه همکاری‌ها،‌ کاوش‌ها و حفاری‌های قرن ۱۹ از سایت‌هایی تاریخی مانند شوش یا کاخ داریوش است.
به گفته آقای مارتینز براساس توافقی که در قرن ۱۹ بین ایران و فرانسه امضا شد، قرار شد تا برخی از آثار بدست آمده از کاوش‌های شوش، در ایران باقی بماند و دولت فرانسه براساس حقی که گرفت، برخی از آثار را به فرانسه برد.
رئیس موزه لوور گفته تاکنون دولت ایران هیچگاه درخواستی برای بازگشت آثار موجود در فرانسه نداشته است.

موج اعتصاب در زندان ها ادامه دارد؛ از تهران و کرج تا اردبیل

etesab-jaami
خبرگزاری هرانا – زندانیان سیاسی یا امنیتی زیادی از جمله سید حسین رونقی ملکی، امیر امیرقلی، سعید شیرزاد، افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی، بهزاد ترحمی، صالح پیچگانلو، مصطفی پروین، سعید صادقی فر و مرتضی پروین در زندانهای مختلف کشور با مطالبات مختلفی دست به اعتصاب غذا زده اند، در مواردی به گفته خانواده های زندانیان آنان از نوشیدن آب نیز امتناع می کنند. پدر حسین رونقی ملکی یکی از کسانی است که مقابل زندان اوین در همراهی با فرزندش اعتصاب خود را آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید حسین رونقی ملکی، امیر امیرقلی، سعید شیرزاد، افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی، بهزاد ترحمی، صالح پیچگانلو، مصطفی پروین، سعید صادقی فر، مرتضی پروین در اعتصاب غذا بسر می برند. خانواده های رونقی و امیرقلی از خودداری فرزندانشان از نوشیدن آب علاوه بر اعتصاب غذا به هرانا گفتند.
امروز احمد رونقی ملکی همراه با همسرش، والدین حسین رونقی در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی فرزندش شنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری در مقابل زندان اوین دست به تحصن زدند.
پدر این زندانی سیاسی درخواست رسیدگی به وضعیت جمسانی و اعزام فرزند بیمارش به بیمارستان را از دادستانی، اجرای احکام زندان اوین، حفاظت و سازمان پزشک قانونی استان تهران نموده و خواستار آزادی فرزندش است.
حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و زندانی بیمار زندان اوین که با وجود توصیه های پزشکان و کمیسیون پزشکی قانونی باید بیرون از زندان تحت درمان قرار بگیرد، به دلیل کارشکنی در روند درمانش از ۷ فروردین ماه دست به اعتصاب غذا زده و به گفته خانواده اش از روز گذشته از نوشین آب نیز خودداری می کند.
امیر امیرقلی دیگر زندانی اعتصابی محبوس در زندان اوین است که دست به اعتصاب غذا زده است، به گفته خانواده این زندانی محبوس در بند هشت، وی به علت نامناسب بودن شرایط بهداشتی و در خطر بودن سلامت خود از جمله همزیستی اجباری با زندانیان دارای بیماریهای عفونتی همچون ایدز و هپاتیت بارها درخواست انتقال از این بند بر اساس اصل تفکیک جرائم را نموده که به علت عدم پاسخگویی مسئولین صبح روز شنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
خانواده امیر قلی ضمن اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا، خاطر نشان کردند با توجه به اعتصاب غذای امیر امیرقلی مسئولیت حفظ جان و سلامتی او تنها به عهده مسئولین زندان و معاونت دادستان است.
امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، در دیماه ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات و با تجمیع جرائم، حداکثر هفت سال و نیم از این مجازات قابلیت اجرا دارد. پرونده وی تاکنون جهت برگزاری دادگاه تجدیدنظر تعیین شعبه نشده است.
از سویی دیگر سازمان عفو بین الملل در گزارش مورخ ۲۱ فروردین ماه مدعی شد سعید شیرزاد، افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی و بهزاد ترحمی دیگر زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با درخواست اجرای اصل تفکیک جرایم در اعتصاب غذا بسر می برند.
این سازمان در بیانیه خود گفت سعید شیرزاد از ۱۲ فروردین ماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان رجایی شهر در اعتصاب غذا به سر می برد.
عفو بین المل همچنین مدعی شد تعداد دیگری از زندانیان این زندان از جمله افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی و بهزاد ترحمی نیز در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، هم اکنون در اعتصاب غذا هستند.
به گزارش منابع خبری هرانا، کیلوترها دورتر از مرکز کشور، در زندان شهر اردبیل نیز چهارتن از فعالان ترک (آذری) محبوس با درخواست اجرای اصل تفکیک جرایم و بهبود شرایط محیطی خود از جمله بهداشت از سه روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند.
صالح پیچگانلو، مصطفی پروین، سعید صادقی فر، مرتضی پروین  اسامی زندانیان اعتصاب کننده در زندان اردبیل است که طی تماس های جداگانه ای با خانواده های خود از اقدام به این اعتصاب خبر داده اند.
گزارشات دریافتی هرانا حاکی از نامساعد شدن وضعیت جسمی مرتضی پروین بعلت وجود سابقه بیماری دستگاه گوارشی و دیسک کمر است، نامبرده با امتناع از دریافت دارو در شرایط نگران کننده ای بسر می برد.
مسئولان زندان اردبیل تاکنون نه تنها توجهی به خواست و وضعیت این زندانیان نداشته اند بلکه در واکنش به اعتصاب غذای این زندانیان دست به انتقال تنبیهی آنان به بندهای مختلف این زندان زده اند.
لازم به ذکر است این افراد در در پرونده های مجزا در خصوص اعتراض به برنامه فیتیله و حضور در ورزشگاه تختی اردبیل و برافراشتن پلاکاردی در حمایت از عباس لسانی و دیگر زندانیان سیاسی ترک (آذری) در بند محکوم شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشند که از این بین صالح پیچگانلو در مجموع به ۶ ماه و یک روز حبس و سی ضربه شلاق، مرتضی و مصطفی پروین به ۳ ماه و سی ضربه شلاق و سعید صادقی فر به ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده اند. احکام شلاق این افراد در روزهای گذشته در زندان اردبیل اجرا شد.
این اعتصابها در شرایطی ادامه دارد که آقای جعفر عظیمی و اسماعیل عبدی، از فعالان کارگری و صنفی شناخته شده محبوس در زندان اوین اعلام کرده اند از روز ۱۱ اردیبهشت ماه در اعتراض به اتهامات مطرحه بر علیه فعالان صنفی و کارگری دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

۱۳۹۵ فروردین ۱۹, پنجشنبه

بازداشت و بی خبری از برادران دانشمند

^B204EEAF6E0534F9F7B8F66AB5F80545DEB293C6B9D650A524^pimgpsh_fullsize_distr
خبرگزاری هرانا – ظهر روز بیست و هفتم اسفند ماه ۹۴، نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات با هجوم به خانه یک شهروند بانه‌ای، دو برادر به نام‌های حسین دانشمند، پیله‌ور ۴۱ ساله و دکتر حسن دانشمند، پزشک ۴۳ ساله ساکن تهران را که برای تعطیلات نوروز به خانه مادرشان رفته بودند، بازداشت کردند و تا کنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.
بنابه گزارشی که روز چهارشنبه هجدهم فروردین ماه به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران رسیده است، نیروهای امنیتی که با ایجاد رعب و وحشت برای بازداشت حسین دانشمند هجوم آورده و از اسپری فلفل استفاده کرده بودند، با واکنش دکتر حسن دانشمند مواجه شدند که به دلیل حضور چند کودک در خانه، به ماموران اعتراض کرده بود.
براساس این گزارش، نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات، دکتر حسن دانشمند را نیز به دلیل اعتراض به ایجاد رعب و وحشتی که در حضور کودکان ایجاد کرده بودند، بازداشت، و با گذشت بیش از سه هفته، هنوز حق ملاقات یا دسترسی به وکیل ندارند و به دادگاه نیز ارجاع نشده‌اند.
گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که حسین دانشمند به ارتباط با گروه‌های کرد مخالف نظام متهم شده اما مشخص نیست که چرا حسن دانشمند که ظاهرا تنها اتهام او اعتراض به مامورین امنیتی است، تا کنون تحت بازداشت قرار دارد. این دو برادر متاهل هستند و هر کدام دو فرزند دختر دارند.