۱۳۹۵ خرداد ۱۰, دوشنبه

آزادی دو نوکیش مسیحی در رشت و تداوم بازداشت یک نوکیش دیگر

nokishan-rasht
خبرگزاری هرانا – دو نوکیش مسیحی اهل شهر رشت به نامهای یاسر مسیب زاده وصاحب فدائی با تودیع وثیقه صد میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند. این درحالی است که محمد وفادار دیگر شهروند بازداشت شده همراه آنها همچنان بلاتکلیف در بازداشت به سر می برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز ۲۴ ازدیبهشت‌ماه سال جاری در مراسم کلیسایی در رشت با حمله ماموران وزارت اطلاعات، کشیش یوسف ندرخانی به همراه همسرش فاطمه پسندیده (تینا) و سه نوکیش مسیحی دیگر بازداشت شدند.
کشیش یوسف ندرخانی و همسرش چند ساعت بعد آزاد شدند اما تداوم بازداشت سه نوکیش مسیحی دیگر به نامهای یاسر مسیب زاده (مسئول کلیسا)، صاحب فدائی و محمد وفادار ادامه داشت.
در هفته جاری یاسر مسیب زاده و صاحب فدایی با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند اما بازپرس جلیلی در شعبه ۱۴ بازپرسی رشت کماکان به دلایل نامعلومی از تودیع وثیقه محمد وفادار جلوگیری بعمل می آورد.

۱۳۹۵ خرداد ۶, پنجشنبه

دو زندانی در شیراز اعدام شدند

edam 6
خبرگزاری هرانا – روز گذشته دو زندانی با اتهامات مربوط به جرایم مواد مخدر در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز گذشته مورخ ۴ خردادماه دو زندانی با اتهامات مربوط به جرایم مواد مخدر در شیراز به دار آویخته شدند.
هویت احراز شده یکی از این زندانیان توسط هرانا «هادی شکسته» است.
کمپین فعالین بلوچ، هویت زندانی دوم را “مسلم محمود زهی خاش” شناسایی کرده است.
لازم به ذکر است رسانه های دولتی و نهادهای ذیربط تا زمان تنظیم این گزارش در خصوص اعدام این دو زندانی هیچگونه اطلاع رسانی یا شفاف سازی نداشتند.

شیما بابایی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

Shima-babaie 2
خبرگزاری هرانا – شب گذشته شیما بابایی فعال مدنی در منزل مسکونی‌اش توسط ماموران امنیتی سپاه پاسداران بازداشت و به بند ۲-الف سپاه در زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شیما بابایی فرزند ابراهیم، دانشجو و فعال مدنی شب گذشته ۵ خردادماه در منزل مسکونی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
یک منبع نزدیک به این فعال مدنی با تایید این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “شب گذشته ساعت ۱۱:۳۰ درحالی که خانواده بابایی درحال صرف شام بودند ماموران وارد منزل شدند.”
این منبع در ادامه تصریح کرد: “ماموران به مدت دو ساعت و نیم اقدام به تفتیش خانه کرده و کلیه گوشی‌های موبایل و لوازم شخصی شیما از جمله لوازم الکترونیکی، تعداد زیادی کتاب و دفاتر شخصی را به همراه خود شیما با خود بردند.”
وی در پایان تاکید کرد: “ماموران به خانواده بابایی گفتند برای پیگیری به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای شهید مقدس مراجعه کنید.”
لازم به یاد آوری است پدر شیما بابایی، دکتر ابراهیم (نادر) بابایی زیدی در اعتراضات به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و ازسوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تحمل ۶سال و ٩ماه حبس محکوم و مدت ۵ سال از این حبس را در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر کرج تحمل نمود.

۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

زندان تبریز سه برابر ظرفیت خود زندانی دارد

zendan tabriz
خبرگزاری هرانا ـ معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم تسریع در انتقال زندان تبریز به مکان مناسب تاکید کرد، او همچنین گفت که زندانی که سه برابر ظرفیت خود زندانی دارد مکان مناسبی نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، سعید شبستری با تاکید بر مساله انتقال زندان تبریز گفت: “باید سریعا نسبت به انتقال زندان اقدام شود و در این دولت این وظیفه را باید اجرایی کنیم تا فضای مناسبی باید برای زندانیان داشته باشیم چرا که زندانی که سه برابر ظرفیت خود زندانی دارد مکان مناسبی نیست”.
مشکلات مالی علت عدم انتقال زندان تبریز است
میر علی اکبر بنی هاشمی در خصوص مطرح شدن موضوع انتقال زندان تبریز از سالیان گذشته گفت: “در سال های گذشته دولت نتوانست تامین اعتبار لازم برای این انتقال زندان را بکند و هم اکنون نیز در طول یک سال گذشته در پی حل مشکل معارضین زمین ساختمان مرکزی زندان تبریز بوده ایم”.
مدیرکل زندان های آذربایجان شرقی ادامه داد: “زمین این سازمان ۱۸ معارض داشت که با حکم قانونی توانستیم ۱۷ معارض را مجکوم کرده اما یکی از معارضین در مراحل قانونی توانست اسناد لازم برای ادعای خود را به دادگاه تحویل دهد که در طول یک و نیم سال گذشته در پی جلب رضایت این فرد با پرداخت هزینه ای هستیم”.
وی افزود: “از سازمان و نهادهای مربوطه می خواهیم در قبال پرداخت این هزینه احساس مسئولیت بکنند تا هر چه زودتر کار انتقال زندان تبریز به اتمام برسد”.
مدیرکل زندان های استان در ادامه سخنان خود با اشاره ای به اینکه زندان یک محیط خشک و خشن است، گفت: “تحمل این محیط برای کودکان و افراد زیر ۱۸ سال بسیار سخت است و به همین دلیل سازمان زندان ها در پی کم کردن میزان آسیب های وارده به این قشر سنی است”.
بنی هاشمی فقر فرهنگی، علمی و مالی را یکی از مشکلات بزرگ در میان زندانیان دانسته و گفت: “به میزانی که بتوانیم سطح سواد را در جامعه افزایش دهیم به همان میزان می توان شاهد کاهش میزان جرایم بود”

مکارم شیرازی خواستار پیگیرد فائزه هاشمی شد

makarem shirazi
خبرگزاری هرانا ـ مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید، ملاقات فائزه رفسنجانی با فریبا کمال آبادی از اعضای هیئت مدیره جامعه بهایی را دستمایه تبلیغ بر علیه این اقلیت مذهبی کرد و تهدید کرد که این به زعم ایشان “جرم” بلحاظ شرعی قابل تعقیب است. همزمان صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه گفت “اگر این هنجارشکنی به حد عناوین مجرمانه برسد برخورد قاطع خواهیم کرد”.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در ابتدای درس خارجه فقه خود در مسجد اعظم قم، نسبت به کار که در این ایام واقع شده اعتراض شدید کرد و گفت: “شنیدیم دختر یکی از شخصیت های معروف سیاسی به دیدار دوستانه یکی از سران مجرم فرقه ضاله بهائیت رفته و در مجلسی زیر عکس یکی از سران این فرقه ضاله از او عملا تشکر کرده است”.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: “بنده به سهم خود اینگونه کارها را شدیدا محکوم می کنم و معتقدم این جرم از نظر شرعی قابل تعقیب است، زیرا تقویت دشمنان اسلام و دشمنان نظام از نظر شرعی جرم محسوب می شود و می توان مجرم را تعقیب کرد”.
همزمان صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، این دیدار را “هنجارشکنی” خوانده و هشدار داده است که “اگر این هنجارشکنی به حد عناوین مجرمانه برسد برخورد قاطع خواهیم کرد”.
آقای لاریجانی گفته است که قوه قضاییه بدون در نظر گرفتن آن که “چه کسی، چه نسبتی با چه کسی دارد” کار خود را انجام می‌دهد.