۱۳۹۵ مهر ۵, دوشنبه

یک زندانی در زندان ارومیه اعدام شد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز جاری یک زندانی با اتهام قتل در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شد.
edam zendan uromiyeh
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده‌دم امروز دوشنبه پنجم مهرماه، حکم قصاص یک زندانی با اتهام قتل در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد.
«امیر بهروز» هویت احراز شده این زندانی توسط هرانا است. وی روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل و موفق به کسب رضایت اولیای دم نشد.
آقای بهروز پیش از این نیز یک بار برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود که با گرفتن مهلت به بند بازگشته بود.

۱۳۹۵ مهر ۳, شنبه

آلبالوهای جنسی' یالثارات و واکنش سینماگران و وزارت ارشاد

واکنش‌ها به نوشته جنجال برانگیز مجله یالثارات در مورد سه سینماگر ایرانی همچنان ادامه دارد.
نشریه رسمی انصار حزب‌الله، حدود دو هفته پیش در مطلبی با عنوان "سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد" ضمن حمله چند‌باره به محتوای فیلم فروشنده، با ذکر داستانی به زعم خود از آنچه "مثلث عشقی و کثیف سه تن از اهالی سینما" می‌خواند، گزارش کرد.
گرچه برای شخصیت‌های داستان منتشر شده اسامی مستعار به کار رفته - شهرزاد، قباد و فرهاد- (شخصیت‌های سریال شهرزاد) اما ارجاع‌ها بیش از آن روشن هستند که مخاطبان متوجه اتهام‌هایی که نویسنده به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی نسبت داده نشوند.
در واکنشی غیرمستقیم، روز گذشته ترانه علیدوستی با انتشار تصاویری از اصغر فرهادی و مانی حقیقی در صفحه شخصی‌ خود در توییتر و اینستاگرام، این‌ دو نفر را در حکم اعضای خانواده خود خواند و از حمایت و همراهی آنها قدردانی کرد.
آقای حقیقی در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی که یکشنبه شب، ۲۸ شهریور در تهران برگزار شد، مطلب مورد بحث را "هم فکاهی و هم هرزه‌نگاری" دانست و از شکایت خود، اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی از یالثارات خبر داد. او با بیان این که "روی کمک و همیاری مسئولان" چندان حساب نمی‌کند، نه تنها از اهالی سینما بلکه از همه مردم خواست پیگیر برخورد با این نشریه باشند.
سخنگوی وزارت ارشاد، حسین نوش‌آبادی صبح امروز، دوشنبه ۲۹ شهریور با اعلام اینکه "هتک حرمت جدید" این مجله در قوه قضاییه در دست بررسی است، افزود: "موضع ارشاد قبلا در این خصوص اعلام شده و پروانه را لغو کرده است، ما این نشریه را به لحاظ قانونی جز نشریات نمی دانیم. همچنان موضع ما لغو پروانه این نشریه است و این مهم در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است".

۱۳۹۵ شهریور ۲۷, شنبه

حسین علیزاده: موسیقی را حذف کنید، مشکل گرسنگی حل می‌شود؟

حسین علیزاده، موسیقیدان برجسته ایرانی، با انتقاد از محدودیت‌های اخیر پرسیده است آیا اگر موسیقی در ایران به کلی حذف شود، مشکلات گرسنگی، بی‌خانمانی و افسردگی در جامعه ایران حل می‌شود؟
آقای علیزاده در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است: "آقایان بیایید موسیقی را نه‌ فقط از یک شهر خاص، که از همه ایران حذف کنید... یعنی در رادیو و تلویزیون و وزارت ارشاد و… هرچه از موسیقی هست همه را ببندید. در این صورت ببینید با چنین رفتاری مسئله جامعه ما، گرسنگی مردم، بی‌خانمانی عده‌ای و افسردگی عده‌ای دیگر حل می‌شود؟"
در هفته‌های اخیر شماری از محافطه‌کاران گفته‌اند که برگزاری یا لغو کنسرت‌ها برای مردم اهمیتی ندارد و مشکلات با اولویت مردم فقر و بیکاری هستند.
حسین علیزاده در مصاحبه خود محدودیت‌های اخیر برای برگزاری کنسرت‌ها را "سیاسی" دانسته و گفته است: "تبلیغات جالبی نیست که عده‌ای از موضعشان علیه موسیقی استفاده سیاسی کنند و در ازایش از جایی دیگر امتیاز بگیرند. چرا به خودتان اجازه می‌دهید به موسیقی توهین و آن را تحریف کنید؟"
آقای علیزاده در عین حال به مشکلاتی که از زمان قدرت گرفتن جمهوری اسلامی در ایران برای موسیقی به وجود آمده نیز اشاره کرده است.
او گفته است: "اوایل انقلاب حتی وقتی در تهران برای خانواده‌های جنگ‌زده کنسرت می‌دادیم، با اسلحه روی صحنه ریختند و با تیر هوایی در فضای باز شلیک کردند و مانع کنسرتمان شدند."
"حتی ما به جبهه‌های جنگ رفتیم تا برای رزمنده‌هایی که می‌جنگیدند، موسیقی اجرا کنیم و به آنها روحیه دهیم، آنجا هم با مانع مواجه شدیم."

۱۳۹۵ شهریور ۲۱, یکشنبه

افشای فساد کلان، پشت پرده‌ی جنگ قدرت/ رضا حقیقت نژاد

hossrin-fereidoun-hassan-rohaniماهنامه خط صلح – مجتبی ذوالنور، نماینده‌ی تندروی شهر قم، ۲۸ مرداد به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هشدار داد که موضعش درباره‌ی اتهامات برادرش حسین فریدون را اعلام کند. سه نماینده‌ی مجلس دهم هم، نامه‌ای با همین مضمون به رئیس جمهور ایران نوشته‌اند. چهار نماینده‌ی مجلس هم، در نامه‌ای به وزیر اقتصاد افشا کرده‌اند حسین فریدون در جریان تحریم، ۴۰ سفر به دوبی و استانبول داشته و باید روشن شود که در گردش مالی ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومانی مربوط به چند صرافی، چه نقشی داشته است. برخی از نمایندگان هم پیگیر پرونده‌ی تحصیلی حسین فریدون هستند و می‌گویند او به صورت غیرقانونی در دوره‌ی دکترا پذیرش شده است. پیش از این احمد توکلی، نماینده‌ی سابق مجلس ایران هم، از روحانی خواسته بود به این اتهامات واکنش نشان دهد. در ۹ ماه گذشته، مشابه این درخواست از سوی رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا ده‌ها بار تکرار شده ولی پاسخی جز سکوت از حسن روحانی شنیده نشده است.محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب، چند روز پیش به خبرگزاری فارس گفته است تاثیر حسین فریدون کم شده و این تصمیم را شخص حسن روحانی گرفته است. آیا چنین تصمیمی می‌تواند منتقدان دولت حسن روحانی را راضی کند؟
برای درک بهتر موضوع بهتر است سری به مصاحبه‌ی مجتبی ذوالنور با خبرگزاری بسیج بزنیم. او عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس فراکسیون روحانیت مجلس است. ذوالنور قبل از ورود به مجلس مشاور عالی نماینده‌ی ولی فقیه در سپاه بود. می‌توان او را مشهورترین چهره‌ی تندروی مجلس دانست، و هم‌چنین از نزدیک‌ترین نمایندگان به سپاه.
با توجه به سوابق او و سوژه‌ی مورد گفتگو، نمی‌توان اظهارنظر ذوالنور را شخصی دانست. یک جریان رسانه‌ای و سیاسی نزدیک به سپاه، در حال پیگیری این موضوع است. رصد سوابق نمایندگان پیگیری کننده در مجلس هم، این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.
ذوالنور هم‌چنین در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفته است اگر روحانی پاسخ ندهد، “بعضی از نمایندگانی که اطلاعات زیادی در این زمینه دارند”، دست به “افشاگری” می‌زنند. بنابراین مهم‌ترین ابزار تهدید جریان پیگیر ماجرای حسین فریدون،‌ “بگم بگم” است. ذوالنور هم‌چنین گفته “پس از افشاگری نمایندگان”، ‌دستگاه‌هایی که کار بازرسی و قضایی را انجام می‌دهند، “به وظیفه‌ی خود عمل می‌کنند”. به عبارت دقیق‌تر، پس از این افشاگری‌ها، حسین فریدون احضار یا بازداشت می‌شود.
سه نماینده‌ی مجلس هم که به حسن روحانی نامه نوشته‌اند، تاکید کرده‌اند رئیس جمهور،‌ حسین فریدون را از خودش “دور نموده” ولی “ایشان هم‌چنان تلاش می‌کند در کنار شما باشد و در امور دخالت کند”. آن‌ها بر همین مبنا درخواست کرده‌اند حسین فریدون به نهاد ریاست جمهوری ممنوع الورود شود و این کار به ملت اعلام شود.

۱۳۹۵ شهریور ۱۹, جمعه

آخرین وضعیت علی معزی زندانی سیاسی تبعیدی

خبرگزاری هرانا – علی معزی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین که درپی اعتراض به درگیری زندانیان عادی و سیاسی در این بند، به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده بود، به دلیل نقص در مدارک تبعید، از زندان رجایی‌شهر عودت داده شده و در حال حاضر در قرنطینه بند ۴ زندان اوین بصورت بلاتکلیف نگهداری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی معزی زندانی سیاسی تبعیدی به زندان رجایی‌شهر کرج به دلیل نقص مدارک به طور موقت به زندان اوین عودت داده شده است.
ali.moezi
یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی در توضیح این موضوع به گزارشگر هرانا گفت: “وقتی آقای معزی به زندان رجایی‌شهر تبعید می‌شود، درآنجا مسئولین زندان می‌گویند نامه تبعید بایستی با امضای دادستان و رئیس اجرای احکام باشد. درصورتی که نامه تنها به امضای رئیس زندان اوین و رئیس حفاظت این زندان رسیده بود.”
این منبع مطلع در ادامه افزود: “آقای معزی را به زندان اوین بازگردانده و فعلا در قرینطه بند ۴ زندان اوین نگهداری می‌کنند و مسئولین این زندان به دنبال امضای دادستان و رئیس اجرای احکام برای تبعید او هستند.”
لازم به یادآوری است مورخ پانزدهم شهریور ماه، شب هنگام در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین، درپی تنش و درگیری میان تنی از زندانیان عادی و سیاسی این بند، زندانی سیاسی بهنام موسیوند مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و از ناحیه سر زخمی شد. از سوی دیگر علی معزی دیگر زندانی سیاسی این بند در پی اعتراض به مسئولین بند، صبح روز بعد به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.
آقای معزی از سلامت جسمانی خوبی برخوردار نیست و به دلیل مشکل روده هایش دچار خونریزی مداوم است.
علی معزی از تومور مثانه، بیماری پروستات و ناراحتی کلیوی رنج می برد و با مخالفت مسئولین با مرخصی وی جهت درمان و اعزام به بیمارستان روبروست و از رسیدگی پزشکی در طول مدت زندان محروم بوده است.لازم به یاد آوری است که آقای معزی در پرونده ای جدید در زندان به تبلیغ علیه نظام متهم شده است، او در آذرماه سال گذشته به شعبه بیست و هشت دادگاه انقلاب احضار و مجددا توسط قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و در این دادگاه از حق وکیل نیز محروم بوده است. وی همچنین پیش از این یک بار دیگر با همین اتهام در دادگاه کرج محاکمه شده بود.
آقای معزی که سابقه بازداشت و زندان در دهه ۶۰ را نیز دارد، در پاییز ۸۷ دستگیر و به دو سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که پس از تحمل دو سال حبس در زندان رجایی شهر و آزادی از زندان، مجددا در خرداد ماه سال ۹۰ بازداشت شد.
این زندانی سیاسی به اتهام هوادارى از سازمان مجاهدین خلق به چهار سال حبس محکوم شده بود که تا پیش از تشکیل پرونده جدید قرار بود فروردین ماه سال ١٣٩۴ آزاد شود. نامبرده سپس بصورت غیابی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

۱۳۹۵ شهریور ۱۳, شنبه

اعدام یک زندانی متهم به قتل در زندان اردبیل

edam
خبرگزاری هرانا ـ صبح امروز یک زندانی ۲۲ ساله متهم به قتل با عدم جلب رضایت اولیای دم در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل از اجرای حکم قصاص متهم به قتل «پزشک معروف اردبیلی» خبر داد و گفت: “این حکم صبح امروز در زندان مرکزی اردبیل اجرا شد”.
وی در رابطه با روند رسیدگی به این پرونده اظهار کرد: “به لحاظ اهمیت موضوع و جوی که پس از قتل این پزشک معروف اردبیلی ایجاد شده بوده، بررسی این پرونده با دستور ریاست دادگستری استان اردبیل به صورت ویژه، خارج از نوبت در دست بررسی قرار گرفت”.
وی تصریح کرد: “این پرونده با حضور وکیل اولیای دم و دو وکیل متهم، در دادگاه کیفری یک استان اردبیل و در حضور ۳ قاضی و نماینده دادستان در جلسات متعدد مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم بر قصاص قاتل صادر شد”.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل یادآور شد: “این حکم در دیوان عالی کشور تایید و با توجه به تقاضای اولیای دم مبنی اجرای حکم قصاص، صبح امروز اجرا شد”.