۱۳۹۴ مرداد ۹, جمعه

بازداشت شش تن از فعالان مدنی طی روزهای گذشته

bazdasht30
خبرگزاری هرانا – گزارش ها از بازداشت شش تن از فعالین مدنی طی روزهای اخیر خبر می دهد، این در حالی است که امسال نیز ماموران امنیتی از برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی جلوگیری کرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، ظهر روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه ۹۴، ماموران امنیتی با مراجعه به چاپخانه آقای بایرام قراچه لو در شهریار، وی و چند تن دیگر از فعالان مدنی به نام های بهنام عبدالمحمدی، اصغر بیدل و مهران بمبئی را بازداشت کردند.
ماموران لباس شخصی مسلح به سلاح کمری و بیسیم، ضمن بازداشت آقایان عبدالمحمدی، بیدل، بمبئی و قراچه لو، برخی از اسناد و مدارک و همچنین جزوات منتشره در آن چاپخانه را نیز ضبط کردند و به استناد گفته های شاهدان، یکی از بازداشت شدگان شدیدا مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت.
فعلا از علت بازداشت و همچنین محل نگهداری آنان خبری منتشر نشده و مراجعه خانواده ها به مراکز قضایی و انتظامی، تنها خبر از بازداشت آنها توسط سپاه پاسداران داده است.
همچنین دو تن دیگر به نام های عباس شادمند و اکبر ابولزاده نیز روز جمعه ۲۶ تیر توسط ماموران امنیتی در اطراف شهر کلیبر  دستگیر شده اند، هر دو این افراد طی سال های اخیر بارها مورد احضار و بازداشت قرار گرفته بودند و از دلیل دستگیری جدید آنها خبری منتشر نشده است.
گفتنی است؛ مراسم قلعه بابک یا قلعه جمهور، که بعنوان نماد آزادی خواهی همه ساله اواسط تیر ماه در شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی گرامی داشته می شود، غالبا با محدودیت یا ممنوعیت های خاصی از سوی حکومت روبرو بوده و این تجمع مدنی همانند تجمعاتی چون روز جهانی زبان مادری، با ارعاب و بازداشت و تهدید فعالان مدنی منطقه توسط نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی مواجه می باشد.

۱۳۹۴ مرداد ۶, سه‌شنبه

پنجاه و یکمین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح، منتشر شد

خبرگزاری هرانا – پنجاه و یکمین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح، منتشر شد.
در پرونده‌ی ویژه‌ی این شماره از ماهنامه، تحت عنوان “تیغِ تبصره‌ی ماده‌ی ۴۸ بر گرده‌ی عدالت” به تبصره‌ی ذیل ماده‌ی ۴۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری و استقلال وکلا پرداخته‌ شده است.
نسخه پی دی اف را دانلود کنید
نسخه پی دی اف را دانلود کنید
در همین رابطه گفتگوهایی با “شادی صدر” و “محمد مقیمی” صورت گرفته است.
هم‌چنین با نقبی به دهه‌ی شصت و گفتگوهایی کوتاه با “منیره برادران”، “بانو صابری”، “تقی رحمانی”، “رضا علیجانی” و “جاوید طهماسبی” که همگی از زندانیان آن دهه با گرایش‌های مختلف سیاسی بودند، میزان برخورداری از حق اختیار وکیل در آن دهه بررسی شده است.
در شماره‌ی پیش رو هم‌چنین مطالب و یادداشت‌هایی از حسین رئیسی، حسین احمدی‌نیاز، محمد محبی، نسرین افضلی، امید سلامت، رضا نجفی، مریم عامری و سایر همکاران خواهید خواند.

برای دانلود مستقیم ماهنامه در فرمت پی دی اف 

۱۳۹۴ مرداد ۵, دوشنبه

پیرامون وضعیت کارگران در ایران؛ نامه دو زندانی سیاسی به احمد شهید

shahrokh zamani saeid shirzad
خبرگزاری هرانا – شاهرخ زمانی و سعید شیرزاد از فعالین کارگری و زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در نامه ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار نوجه به وضعیت حقوق کارگران شدند، متن نامه این دو زندانی را که در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می خوانید:
با درود جناب آقای احمد شهید
با توجه به اینکه در روزهای آینده شما گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهید داد، از شما می خواهیم که در گزارش خود وضعیت کارگران را نیز مورد بررسی قرار دهید.
در حال حاضر طبقه ی کارگر ایران با بیش از ۱۴ میلیون نفر که به همراه اعضای خانواده هایشان تعداد آنها به بیش از ۵۰ میلیون نفر می رسد، دارای شرایط غیر انسانی می باشد از جمله:
حقوق یک چهارم زیر خط فقر و همچنین رد شکایت کارگران در دیوان عدالت اداری در این رابطه، نبود قانون الزامات ایمنی و بهداشتی برای کارگران، قرار دادهای سفید امضا و موقت، عدم اجازه هرگونه تجمع اعتراضی و صنفی، سرکوب تظاهرات ۱ می و تمامی تظاهرات های کارگری و نیز سرکوب و بازداشت تعداد کثیری از معلمین در اعتراضات اخیر، عدم اجازه تشکیل هرگونه سندیکا و صنف کارگری، تشکیل خانه های ضد کارگری از جانب خود رژیم در مقابل تشکل های مستقل کارگری، بازداشت فعالین کارگری و محکوم کردن آنها به حبس، اخراج کارگران در صورت هرگونه تحصن و اعتراض به شرایط کارگری، منع فعالیت های قانونی در عرصه آزادی تشکل و اعتصاب برابر با میثاق های مورد قبول جمهوری اسلامی در آزادی ایجاد تشکل های مستقل کارگری، نظامی کردن موسسات و کارخانه های بزرگ از طریق حراست و بسیج مسلح، بردگی ۹۴ درصدی کل نیروهای کار از طریق قرار دادهای موقت و سفید امضا، حضور نمایندگان دولتی در سازمان جهانی کار و عدم حضور نمایندگان واقعی کارگران، پذیرش نمایندگان دولتی از جانب سازمان جهانی کار و غیره.
لذا ما فعالین کارگری در زندان ضمن در خواست از شما برای پیگیری مطالبات کارگران و همچنین فعالین کارگری خواستار تمدید ماموریت شما از جانب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می باشیم.

۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

نخستین کنسرت ارکستر سازهای ملی ایران برگزار شد


نخستین کنسرت "ارکستر سازهای ملی ایران" به رهبری اسماعیل تهرانی و خوانندگی وحید تاج و حسین علیشاپور در تهران برگزار شد.
در بخش نخست این کنسرت که شنبه شب (۲۷ تیر) در تهران برگزار شد٬ آثاری از عارف قزوینی٬ درویش خان٬ علینقی وزیری٬ روح الله خالقی٬ مرتضی محجوبی و حسین دهلوی اجرا شد.
در بخش دوم "ونوشه برای سه تار به همراهی ارکستر" به آهنگسازی و تکنوازی حمید متبسم از قطعه‌هایی بود که اجرا شد.
به گزارش خبرگزاری مهر اسماعیل تهرانی٬ رهبر ارکستر سازهای ملی ایران درباره آن گفت: "امیدواریم از این لحظه که شاهد اولین اجرای ارکستر سازهای ملی هستید کسانی که دغدغه چنین مجموعه ای را دارند اجازه ندهند این فعالیت متوقف شود چرا که این ارکستر شناسه فرهنگ ما است."
آقای تهرانی پیش از آغاز کنسرت از منصور نریمان٬ نوازنده سرشناس عود یاد کرد که در هفته پیش درگذشت و از تماشاگران خواست که به احترام او بایستند و سکوت کنند.
ارکستر سازهای ملی چند ماه پیش با ابتکار و زیر نظر علی رهبری٬ مدیر ارکستر سمفونیک تهران راه اندازی شد.
اسماعیل تهرانی پیشتر درباره سازهای این ارکستر به خبرگزاری ایسنا گفته بود: "ما گروه سازهای مضرابی (عود، ستار، تار، بم‌تار، سنتور، قانون و ...)، گروه سازهای کوبه‌ای (تنبک، دف و ...) و سازهای کششی (کمانچه، قیچک، قیچک‌آلتو و ...) را در این ارکستر در کنار هم داریم که شاید به ضرورت در آینده تغییراتی داشته باشد و قطعاتی هم به آهنگسازان سفارش داده خواهد شد."آقای رهبری درباره تشکیل این ارکستر گفته بود: "این اتفاق باید سال ها پیش، یعنی قبل از تأسیس ارکستر سمفونیک تهران می افتاد، چون این ارکستر که فقط از سازهای ایرانی تشکیل شده، خیلی مهم است."

یکسال حبس بیشتر برای مجید محمدی معین، روزنامه نگار دربند

majid mohammadi moein
خبرگزاری هرانا – مجید محمدی معین، روزنامه نگار محبوس در پرونده جدیدی به تحمل یک سال حبس بیشتر محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مجید محمدی معین، روزنامه نگار دربند که از بهمن ماه سال ۸۹ محکومیت چهارساله خود در زندان اوین را سپری می کند در پی پرونده جدیدی به تحمل یکسال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شد.
آقای محمدی معین، در سال ۹۳ در حالیکه در زندان به سر می برد به تبلیغ علیه نظام متهم و سپس به یکسال حبس تعزیری محکوم شد، حکم صادره پس از اعتراض نامبرده در شعبه ۳۶ تجدیدنظر استان تایید و در روزهای اخیر به نامبرده در زندان ابلاغ گردید، حکم صادره میزان مدتی که نامبرده در زندان خواهد بود را افزایش میدهد.
مجید محمدی معین، خبرنگار روزنامه بیان و سلام و مدیر کمیته اقتصادی انجمن ورزشی نویسان جوان به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود و از سال ۸۹ در زندان به سر می برد.

۱۳۹۴ تیر ۳۱, چهارشنبه

ده محکوم به قصاص در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند

اعدام-در-ملاعام2
خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز ده زندانی متهم به قتل عمد در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جام جم، در حالی که قرار بود ۱۴ زندانی که درپرونده‌های جداگانه مرتکب قتل عمد شده بودند پای چوبه دار بروند یکی از آنها موفق به جلب رضایت شد و سه محکوم دیگر نیز مهلت گرفتند ولی ده زندانی دیگر در سحرگاه امروز به دار آویخته شدند.
رسانه ها و نهادهای وابسته قضائی هویت اعدام شدگان را اعلام نکردند و اطلاعاتی از پرونده های آنان در دست نیست.
لازم به یادآوری است موج گسترده اعدام در ایران در پی شروع ماه رمضان فروکش کرده بود و با پایان این ماه زندانیان و گروههای مدافع حقوق بشر بیم شروع مجدد آن را دارند.

۱۳۹۴ تیر ۲۸, یکشنبه

کنسرت رضا یزدانی در آبادان لغو شد


به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مسئولان اجرایی این کنسرت گفته است: "تمامی مجوزهای لازم برای اجرای این کنسرت اخذ شده بود و قراردادی هم با سالن سینما نفت آبادان منعقد کرده بودیم. متاسفانه شب گذشته طی نامه ای مسئول سالن سینما نفت اعلام کرد امکان اجرای برنامه در این سالن وجود ندارد و دلیل این امر هم اعلام نشده است."
در ماه‌های اخیر موج لغو کنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد درست پیش از برگزاری آن توسط مقام‌های قضایی و یا نیروی انتظامی افزایش یافته است.
کنسرت های پرواز همای، لیان و سیروان خسروی از جمله کنسرت هایی بوده اند که در ماه های گذشته در شهرستان های ایران لغو شده اند.
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، در مورد لغو کنسرت‌ها گفته است که لغو کنسرت‌ها موضوعی چند بعدی است و چنانچه اقدامی حرام در آن شکل بگیرد باید از آن پیشگیری کرد.
اما لغو کنسرت‌ها با اعتراض برخی از مقام‌های ارشد دولتی روبه‌رو شد. از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است که وقتی کنسرتی مجوز دارد و مردم بلیت می‌خرند، با لغو کنسرت "حق مردم تضییع می‌گردد".
آقای روحانی گفته بود: "از نظر ما مجوز قانونی زمانی که صادر می شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاه هایی که قانونا حق این کار را ندارند، کاملاً نادرست است."
اما صادق لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه گفته است: "در ذهن برخی مقامات اجرایی فکر نادرستی شکل گرفته است که چنانچه ما مجوزی صادر کردیم این مجوز نباید لغو شود. در حالی که هر کس برای خود وظیفه‌ای دارد و دستگاه قضا در بحث امنیتی و تظاهر به حرام باید به وظایف خود عمل کند."
صاحب‌نظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند.منتقدان عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوز گرفته و ناهماهنگی میان مسئولان ارشاد در تهران و شهرستان ها را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.

بی خبری از ناهید گرجی در دهمین ماه بازداشت

nahid gorji
خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت ناهید گرجی در مشهد، هیچ اطلاعی از اتهامات، وضعیت پرونده و محل دقیق نگهداری وی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از آن که در دی ماه سال گذشته خبری مبنی بر ممنوع الملاقات و تلفن بودن ناهید گرجی منتشر شد، تاکنون هیچ اطلاع جدیدی از وضعیت ناهید گرجی به دست نیامده است.
تلاش گزارشگران هرانا برای تماس با اعضای خانواده ناهید گرجی بی نتیجه بوده ولی یکی از دوستان وی به هرانا گفت: ” آخرین خبری که ما داشتیم این بود که وضعیت روحی چندان خوبی ندارد، دخترش هم شماره تلفنش را عوض کرده و اکانت فیسبوکش را هم بسته، در تماسی هم که با یکی دیگر از اعضای خانواده اش داشتم گفت که خبررسانی کار را خراب تر می کند و خود خانواده پیگیر این موضوع هستند.”
ناهید گرجی ۱۹ مهرماه سال گذشته با مراجعه مأمورین امنیتی به خانه اش بازداشت و پس از بازرسی منزل به دادگاه انقلاب کوه سنگی مشهد و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شد، پس از دو هفته برای ایشان قرار وثیقه ۴۰۰ میلیونی صادر شد، مبلغی که به گفته خانواده اش سنگین بود و از پس آن برنمی آمدند.
در هفدهم آذر ماه سال گذشته، هشت تن از نمایندگان پارلمان اروپا با انتشار یک نامه مشترک به فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، نسبت به بازداشت ناهید گرجی ابراز نگرانی کردند و  از وی خواستند تا نگرانی‌های آنان در مورد این فعال مدنی را با دولت ایران در میان بگذارد و آزادی خانم گرجی را از آنان خواستار شود.
در دی ماه سال گذشته نیز خانواده ناهید گرجی اعلام کردند که از اوایل دی ماه، وی هیچ تماسی با خانواده اش نداشته و این آخرین خبری بود که درباره بازداشت این فعال شبکه های اجتماعی اعلام شد.
گفتنی است، نزدیکان خانم ناهید گرجی تنها فعالیت وی را در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر و واتس آپ عنوان می‌کنند و همین موضوع را علت بازداشت ایشان می‌دانند

مبتلا به آسم و مشکلات تنفسی؛ گزارشی از وضعیت ندا مستقیمی در اوین

neda mostaghimi
خبرگزاری هرانا – ندا مستقیمی، از حامیان مادران پارک لاله و زندانی سیاسی، با تشدید آسم و مشکلات تنفسی، شرایط دشواری را در بند زنان زندان اوین تجربه می کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از نزدیکان وی درباره آخرین وضعیت این فعال مدنی گفت: “ندا مستقیمی همچنان در بند زنان زندان اوین است و با توجه به اینکه از بیماری آسم رنج می برد، در تلاش هستند که برای ایشان عدم تحمل کیفر بگیرند.”
ندا مستقیمی از حامیان مادران پارک لاله، پیش از ظهر دوشنبه ١۴ اردیبهشت، توسط نیروهای امنیتی در محل کارش بازداشت شد و برای تحمل حبس سه ساله راهی زندان اوین شد.
وی پیشتر در آذرماه ١٣٨٩ در جریان بزرگداشت سالروز تولد «امیرارشد تاجمیر» در بهشت زهرا بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال حبس محکوم شده و با وثیقه ۱۰۰ میلیونی تا زمان اجرای حکم آزاد شد.
امیرارشد تاجمیر، گوینده و مجری رادیو و تلویزیون بود که روز عاشورای ۱۳۸۹ و در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ کشته شد.
به‌گفته یکی از نزدیکان ندا مستقیمی دلیل اتهامات او، فعالیت‌هایی در «حمایت و همدردی» با خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های قربانیان اعتراضات سال ۱۳۸۸ بوده است.
مادران پارک لاله  در جریان رویدادهای پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۱۳۸۸ شکل گرفت و هدف از تشکیل آن پی‌گیری وضعیت فرزندان بازداشت‌شده و یا ناپدید‌شده این مادران بود، گروهی از مادران زندانیان سیاسی‌ای که در دهه ۶۰ اعدام شده بودند نیز با مادران پارک لاله همکاری می‌کنند.

۱۳۹۴ تیر ۲۰, شنبه

بازداشت دست کم چهار تن در تبریز

tabriz ghods 1
خبرگزاری هرانا – دست‌کم چهار نفر در تظاهرات روز قدس در شهر تبریز، توسط مأموران امنیتی بازداشت شده‌اند. سه تن از بازداشت‌شدگان رسول رضوی و حسین رخشانی‌کیا و سئویندیک لطفی نام دارند و هویت دیگر بازداشت شدگان هنوز مشخص نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این بازداشت ها پس از آن روی داد که روز جمعه نوزدهم تیرماه، فعالان مدنی تبریز با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته هایی و در خلال تظاهرات روز قدس حمایت خود را از مسلمان تُرک اویغور چین نشان دادند.
همچنین در اعتراض مشابهی در شهر اهر نیز با دخالت نیروهای امنیتی ابراهیم نوری و میلاد عظیمی دو تن از فعالین هویت طلب، برای ساعاتی بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته اند.
دلیل اعتراض تجمع‌کنندگان «سرکوب اقلیت مسلمان تُرک اویغور چین از سوی دولت و جلوگیری دولت چین از روزه گرفتن اویغورها و به جا آوردن مسالک دینی در ماه رمضان» عنوان شده است.
جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین روابط گسترده‌ای دارد و اعتراض منتقدین به این موضوع است که چرا ایران با وجود آن که خود را مدافع مسلمان‌های جهان می‌داند به دلیل روابط حسنه با چین درباره این محدودیت‌ها چیزی نمی‌گوید.

۱۳۹۴ تیر ۱۷, چهارشنبه

فائق چیره به ۲ سال حبس محکوم شد

faegh1خبرگزاری هرانا – با احضار فائق چیره فعال مدنی از سوی اداره اطلاعات مهاباد، حکم دو سال حبس تعزیری به وی ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فائق چیره، روز بیست و هشتم اردیبهشت ۹۴ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی محاکمه شد.
به گفته یکی از نزدیکان این فعال مدنی، یکی از مستندات اتهامات وی شرکت در راهپیمایی مردم مهاباد در حمایت از مردم کوبانی بوده است.
این شهروند مهابادی روز ۵ اسفند ماه سال گذشتە از سوی مامورین ادارە اطلاعات مهاباد بازداشت و بە زندان ادارە اطلاعات ارومیه منتقل شد و پس از ۵۰ روز و پایان دوره بازجویی با قرار وثیقە ۲۰۰ میلیون تومانی بە طور موقت آزاد شد.
فائق چیره متأهل و دارای دو فرزند است و در حوزه کامپیوتر و اینترنت فعالیت دارد، به این فعال مدنی گفته شده است که باید ظرف ۲۰ روز آینده خود را جهت تحمل حبس به زندان مهاباد معرفی کند.

۱۳۹۴ تیر ۱۶, سه‌شنبه

یک دیپلمات ایرانی اعلام کرد: اختلافات هنوز حل نشده است

یک دیپلمات ایرانی اعلام کرد که هنوز در هر سه حوزه هسته‌ای، تحریم و قطعنامه شورای امنیت مسائلی وجود دارد که حل نشده است.
ایسنا نوشت: این دیپلمات ایرانی گفت: همه مسایل هم زمان در حال بحث است و مسایلی در سه حوزه مورد اختلاف فوق وجود دارد که هنوز حل نشده است.
بنا بر این گزارش از روز دوشنبه وزیران خارجه ایران و 1+5 مذاکرات بر سر موارد باقی مانده مورد اختلاف را که در سطح معاونان بررسی اما لاینحل مانده است در دستور کار قرار دادند.
یک دیپلمات ارشد کشورمان یکشنبه شب نیز به خبرنگان گفته بود که ضمیمه‌های توافق به جز ضمیمه فنی بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است اما در ضمیمه فنی حدود ۷۰ درصد جلو رفته‌ایم.
علاوه بر این هنوز موضوع تحریم ها مورد بحث است به ویژه تحریم های تسلیحاتی و اشاعه‌ای موضوعاتی هستند که با توجه به دشواری مذاکره بر سر آن به روزهای پایانی موکول شده بود. این موضوع علاوه بر مسایل فنی به تصمیم سیاسی وزیران و مقامات عالی کشورها نیازمند است.
وزیران خارجه دو طرف روز دوشنبه حدودا دو ساعت و نیم گفت‌وگو کردند و قرار است امروز نیز مذاکرات‌شان را از سر بگیرند.
آنها فرصت دارند تا پایان روز سه شنبه به نتیجه و جمع بندی نهایی برسند و اگر این جمع بندی در فرصت باقی مانده به دست نیاید این احتمال وجود دارد که یک یا دو روز دیگر به کار ادامه دهند اما با توجه به برنامه کاری برخی وزیران خارجه از جمله روسیه مذاکرات بیشتر از بامداد پنجشبه به طول نمی‌انجامد.
روز دوشنبه قرار بود وزیر خارجه کشورمان با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود دیدار کند اما به دلایل اعلام نشده این ملاقات‌ها انجام نشد.

تذکر کتبی نماینده مجلس درباره نقض حقوق اقلیت یارسان

yarsan 5
خبرگزاری هرانا – یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به نقض حقوق اساسی اقلیت یارسان (اهل حق) از جمله عدم پذیرش شهادت و رد شدن در گزینش های اداری، خواستار توجه بیشتر مسئولان اجرایی و قوه قضائیه به حقوق اساسی و شهروندی آنان شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه، طی یک تذکر کتبی، نوشته که با اینکه جمعیت قابل توجهی از استان کرمانشاه را اقلیت یارسان تشکیل می دهد، ولی چه در مراحل گزینش و چه در محاکم قضایی حقوق اساسی و شهروندی آنان نقض می شود، شهادت آنها در محاکم قضایی مورد قبول قرار نمی گیرد و در گزینش اداری نیز رد صلاحیت می شوند.
این تذکر کتبی که از جمله وظایف و اختیارات نمایندگان است، خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور و وزیر دادگستری امضا شده است.
سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، پیشتر در گفتگویی با هرانا، با اشاره به این موضوع گفت: “ما وقتی درخواست به رسمیت شناخته شدن از سوی قانون اساسی را داریم می گویند شما زیرمجموعه مسلمان و تشیع هستید، وقتی کار به گزینش و استخدام جوانان می رسد فقط با انکار و کتمان هویت استخدام یک جوان ممکن می شود، صرف انکار هویت و اعلام بریدن هم کافی نیست و شما باید اثبات کنید که واقعا از هویتتان بریدید.”
آقای حیاتی، با “تبعیض همه جانبه” خواندن آنچه بر اقلیت یارسان اعمال می شود، افزود: “قانون اساسی یارسان را به عنوان یک آیین به رسمیت نشناخته و در طول سال های حکومت جمهوری اسلامی ، ما حتی یک نماینده در مجلس یا نهادهای تصمیم گیری نداشتیم، به رسمیت شناخته شدن از سوی قانون اساسی در حال حاضر مهم ترین مطالبه پیروان این جمعیت است.”
به گفته آقای حیاتی مطالبات پیروان آیین یارسان ضمن اینکه کاملا جدی و واقعی است ولی چندان جنبه سیاسی ندارد: “اینکه بچه های ما هم مثل بقیه در این کشور بتوانند کار و زندگی کنند، خواسته ناحقی نیست و اینکه بدون هیچ دلیلی به اعتقادات و نمادهای ما توهین نشود مطالبه بزرگی نیست.”
گفتنی است طی خرداد تا مرداد ماه ۱۳۹۲ سه تن از پیروان آیین یارسان به نام های حسن رضوی، نیکمرد طاهری و محمد قنبری در اعتراض به تبعیض و رفتارهای توهین آمیز علیه این اقلیت، اقدام به خودسوزی کردند، این حرکت پس از آن انجام گرفت که سبیل یک زندانی یارسانی به نام کیومرث در زندان همدان به زور تراشیده شد، این اقدام، توهین به آداب و رسوم پیروان این کیش به شمار می‌رود.
پس از این واقعه، یکی از جوانان یارسانی همدان به نام حسن رضوی، به نشانه اعتراض در مقابل فرمانداری همدان اقدام به خودسوزی کرد که بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی چندین روز بعد در بیمارستان درگذشت. در بامداد چهاردهم خرداد همان سال، یکی دیگر از پیروان یارسان به نام نیکمرد طاهری در برابر دوربین، خود را آتش زد و ساعتی بعد جان باخت.
اهل حق یا یارسان، آیینی است با مناسک عرفانی که جمعیت آنان در ایران حدود دو میلیون تن براورد می شود و بیشتر در مناطق غرب و شمال غرب ایران سکونت دارند.

۱۳۹۴ تیر ۱۴, یکشنبه

محاکمه مجدد در زندان؛ نرگس محمدی عازم دادگاه می شود

narges mohammadi
خبرگزاری هرانا – نرگس محمدی وکیل زندانی، فردا برای محاکمه مجدد به دادگاه اعزام می شود
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تقی رحمانی همسر نرگس محمدی با اعلام این خبر نوشته که قرار است وی به دلیل فعالیت های حقوق بشری به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تشویش افکار عمومی مجددا محاکمه شود.
آقای رحمانی در ادامه با دارای اشکال خواندن تعریف حاکمان از امنیت ملی نوشته است: “آیا نقد و بررسی منشور شهروندی روحانی،مخالفت با اسید پاشی به زنان ،کمپین مبازره با سلول انفرادی، همدردی با خانواده های زندانی به خصوص دختر خردسال زندانی اعدام شده حامد احمدی، تلاش برای لغو احکام اعدام و برگزاری همایش برای هوا پاک اقدام علیه امنیت است؟”
نرگس محمدی فعال حقوق بشر، روزنامه نگار، زندانی سیاسی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران، آخرین بار در پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری پس از بار‌ها تهدید و احضار، با مراجعه نیروهای امنیتی به منزل شخصی اش بازداشت و برای سپری کردن محکومیت شش ساله راهی زندان اوین شد.
این فعال حقوق بشر , پیش از این نیز بار‌ها احضار و بازداشت شده بود. وی از ٢٠ خرداد تا ١١ تیرماه ١٣٨٩ را در زندان بسر برده بود که در مدت بازداشت بر اثر شوک عصبی، به شدت بیمار شد. در شهریور ماه‌‌ همان سال از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران برای «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، به ۱۱ سال زندان محکوم شد که این حکم در اسفندماه ١٣٩٠ به شش سال کاهش یافت. بار دیگر در تاریخ ٢ اردیبهشت ١٣٩١، در زنجان بازداشت و به زندان اوین و سپس در تاریخ ٢٧ اردیبهشت ماه، به زندان شهر زنجان انتقال داده شد. نرگس محمدی که به شدت بیمار بود در تاریخ ١٩ تیرماه به بیمارستان ولی عصر شهر زنجان منتقل شد.
نرگس محمدی، از تاریخ ١٠ مرداد ١٣٩١ با سپردن ۶٠٠ میلیون وثیقه از مرخصی درمانی بهره‌مند و به شکل موقت آزاد شد، اما همچنان با حضار‌ها و تهدید‌ها قربانی آزار‌های مقامات قضایی و امنیتی بود. در تاریخ ١١ خرداد ١٣٩٣ از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. بازجویان دادسرا به وی اعلام کردند که ممنوع خروج است. وی در روز ١٣ اردی‌بهشت ١٣٩۴ به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود تا برای اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» برای فعالیت‌های پس از آزادی و شرکت در کارزارهایی چون «لغو مجازات اعدام» و مبارزه علیه مصونیت از مجازات محاکمه شود. وی یکی از حامیان دادخواهی مادر وبلاگ‌نویس زندانی ستار بهشتی است، که در روز ١٣ آبان ١٣٩١ در بازداشتگاه پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) به قتل رسید.
بازداشت نرگس محمدی، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. برخی از همراهانش از جمله گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق، محمد ملکی چهرهٔ برجسته دانشگاهی ایران، ساعاتی پس از بازداشت در برابر زندان اوین تحصن کردند.
شیرین عبادی برنده جایزه نوبل، با انتشار نامه‌ای سرگشاده از گزارش‌گران ویِژه سازمان از جمله احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران خواسته است هر چه در توان دارند برای آزادی نرگس محمدی بکار گیرند.

۱۳۹۴ تیر ۱۳, شنبه

ظریف به مذاکره‌کنندگان: زمان انتخاب میان توافق و تحمیل است

ظریف به مذاکره‌کنندگان: زمان انتخاب میان توافق و تحمیل است
جواد ظریف، وزیر امورخارجه‌ی ایران روز گذشته در یک پیام ویدئویی درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی پرداخته است.
آقای ظریف که برای ادامه‌ی مذاکرات در وین به سرمی‌برد، در این ویدئو گفته است که او به این علت هم‌اکنون در وین است تا «به بحران‌های غیرضروری و طولانی پایان بخشد؛ بحران‌هایی که مدت‌ها قبل باید پایان یافته بودند.»
او با اشاره به آخرین ساعت‌های مذاکره، خبر داده که «هرچند هنوز دستیابی به راه‌حل، تمام و کمال ممکن نشده است اما هیچ‌گاه مانند امروز به حصول راه‌حلی پایدار نزدیک نبوده‌ایم.»
وزیر امور خارجه‌ی ایران همچنین اندیشه‌ی مبتنی بر این را که «فشارهای اقتصادی و نظامی، منجر به تسلیم خواهد شد، خیال‌پردازی‌ای موهوم دانسته» و کسانی را که چنین روش‌ای را پیشه می‌کنند، متهم به «هزینه کردن از جان و مال دیگران» کرده است.
او اما گفته است که در این آخرین روزهای مذاکرات احساس می‌کند که طرف‌های مذاکره‌کننده هم بالاخره به این نقطه رسیده‌اند که «فشار و تهدید، منجر به حصول توافق پایدار نخواهد شد و تنها تنش و دشمنی را می‌افزاید.»
از همین رو جواد ظریف در پیام خود خطاب به مذاکره‌کنندگان گفته است، «در گذرگاه مهم، حساس و تاریخی‌ای هستند که باید در آن تصمیم بگیرند، چه می‌خواهند: توافق یا تحمیل.»و هشدار داده که «تنها توفق متوازن است که پایدار خواهد ماند و تاکید کرده است که کشورش آماده‌ی دستیابی به چنین توافقی‌ست؛ توافقی که پس از حصول آن می‌توان به [حل و فصل] چالش‌های رودرروی پراهمیت و مشترک [با مذاکره‌کنندگان] پرداخت.»
به نظر می‌رسد که مقصود آقای ظریف از «چالش‌های پراهمیت مشترک» در یکی از موارد، مساله‌ی گروه‌های افراطی منطقه، نظیر داعش باشد.
او «افراطی‌گری» را «تهدیدی مشترک» برای کشورش و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده خوانده که تمدن را نشانه گرفته است و خواسته که مبارزه با آن «تبدیل به الویت جهانی» شود و از کشورهای رودرروی ایران درخواست کرده که «منابع خود را متمرکز این تهدید کنند.»
جواد ظریف پیام خود را با شعری از فردوسی به پایان برد: «بکوشید نیکی به کار آورید، چو دیدید سرما، بهار آورید»

احمدی‌نژاد در جمع مقام‌های سابق: اینجا برنامه‌ای برای انتخابات نداریم


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، در مراسمی با حضور تعدادی از مسئولان دولت‌های نهم و دهم گفت "ما در اینجا به طور مطلق هیچ برنامه‌ای و علاقه‌ای برای فعالیت‌های انتخاباتی نداریم".
آقای احمدی‌نژاد این مطلب را جمعه شب، ۱۲ تیرماه در مراسم افطاری بیان کرد که در دفتری در محله ولنجک واقع در شمال تهران برگزار شد. این دفتر از مدتی پیش محل برگزاری جلسات آقای احمدی‌نژاد و نزدیکان او بوده است.
محمود احمدی‌نژاد در این جلسه گفت: "فشار بر جمع ما برای حضور در برنامه‌های سیاسی مثل انتخابات مجلس و دولت و چه و چه زیاد است. من می‌خواهم خدمت آن دسته از عزیزانی که اطلاع ندارند عرض کنم که ما در اینجا به طور مطلق هیچ برنامه‌ای و علاقه‌ای برای فعالیت‌های انتخاباتی نداریم."
"شما من را می شناسید. اگر تصمیم یا تکلیفی داشتم که کاری را انجام دهم، در آن صورت خودم صراحتا به ملت اعلام می‌کردم. بنده با سیاسی کاری‌هایی که معمولادر گروه‌های سیاسی مطرح است میانه‌ای ندارم."
رئیس جمهور سابق ایران گفته تنها فعالیتی که به همراه نزدیکانش در دفترش، در خیابان ولنجک تهران، انجام می‌دهد مرور و بررسی افکار بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

یکتا

در هفته‌های گذشته عده‌ای از مقام‌های دولت محمود احمدی‌نژاد گروهی به نام جبهه " یکتا" (یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی) تشکیل داده‌اند و بنا به گفته کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت آقای احمدی‌نژاد، قرار است این گروه در هفته‌های آینده دفاتر استانی نیز تشکیل دهد.
اعلام تشکیل جبهه یکتا باعث شده که برخی از احتمال برنامه‌ریزی رئیس جمهور سابق برای حضور در انتخابات مجلس، که زمستان امسال برگزار می‌شود، بگویند.
اما آقای احمدی نژاد این مطلب را رد کرده است. او همچنین گفته است: "متاسفانه در رسانه‌ها حرف‌های دروغ و بی‌پایه و اساس زیاد می‌زنند. در رابطه با ما ظاهرا فعلا 'رفع‌القلم' است. ظاهرا همه آزادند که هرچه می‌خواهند از دروغ و تهمت و افترا علیه دولت های نهم و دهم و اینجانب و دوستانم بگویند، بنویسند و منتشر کنند."
وزارت کشور ایران گفته است که این گروه از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز نگرفته و به همین دلیل غیرقانونی است.

اعزام آتنا دائمی از زندان به بیمارستان

atena2
خبرگزاری هرانا – آتنا دائمی فعال مدنی زندانی اوین، به دلیل تشدید بیماری به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آتنا دائمی روز شنبه سیزدهم تیرماه با نظر پزشک زنان زندان و پس از تشدید مشکلات هورمونی به بیمارستان صادقیه منتقل شد.
خانم دائمی برای معاینه و تکمیل معالجه در بینارستان نیاز به نتیجه آزمایش خون داشته که به همین دلیل یا باید در زندان انجام شود و یا مجددا برای انجام آزمایش به بیمارستان اعزام شود، یکی از نزدیکان این فعال مدنی وضعیت روحی وی را علیرغم مشکلات عدیده جسمی خوب توصیف کرده است.
لازم به یادآوری است که سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای ضمن درخواست آزادی آتنا دائمی، از ایران خواسته بود که مراقبت های پزشکی ضروری برای این فعال مدنی را فراهم کند و با احترام به کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی که ایران نیز از امضا کنندگان آن است، حق آزادی اندیشه و بیان را به رسمیت بشناسد.
آتنا دائمی ۲۷ ساله، بیست و نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۵۷ روز در سلول انفرادی و تحت بازجویی بود، وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم، به ۱۴ سال زندان محکوم شد، دادگاه وی به همراه سه فعال مدنی دیگر، در کمتر از از پانزده دقیقه، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.
فعالیت های مجازی و انتشار مطالب انتقادی در فیسبوک و توییتر درباره وضعیت حقوق بشر و اعدام در ایران، همدلی و همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های زندانیان محکوم به اعدام، شرکت در تجمعی در دفاع از کوبانی، همدلی با خانواده های قربانیان حوادث سال ۸۸ و ارتباط با فعالین حقوق بشر، مستند اتهاماتی بود که به این فعال مدنی وارد بود.
آتنا دائمی هم اکنون در نهمین ماه بازداشت موقت، در بند زنان زندان اوین، منتظر حکم دادگاه تجدید نظر است.
بنا به اعتقاد مشاورین حقوقی هرانا، دادنامه صادره علیه این فعال مدنی که تصاویر آن از سوی هرانا منتشر شد، حاوی اشتباهات فاحش حقوقی است که در صورت رسیدگی جدی و دقیق شانس تغییر حکم را در دادگاه تجدید نظر تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

۱۳۹۴ تیر ۱۲, جمعه

انتقال پوریا ابراهیمی به بند هشت زندان اوین

pooria ebrahimi
خبرگزاری هرانا – پوریا ابراهیمی فعال مدنی زندانی، با پایان یافتن دوره بازجویی به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال مدنی پس از تحمل حدود بیست روز انفرادی و بازجویی در بند ۲۰۹ اوین به تازگی به بند هشت زندان اوین منتقل شده است.
پوریا ابراهیمی متولد ۱۳۷۳ که سابقه بازداشت و زندانی شدن قبلی نیز دارد، نوزدهم خرداد ماه بازداشت شد و ۲۷ خرداد ماه با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در شعبه ۶ دادسرای اوین تفهیم اتهام شد.
آقای ابراهیمی پیشتر نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام، یک سال را در بند ۳۵۰ زندان اوین متحمل حبس شده بود.
به گزارش منابع هرانا، بند ۸ در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی بر خلاف اصل تفکیک جرائم و در ازدحام همراه با مجرمین غیرسیاسی و بعضا خطرناک، در آن نگهداری می شوند و اعتراضات مکرر زندانیان و خانواده های آن ها نیز تا کنون بی نتیجه بوده است.

۱۳۹۴ تیر ۱۱, پنجشنبه

عدم اعطای مرخصی پس از فوت برادر؛ پیام تسلیت جمعی از همبندیان حمیدرضا یزدانیا

zendan evin

عدم اعطای مرخصی پس از فوت برادر؛ پیام تسلیت جمعی از همبندیان حمیدرضا یزدانی از اوین

خبرگزاری هرانا – با وجود درگذشت برادر حمیدرضا یزدانی، مسئولین از اعطای مرخصی جهت حضور در تشییع جازه و خاکسپاری به این زندانی سیاسی خودداری کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از ممانعت از اعطای مرخصی، جمعی از همبندیان این زندانی در بند هشت زندان اوین، با درج پیام تسلیتی در روزنامه اطلاعات مورخ پنجشنبه یازدهم تیر، مصیبت وارده به همبندی شان را تسلیت گفتند.
برادر آقای یزدانی به دلیل پیشرفت بیماری سرطان فوت کرده است و علیرغم درخواست های مکرر این زندانی برای مرخصی جهت آخرین دیدار با برادر، مسئولین زندان با آن موافقت نکرده بودند.
حمید رضا یزدانی اولین بار در ۶ دی ۱۳۹۱، به اتهام افشا نامه خیلی محرمانه دفتر رهبری مبنی بر اضافه کردن پسوند «امام» در جلوی نام خامنه‌ای در فضا ی مجازی دستگیر و به زندان منتقل شد.
او که چند ماه پس از این بازداشت، به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی و بطور موقت آزاد شده بود، نهایتا در سال ۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، محاکمه و به اتهام توهین به رهبری، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و افشاء اسناد محرمانه به پنج سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.
حمیدرضا یزدانی، روز ۴ خرداد ۹۳، جهت اجرای حکم مجددا دستگیر و به بند ۸ زندان اوین منتقل شد و در آبان سال ۹۳، تخفیف یک ساله از محکومیت ۵ سال و نیم این زندانی، به وی ابلاغ شد.

۱۳۹۴ تیر ۱۰, چهارشنبه

حقوق زنان، حقوق همگان / یادداشتی از سهیلا شهبازنژاد

8 marc

حقوق زنان، حقوق همگان / یادداشتی از سهیلا شهبازنژاد

سهیلا شهبازنژاد
سهیلا شهبازنژاد
مبارزه برای حقوق برابر جنسی یا حقوق مدنی برابر برای زن و مرد، بر یک اصل کلی استوار است: قوانین یک جامعه در تعیین حقوق افراد و اعطای مسئولیت‌ها به ایشان نباید بر هیچ ضابطه ای براساس جنسیت، جهت گیری جنسی، نژاد، عقیده، منزلت اجتماعی، میزان ثروت استوار باشد. موضوع قوانین فرد (individual ) است نه شخص (personality). قوانین برای افراد به صرف اینکه عضوی از جامعه هستند تعیین می شود و نه برای اشخاص و براساس نژاد، جنسیت و طبقه آنان.
بسیاری از مخالفین حقوق زنان به خصوص برخی افراد میانه رو در جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که قوانین برای زن و مرد باید مساوی باشد اما نه مشابه. این گفته بنیادا بر یک مغلطه استوار است. حق چیزی است که به فرد اعطا می شود صرف نظر از جنسیت، نژاد و دیگر خصوصیات شخصی. هرگونه ضابطه‌ای مبنی بر خصوصیات شخصی، حتی اگر منصفانه جلوه کند، نقض حقوق اساسی انسان است چرا که مقدم بر هرچیزی حق به فرد به صرف اینکه عضو جامعه هست اعطا می شود و نه به خاطر دارا بودن خصوصیات یا ویژگی‌های خاص.
عبارات فوق ممکن است اندکی سخت و انتزاعی به نظر برسند، اما این انتزاع ضروری و لازم است و خواننده باید متوجه اهمیت انتزاع در امور حقوقی باشد. حیطه حقوق، حیطه گزاره های کلی است. “حسن ” یا “حسین” حق آزادی بیان دارند، یک گزاره شخصی است و به هیچ وجه محلی از اعراب در حیطه حقوق ندارد. اجازه دهید چند مثال را بررسی کنیم:
در یک جامعه زنان حق برابر با مردان دارند، چرا که آنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و بوجود آورنده نسل جدید هستند.
این گزاره، اگرچه فمینیستی به نظر می رسد، مطلقا غلط است. اگر ما این استدلال را بپذیریم، بدین معنا خواهد بود که همجنسگرایان حق برابر با دگرجنسگرایان را ندارند، چون تعدادشان بسیار کمتر است و در ثانی، مشارکت فعالی هم در بوجود آوردن نسل جدید برای جامعه ندارند!
گزاره درست چنین است:
هرکسی، صرف نظر از اینکه مرد یا زن است، باید از حقوق برابر برخوردار باشد.
این دو گزاره ممکن است در نتیجه گیری با هم یکسان باشند اما در استدلال متفاوت هستند. اولی موضوع را شخص (یک زن یا مرد) در نظر می گیرد و دومی فرد به عنوان عضوی از جامعه. بنابراین اولی در حیطه حقوق بشر، موضوعیت ندارد.
در مورد حیطه مسئولیت‌ها نیز گزاره ها باید کلی و انتزاعی باشند.
آذری زبانان به عنوان یکی از اقوام تشکیل دهنده ملت ایران، برای حفظ فرهنگ و زبان خویش، حق آموزش به زبان مادری خود را دارند.
ایرانیان آذری زبان به خاطر اهمیت قوم آذری در فرهنگ و تاریخ ایران، از این حق برخوردار نیستند. این حق هرکودکی،از جمله کودکان آذری زبان، است که بتواند با زبان مادری خود تحصیل کند زیرا در غیراین صورت، وی قادر به کسب توانمندی برای احراز مسئولیت‌های اجتماعی در یک سطح برابر باید دیگران نخواهد بود. در غیراین صورت زبان فارسی به امتیاز ویژه برای فارسی زبانان تبدیل خواهد شد. این حق، حق ویژه هیچ اقلیت قومی نیست و باید در مفهوم کلی و بنیادین آن درک و مطالبه شود.
تعیین حقوق براساس ویژگی های شخصی به افراد، موجب می شود که تنها به خاطر تفاوت در ویژگی شخصی، حقی به کسی اعطا شود و از فرد دیگر سلب شود.
حق به افراد تنها به صرف اینکه عضوی از جامعه بوده و صرف نظر از ویژگی‌های شخصی، به ایشان اعطا می‌شود. این سطح از انتزاع و کلیت برای مبارزه برای حقوق بشر بسیار ضروری است زیرا همه انسانها را در این مبارزه به هم پیوند می‌زند. تنها با این درک کلی از حقوق است که متوجه می‌شویم مبارزه برای حقوق زنان، مبارزه برای حقوق همه انسانهاست (همانطور که کارل مارکس به درستی خاطر نشان می کند که رهایی زنان، رهایی جامعه است). مبارزه برای حق آزادی بیان یک نفر، مبارزه برای حق آزادی بیان تمامی انسانهاست حتی اگر آنان به شدت با عقاید وی مخالف باشند. حقوق بشر، مجموعه‌ای از گزاره‌های کلی است که قائل شدن هر گونه استثنا یا ضوابطی مبتنی بر ویژگی‌های شخصی افراد، به معنای نابودی تمامی شاکله حقوق بشر خواهد بود.
فمینیست‌هایی که مبارزه خود را مخصوص زنان می‌دانند یا مردانی که فمینیست را جنبشی متعلق به خود نمی دانند، هر دو گرفتار یک درک نادرست از مسئله حقوق بشر هستند. تعیین قوانین بر منبای جنسیت، هم زنان و هم مردان را هدف قرار می‌دهد. همان استدلال غلطی که برای نقض حقوق زنان به کار می رود (حقوق مساوی اما نامشابه!) علیه مردان تحت عنوان اقلیت نژادی و مذهبی نیز به کار می رود. بنابراین همه کسانی که به نوعی قربانی نقض حقوق بشر هستند باید متوجه باشند که حقوق همه ایشان با یک فلسفه و توجیه غلط نقض می‌شود: اینکه موضوع حقوق اشخاص هستند و نه افراد و می توان حقوق جداگانه ای برای زنان داشت و حقوق جداگانه ای برای مردان. اینکه می توان برای اقلیت‌های مذهبی مختلف براساس آنکه آنها اهل کتاب محسوب می شوند یا خیر، حقوق و مزایای جداگانه ای تعیین کرد و مانند این.
به همین ترتیب، روز هشتم مارس، که به عنوان “روز زن” نامگذاری شده است، در واقع روز تجلیل از زنان، یادآوری مسائل و مشکلات آنان نیست. این روز، اهمیت مبارزه برای حقوق بشر صرف نظر از جنسیت و تمایل جنسی را یادآوری می‌کند. به این ترتیب،هم فلسفه وجودی و هم سرنوشت تمامی جنبش‌های حقوق مدنی، در یک سطح کلی به هم گره خورده اند و مطالبات همه آنها مصادیق بارز این اصل است که حقوق به افراد اعطا می شود و نه به اشخاص. هیچ ضابطه ای مبنی بر جنسیت، نژاد، باور و طبقه نباید ملاکی برای تعیین حقوق انسانها باشد.مقالات و یادداشت های منتشره در هرانا صرفا انعکاس دهنده نظرات نویسنده بوده و ضرورتا نظر این خبرگزاری نمی باشد