۱۳۹۵ آبان ۱۰, دوشنبه

تعلل در اعزام به بیمارستان و مرگ زندانی جوان در خرم‌آباد

zendan-2
خبرگزاری هرانا – زندانی ۳۳ ساله زندان پارسیلون خرم‌آباد به دلیل تعلل مسئولین زندان در اعزام وی به بیمارستان، عصر روز گذشته جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز نهم آبان ماه ۹۵، «سعید محمدی» زندانی ۳۳ زندان پارسیلون خرم‌اباد در استان لرستان به دلیل تعلل مسئولین در اعزام وی به بیمارستان، عصر روز گذشته جان خود را از دست داد.
یک منبع نزدیک به این زندانی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “سعید به علت رسیدگی نکردن و دیر رساندن به بیمارستان دیروز ساعت ۴ بعدظهر فوت شد.”
آقای محمدی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان پارسیلون نگهداری می‌شد.
لازم به ذکر است هر چند از بیماری و عارضه پزشکی آقای محمدی اطلاعی در دست نیست اما شاهدین و نزدیکان آقای محمدی از انتظار طولانی مدت او برای رسیدگی پزشکی علیرغم وخامت حال در زندان خبر می دهند. این انتظار به صورت تصاعدی باعث وخامت وضعیت جسمی آقای محمدی و نهایتا فوت او شد.

۱۳۹۵ آبان ۶, پنجشنبه

نامه سرگشاده دو برادر هنرمند زندانی از زندان اوین

Rajabian-mehdi-hosseinخبرگزاری هرانا – دو برادر هنرمند زندانی، مهدی و حسین رجبیان در زندان اوین با نگارش نامه‌ای در خصوص آنچه که در طول این چند ماه در زندان بر آن‌ها گذشته، در مورد اعتصاب غذای اعتراضی ماه گذشته و «فریب» توسط یک مقام قضایی، محرومیت از دیدار با وکیل و دیگر موارد حقوق نقض شده‌شان سخن گفته و از همه هنرمندان جهان خواستار نشان دادن «واکنشی مسالمت آمیز در شأن هنر» و تنها نگذاشتن‌شان شده‌اند. متن کامل این نامه درپی می‌آید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی و حسین رجبیان در تاریخ شانزدهم شهریور به طور تنبیهی از یکدیگر جدا شده و به ترتیب در بند‌های هشت و هفت زندان اوین نگهداری می‌شوند. درپی این اقدام، این دو برادر از روز بعد دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده بودند.
یک منبع نزدیک به این زندانیان در زمان آغاز تنش ها به هرانا گفته بود: “مهدی با اعمال زور به بند هشت منتقل شده و حسین هم‌چنان در بند ۷ زندان اوین نگهداری می‌شود. این دو برادر در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده و خواستار تحمل حبس در کنار یکدیگرند.”
هم‌اکنون این دو برادر هنرمند زندانی، با نگارش نامه‌ای در خصوص آنچه که در طول این چند ماه در زندان بر آن‌ها گذشته پرده برداشتند.
متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید؛
“از آنجا که مجال هیچ گونه توضیحی در خصوص پرونده‌ ی قضایی مان نمانده، تنها در این مجال به وصف گوشه ای از آنچه که در طول این چند ماه در زندان اوین بر ما گذشته، بسنده خواهیم کرد، شاید مقامات قضایی کشور که به شکل غیر قابل باوری از اوضاع مطلع و از آن اظهار بی اطلاعی کرده اند در این خصوص از ماوقع به صورت کامل باخبر شده وجای هیچ گونه بهانه تراشی نداشته و واکنش درخور یک هنرمند را در این راستا ازخود نشان دهند؛ چراکه غیر از هنر دغدغه‌ای نداشته و هیچ گونه تأکید با استفاده از هر کلمه و ترجیع بند موسوم یا غیر موسومی هرگز نمی تواند بر این تعهد سرپوش بگذارد و از آن دغدغه‌ی جاودان در ما بکاهد؛ پس با دیدگاهی برآمده از هنر باید اذعان داشته باشیم که هیچ کدام از مقامات تاکنون به وعده هایی که به ما دادند عمل نکرده و به خواسته های ما در کمال ناباوری و تعجب پاسخی قانع کننده و منطقی نداده‌اند.

۱۳۹۵ مهر ۲۷, سه‌شنبه

مرگ یک کولبر با شلیک مستقیم نیروی انتظامی در کرمانشاه

koshtar-ghatl-kolbaran-koulbar-kolbar
خبرگزاری هرانا – درپی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی مرزبانی، یک کولبر در استان کرمانشاه جان خود را ازدست داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک کولبر ساکن تازه آباد ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد.
«احمد نظری»، هویت احراز شده این شهروند توسط هرانا است.
کولبران (حمل کنندگان) به کارگران مرزی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناسی می‌شوند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشغول به کولبری هستند. آن‌ها از روی ناچاری و در قبال دست‌مزد ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیر رسمی گمرکی می‌کنند.
به این ترتیب که کالای مورد نظر طبق تعریف دولت ایران قاچاق محسوب می‌شود بر روی پشت این شهروندان و یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود.

۱۳۹۵ مهر ۲۶, دوشنبه

تفتیش و ضبط دستنوشته های بهنام ابراهیم زاده توسط حفاظت زندان

خبرگزاری هرانا – صبح روز گذشته ماموران دفتر حفاظت اطلاعات زندان رجایی‌شهر کرج اقدام به تفتیش و ضبط وسایل و دست‌نوشته‌های بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری در این زندان نمودند. وی با «توسل به زور» از بند دو دارالقران «به بهانه بهداری» به سالن ۱۲ زندانیان سیاسی-امنیتی در بند ۴ منتقل شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز گذشته شنبه ۲۴ مهرماه بهنام ابراهیم‌زاده کارگر زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج علی‌رغم مخالفت با «توسل به زور» از بند دو دارالقران «به بهانه بهداری» به سالن ۱۲ زندانیان سیاسی-امنیتی در بند ۴ منتقل شده است.
behnam ebrahimzadeh
یک منبع نزدیک به این زندانی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “ماموران دفتر حفاظت اطلاعات زندان همزمان با انتقال اقدام به ضبط وسایل و دست‌نوشته‌های بهنام نمودند. وی هم‌چنین توسط آقای امرآبادی مسئول مددکاری زندان نیز تهدید شده است.”
بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری متولد ۱۳۵۶ اولین بار سال ۱۳۸۷ به اتهام شعارنویسی و فعالیت تبلیغی در شهر اشنویه بازداشت شد.
آقای ابراهیم زاده دومین بار یازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ و همزمان با روز جهانی کارگر، همراه با جمعی از فعالان کارگری و مدنی در پارک لاله تهران بازداشت و بعد از یک ماه به قید وثیقه آزاد شد.
این کارگر زندانی سومین بار بیست و دوم خردادماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. او پس از بازداشت مدت ۴ ماه در سلول های انفرادی زندان اوین تحت فشار و بازجویی بود و پس از ان به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در دادگاهی کوتاه و بدون حضور وکیل، بهنام ابراهیم زاده را به بیست سال حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال کاهش یافت.
بهنام ابراهیم زاده در جریان حمله‌ی گارد زندان اوین به بند ۳۵۰ موسوم به “پنجشنبه سیاه” مورد ضرب و شتم واقع شد و به مدت ۱۵ روز نیز به انفرادی های بند ۲۴۰ منتقل شد.

۱۳۹۵ مهر ۱۷, شنبه

بازداشت سه شهروند عرب سنی‌مذهب در اهواز

abdolmalek-emad-heydari
خبرگزاری هرانا – روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیروهاى اداره اطلاعات اهواز با یورش به یک منزل در منطقه «ملاشیه» در اهواز، سه برادر یک خانواده را همراه با ضرب و شتم و شکستن شیشه‌ها بازداشت کردند. به گفته نزدیکان، دختر این خانواده نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته و همچنین مادر این خانواده نیز در اثر این خشونت‌ها و ایجاد فضای رعب و وحشت به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۵، نیروهاى اداره اطلاعات اهواز اقدام به بازداشت سه شهروند عرب سنی‌مذهب ساکن منطقه ملاشیه در غرب شهر اهواز با نام‌های عبد المالک حیدرى ۳۸ ساله، محمد حیدرى ۲۶ ساله و عماد حیدرى ۲۵ ساله نمودند.
یک منبع نزدیک به خانواده حیدری در این مورد به گزارشگر هرانا توضیح داد: “نیروهاى اداره اطلاعات همراه نیروهاى بسیج بدون داشتن مجوز قضائى، روز پنج‌شنبه در ساعت ۸ شب وارد منزل حیال حیدرى شده و سه فرزند این خانواده را توام با ضرب و شتم و شکستن شیشه‌ها و تخریب برخی وسایل خانه بازداشت کردند.”
این منبع در ادامه افزود: “دختر این خانواده نیز که قصد جلوگیری از بازداشت برادرانش را داشت توسط مامورین مورد ضرب و شتم قرار گرفت.”
منبع نزدیک به خانواده حیدری در پایان تاکید کرد: “این فضای رعب و وحشت باعث شد مادر این خانواده دچار سکته قلبی شود و در حال حاضر در بیمارستان و در بخش ICU بسترى است.”
شایان ذکر است که عماد حیدرى پیش از این چندین نوبت توسط اداره اطلاعات اهواز با اتهام تبلیغ مذهبی مورد احضار قرار گرفته بود.
تا زمان تنظیم این گزارش از اتهامات و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی به دست نیامده است.