۱۳۹۴ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

حکیمه شکرى به زندان اوین منتقل شد


Hakimeh-Shekari2
خبرگزارى هرانا- حکیمه شکری، زندانى سیاسی که آذر ماه سال گذشته بدون هیچ توجیه قانونی به زندان قرچک منتقل شده بود، به زندان اوین بازگردانده شد.
به گزارش وبسایت کلمه، این عضو گروه مادران پارک لاله که از آبان ماه ۹۱ جهت تحمل محکومیت حبس سه ساله خود در زندان اوین به سر می‌برد، آذرماه سال گذشته درحالی که تنها شش ماه به اتمام حکم‌اش باقی مانده بود، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
مسئولان زندان اوین خانم شکری را را بدون هیچ‌گونه وسیله شخصی به زندان قرچک ورامین که محل نگهداری زندانیان زن با جرایم عادی است منتقل کرده‌ بودند؛ برخوردی خلاف قانون که منجر به اعتراض زندانیان سیاسی زن و همچنین همبندیان سابق و مجامع بین‌المللی و حقوق بشری شد.
حکیمه شکری بارها نسبت به انتقالش به زندان قرچک و وضعیت نامناسب این زندان و نگه‌داری زنان زندانی در شرایط قاجعه‌بار اعتراض کرده بود.
وی از بیماری چشمی رنج می‌برد و با این حال در زندان قرچک از درمان‌های ابتدایی همچون کمپرس آب گرم نیز محروم بوده است.
این زندانی سیاسی که سه روز پیش تهدید کرده بود در صورت رعایت نشدن قانون برای وی، اعتصاب غذا و اعتصاب ملاقات خواهد کرد، سرانجام امروز به زندان اوین منتقل شد.
گزارش‌های موجود از زندان قرچک، از وضعیت اسف بار و شرایط نامناسب نگهداری زندانیان در این زندان حکایت دارد.

شصت و هفت کشته و مجروح، قربانیان مین در سال ٩٣


Min

شصت و هفت کشته و مجروح، قربانیان مین در سال ٩٣

خبرگزارى هرانا- به دلیل انفجار مین و خمپاره هاى باقى مانده از جنگ ایران و عراق در سال ١٣٩٣، پانزده شهروند ایرانى کشته و پنجاه و دو تن نیز مجروح شدند.
پایگاه مین و زندگى گزارشى ارائه داده است که آمار قربانیان مین، خمپاره و نارنجک هاى عمل نکرده زمان جنگ را با ذکر نام و مشخصات قربانیان، نوع سلاح منفجره و محل حادثه مشخص کرده است.
در مقدمه این گزارش آمده است: نظر به اینکه در خصوص مین و تلفات ناشی از آن هیچگونه اطلاع رسانی از مبادی رسمی صورت نمی گیرد، مین و زندگی مطابق سالهای گذشته آمارجمع آوری شده در این خصوص را منتشر می نماید.
بنابر آمار منتشرشده توسط این پایگاه از مجموع قربانیان مین در سال ٩٣، چهل و پنج نفر شهروند غیرنظامى، هشت تن نظامى و چهارده تن نیز مین روب بوده اند.

۱۳۹۴ فروردین ۱۰, دوشنبه

بهزاد عرب گل به زندان بازگشت


Behzad arabgol

بهزاد عرب گل به زندان بازگشت

خبرگزارى هرانا-بهزاد عرب گل، زندانى سیاسى زندان رجایى شهر کرج، با پایان مدت مرخصى به زندان بازگشت.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهزاد عرب گل با پایان مرخصى هفت روزه و عدم تمدید آن توسط دادستانى، خود را به زندان رجایى شهر معرفى کرد.
آقاى عرب گل از متهمین بازداشت شده پس از عاشوراى ١٣٨٨ است که در دادگاه بدوى توسط قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى محکوم شد، این حکم در مرحله تجدید نظر به ۴ سال کاهش یافت.
این زندانى در پى مقاومت در برابر حمله نیروهاى گارد به بند ٣۵٠ اوین موسوم به جمعه سیاه، به زندان رجایى شهر کرج تبعید شده بود.
به گزارش هرانا، آقاى عرب گل که کارگر ساختمانى، متاهل و داراى دو فرزند است، بدون اعتراف مکتوب و صرفا به استناد یک تصویر در دادگاه، به حبس محکوم شده بود، تصویرى که شخص  وى و اداره چهره نگارى ناجا نیز انتساب آن را به بهزاد عرب گل تایید نکرده بودند.
گفتنى است اغلب زندانیانى که مرخصى کوتاه مدت نوروزى دریافت کرده بودند، با پایان  و عدم تمدید مرخصى به زندان بازگشته اند.

عدم رسیدگی پزشکی به یک زندانی بیمار


دانلود

عدم رسیدگی پزشکی به یک زندانی بیمار

خبرگزاری هرانا – رستم باقری یکی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج که از مجروحان شیمیایی جنگ ایران و عراق است از داروهای ضروری خود در زندان محروم شده است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از زندانیان عادی در بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج بنام رستم باقری با وجود بیماری شدید از امکانات پزشکی محروم است.
وی از مجروحان شیمیایی جنگ ایران و عراق است و سال ۱۳۶۴ توسط گاز خردل مجروح شده است.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «در تاریخ ۱۷ دی ماه (۹۳) ماموران به داخل منزل رستم باقری ریختند و وی را به اتهام استفاده از تجهیزات ماهواره و نگهداری لباس نظامی در منزل بازداشت کردند. از آن تاریخ تا کنون وی در زندان رجایی شهر بسر می‌برد و هنوز به دلیل اتهام نگهداری لباس نظامی بصورت بلاتکلیف در زندان است.»
این منبع همچنین گفت: «رستم باقری باید بصورت مرتب ۵ نوع قرص کمیاب مصرف کند که این دارو در اختیارش قرار نگرفته. همچنین به دلیل بیماری پوستی ناشی از شیمیایی شدنش از دو هفته قبل خونریزی پوستی دارد و هیچ رسیدگی به وضعیت وی نمی‌شود.»
عدم رسیدگی پزشکی به زندانان بیمار در زندانهای کشور در طی سالهی اخیر وضعیت بدتری پیدا کرده و زندانیان عادی به دلیل عدم حمایت‌های کافی با بی‌توجهی بیشتری در این موارد روبرو هستند.

۱۳۹۴ فروردین ۹, یکشنبه

مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده در زندان اوین است


Mostafa Azizi
خبرگزاری هرانا – مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده‌ی سرشناس تلوزیون، ۱۲ بهمن ماه سال گذشته بازداشت و همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده‌ی سرشناس تلوزیون ۱۲ بهمن سال ۹۳ بازداشت و به انفرادی‌های بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی پس از تحمل حدود یک ماه انفرادی در بند ۲ الف تحت مدیریت سپاه پاسداران، اواسط اسفندماه به بند ۸ سالن ۷ زندان اوین منتقل شده است.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “آقای عزیزی به توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی متهم شده است و قاضی رسیدگی کننده به پرونده ایشان نیز قاضی صلواتی تعیین شده است” این منبع مطلع افزود “شایان ذکر است که آقای عزیزی مقیم کشور کانادا است و برای دیدار با خانواده‌ی خود به ایران سفر کرده بود که یک ماه پس از بازگشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.”
لازم به ذکر است آقای عزیزی، نویسنده و تهیه‌ کننده‌ی سابق برنامه‌های تلویزیونی ایرانی است که در دهه‌ی ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ مسابقه‌ی تلاش و مجموعه‌ی تلویزیونی مسافر و راه بی پایان را که از برنامه‌های پربیننده‌ی تلویزیون بودند تهیه کرد.
آقای عزیزی از سال ۱۳۶۵ نویسنده و سردبیر برنامه‌های علمی و آموزشی شبکه سراسری رادیو ایران بود. از سال ۱۳۶۹ به تلویزیون رفت و مدیر واحد انیمیشن کامپیوتری شد. در عین حال مدیریت گروه مهندسی نرم‌افزار صدا و سیما نیز بعهده او بود. تولید برنامه‌های تلویزیونی را در همین سال‌ها آغاز کرد و به عنوان تهیه کننده با تلویزیون هم‌کاری داشت.
عزیزی عضو آسیفای بین‌المللی است و چهار سال مدیرعامل آسیفای ایران (انجمن بین‌المللی سازندگان و دوست‌داران فیلم‌های انیمیشن است) بود.

۱۳۹۴ فروردین ۷, جمعه

ماموریت احمد شهید در ایران تمدید شد

ahmad-shahid

ماموریت احمد شهید در ایران تمدید شد

خبرگزارى هرانا- مأموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از سوى شوراى حقوق بشر سازمان ملل تمدید شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شوراى حقوق بشر سازمان ملل، با بیست رأى موافق در مقابل یازده رأى مخالف، نهایتا تصمیم به تمدید مأموریت احمد شهید در ایران گرفت.
بنا بر اطلاع منابع هرانا، نماینده جمهورى اسلامى تلاش کرده بود با اثبات ادعاى بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران مانع تمدید مأموریت احمد شهید شود، تلاشى که ناکام ماند.
گفتنى است شانزده کشور نیز در این باره رأى ممتنع دادند.

گفتگوی روحانی با رهبران روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا در مورد پرونده هسته‌ای ایران



حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با روسای‌جمهوری روسیه، فرانسه، چین و نخست‌وزیر بریتانیا تلفنی در باره مذاکرات هسته‌ای ایران و تحولات منطقه صحبت کرده است.
آقای روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، بار دیگر خواهان لغو کامل تحریم‌های وضع شده علیه ایران شده و گفته است این کار، "اساسی‌ترین" عنصر مذاکرات کشورهای پنج به علاوه یک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران بوده است.
وی در گفتگو با ولادیمیر پوتین با اشاره به تحولات یمن و حمله نظامی عربستان به آن کشور، بر لزوم ثبات یمن و روی کار آمدن دولتی فراگیر تأکید کرد.
آقای پوتین نیز گفت روسیه با دخالت نظامی در یمن مخالف است و این روش را سازنده نمی داند. او گفت روسیه از تمامیت ارضی یمن حمایت کرده و همواره بر گفتگو میان طرفین تأکید می کند.
رئیس‌جمهور ایران همچنین با دیوید کامرون در باره پرونده هسته‌ای ایران و بحران یمن ۳۰ دقیقه گفت‌و‌گوی تلفنی داشته است.
سخنگوی آقای کامرون گفته است که در این مکالمه تلفنی، دو طرف بر تعهد خود برای رسیدن به یک توافق تاکید کردند. او افزود دو طرف قبول دارند که در مذاکرات جاری سوئیس، فرصتی ایجاد شده و امکان حصول یک چارچوب سیاسی موجود است.
او افزوده است که دو طرف در این مکالمه تلفنی به این نتیجه رسیدند که دستیابی به یک چارچوب در مورد توافق هسته‌ای ایران تا آخر ماه جاری میلادی امکان‌پذیر است.
حسن روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با دیوید کامرون، دخالت نظامی در یمن را محکوم کرده و گفته است که کشورهای منطقه "باید از هر اقدامی که سبب افزایش بحران می‌شود، خودداری کنند."
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفته است که "سایر کشورها" نباید از حوثی‌ها در یمن حمایت کنند.
سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که تمامی کشورها باید احزاب مختلف در یمن را به مشارکت در روند سیاسی دعوت کنند.
دولت ایران امروز، عملیات نظامی عربستان سعودی علیه مواضع مخالفان رئیس جمهوری یمن را محکوم کرد و گفت که این عملیات "منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی‌گناه یمن" شده است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در گفتگو با شبکه خبری العالم، متعلق به جمهوری اسلامی، خواستار توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن شده و گفته است که "این عملیات، منطقه را گرفتار تنش هر چه بیشتر خواهد کرد."

شانزده شهروند با اتهامات سیاسی و امنیتی در ارومیه محکوم شدند


Biedalati

شانزده شهروند با اتهامات سیاسی و امنیتی در ارومیه محکوم شدند

خبرگزارى هرانا – احکام قضایى ١۶ شهروند بازداشت شده در شهرستان ارومیه با اتهامات سیاسی و امنیتی صادر شده است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بهمن ماه ٩٣، شعبه یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه حکم حبس ١۵ شهروند را که بین خردادماه و تیرماه ١٣٩٣ بازداشت شده بودند، صادر کرده است.
اسامى این شهروندان که به حبس هاى بین ٧ ماه تا ٢ سال محکوم شده اند، به شرح زیر در اختیار هرانا قرار گرفته است:
فرامرز نجفى، حسین نجفى، فایق نجفى، کریم زمانى، عبدالله بدوى، ناصر بدوى، محمود جانگو، عبدالناصر محمدپور، مولود حسینى، ناجى تموزاده، فریدون ابراهیمى اهل شهر ارومیه و رضا ایوبى، رمضان سبزى، على اهرم، گلناز آهنگ خوش از شهرستان ماکو و بشیر صالحى از شهر خوى.
بنابر اطلاع منابع هرانا، اغلب این زندانیان به اتهام اقدام علیه امنیت ملى از طریق ارتباط با گروه پژاک به حبس محکوم شده اند و در بندهاى سیاسى، بند جوانان و بند ٣۴ زندان ارومیه نگهدارى مى شوند.
در این میان حکم حبس گلناز آهنگ خوش، رضا ایوبى و رمضان سبزى هنوز ابلاغ نشده است.
گفتنى است بنابر گزارش منابع هرانا، ناصر بدوى که به هفت ماه زندان محکوم شده است، دانشجوى فوق لیسانس دانشگاه صنعتى شریف نیز بوده است.

هفت زندانى در شیراز اعدام شدند

هفت زندانى در شیراز اعدام شدند

خبرگزارى هرانا- هفت زندانى در زندان عادل آباد شیراز به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز پنجشنبه ۵ فروردین، هفت زندانى در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.
اعدام شدگان از محکومین جرایم مواد مخدر بودند که حدود یک هفته قبل، در آخرین پنچ شنبه سال گذشته جهت اجراى حکم به سلول هاى انفرادى زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بودند.
به گزارش منابع هرانا، شش تن از زندان اعدام شده از زندان پیربنای شیراز به این زندان جهت اجرای حکم منتقل شده بودند و هفتمین زندانی اعدام شده نیز از زندانیان عادل آباد شیراز بود.
از هویت این افراد که در ایام تعطیلات عید نوروز، در سکوت رسانه ها و بدون اطلاع رسانى از سوى قوه قضائیه اعدام شدند، هنوز اطلاعى در دست نیست.
گفتنى است بخش اعظم آمار اعدام ها در ایران ناشى از جرائم مربوط به مواد مخدر است که انتقادات فراوانى را از سوى سازمان هاى بین المللى و فعالین حقوق بشر متوجه حکومت ایران کرده است.
پیشتر مقامات ایرانى از طرحى براى کاهش یا لغو اعدام در  جرائم مربوط به مواد مخدر خبر داده بودند، مسئله اى که تاکنون عملى نشده است.

۱۳۹۴ فروردین ۵, چهارشنبه

ضبط وثیقه مهرداد احمدزاده از سوى دادگاه اصفهان



ضبط وثیقه مهرداد احمدزاده از سوى دادگاه اصفهان

خبرگزارى هرانا – وثیقه ۵٠ میلیون تومانى مهرداد احمد زاده فعال فرهنگى از سوى دادگسترى اصفهان ضبط شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آخرین روزهاى سال ١٣٩٣، شعبه ٣ اجراى احکام دادگسترى اصفهان نسبت به ضبط وثیقه ۵٠ میلیونى مهرداد احمدزاده اقدام کردند.
به گفته یکى از نزدیکان آقاى احمدزاده، اداره جمع آورى اموال دولتى بدون ابلاغیه قبلى با پدر مهرداد احمد زاده که وثیقه گذار ایشان نیز بوده تماس گرفته و اعلام کرده اند در صورت عدم معرفى فرزندش وثیقه ضبط شده و ملک ایشان به مزایده واگذار خواهد شد.
بنا بر اطلاع هرانا، درخواست مهلت آقاى احمدزاده نیز مورد قبول قرار نگرفت و درنهایت ایشان ۵٠ میلیون تومان مبلغ وثیقه راتهیه و پرداخت نمودند.
بنا بر گزارش هاى پیشین هرانا، آقاى مهرداد احمدزاده، دبیر NGO انجمن وحدت ملی ایران، در روز جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ١٣٩٣ در حین برگزاری و اجرای موسیقی سنتی توسط نیروی انتظامی بازداشت و با وثیقه ۵٠ میلیون تومانى آزاد شده بود.
درباره دلایل عدم معرفى آقاى احمدزاده هنوز اطلاع دقیقى در دست نیست.

۱۳۹۴ فروردین ۴, سه‌شنبه

اعدام ۴ زندانی در زندان مراغه

0.273588001295926987_irannaz_com

اعدام ۴ زندانی در زندان مراغه

خبرگزاری هرانا – ۸ اسفند ماه ۴ زندانی با جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان مراغه اعدام شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۸ اسفند ماه سال ۹۳، ۴ زندانی در زندان مراغه از طریق چوبه دار اعدام شدند.
این چهار نفر بهرام اشتری،  عاطف رنجبر،  کریم سادات و ولی نجف نیا نام داشتند و همگی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «۲۷ زندانی دیگر در انتظار اجرای حکم در زندان مراغه نگهداری می‌شوند که احتمالا حکم ایشان پس از پایان مراسم سال جدید به اجرا در خواهد آمد.»

۱۳۹۴ فروردین ۱, شنبه

آغاز محکومیت ایمان رشیدی و شبنم متحد در زندان یزد


rashidi motahed

آغاز محکومیت ایمان رشیدی و شبنم متحد در زندان یزد

خبرگزاری هرانا – یک زوج بهایی به نامهای ایمان رشیدی و شبنم متحد، برای گذراندن محکومیت خود بازداشت و به زندان مرکزی یزد منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه مورخ ۲۷ اسفندماه یک زوج بهایی به نام های ایمان رشیدی و شبنم متحد جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان مرکزی شهر یزد منتقل شدند
آقای رشیدی به حکم دادگاه انقلاب شهر یزد به سه سال حبس تعزیری و یک سال تحبس تعلیقی و خانم متحد نیز به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده اند،
به گزارش هرانا، دادگاههای انقلاب در چندین شهر از جمله یزد در فروردین ماه سال ۹۳ بیست شهروند بهایی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت در تشکیلات جامعه بهایی محاکمه و به حبس محکوم کرد، آقای رشیدی و خانم متحد نیز جزو این بازداشت شدگان بودند که در ادامه اجرایی شدن احکام شهروندان مورد اشاره روانه زندان شدند.

۱۳۹۳ اسفند ۲۹, جمعه

افزایش فشار بر زندانیان سیاسی زندان ارومیه

orumiyeh_prison2

افزایش فشار بر زندانیان سیاسی زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا – فشار‌ها بر زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومی (دریا) افزایش داشته است و مسئولان به هیچ یک از وعده‌هایی که برای پایان اعتصاب غذا به زندانیان داده اند عمل نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولان که برای اعتصاب غذای دست جمعی زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه وعده رعایت اصل تفکیک جرایم و … را داده بودند به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکردند.
یکی از زندانیان این زندان به گزارشگر هرانا گفت: «بتازگی دستگاههای پارازیت انداز در بند سیاسی این زندان نصب کرده‌اند که برای سلامتی زندانیان بسیار مضر است.»
وی همچنین گفت: «مسئولان به ما قول داده بودند که در صورت پایان اعتصاب غذا اصل تفکیک جرایم که از حقوق قانونی ما است را رعایت کرده و بند ۱۲ این زندان را به زندانیان سیاسی اختصاص می‌دهند. ولی به این قول خود وفا نکرده و زندانیان سیاسی خارج از بند ۱۲ را به بند ما منتقل نکردند. همچنین زندانیان موادمخدری که در بند سیاسی هستند را نیز به بند دیگری منتقل نکردند. مسئولان زندان حتی زندانیان سیاسی جدید الورود را نیز به بند سیاسی نمی‌اورند و در واقع پس از اعتصاب غذا بر فشارهای خود افزوده‌اند.»
گفتنی است، زندانیان سیاسی سالن ۱۲ زندان مرکزی ارومیه از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه تا سه‌شنبه ۲ دی ماه در اعتراض به عدم تفکیک جرایم و فشارهای دفتر وزارت اطلاعات بر زندانیانی که محکومیت قطعی دارند، دست به اعتصاب غذا زده بودند. این اعتصاب غذا با وعده‌های مسئولان به پایان رسید.

گزارشى از آخرین وضعیت على معزى، زندانى ندامتگاه مرکزى کرج


ali.moezi

گزارشى از آخرین وضعیت على معزى، زندانى ندامتگاه مرکزى کرج

خبرگزارى هرانا- با تشکیل پرونده جدید براى على معزى، روند رسیدگى درمانى به این زندانى سیاسى متوقف شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از تفهیم اتهامات جدید به على معزى، زندانى سیاسى ندامتگاه مرکزى کرج، پیگیرى ها براى ادامه ى درمان وى تاکنون بى نتیجه بوده است.
على معزى با تشخیص مشکلات پروستات، مثانه و کلیه قرار بود جهت ادامه درمان به بیمارستانى در خارج از زندان اعزام شود که با انتقال به سلول انفرادى در اوین و افتتاح پرونده اى جدید این موضوع به تعویق افتاد.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانى سیاسى به گزارشگر هرانا گفت: على معزى یک بار براى درمان مثانه به بیمارستان خارج زندان آمد و بنا به دستور پزشک قرار بود براى درمان کلیه اقدام کند که موضوع پرونده جدید پیش آمد و به انفرادى رفت و بعد از برگشت به زندان هم مسئولین تا الان از اعزام مجددش خوددارى کردند.
به گفته ى این منبع یکى از اتهامات جدید على معزى تبلیغ علیه نظام است درحالى که در زندان بوده است.
این منبع با ذکر عدم حضور وکیل و عدم اطلاع کافى از اتهامات جدید در پرونده جدید على معزى، گفت که تلاش هاى خانواده وى براى تبدیل قرار بازداشت جدید بى نتیجه بوده است و احتمال عدم آزادى وى در موعد مقرر وجود دارد.
على معزى به اتهام هوادارى از سازمان مجاهدین خلق به چهار سال حبس محکوم شده بود که تا پیش از تشکیل پرونده جدید قرار بود فروردین ماه سال ١٣٩۴ آزاد شود.
گفتنى است این زندانى سیاسى که سابقه زندانى شدن در دهه شصت را هم دارد، در طول چهار سال حبس هرگز به مرخصى اعزام نشده است.

۱۳۹۳ اسفند ۲۸, پنجشنبه

جلوگیری دادستان تهران از آزادی محسن میردامادی و مهدی خدایی

medhi-khodaie-mohsen-mirdamadi

جلوگیری دادستان تهران از آزادی محسن میردامادی و مهدی خدایی

خبرگزاری هرانا – مقامات قضایی زندان اوین و دادگاه انقلاب تهران به خانواده های محسن میردامادی و سید مهدی خدایی اعلام کردند به دلیل امتناع جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از اجرایی کردن ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید نمی توانند این دو زندانی که شامل آزادی بر اساس این قانون میشوند را آزاد کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی هفته های گذشته و پس از پیگیریهای قضایی از سوی خانواده ها و وکلای آقایان محسن میردامادی و سید مهدی خدایی دو تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در رابطه با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مقامات قضایی زندان اوین و دادگاه انقلاب تهران اعلام کردند به دلیل امتناع دادستان تهران، آقای جعفری دولت آبادی از اجرای این ماده قانونی، نمی توانند در مورد پرونده و آزادی این زندانیان اقدامی کنند.
پس از تصویب قانون مجازات اسلامی از سوی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲، ماده ۱۳۴ این قانون به زندانیانی که دارای تا سه ماده اتهامی هستند امکان تجمیع مواد و اجرای اشد حکم صادره را می دهد. در این شرایط محسن میردامادی با تحمل نزدیک به ۶ سال حبس می بایست اردیبهشت ماه گذشته و نیز مهدی خدایی با تحمل بیش از ۵ سال حبس می بایست ۲ سال پیش از زندان آزاد می شدند که به دلیل امتناع دادستان تهران از اجرای قانون، آزادی آنها تاکنون میسر نشده است.
لازم به ذکر است تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندانهای اسراسر کشور در شرایط مشابهی به سر می برند که از جمله آنها می توان به مجید توکلی، کیوان صمیمی، مسعود باستانی، عبدالفتاح سلطانی و کامران ایازی اشاره نمود که در صورت اجرایی شدن قانون جدید مجازات اسلامی حبس آنان پایان یافته محسوب میشود.
لازم به یادآوری است در روزهای گذشته تعداد زیادی از شهروندان و فعالان ایرانی حقوق بشر با انتشار نامه ای سرگشاده خواستار آزادی مهدی خدایی و به اجرا درآمدن قانون مجازات اسلامی جدید با هدف آزادی زندانیان عقیدتی شدند.

تنبیه یک زندانی به دلیل اطلاع رسانی درباره پرونده اش


25

تنبیه یک زندانی به دلیل اطلاع رسانی درباره پرونده اش

خبرگزاری هرانا – روزبه کرمجانی شهروند رباط کریمی که به جرم توهین به رهبری با شهادت همسایگان خود زندانی شده به دلیل اطلاع رسانی از وضعیت پرونده اش به بند ۶ زندان رجایی شهر کرج که محل نگهداری زندانیان با جرایم خشن است تبعید شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزبه کرمجانی که درپی گزارش و شهادت ۴ تن از همسایگانش مبنی بر توهین به رهبری بازداشت و با قرار وثیقه به زندان رجایی شهرکرج منتقل شده طی روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه از بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به بند ۶ سالن ۱۶ این زندان که متعلق به زندانیان با جرایم خشونت آمیز است منتقل شد.
پیش از انتقال مسئولان پلیس فتا این زندانی و همچنین خانواده وی را به علت خبر رسانی از وضعیت وی مورد بازجویی قرار داده بودند و علت این انتقال نیز خبر رسانی عنوان شده است.
بند ۶ زندان رجایی شهر یکی از غیر بهداشتی ترین بندهای این زندان است که زندانیان بسیار خطرناک با محکومیتهای سنگین در آن نگهداری میشوند.
پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفته بود: «روزبه کرمجانی در یک جلسه دوستانه ادای رهبر فعلی ایران را درآورده و این امر به مذاق چند تن از همسایگان خوش نمی‌آید و از وی شکایت می‌کنند و شهادت می‌دهند وی به دین و رهبری توهین کرده است.»
شعبه ۲دادیاری رباط کریم روزبه کرمجانی را با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی روانه زندان رجایی شهر کرج کرده است.

گزارشى از وضعیت منصور اروند، شهروند مهابادى محکوم به اعدام


mansour.arvand

گزارشى از وضعیت منصور اروند، شهروند مهابادى محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا – منصور اروند شهروند مهابادى که حکم اعدام وى از سوى دیوان عالى کشور نقض شده بود، همچنان در زندان مهاباد در انتظار رسیدگى مجدد دادگاه و حکم نهایى به سر مى‌‌برد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر، با گذشت چند ماه از لغو حکم اعدام، هنوز جلسه رسیدگى مجدد پرونده وى برگزار نشده است.
چندى پیش با تایید حکم اعدام وى از سوى دادگاه تجدید نظر ارومیه و انتقال وى به سلول انفرادى، احتمال اجراى حکم اعدام این زندانى قوت گرفت ولى با نقض حکم از سوى دیوان عالى کشور و انتقال به زندان مهاباد، امیدها براى کاهش حکم وى افزایش یافت.
منصور اروند در خردادماه سال ١٣٩٠ در منزل خود بازداشت شد و از سوى شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد، با اتهامات محاربه با خدا و همکارى با احزاب کرد به اعدام محکوم شد.
منابع خبرى هرانا ضمن اعلام عدم رسیدگى مجدد پرونده وى، به دلیل ابتلا به عفونت کلیه و آسم، شرایط وى را در زندان مهاباد دشوار توصیف کرده اند.
پیش‌‌تر اخبارى مبنى بر تخفیف حکم اعدام منصور اروند به حبس ابد منتشر شده بود ولى یک کارشناس حقوقى هرانا در این باره گفت: دیوان عالى کشور صلاحیت کاهش احکام قضایى را ندارد و صرفا مى تواند با رسیدگى شکلى رأى صادره را تایید یا نقض کند و براى رسیدگى مجدد در اختیار شعبه دیگرى قرار دهد، اگرچه نقض حکم از سوى دیوان عالى کشور، به منزله وجود نقایصى در رسیدگى است که خودبخود احتمال تغییر حکم صادره را بالا مى‌‌برد.

اقلیت های دینی > تداوم تفتیش منازل بهاییان در شیراز

taftish

تداوم تفتیش منازل بهاییان در شیراز

خبرگزارى هرانا- با مراجعه  به منزل کرامت امیرى، تفتیش و بررسى منازل بهاییان در شیراز ادامه پیدا کرد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر، صبح روز ٢۵ اسفند، ماموران اطلاعات شهر شیراز با هجوم به منزل کرامت امیرى شهروند بهایى، وسایل مختلفى اعم از لپ تاپ، موبایل، کتب دینى و سى دى را ضبط کردند.
آقاى امیرى شهروند ۶٢ ساله بهایى است که به همراه همسرش در شهر شیراز زندگى مى کند.
بنابر گزارش هاى متعدد اخیر هرانا، تفتیش و بازرسى منزل و سپس احضار افراد، به رویه جدید اداره اطلاعات شهر شیراز در برخورد با شهروندان بهایى تبدیل شده است و طى ماه گذشته منزل بیش از بیست شهروند بهایى این شهر، به همین شیوه مورد تفتیش و بازرسى قرار گرفته است.

اخراج همسر یک زندانی سیاسی به دلیل انجام مصاحبه


شيوا-داداش-زاده

اخراج همسر یک زندانی سیاسی به دلیل انجام مصاحبه

خبرگزاری هرانا – شیوا داداش‌زاده همسر زندانی سیاسی علی رضایی که بهمن ماه سال جاری بازداشت شد، به دلیل آنچه انجام مصاحبه با اصحاب رسانه و خبر رسانی در خصوص وضعیت همسر خویش عنوان شده از محل کارش اخراج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم شیوا داداش‌زاده از محل کار خویش در دانشگاه پیام نور مرکز کرج و گرمدره به علت آنچه مصاحبه با اصحاب رسانه و خبررسانی در خصوص وضعیت همسرش علی رضایی عنوان شده اخراج شد.
شیوا داداش‌زاده نزدیک به ۸ سال در دانشگاه پیام نور مشغول به کار بوده و به عنوان مدیر پژوهش و آموزش انجام فعالیت می‌کرده است. پیش‌تر نیز خانم داداش‌زاده به علت خبر رسانی در خصوص وضعیت همسر خود از سوی مأمورین اطلاعات تهدید به بازداشت شده بود.
علی رضایی نزدیک به ۴۰ روز است که در بازداشت انفرادی به سر می‌برد و طبق آخرین اطلاعات دریافتی وضعیت او وخیم گزارش شده است، به طوریکه این فعال آذربایجانی کاهش وزن شدیدی در روزهای بازداشتش داشته است.
خانم داداش‌زاده در مصاحبه‌های خود عنوان کرده است که همسرش، علی رضایی، بی‌گناه و از فعالان میانه‌روی هویت طلب آذربایجانی محسوب می‌شود.
علی رضایی، در ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ به هنگام ماموریت کاری در فرودگاه مهرآباد تهران دستگیر و پس از مراجعه به منزل با همراهی مأمورین اطلاعت، وسایل شخصی ایشان و همسرش خانم داداش‌زاده ضبط شده است.

۱۳۹۳ اسفند ۲۶, سه‌شنبه

حسین محب اهری در اقدامی اعتراضی درمان سرطان خود را قطع کرد

حسین محب اهری بازیگر سینما، تاتر و تلویزیون ایران که به سرطان غدد لنفاوی مبتلا است، در اقدامی اعتراضی و به دلیل مشکلات مالی، ادامه معالجه خود را متوقف کرده است.
آقای محب اهری، از پیشکسوتان تئاتر ایران، که پس از ۱۰ سال دوباره به سرطان غدد لنفاوی مبتلا شده است در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت با قطع بیمه تکمیلی هنرمندان و قطع کمک هزینه درمان از سوی صدا و سیما، به دلیل این که توان پرداخت هزینه‌های درمان خود را ندارد، از ادامه درمان خودداری کرده است.
آقای محب اهری توضیح داد که صدا و سیما از سال ۱۳۹۰ و تا پیش از تغییرات مدیریتی جدید در این سازمان، به درخواست او بخشی از هزینه‌های درمانش را پرداخت می‌کرد، اما این کمک با رفتن عزت‌الله ضرغامی از صدا و سیما قطع شد.
این هنرمند در ادامه افزود، خدمات بیمه تکمیلی صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان نیز با پرداخت نکردن سهم بیمه از سوی دولت به بیمه ایران، از خرداد ماه گذشته قطع شده است.
به گفته حسین محب اهری، او تا پیش از قطع شدن بیمه تکمیلی خود، تنها ۵ تا ۱۰ درصد از هزینه درمان را می‌پرداخت، اما حالا باید تمام هزینه‌ها را پرداخت کند.
طبق اساسنامه خدمات بیمه درمانی تکمیلی صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان، تامین هزینه های بستری، جراحی، شیمی درمانی هنرمندان تحت پوشش تا سقف هفت میلیبازیگر پیشکسوت تاتر، سینما و تلویزیون ایران با بیان این که توان پرداخت هزینه‌های درمان خود را ندارد، گفت چاره‌ای ندارد جز آن که دوران بیماری را با خوردن قرص‌های مسکن سپری کند.

تشکیل کمیته ویژه در وزارت کشور برای بررسی موضوع حمله به مطهری



به دنبال حمله گروهی از افراد ناشناس به علی مطهری نماینده مجلس ایران در شیراز، قائم مقام وزیر کشور گفت به دستور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران کمیته ویژه‌ای برای برسی موضوع در وزارت کشور تشکیل شده است.
این مقام دولتی با تایید مشخص بودن هویت مهاجمان گفت تاکنون هیچ کس بازداشت نشده است. وی همچنین درباره انتقاد رسانه‌ها از عملکرد استاندار فارس و عدم تدبیر وی برای پیشگیری از آن حادثه، گفت اظهار نظر در این باره هنوز زود است.
این در حالی است که واکنش‌ها به این رویداد همچنان در ایران ادامه دارد.
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله به علی مطهری را حادثه‌ای «ننگین و کاملا خلاف مصالح» دانسته است؛ و ۱۱۰ تن از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای حمله به این نماینده مجلس را محکوم کرده‌اند.
علی مطهری نماینده مردم تهران در واکنش به این حادثه، روز دوشنبه در دیدار با گروهی از حامیان خود گفت این افراد مثل اعضای داعش و طالبان، که از سر اعتقادشان بمب به خود می‌بندند و منفجر می‌کنند، «شست‌وشوی مغزی» داده شده‌اند.

بازگشت ۵ زندانی از سلول انفرادی


زندان اوین

بازگشت ۵ زندانی از سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا – ۵ زندانی سیاسی- امنیتی بند ۷ قرنطینه زندان اوین که هفته گذشته در اعتراض به وضعیت بهداشتی و معضلاتی که با آن دست به گریبانند به سلول انفرادی منتقل شدند به بند قبلی خود بازگشتند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفته گذشته امیر دوربین قاضیانی، سمکو خلقتی، سالار ستوده، امید زارعی‌نژاد و محمد شجاعی در پی اعتراض به وضعیت بهداشتی و دیگر معضلات بند ۷ قرنطینه به سلول انفرادی منتقل شدند.
این زندانیان روز گذشته یکشنبه ۲۳ اسفند ماه به بند قبلی خود بازگشتند.
گفتنی است، پس از حوادث ۲۸ فروردین ماه در بند ۳۵۰ زندان اوین تعدادی از زندانیان سیاسی- امنیتی به بند ۷ قرنطینه که فاقد کمترین امکانات برای اقامت طولانی زندانیان است منتقل شده و همواره از وضعیت موجود به مسئولان شکایت کرده و با بی‌توجهی ایشان رو برو شده‌اند.

۱۳۹۳ اسفند ۲۵, دوشنبه

آرش صادقی آزاد شد


F83D0EBD-2EA6-4B88-8B1C-5A47E27D23F5_cx0_cy6_cw90_mw1024_s_n_r1

آرش صادقی آزاد شد

خبرگزاری هرانا – آرش صادقی شب گذشته با تودیع قرار وثیقه ششصد میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی که در تاریخ ۱۵ شهریور ماه توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران بازداشت و به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شده بود، شب گذشته (شنبه ۲۳ اسفند ماه) با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «قرار است روز پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت ماه آرش صادقی، گلرخ ایرایی، نوید کامران و بهنام موسیوند در دادگاه انقلاب محاکمه شوند.»
آرش صادقی پیش از بازداشت اخیر هم یک سال را در بند ۳۵۰ اوین زندانی بوده است. او سابقه بازداشت‌های دیگری نیز دارد.
آرش صادقی سال گذشته ۲۰ مهر ماه پس از حدود نوزده ماه انفرادی و آزار و اعتصاب غذا، از بند ۲۰۹ اطلاعات آزاد شد و قبل از اینکه یک سال کامل فرصت آزادی داشته باشد، مجددا بازداشت و به بند دو- الف سپاه منتقل شد.

دومین روز تجمع اعتراضی معلمان در شهرکرد

11061252_10202845554220217_9078471776676205123_n

دومین روز تجمع اعتراضی معلمان در شهرکرد / تصویری

خبرگزاری هرانا – معلمان معترض به شرایط صنفی و حقوقی خود برای دومین روز متوالی در مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز جاری مورخ ۲۴ اسفندماه، جمعی از معلمان استان چهار محال و بختیاری برای دومین روز متوالی در اعتراض به شرایط صنفی و حقوقی خود در مقابل استانداری این استان در شهرکرد تجمع کردند.
این گروه از معلمان که چندصد نفر بودند به سکوت خبری رسانه ها بخصوص صدا و سیما در قبال مطالبات خود اعتراض کردند، آنان وعده دادند که در صورت عدم رسیدگی به مطالبات صنفی به تجمعات خود ادامه خواهند داد.

مختار زارعی بازداشت شد

999219_605012709567811_1090280325_n

مختار زارعی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – مختار زارعی فعال سیاسی سنندجی قبل از ظهر روز جاری در منزل خود بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قبل از ظهر روز جاری (یکشنبه ۲۴ اسفند ماه) مختار زارعی فعال سیاسی با حکم دادستانی در منزل خود بازداشت شد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی که ارگان بازداشت کننده مختار زارعی بوده است اتهام وی را انتشار یادداشتی در فیسبوک شخصی خود عنوان کرده است.»
گفتنی است، وی ماه گذشته طی یک احضاریه کتبی به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج احضار شده بود.
مختار زارعی که از اعضای اتحادیهٔ دموکراتیک دانشجویان کُرد نیز بوده است در زمستان ۸۸ حین برگزاری مراسم دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم لطف‌اللهی بازداشت و پس از ۳ ماه در سال ۸۹ با تودیع وثیقه آزاد شد.
وی در ‌‌نهایت سال ۹۰ به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

رئیس دفتر رهبری: حکومت اسلامی باید مردم را از جهنم نجات دهد



رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی وظیفه حکومت اسلامی را نجات مردم از جهنم عنوان کرد.
محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در مراسم معرفی فرمانده جدید نیروی انتظامی گفت که وظیفه حکومت اسلامی این است که دست مردم را بگیرد و از جهنم نجات دهد.
خبرگزاری ایسنا به نقل از آقای گلپایگانی نوشته است که «حکومت اسلامی نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و در این راستا نیروی انتظامی بر اساس ضوابط باید در پاک کردن جامعه اسلامی از خطاها عمل کند.»
این در حالی است که اوایل تابستان سال جاری حسن روحانی رییس جمهوری ایران طی سخنانی عنوان کرده که بود که به زور شلاق نمی توان مردم را به بهشت برد و تاکید کرده بود که بگذاریم مردم، خود راه بهشت را انتخاب کنند.
به دنبال آن سخنان، علم الهدی امام جمعه مشهد و احمد خاتمی امام جمعه تهران به تندی از سخنان رئیس جمهوری ایران انتقاد کرده بودند.
مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی انتظامی ایران پس از آن برگزار شد که هفته گذشته رهبر جمهوری اسلامی، حسین اشتری را به جای اسماعیل احمدی مقدم به فرماندهی این نیرو منصوب کرد.

مطهری امام جمعه شیراز را به همدستی در حمله لباس‌شخصی‌ها متهم کرد



در پی حمایت تلویحی امام جمعه شیراز از حمله علی مطهری در این شهر، این نماینده مجلس در نامه‌ای سرگشاده، امام جمعه شیراز را متهم ردیف اول در ماجرای حمله به خود خطاب کرد.
علی مطهری با اشاره به سخنرانی امام جمعه شیراز درباره حادثه حمله به خود در روز دوشنبه گذشته، نوشت: «خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید و طبعاً هیئت تحقیق وزارت کشور باید به شما به عنوان متهم بپردازد.»
اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه، ضمن اشاره به حادثه حمله به علی مطهری گفت که اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست، آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟
علی مطهری نیز روز شنبه با استدلال به همین بخش از اظهارات امام جمعه شیراز نوشت که خوشحال است که نقش امام جمعه شیراز در آن حمله روشن شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه نامه خود آورد: «امیدوارم متهم دیگر نیز که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود مانند شما اقرار و اعتراف کند گرچه برای همگان شناخته شده است.»
دوشنبه هفته گذشته خودروی حامل علی مطهری که از فرودگاه راهی محل سخنرانی او در دانشگاه شیراز بود، مورد حمله افراد لباس‌شخصی قرار گرفت. این حمله موجب لغو سخنرانی او با عنوان «اسلام و آزادی» در دانشگاه شد. مطهری پس از این حمله گفت که حمله کنندگان سوار بر موتورهای سنگین، با آجر، چماق و گاز فلفل به او و همراهانش حمله کردند.در همین رابطه، استاندار فارس گفت که هیاتی از سوی شورای امنیت کشور برای بررسی ماجرا به شیراز می آیند.

ادامه تلاش‌ ایران و انگلیس برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا سفر هفته گذشته این گروه به لندن را مثبت خواند و گفت تلاش ها برای تقویت روابط و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور ادامه دارد.
به گفته عباسعلی منصوری آریانی که در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران گفتگو می کرد مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر از دیگر محورهای گفتگو میان گروه دوستی پارلمانی ایران و مقام‌های بریتانیایی بود. ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از منصوری آریانی گزارش داد هر دو طرف ایرانی و بریتانیایی به این نتیجه رسیده اند که نبود سفارتخانه مشکلات زیادی را برای شهروندان هر دو کشور ایجاد کرده است.
همزمان با اوجگیری تحریم های بین المللی علیه ایران،  گروهی از دانشجویان بسیجی پاییز سال ۲۰۱۱ به سفارت بریتانیا در تهران و محل اقامت کارکنان این سفارتخانه در قهلک حمله کرده و مکانها را اشغال کردند. در پی این حمله، سفارتخانه های دو کشور در لندن و تهران تعطیل شد.
 با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، دو کشور در صدد بهبود روابط خود برآمدند و حتی حسن روحانی در نیویورک با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا دیدار کرد.
هیات های پارلمانی دو کشور طی ماههای گذشته بارها با یکدیگر دیدار کرده اند

آخرین وضعیت آتنا فرقدانی

dbda1344-6bd1-4438-aeba-4b00138d24252

آخرین وضعیت آتنا فرقدانی

خبرگزاری هرانا – آتنا فرقدانی که به سلول دو نفره در بند ۲-الف سپاه منتقل شده در انتظار برگزاری دادگاه بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آتنا فرقدانی نقاش و فعال حقوق کودک که بتازگی در پی اعتصاب غذای ۲۱ روزه از زندان شهر ری (قرچک ورامین) به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شده، هم اکنون در یک سلول دو نفره در این زندان بسر می‌برد.
محمد مقیمی وکیل آتنا فرقدانی به گزارشگر هرانا گفت: «آتنا فرقدانی که پس از انتقال به بند ۲-الف موفق به تماس و ملاقات با خانواده خود شده در وضعیت جسمی مناسبی بسر می‌برد.»
وی در ادامه بیان داشت: «امیدوارم دادگاه آتنا فرقدانی در اردیبهشت ماه برگزار شود.»
آتنا فرقدانی اول شهریور ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شد،  وی پس از گذشت دو ماه نیم از زمان بازداشتش با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما پس از مدتی درپی انتشار کلیپ ویدئویی از وی که در مورد مشکلات خود در مدت بازداشت صحبت کرده بود به دادگاه انقلاب احضار و قرار وثیقه‌اش به قرار بازداشت تبدیل و روانه زندان شد.

۱۳۹۳ اسفند ۲۴, یکشنبه

'قدرت چانه زنی' هاشمی رفسنجانی در حکومت چقدر است؟


حکم زندان مهدی هاشمی، در شرایطی صادر شده که اکبر هاشمی رفسنجانی، قطعا در گذشته راجع به پرونده قضایی پسرش با مقام های ارشد حکومتی و از جمله شخص آیت الله خامنه‌ای رایزنی کرده است.
آقای رفسنجانی، پنج روز قبل از اعلام صدور حکم گفت که در مورد پرونده پسرش به "رهبری و رئیس قوه‌قضائیه و همه" اطلاع داده که اگر مهدی هاشمی جرمی انجام داده، مشکلی با مجازات او ندارد. وی در عین حال، بدون اشاره مستقیم به مخاطب سخنانش افزود: "حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است".
پیش از بازگشت مهدی هاشمی به ایران برای محاکمه در مهرماه ۱۳۹۱ نیز، رسانه های ایران از گفتگوهای اکبر هاشمی رفسنجانی با "برخی مقام‌های عالی‌رتبه" برای "محاکمه عادلانه" فرزندش خبر داده بودند. در همان زمان، حتی احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران، به گونه ای نامتعارف جزئیات این گفتگوها را، البته بدون ذکر مستقیم نام اکبر هاشمی رفسنجانی، توضیح داد.
به گفته او در جریان رایزنی ها، از جمله خواسته شده بود که مهدی هاشمی پس از ورود به ایران در فرودگاه دستگیر نشود، پرونده اش به جای دستگاه های اطلاعاتی مستقیما توسط قوه قضاییه بررسی شود و در نهایت، یک قاضی مرضی الطرفین او را محاکمه کند.
هرچند مشخص نیست که ادعای آقای جنتی تا چه حد به واقعیت نزدیک بود، ولی به طور کلی به نظر نمی رسد که روند رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی تاکنون، حکایت از موثر واقع شدن رایزنی های پدرش داشته باشد.
یکی از نشانه های این موضوع، عوض شدن قاضی پرونده مهدی هاشمی در تیر ماه ۱۳۹۲ بود؛ یعنی زمانی که ناصر سراج، که رسیدگی به پرونده او را به عهده داشت، جای خود رابه محمد مقیسه داد که از قضات نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه محسوب می شد.
اگرچه کنار رفتن قاضی سراج، به خاطر انتصابش به سمت ریاست سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت، اما انتخاب یکی از قضات همسو با اصولگرایان منتقد اکبر هاشمی رفسنجانی به جای او، قطعا آن چیزی نبود که آقای رفسنجانی می خواست. به ویژه آنکه چند ماه پس از عوض شدن قاضی پرونده مهدی هاشمی، که اعتراض علنی این متهم را به دنبال داشت، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه گفت قوه قضاییه دراین پرونده "می‌توانست بهتر و زود‌تر عمل کند".
حدود سه هفته پیش، ۳۰۰ نفر از دست اندرکاران رسانه های اصولگرای منتقد آقای رفسنجانی، با انتشار نامه ای سرگشاده نسبت به "کوتاه آمدن" دستگاه قضایی در مورد پرونده مهدی هاشمی هشدار دادند. این دست اندرکاران، در عین حال تاکید کردند "با توجه به هوشمندی و تدبیری" که از قاضی مقیسه سراغ دارند، می دانند وی در هنگام صدور حکم پرنده، "یقینا اجازه نخواهد داد چشم‌ها و دل‌های امیدوار به عدالت دستخوش تردید و تزلزل شوند".
هرچند آقای محسنی اژه ای، در اطلاع رسانی امروز خود توضیح نداده که مهدی هاشمی دقیقا به چند سال زندان محکوم شده، ولی برخی رسانه ها – از جمله خبرگزاری فارس – از صدور حکم ۱۵ سال زندان برای فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داده اند.
برخی از ناظران مسائل ایران، بعد از صدور حکم ۵ سال زندان برای محمدرضا رحیمی معاون اول آقای احمدی نژاد، پیش بینی کرده بودند که صدور این حکم، مقدمه صدور حکمی مشابه یا بالاتر برای مهدی هاشمی باشد. پس از آن هم، گمانه زنی هایی در مورد احتمال صدور حکم زندان مهدی هاشمی، در صورت ورود پدرش به صحنه رقابت بر سر ریاست خبرگان مطرح شده بود.

یک نماینده مجلس: پرواز دوباره هواپیمای آنتونوف خیانت به مردم ایران است



یک نماینده مجلس شورای اسلامی ایران نسبت به استفاده دوباره  از هواپیمای آنتونوف موسوم به «ایران ۱۴۰» هشدار داده است.
«علی نعمت چهاردولی» به خبرگزاری «خانه ملت» گفته «پرواز دوباره هواپیمای آنتونوف، خیانت به مردم ایران است.»
اظهارات این نماینده مجلس در واکنش به صدور مجوز پرواز دوباره هواپیمای ایران ۱۴۰ است.
هواپیماهای آنتونوف که با نام «ایران ۱۴۰» مونتاژ می شود، تا کنون چندین بار سقوط کرده اند که آخرین مورد آن مردادماه امسال در شهرک آزادی نزدیک فرودگاه مهرآباد تهران بود.
پس از این حادثه، حسن روحانی دستور توقف پرواز های این هواپیما در ایران را صادر کرده بود.

مهدی هاشمی به 'حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی' محکوم شد



غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران از محکوم شدن مهدی هاشمی، رئیس سابق سازمان بهینه‌سازی سوخت و پسر اکبر هاشمی رفسنجانی به "حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی" خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری قوه قضاییه آقای اژه‌ای گفت حکم "م.ه" که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی صادر شده "هنوز قطعی نشده است و برای بیان جزئیات آن معذوریت قانونی دارم".
خبرگزاری فارس به نقل از منابع خود از محکوم شدن آقای هاشمی به ۱۵ سال زندان خبر داده است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت در رابطه با یک بخش از اتهامات آقای هاشمی به استناد ماده ۳ "قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری" حکم حبس، جزای نقدی و انفصال صادر شده است.
به گفته آقای اژه‌ای در مورد اتهام دیگر متهم هم با استناد به ماده‌ای دیگر از همان قانون حکم حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال صادر شده است.
او همچنین گفت که "درباره مسائل امنیتی، این فرد به حبس محکوم شده است".
حکم صادرشده برای مهدی هاشمی در این مرحله بدوی است و وکلای او ۲۰ روز فرصت دارند به این حکم اعتراض کنند.
دادگاه مهدی هاشمی، که با وثیقه آزاد بود، از مرداد ۱۳۹۳ به جریان افتاد و اتهامات امنیتی و اقتصادی مختلفی علیه او مطرح شد.
او بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شد و دوم مهرماه ۱۳۹۱ بعد از حدود سه سال به ایران بازگشت و در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت.
آقای هاشمی روز سوم مهرماه با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان اوین شد. این بازداشت ۲ ماه و ۲۳ روز طول کشید و سرانجام او با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

۱۳۹۳ اسفند ۲۲, جمعه

ابراز نگرانی از وضعیت سراج الدین میردامادی در زندان اوین

سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب که در اوین زندانی است
وضعیت نگهداری سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی که در زندان اوین تهران در حبس بسر می‌برد، نامناسب گزارش شده است.
کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که آقای میردامادی به دلیل وجود ترکشی در میان گردن و کتف خود، نیاز به مراقبت‌های ویژه پزشکی و فضایی آرام دارد؛ اما نه تنها با انتقال او به بیمارستان برای جراحی موافقت نمی‌شود، بلکه حتی در داخل بند نیز فاقد حداقل امکانات یک زندانی مانند داشتن تختخواب است.
آقای میردامادی در مرداد ماه ۱۳۹۳ به دو اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، به ۶ سال زندان محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از ایران کاهش یافت.
این منبع آگاه، با اشاره به این که آقای میردامادی مانند خیلی از زندانیان دیگر بند ۸ زندان اوین از امکانات اولیه بی‌بهره است، گفت «چندین برابر بیش از فضای موجود بند، زندانی نگهداری می‌شود بنابراین آنها فاقد مکان خلوتی برای استراحت و خوابیدن هستند.» به گفته او این بند دارای سیستم گرمایشی درستی نیست و زندانیان تا صبح از شدت سرما می‌لرزند.
سراج الدین میردامادی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ برای تحصیل به فرانسه رفت، و پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران، اواسط تابستان ۹۲ به ایران بازگشت.این نخستین بار نیست که شرایط نامناسب زندان‌های ایران گزارش می‌شود، که با انتقادهای نهادها و فعالان حقوق بشر روبروه شده است.


محمد علی، قهرمان سابق مشت‌زنی جهان از ایران خواست جیسون رضاییان را آزاد کند



محمدعلی، قهرمان پیشین مشت‌زنی جهان، از مقامات ایران خواسته است جیسون رضاییان، روزنامه نگار دارای تابعیت ایرانی و آمریکایی را از زندان آزاد کنند.
محمدعلی در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌های خبری آمریکا قرار گرفته از تلاش‌هایی که برای آزادی جیسون رضاییان صورت می‌گیرد حمایت به عمل آورده و با ابراز امیدواری به برخورداری آقای رضاییان از امکانات قضایی لازم، گفته است: "امید فراوان دارم که دولت و قوه قضائیه ایران انشاء‌الله به بازداشت طولانی مدت جیسون رضاییان، روزنامه نگار، خاتمه داده و به او امکان دهند به تمامی گزینه‌های حقوقی دسترسی داشته باشد."
محمدعلی افزوده است که جیسون رضائیان "در زمان تصدی ریاست دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران استعداد نویسندگی و آگاهی کامل خود از ایران را به کار گرفت تا جهانیان را در جریان اخبار مربوط به مردم و فرهنگ ایران قرار دهند."
قهرمان سابق مشت‌زنی جهان که از او به عنوان یکی از اسطوره‌های ورزشی قرن بیستم نام برده می‌شود، در بیانیه خود افزوده است: "تا آنجا که می‌دانم، جیسون مرد صلح و دارای اعتقاد سرشار بود، فردی که تعهد و احترام او برای مردم ایران در تمامی کارهایش مشهود است."
محمدعلی ضمن ابراز همبستگی با اعضای خانواده و دوستان آقای رضاییان در تلاش برای کسب آزادی او، از اینکه نتوانسته در میان آنان حضور یابد ابراز تاسف کرده و گفته است "دعا می‌کنم که کلمات من به تلاش برای کسب آزادی جیسون رضاییان کمک کند."
جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در تهران، در ٢٢ ژوئیه سال گذشته میلادی (آخر تیرماه سال جاری) همراه با همسرش، یگانه صالحی، و دو نفر دیگر در تهران بازداشت زندانی شد. دو فرد بازداشت شده بعدا آزاد شدند و خانم صالحی، که خبرنگار یک نشریه دیگر است نیز با سپردن وثیقه آزاد است.
در آخرین گزارش‌هایی که در ارتباط با وضعیت او منتشر شده، به نقل از اعضای خانواده او آمده است که محمد صلواتی، قاضی پرونده، با وکیل مورد نظر خانواده رضاییان مخالفت کرده و به آنان مهلتی داده تا وکیل قابل قبول او را معرفی کنند. پیشتر به نقل از یک مقام دادگستری تهران گزارش شده بود که جیسون رضاییان به زودی محاکمه می‌شود هر چند در مورد اتهامات او جزئیاتی در دست نیست.
جیسون رضاییان در آمریکا متولد شده اما تابعیت ایرانی نیز دارد. جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و با ایرانیان دارای تابعیت دوگانه به عنوان شهروند جمهوری اسلامی رفتار می‌کند هر چند در مورد بازداشت برخی از شهروندان خارجی به اتهام اقدامات امنیتی نیز، گاه این افراد از فقدان امکانات معمول در مورد اتباع خارجی بازداشتی، مانند دسترسی به حمایت فوری کنسولی و کمک‌های حقوقی شکایتدر جمهوری اسلامی، بازداشت ایرانیان دارای تابعیت دوگانه و حتی افراد دارای تابعیت خارجی که مرتکب جرایم کیفری عادی نشده‌اند بدون سابقه نیست و معمولا به این افراد اتهامات امنیتی وارد می‌شود و این نظر نیز گاه مطرح شده که این افراد با انگیزه‌های سیاسی بازداشت و محاکمه و محکوم می‌شوند.
مدتی پس از بازداشت جیسون رضاییان، به نقل از محمدجواد لاریجانی، معاون بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی، گزارش شد که گفته بود "برخی خبرنگاران از طرف ماموران اطلاعاتی به جرایمی متهم می‌شوند."
آقای لاریجانی، برادر رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس که ضمنا دبیر ستاد حقوق بشر وابسته به قوه قضاییه هم هست، افزوده بود که محاکمه این افراد براساس اتهامات وارد از سوی نهادهای اطلاعاتی برگزار می‌شود هر چند به گفته وی، احکام آنان را قاضی دادگاه تعیین می‌کند.
اتهام رایج علیه شهروندان خارجی یا ایرانیان دارای تابعیت دوگانه، جاسوسی و ارتباط مخفیانه با دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه بوده است. به گفته ناظران، در جمهوری اسلامی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در صورت تمایل به وارد کردن فشار به هر فردی، می‌توانند هرگونه تماس و ارتباط عادی او با خارجیان را جاسوسی و تبادل اطلاعات محرمانه عنوان کنند. در مورد شهروندان خارجی یا ایرانیان دارای تابعیت دوگانه یا ایرانیان مقیم خارج که ناگزیر با شهروندان و انواع تشکیلات و نهادهای خارجی نیز تماس دارند، ایراد چنین اتهامی قطعا دشوار نیست.

فرمانده سپاه بابلسر: احتمال می‌دهیم شیء نورانی در شمال ایران، فضانوردان قزاقستان باشند



در پی مشاهده شیء نورانی در شمال ایران، موسی حسینی نژاد، فرمانده سپاه بابلسر امروز پنج شنبه ۲۱ اسفندماه گفت: "اتفاق صبح امروز مربوط به یک جسم پرنده بوده که هنوز ماهیت آن برای ما مشخص نیست. احتمال می‌دهیم شیء رویت‌ شده، فضانوردان قزاقستان باشند."
به گزارش خبرگزاری فارس، این شیء در رودسر، تنکابن، محمودآباد، بابلسر، لاریم و امیرآباد نیز دیده شده و فقط در نواحی ساحلی و دریا دیده نشده و حتی مردم امیرکلا و بابل نیز این شیء پرنده را دیده‌اند.
آقای حسینی نژاد افزود: "خبری داشتیم مبنی بر اینکه قرار است در همین روزها فضانوردان ایستگاه فضایی میر قزاقستان به زمین بازگردند و پیش‌بینی ما این است که هرچه هست مربوط به همین ایستگاه فضایی و تأسیسات آن است."
ایستگاه فضایی میر، ایستگاه مدارگرد متعلق به شوروی بود و بعد از فروپاشی شوروی سابق، در اختیار روسیه قرار گرفت. در ۲۰۰۱ ایستگاه میر از مدار خارج شد و در اعماق اقیانوس آرام مدفون شد.
این فرمانده سپاه حضور هرگونه پهپاد، هواپیمای جاسوسی، موشک بالستیک و بشقاب پرنده در سواحل دریای خزر را تکذیب کرد و گفت: "با استعلامی که از فرودگاه‌های دشت‌ناز، امام و مهرآباد گرفتیم، هیچ هواپیمای داخلی و خارجی نداشتیم که مسیر پروازی درون دریای خزر داشته باشد."
در همین حال رضا احمدی مدیر روابط عمومی فرودگاه‌های استان مازندران در گفت گو با خبرگزاری ایسنا با تاکید بر این‌که در مناطق محمودآباد و فریدون کنار صیادان شیء نورانی دیده و به اشتباه چنین برداشت کرده‌اند یک فروند هواپیما سقوط کرده است، گفت: "در استان مازندران همه چیز آرام است و برج مراقبت و اداره عملیات هوانوردی فرودگاه نیز چنین موضوعی را رویت نکرده اند."
در ادامه بحث‎های مطرح شده در خصوص مشاهده شیء نورانی در شمال ایران، علی نبییان معاون عمرانی و جانشین ستاد بحران استان مازندران نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم ضمن تکذیب خبر سقوط هواپیما در استان، گفت: "خبری مبنی بر مشاهده شیء نورانی در آسمان مازندران تایید نشده است."
جانشین ستاد بحران استان مازندران همچنین گفته که تحقیقات و بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و مدیریت بحران استان برای بررسی برخی اخبار و شایعات ادامه دارد.
در حالیکه پیشتر عنوان شده بود، ممکن است بالگردی در این محدوده سقوط کرده باشد، اداره ایمنی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران هم سقوط هرگونه بالگرد و هواپیما را در آبهای استان به ویژه حوزه رامسر و بابل تکذیب کرده است.

سی و شش سازمان مدنی از کشورهای عضو شورا خواستند تا به دفاع از حقوق بشر در ایران پاسخ


36sazman

سی و شش سازمان مدنی از کشورهای عضو شورا خواستند تا به دفاع از حقوق بشر در ایران پاسخ مثبت دهند

خبرگزاری هرانا – همزمان با بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۳۶ سازمان غیردولتی از کشورهای عضو شورا خواستند تا به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران رای مثبت بدهند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همزمان با بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۳۶ سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر با انتشار نامه ای مشترک از کشورهای عضو شورا خواستند تا به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه این سازمان در رابطه با ایران رای مثبت دهند.
در نامه مشترکی که به امضای نمایندگان سازمان های مدافع حقوق بشر از جمله عفوبین الملل، دیده بان حقوق بشر و نیز شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل رسیده است، امضا کنندگان خواستار توجه شورا به سابقه ایران در موضوع حقوق بشر و همچنین اهمیت فعالیت گزارشگر ویژه شدند، امضا کنندگان نظر اعضای شورا را به این نکته جلب کردند که چگونه فعالیت گزاشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران توانسته تاثیر مثبتی بگذارد و موجب فعالیت، امنیت و در بعضی موارد آزادی مدافعان حقوق بشر شود.
سی و شش سازمان امضا کننده این نامه تاکید کردند هر چند دولت ایران اجازه دسترسی و سفر آقای احمد شهید به ایران را نداده است با اینحال گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران گزارشاتی معتبر، سازنده و با دقت بالا منتشر کرده است.
تمدید ماموریت گزارشگر ویژه که درخواست اصلی امضاکنندگان این نامه محسوب میشود به باور امضا کنندگان آن نشان میدهد که وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان یک اولویت در سطح جهان و شورا باقی خواهد ماند.

۱۳۹۳ اسفند ۲۱, پنجشنبه

زندانی شدن یک شهروند رباط کریمی به اتهام توهین به رهبری


18

زندانی شدن یک شهروند رباط کریمی به اتهام توهین به رهبری

خبرگزاری هرانا – روزبه کرمجانی شهروند رباط کریمی به اتهام توهین به رهبری و با شهادت ۴ تن از همسایگانش بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزبه کرمجانی که درپی شکایت ۴ تن از همسایگانش مبنی بر توهین به رهبری بازداشت و با قرار وثیقه به زندان رجایی شهرکرج منتقل شده هم اکنون در بند ۱۰ این زندان نگهداری می‌شود.
یک منبع مطلع در اینخصوص به گزارشگر هرانا گفت: «روزبه کرمجانی در یک جلسه دوستانه ادای رهبر فعلی ایران را درآورده و این امر به مذاق چند تن از همسایگان خوش نمی‌آید و از وی شکایت می‌کنند و شهادت می‌دهند وی به دین و رهبری توهین کرده است.»
شعبه ۲دادیاری رباط کریم روزبه کرمجانی را با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی روانه زندان رجایی شهر کرج کرده است.

۱۳۹۳ اسفند ۲۰, چهارشنبه

عید دیدنی زود هنگام «شهرام شکوهی» از کودکان سرطانی!


شهرام شکوهی و دیدار با کودکان سرطانی
موسیقی ایرانیان – علی اکبر رهنمایی: «شهرام شکوهی» خواننده با اخلاق موسیقی پاپ کشورمان که برای برگزاری کنسرت در یزد حضور داشت، در آستانه فرارسیدن عید نوروز به دیدار کودکان سرطانی بنیاد خیریه «محمد رسول الله» رفت.
به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، شکوهی که برای اجرای برنامه‌ای به اطراف شهر یزد سفر کرده بود، پس از اتمام اجرا و در حاشیه این سفر، به همراه حاجیه خانم خدیجه طیبات از موسسین این بنیاد خیریه مرتضی دلیری مدیر برنامه‌اش و نوازندگان گروه خود به ملاقات کودکان سرطانی رفت و چند ساعتی را با آن‌ها بود.
شکوهی در حاشیه این بازدید ضمن بیان اینکه ارزش معنوی چنین برنامه‌هایی برایش مهم است، به خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «به امید آنکه بتوانیم امید به زندگی را برای کودکانمان تعریف کنیم و به این عزیزانی که در حال مبارزه با بیماری سخت سرطان هستند، آموزش دهیم تا در سخت‌ترین شرایط هم دست از مبارزه برندارند، امید را در زندگی از دست ندهند و به این شعار پایبند باشند که سرطان پایان کودکی نیست.»
در ادامه عکسهایی از این دیدار را می توانید از «موسیقی ایرانیان» ببینید.

سخنگوی ارشاد: از پول بیت‌المال چیزی برای آموزش و ترویج موسیقی هزینه نکرده‌ایم

حسین نوش‌آبادی
سخنگوی ارشاد ادعای برخورد دوگانه این وزارتخانه را با تخلفات رسانه‌ها را رد کرد و از تجدیدنظر در صدور مجوز به گروه موسیقی‌«ماه‌بانو» به دلیل رفتارهای خلاف شئون اسلامی آن‌ها در خارج از کشور خبر داد.
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز (سه‌شنبه نوزدهم اسفند ماه) مهمان دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) بود تا در نشستی در تالار امام خمینی این دانشگاه، به تبیین سیاست‌ها و اقدامات فرهنگی و هنری دولت تدبیر و امید بپردازد و همچنین به سئوالات آنها درباره موضوعات مرتبط پاسخ دهد.
نوش‌آبادی در بخشی از اظهارات خود به عناصر کلیدی حوزه فرهنگ و هنر، کتاب، تئاتر و موسیقی اشاره کرد و با تاکید بر سیاست این دولت جهت اعتلای هر یک از این حوزه‌ها گفت: «متاسفانه باید گفت که به عنوان مثال هنوز تئاتر و هنرهای نمایشی که از ابزارهای فرهنگی مهم به شمار می‌رود، در ایران چندان مورد استفاده قرار نگرفته است؛ موسیقی همین‌‌طور. البته در خصوص موسیقی باید گفت این حوزه امروز به یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های هنری تبدیل شده است.»
وی ادامه داد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی البته نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا موسیقی در کشور با لحاظ کردن و رعایت موازین شرعی و دیدگاه‌های فقهی به ویژه دیدگاه‌ها و نگا‌های فقهی و حکومتی شخص مقام معظم رهبری و نیز با در نظر گرفتن شرایط جامعه و رعایت موازین قانونی به مرحله اجرا درآید.»
معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ارشاد تاکید کرد: «البته گاهی اتفاقاتی می‌افتد که موجب بروز برخی شبهات قانونی می‌شود. با این حال ما سعی کرده‌ایم وقتی به یک گروه موسیقی و یا یک آلبوم مجوز می‌دهیم، این مجوز متکی بر رعایت تمام ضوابط قانونی و نیز شرعی باشد.»
نوش‌آبادی ادامه داد: «متاسفانه وقتی ما به عنوان وزارت ارشاد از موسیقی سخن می‌گوییم، عده‌ای از آن سوء برداشت می‌کنند و فکر می‌کنند منظور ما از موسیقی، موسیقی طرب‌انگیز و قناعی است. البته ما منکر برخی اقدامات غیرقانونی که توسط برخی افراد و گروه‌ها در حوزه موسیقی صورت می‌گیرد، نیستیم و اعلام می‌کنیم که این گروه‌ها به خارج هم می‌روند و گاه خلاف موازین کشور عمل می‌کنند، به هیچ وجه مورد حمایت ما نیستند و تا الان قدمی برنداشته‌ایم که یک موسیقی که خارج از حیطه شرع و معیارهای قانونی است، مجوز بگیرد؛ با اینکه این حوزه یکی از بخش‌های پرطرفدار هنری است.»
وی تاکید کرد: «ما تا این لحظه از پول بیت‌المال چیزی برای آموزش و ترویج موسیقی هزینه نکرده‌ایم، چرا که سرمایه‌گذاری‌ها با این حوزه آنقدر زیاد است که نیازی به ورود وزارت ارشاد به این حوزه‌ها نیست.»
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دامن زدن به موضوع تک‌خوانی بانوان را که اخیرا موجب التهاب‌آفرینی به ویژه در بخش‌های حساس دینی و مذهبی در جامعه شده بود، ناشی از انتشار یک خبر بی‌پایه، نادرست، غیرواقع و بی‌اساس خواند و گفت: «اساساً تاکنون و در این دولت مجوز تک‌خوانی برای خانم‌ها چه به صورت اجرای زنده و چه به صورت آلبوم موسیقی داده نشده است و داده هم نخواهد شد.»
نوش‌آبادی گفت: «آنچه در این خصوص به آن دامن زده شد، همخوانی بین یک خانم و یک آقا بود، با رعایت جوانب؛ طوری که حتی صدای خانم، زیرتر از صدای آقای بود. با این وجود متاسفانه گزارش‌هایی به مراجع عظام داده شد.»
وی با اشاره به ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و همچنین مواد و بندهایی از قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه، انتشار این‌گونه اخبار کذب را متضمن برخورد قضایی دانست و در مورد نحوه برخورد وزارتخانه متبوعش و افرادی در رسانه‌هایی که نسبت به درج این اخبار اقدام می‌کنند، گفت: «از آنجا که ما نگاهمان فرهنگی بوده و است، تاکنون هیچ‌گونه برخوردی با این‌گونه تخلفات و اخبار کذب نکرده‌ایم و فرض‌مان بر این بوده که این انتشار این اخبار کذب اقدامی سهوی بوده است. با اینکه بسیاری معتقدند این اقدامات کاملا سازمان‌یافته و در راستای پروژه تخریب چهره فرهنگی دولت تدبیر و امید است.»
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همین بخش از سخنان خود با اشاره به اجرای برنامه موسیقی توسط گروه «ماه‌بانو» در خارج از کشور و برخی رفتارهای خلاف شئونات ملی و اسلامی آنها، گفت: «قطعا ما این قبیل اقدامات و تخلفات را رصد می‌کنیم و گزارش‌های مربوط به تخلفات این گروه را هم جمع‌آوری کرده‌ایم که یقیناً در اجراهای بعدی این گروه تاثیرگذار خواهد بود و ما در بررسی تقاضاهای آنها برای برگزاری کنسرت و سایر برنامه‌های هنری، مد نظر خواهیم داشت.»
نوش‌آبادی با بیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همان اندازه که به استقلال فرهنگی و اقتصادی اهمیت داده شده است، بر آزادی‌های فردی نیز تصریح شده و هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه حفظ استقلال، آزادی‌های فردی را نادیده بگیرد و یا سرکوب کند و برعکس به بهانه داشتن آزادی‌های فردی، استقلال فرهنگی و اقتصادی کشور را نادیده بگیرد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد بستری برای شکل‌گیری یک جامعه نقاد، به استقبال وزارت ارشاد از نقدهای سازنده اشاره کرد و یادآور شد: «ما همین که فرهنگ تحمل و مدارا را در جامعه بیشتر کرده‌ایم و نه تنها انتقاد، بلکه راهنمایی‌هایی را هم تحمل می‌کنیم و البته به آنها پاسخ می‌دهیم، خودش نوعی فرهنگ‌سازی است. وزارت ارشاد در مقابل اتهامات، دروغ‌پردازی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها نه تنها برآشفته نمی‌شود، بلکه به آنها جواب می‌دهد.»
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد میزان استقامت وزارت ارشاد بر مجوزهایی که صادر می‌کند؛ به ویژه در مورد کنسرت‌ها که اخیرا تعداد زیادی از آنها لغو شده بودند، گفت: «طبیعی است که همیشه در برابر برخی تصمیمات، یکسری کارشکنی‌ها به وجود آید. اما ما به عنوان وزارت ارشاد از تصمیماتی که مبتنی بر قانون اتخاذ کرده‌ایم،‌ کوتاه نمی‌آییم. با این وجود اگر در جایی همین تصمیمات موجب ایجاد یک فضای مجرمانه شود، قطعا از آن تصمیم صرف‌نظر خواهیم کرد چرا که ما به دنبال ایجاد فضایی (مجرمانه) نیستیم.»


۱۳۹۳ اسفند ۱۹, سه‌شنبه

بازداشت چند شهروند بهایی در ورامین


Untitled

بازداشت چند شهروند بهایی در ورامین

خبرگزاری هرانا – چند شهروند بهایی در ورامین بازداشت شدند.  همه بازداشت شدگان بغیر از لاله مهدی‌نژاد پس از دو روز آزاد شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه یکشنبه ۱۷ اسفند ماه ماموران وزارت اطلاعات به منزل لاله مهدی‌نژاد مراجعه کرده و پس از بازرسی کامل منزل و ضبط لوازم شخصی، وی را به همراه تعداد دیگری از شهروندان بهایی بازداشت کردند.
تمام بازداشت شدگان بغیر از لاله مهدی‌نژاد طی روز جاری بدون وثیقه آزاد شدند.
طبق آخرین اخبار لاله مهدی‌نژاد به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.
گفتنی است،  روز سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ پنج تن از بهاییان تهران٬ ورامین و اصفهان به اسامی روحیه باقردخت (اکبری)، صفا فرقانی (جنتی)، مونا مهرابی (علیزاده)، الهام کرم پیشه و مهرداد فرقانی همزمان توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و خانواده‌ها تا به امروز از حق تماس٬ ملاقات حضوری، انتقال وجه نقد٬ معرفی کفیل و یا وثیقه محروم بوده‌اند و از مکان دقیق بازداشت ایشان و مراحل پیگیری پرونده ایشان، اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

بازرسی خشن و توهین آمیز در بند سیاسی زندان رجایی شهر


1393688_1402464839990845_1641518882_n

بازرسی خشن و توهین آمیز در بند سیاسی زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – طی روز جاری ماموران گارد، بند ۱۲ زندان رجایی شهر را مورد بازرسی خشن و توهین آمیز قرار داده و چندتن از زندانیان این بند را به بند ۸ (معروف به بند سپاه) احضار کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری (سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه) در بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج زندانبانان ابتدا اقدام به احضار چندتن از زندانیان به بند ۸ این زندان (معروف به بند سپاه) می‌کنند.
برخی از زندانیانی که به بند سپاه فراخوانده شده بودند از آنرو که این احضار را به دلیل پرونده سازیهای جدید می‌دانستند از رفتن امتناع کردند.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «پس از اینکه برخی زندانیان حاضر نشدند به بند سپاه بروند گارد زندان به همراه برخی مدیران زندان و حفاظت وارد سالن شده و اقدام به بازرسی توهین آمیز و خشن سالن ۱۲ نمودند. ماموران از اقدامات خود فیلمبرداری نیز می‌کردند.»

تشدید فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی معلمان


viber-image2

تشدید فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی معلمان

خبرگزاری هرانا – طی هفته گذشته چندین تن از معلمانی که در تجمع اعتراضی معلمان شرکت کرده بودند در شهرهای تهران و کرج احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌ای که گذشت و در پی تجمع اعتراضی معلمان در تاریخ ۱۰ اسفند ماه، چندین تن از معلمانی که در این تجمعات شرکت کرده بودند به مراکز قضایی و امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
از این جمله ۴ تن از اعضای کانون صنفی معلمان ایران در کرج به دادسرای انقلاب این شهر احضار و از ایشان تعهد گرفته شد که دیگر در کانون مزبور فعالیت نکنند.
یک منبع مطلع ضمن اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: «اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان نیز روز ۱۷ اسفند ماه به وزارت اطلاعات احضار و برای نوشتن استعفا تحت فشار قرار گرفت. ماموران وزارت اطلاعات وی را تهدید کردند که اگر از پست خود استعفا ندهد محکومیت ۱۰ سال زندان تعلیقی‌اش را به اجرا خواهند گذاشت.»
این منبع همچنین گفت: «موج احضار معلمان معترض به حراست‌های ادارات نیز همچنان ادامه دارد.»
گفتنی است، صبح روز یک‌شنبه ۱۰ اسفند ماه معلمان معترض در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به پایین بودن دستمز‌هایشان و تبعیضهای موجود در آموزش و پرورش دست به تجمع اعتراضی زدند.

انتقال ۵ زندانی سیاسی و امنیتی به سلول انفرادی


زندان اوین

انتقال ۵ زندانی سیاسی و امنیتی به سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا – امیر دوربین قاضیانی، سمکو خلقتی، سالار ستوده، امید زارعی‌نژاد و محمد شجاعی، ۵ زندانی سیاسی و امنیتی قرنطینه بند ۷ زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  در پی اعتراض تعدادی از زندانیان سیاسی و امنیتی قرنطینه بند ۷ زندان اوین نسبت به رفتار یکی از زندانیان هم اتاقیشان به مسوولین بند، تمامی آن‌ها به سلول انفرادی منتقل شدند.
امیر دوربین قاضیانی، سمکو خلقتی، سالار ستوده، امید زارعی‌نژاد و محمد شجاعی در پی اعتراض به رفتار نامتعارف یکی از هم اتاقی‌های خود به مسوولین بند ۷، به سلول انفرادی منتقل شدند.
این زندانیان که در پی انتقال گسترده تابستان گذشته زندانیان بند ۳۵۰ به قرنطینه بند ۷ زندان اوین منتقل شده‌اند بار‌ها نسبت به عدم رعایت
اصل تفکیک جرایم، محرومیت از حداقل امکانات بهداشتی، آموزشی، رفاهی و همچنین تحمیل فشار روحی و روانی مضائف از سوی زندانیان عادی، به مسوولان اعتراض کرده‌اند که این اعتراضات هیچ گونه پاسخی در پی نداشت.

۱۳۹۳ اسفند ۱۵, جمعه

دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن پس از آزادی به تهران بازگشت


حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران به خبرگزاری ایرنا گفته است که تیم ویژه‌ای از وزارت اطلاعات، در یک رشته علمیات پیچیده و دشوار، و در یک منطقه بسیار خاص یمن، موفق شد دیپلمات ایرانی ربوده‌ شده در یمن را آزاد کند.
نور احمد نیکبخت، روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه وارد تهران شد. به گفته وزیر اطلاعات ایران، برای آزادی این دیپلمات به هیچ کدام از شروط گروگانگیرها پاسخ مثبتی داده نشد.
هنوز هیچ مقامی درباره هویت ربایندگان این دیپلمات اظهار نظر نکرده است. اما ربایش او در میانه درگیری بین شیعیان حوثی مورد حمایت ایران و سنی های سلفی در تیر ماه سال ۱۳۹۲ رخ داد.
قدرت یافتن حوثی ها در یمن و کنترل دولت و مجلس آن کشور، با اعتراض کشورهای عربی و چند کشور غربی روبرو شده است.
چند کشور نیز در اعتراض به حوثی ها، سفارتخانه های خود در صنعا را تعطیل کرده اند و برخی نیز فعالیت های دیپلماتیک خود را به عدن در بخش جنوبی یمن منتقل کرده اند.

شکایت روحانی زندان از کشیش فرشید فتحی

Untitled

شکایت روحانی زندان از کشیش فرشید فتحی

خبرگزاری هرانا – روحانی بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج که خواستار ضبط و توقیف کتب مذهبی مسیحیان بند شده بود در پی ممانعت ایشان شکایتی مبنی بر توهین از کشیش فرشید فتحی کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روحانی و پیش نماز بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج طی روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ماه از مسیحیان این بند می‌خواهد که کتب مذهبیشان را جهت بازرسی به وی تحویل دهند که این موضوع با مخالفت این زندانیان روبرو می‌شود.
یکی از زندانیان این بند به گزارشگر هرانا گفت: «پیشنماز بند ۱۰ بنام مرتضوی طی درخواستی بی‌دلیل دستور تحویل گرفتن کتابهای شخصی مسیحیان را جهت بازرسی صادر نمود. از آنرو که مسیحیان این بند کتابهای مذهبی خود را از مسیرهای قانونی و با موافقت رئیس زندان و حفاظت وارد نموده‌اند حاضر به تحویل آنها به پیش نماز نشدند.»
این منبع در ادامه بیان داشت: «روحانی بند نیز که از این موضوع ناراحت شده بود به دروغ گزارشی مبی بر توهین برای کشیش فرشید فتحی پر کرده و این موضوع می‌تواند برای وی حکم ۲ سال زندان را در پی داشته باشد.»
گفتنی است، پیشنماز و روحانیون هر بندی از سوی واحد فرهنگی زندان به داخل بند‌ها اعزام می‌شود و این روحانیون حقی جهت بازرسی و یا توبیخ زندانیان ندارند.
فرشید فتحی، نوکیش مسیحی و از رهبران کلیساهای خانگی صبح روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه سالجاری، به دستور دادگاه انقلاب و توسط سازمان زندان‌ها از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت.وی چهار سال قبل در روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۳۸۹ در آستانه سال نو میلادی در پی بازداشتهای گسترده و از پیش تعیین شده توسط ماموران امنیتی بازداشت و در ‌‌‌نهایت به ۶ سال زندان محکوم شد. در پی این حادثه نیز شمار بسیاری از شهروندان مسیحی و از اعضا کلیساهای خانگی در تهران و برخی شهرستان‌ها نیز بازداشت شدند.

۱۳۹۳ اسفند ۱۴, پنجشنبه

قاچاق اشیاء عتیقه؛ منبع دیگر درآمد داعش


تجارت غیرقانونی اشیاء عتیقه، در کنار معاملات نفتی، گروگانگیری و باجگیری، جزو منابع اصلی درآمد گروه داعش است.
به همین دلیل، شورای امنیت سازمان ملل متحد اواسط ماه فوریه تجارت اشیاء عتیقه سوریه را ممنوع کرد و گروه موسوم به دولت اسلامی را متهم کرد که از غارت میراث فرهنگی سوریه برای افزایش توان خود در حملات تروریستی استفاده می کند.
بی بی سی تلاش کرده در مورد این تجارت و مسیر انتقال آن از خاک ترکیه و یا لبنان به سمت اروپا تحقیقاتی انجام دهد که فشرده آن در این گزارش شرح داده می شود.

دیدار با یک قاچاقچی

او می گوید: "داعش گروه اصلی است که این اشیا را می فروشد و این تجارت را کنترل می کنند . آنها از موزه ها و به خصوص موزه شهر حلب این اشیا را می دزدند. من به خوبی می دانم که آنها در خارج تماس هایی دارند و با استفاده از این ارتباطات اشیا عتیقه را به خارج می فرستند."
"محمد" هنوز هم در کار قاچاق بین سوریه و لبنان فعال است ولی دیگر اشیاء عتیقه معامله نمی کند چون در صورت دستگیر شدن مجازات سنگینی دارد و به گفته او هر کسی را که با این اشیاء دستگیر کنند به عنوان همکاری و عضویت در داعش محاکمه می شود.
پس از مدتها تحقیق و تلاش بالاخره توانستیم با فردی که در کار قاچاق این اشیاء فعال است ملاقات کنیم. به خاطر ملاحظات امنیتی او را "محمد" می نامیم که نام مستعار است. جوانی است ۲۱ ساله و بسیار آرام که اصلا اهل شهر دمشق است ولی مرکز تجارت او اکنون دره بقاع در مناطق مرزی لبنان با سوریه است. با او در مرکز شهر بیروت ملاقات کردیم و او کار قاچاق اشیاء عتیقه از سوریه را این طور توضیح داد:
"با سه نفر از دوستانم در شهر حلب در تماس هستم. آنها این اشیاء را به منطقه مرزی بقاع می آورند و در آنجا به یک راننده تاکسی پول می دهند تا اجناس را مخفیانه به خاک لبنان بیاورد."
او و دوستانش اشیاء کوچک را قاچاق می کنند ولی به گفته او حتی این کار هم خطرناک است.
او می افزاید: "ما سعی می کنیم اشیایی مثل جواهرات، زینت آلات یا مجسمه های کوچک و سر مجسمه های سنگی را جابه جا کنیم."
او و همکارانش درآمد فراوانی کسب کرده اند ولی به گفته او سود اصلی برای قاچاقچیانی است که اشیاء گرانقیمت به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و یا حتی یک میلیون دلار را معامله می کنند.

دیدار با فروشنده ها

به یک فروشگاه اشیاء عتیقه و توریستی در مرکز شهر بیروت می رویم. صاحب مغازه برای بازار گرمی و فروش روش عجیبی دارد. ابتدا می گوید همه اجناس او در این مغازه قلابی هستند و بعد با چرب زبانی می افزاید اگر جنس واقعی بخواهیم او عتیقه های دوران بیزانس و حتی تمدن هلنی را هم دارد.
کارشناسان باستان شناسی می گویند یکی از اشیایی که در شرایطی مثل جنگ داخلی سوریه بیش از هر چیز دیگری قاچاق می شود کاشی بناهای باستانی است. از صاحب این مغازه در بیروت می پرسم که آیا کاشی های قدیمی دارد؟ در جواب می گوید چه نوع کاشی می خواهید، کاشی با طرح چهره، طرح جانوران و یا نقش های هندسی؟
او می افزاید: "اگر شما مشتری جدی باشید همیشه راهی برای پیدا کردن جنسی مورد علاقه شما وجود دارد."
وقتی که از او می پرسم آیا خرید و خارج کردن این اشیا از کشور قانونی است؟ با لبخند جواب می دهد که فقط با کسب یک مدرک معتبر از موزه ها قانونی خواهد بود. اما بعد می گوید که در مقابل حق الزحمه، می تواند اجناس عتیقه ای را که من خریداری کنم به بریتانیا بفرستد ولی هزینه آن ممکن است چند هزار پوند باشد.
این تجربه نشان داد که در شهر بیروت ظرف ده دقیقه می توان سرنخ معاملات غیرقانونی اشیاء عتیقه را پیدا کرد.
یک کارشناس قاچاق آثار عتیقه در شهر آمستردام که با منطقه خاورمیانه آشناست، تایید می کند که در کشورهایی مثل لبنان قاچاق این کالاها مثل یک کاسبی بسیار عادی است. خیلی از واسطه ها و دلال ها دفتر و دستک رسمی دارند. در لبنان علاوه بر عتیقه های آن کشور می توان آثار عتیقه عراق و سوریه را هم خریداری کرد.
او می افزاید تماس بین قاچاقچیان، واسطه ها و دلال ها یکی از رازهای کثیف بازار اشیاء عتیقه است که نهادها و موسسات هنری حاضر نیستند به آن اعتراف کنند.
او می گوید: "داعش گروه اصلی است که این اشیا را می فروشد و این تجار

بازداشت خسرو دهقانی، شهروند بهایی در اصفهان


Untitled

بازداشت خسرو دهقانی، شهروند بهایی در اصفهان

خبرگزاری هرانا – خسرو دهقانی شهروند بهایی ساکن اصفهان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه دوازده اسفند ماه سال جاری، مهندس خسرو دهقانی از شهروندان بهایی اصفهان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به زندان منتقل شد.
نامبرده یکی از محکوم شدگان پرونده بیست شهروند بهایی می باشد که توسط دادگاه انقلاب یزد به حبس های ۱ تا ۴ سال حبس محکوم شده اند.
طی یک ماه گذشته چهار نفر از بهاییان محکوم در این پرونده برای گذراندن حکم به زندان رفته و تعدادی هم جهت اجرای محکومیت احضار شده اند.
خسرو دهقانی به ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم می باشد. هنوز مشخص نیست بازداشت نامبرده جهت اجرای حکم بوده یا دلیل دیگری داشته است.

۱۳۹۳ اسفند ۱۳, چهارشنبه

اولین حکم قصاص چشم در ایران اجرا شد


رادیو زمانه ـ صبح سه‌شنبه ۱۲ اسفند در زندان رجایی‌شهر کرج، اولین حکم قصاص چشم در تاریخ احکام قصاص اجرا شد. چشم چپ یکی از دو متهم به اسیدپاشی کور شد. پزشکان حاضر نشده بودند در اجرای این حکم با دستگاه قضایی کشور همکاری کنند.
ابتدا قرار بود حکم قصاص دو متهم به اسیدپاشی در زندان رجایی‌شهر اجرا شود. یکی از این دو حکم با کور کردن چشم چپ متهم اسیدپاشی به یک راننده تاکسی در قم اجرا شد. کور کردن چشم راست او به نوبت بعد موکول شد. کور کردن چشم متهم دوم هم به تعویق افتاد. این حکم فروردین سال آینده، پس از ایام فاطمیه اجرا می‌شود.
اسیدپاشی در قم
١٢مرداد ٨٨ دو موتورسوار در قم به روی یک راننده تاکسی اسید پاشیدند و دو چشم او را کور کردند. پلیس می‌گوید همسر جوان راننده تاکسی و خواهر او با دو مرد رابطه داشتند. برای از میان برداشتن شوهر مزاحم، آن‌ها دو نفر را اجیر کردند که به جان او سوءقصد کنند.
یکی از خواهران اعتراف کرده است: « دو مرد جوان را اجیر کردم تا شوهرم و همسر خواهرم را بکشند. طبق نقشه قرار بود اول روی شوهرخواهرم اسید بپاشند و سپس شوهرم به قتل برسد.»
مردان اجیر شده هم ظاهراً اعتراف کرده‌اند. متهم اصلی به نابینایی کامل هر دو چشم، پرداخت دیه و ١٠سال زندان محکوم شده و این حکم به تأیید رسیده است.
محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی اجرای حکم قصاص چشم چپ متهم پرونده اسیدپاشی در قم را تأیید کرده و گفته است: «قصاص چشم راست این متهم به درخواست شاکی به تعویق افتاد.»
اسیدپاشی در مجیدیه
پرونده دوم پیچیده‌تر است. داوود روشنایی، مرد جوانی است که ۱۰ سال قبل به دلایلی نامعلوم در مجیدیه تهران مورد اسیدپاشی قرار گرفت و چشم راست و بخشی از صورتش را از دست داد.پزشکی قانونی خواستند حکم را اجرا کند. بشیر نازپرور، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: «پزشکی قانونی در اجرای حکم قصاص وارد نمی‌شود و اساساً صلاحیت چنین کاری را هم ندارد.»
قاضی نورالله عزیزمحمدی رئیس شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران گفته بود: «اگر پزشکی حاضر نیست حکم را اجرا کند باید موضوع به رئیس قوه قضاییه اعلام شود.»
چشم در برابر چشم
داود روشنایی، قربانی اسیدپاشی در مجیدیه درباره نحوه اجرای حکم قصاص می‌گوید: «صبح دیروز برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر رفتم. ابتدا فقط خودم را به داخل زندان راه دادند، اما چون جو سنگین بود خواهش کردم اجازه بدهند پدرم هم کنارم باشد که موافقت کردند.»
او در ادامه صحنه را به این شکل وصف می‌کند: «محکوم روی تخت دراز کشید و به او داروی بیهوشی تزریق کردند و از من پرسیدند که خودت حکم را اجرا می‌کنی یا ما انجام بدهیم که گفتم شخصاً حکم را اجرا می‌کنم. در این لحظه پدر و برادر محکوم که در آنجا حضور داشتند، شروع به گریه کردند و از من می‌خواستند از تصمیم خود منصرف شوم. روحانی مستقر در زندان هم از من خواست با توجه به فرارسیدن ایام فاطمیه، حداقل تا پایان این ایام از اجرای حکم خودداری کنم که من هم به احترام این ایام با درخواست ایشان موافقت کردم.»
حکم قصاص به این ترتیب به تعویق افتاد و به بعد از ایام فاطمیه در فروردین سال آینده موکول شد.
پیش از این آمنه بهرامی، دختر جوانی که قربانی اسیدپاشی شده بود تا پای قصاص پیش رفت، اما پیش از کور کردن چشمان اسیدپاش از اجرای حکم صرف‌نظر کرد و رضایت داد.
در پرونده اسیدپاشی قم برای نخستین بار در ایران، با اجرای حکم قصاص چشمان متهمی کور می‌شود. در هر دو پرونده قربانیان مرد بودند.
عزیز محمدی، قاضی شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران متهم به اسیدپاشی را به قصاص از ناحیه چشم راست و لاله گوش چپ و همچنین پرداخت دیه برای سایر جراحات محکوم کرد.
متهم به حکم اعتراض کرد. دیوان عالی کشور حکم را نقض کرد، اما دادگاه کیفری استان تهران با بررسی مجدد پرونده حکم را تأیید کرد. متهم مجدداً اعتراض کرد، اما این بار دیوان عالی کشور هم حکم را تأیید کرد. اجرای حکم با این‌حال به تعویق افتاد. معلوم شد هیچ پزشکی حاضر نیست برای اجرای حکم کور کردن چشم متهم با دستگاه قضایی همکاری کند. از

جو متشنج در زندان رجایی شهر و تجمع خانواده اعدامیها در مقابل زندان


11024601_939514589405948_881786528997368335_n

جو متشنج در زندان رجایی شهر و تجمع خانواده اعدامیها در مقابل زندان

خبرگزاری هرانا – در پی انتقال ۶ تن از زندانیان اهل‌سنت در زندان رجایی شهرکرج به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام درب تمام سالن‌ها از صبح بسته شده و گارد ضد شورش در راهروی مرکزی زندان مستقر شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درپی انتقال حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی از صبح روز جاری در تمام سالن‌ها بسته شده و ماموران گارد در راهروی مرکزی زندان مستقر شده‌اند.
یکی از زندانیان این زندان به گزارشگر هرانا گفت: «هر سه طبقه زندان در کاریدور مرکزی، گارد ضد شورش با زره‌های مخصوص مستقر شده‌اند و از صبح در سالن‌ها بسته است.»
وی در ادامه گفت: «مردانی رئیس زندان و امیریان [مدیر داخلی] نیز در زندان حضور داشتند.»
این درحالی است که خانواده این شش زندانی جهت آخرین ملاقات از سوی مسئولان به زندان فراخوانده شدند و برخی از ایشان به دلیل دوری راه موفق به انجام آخرین ملاقات با ایشان نشدند.
همچنین برخی از اعضای کارزار لغو گام به گام اعدام از جمله نرگس محمدی و محمد نوریزاد به همراه خانواده‌ها در مقابل زندان رجایی شهر تجمع کرده و خواهان لغو مجازات اعدام این زندانیان اهلسنت شده‌اند.

درگیری در جبهه ساز و آواز؛ چرا کنسرت ها در ایران لغو می شود؟



سال هاست که در شهر مشهد کنسرتی اجرا نمی شود، از همین رو کنسرت علیرضا قربانی، خواننده سنتی قرار بود تا در شهرستان چناران در پنجاه کیلومتری مشهد برگزار شود اما با نامه دادستانی چناران، کنسرتی که وزارت ارشاد مجوز آن را صادر کرده بود لغو شد.
دادستانی دلیل لغو کنسرت را اعتراض "امت حزب الله" و مغایر بودن این کنسرت با فرهنگ خطه چناران عنوان کرد. البته چیزی نگذشت که احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، مفصلا به کنسرت و دلایل لغو آن پرداخت و علیرضا قربانی خواننده سنتی و تک خوان ارکستر ملی را "مطرب" لقب داد و بیان کرد که بنابر حدیثی از پیامبر اسلام حدود مقبره امام هشتم شیعیان معین شده و آنطور که آقای علم الهدی گفته اس ، پیامبر اسلام یک قرن و نیم پیش از تولد امام هشتم شیعیان فاصله ی بین دو کوه در شهر توس خراسان را به عنوان حریم حرم معین کرده است.
با اینکه آقای علی جنتی وزیر ارشاد از همه خواسته بود تا تن به قانون بدهند و مجوزهای یک دستگاه رسمی را زیر پا نگذارند، اما باز هم قرعه لغو کنسرت به نام آقای قربانی افتاد و اینبار کنسرت موسیقی سنتی در دانشگاه شهید بهشتی لغو شد. بهانه ی اینبار، نزدیکی به ایام وفات دختر پیامبر اسلام بود.
مسولان اعلام کردند که چون تنها سه روز تا دهه فاطمیه مانده است، به احترام این روزها نباید برنامه ساز و آواز داشت.
اگر دو دهه فاطمیه و ماههای رمضان و محرم و صفر را که از سوی روحانیان و متدینین، متبرک و مقدس به شمار می رود را به عنوان ماههای حرام برای کنسرت و موسیقی به حساب بیاوریم ، در واقع خوانندگان سنتی و پاپ نزدیک به چهار ماه از سال را به صورت عرفی اجازه کنسرت ندارند و در باقی سال هم باید ابتدا از مراحل سخت تصویب آهنگ و ترانه و شعر گذر کنند تا عاقبت مجوزی را بگیرند که ممکن است به راحتی از سوی چند نفر معترض و حتی در همان حال که خواننده و نوازندگان در حال اجرا هستند، باطل شودامام جمعه مشهد به صراحت اعلام کرد که در محدوده وسیع حریم حرم، نمی توان کنسرت موسیقی برگزار کرد.
به هر حال کنسرت آقای قربانی برگزار نشد و هر چند دادستان مشهد علی مظفری در مصاحبه ای گفت که قانونی وجود ندارد که کنسرت در شهر مشهد را ممنوع کند اما از حکم دادستانی شهرستان چناران دفاع کرد و درباره وضعیت موسیقی زنده در شهر مشهد ابراز کرد که دولتمردادن باید به شرایط مشهد که به گفته او پایتخت معنوی جهان اسلام است، توجه کنند.
در پی لغو کنسرت در مشهد و چند کنسرت دیگر در خرمشهر و بوشهر، وزیر ارشاد که وزارتخانه اش مجوز کنسرت ها را صادر می کند در گفته هایی آشتی جویانه لغو کنسرت ها را تایید نکرد و دغدغه برخی از امامان جمعه را از سر دینداری دانست.

جیمز کلپر:‌ ایران سلاح زیادی برای نبرد با داعش به عراق برده



جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس گفته است که ایران نقشی جدی در مقابله با داعش در عراق دارد و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته که شرکت ایران در عملیات این هفته در عراق شفاف تر از همیشه بوده است.
آقای کلپر که وظیفه هماهنگی ۱۷ سازمان اطلاعاتی آمریکا را به عهده دارد در مصاحبه اش با چارلی رز که سه شنبه از سی بی اس پخش شد گفت که ایرانی ها "مقدار زیادی سلاح" از جمله هواپیماهای بدون سرنشین به عراق برده اند.
آقای کلپر گفت که ایران "تعهدی جدی در این نبرد" دارد و شماری از ایرانی ها در ظرفیت ارائه مشاوره به دولت عراق علیه گروه دولت اسلامی (داعش) کار می کنند.
ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم در یک جلسه سنا گفت که کمک نظامی ایران به شبه نظامیان شیعه عراق چیز تازه ای نیست اما در عملیات این هفته در عراق به صورتی شفاف تر انجام شد.
عملیات ارتش عراق برای بازپس گیری شهر تکریت از داعش دوشنبه شروع شد و یکی از شبه‌نظامیان شیعه حاضر در عملیات به نفیسه کوهنورد خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی گفت که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران هم برای مشارکت در هدایت این عملیات وارد استان صلاح‌الدین شده است.
ژنرال دمپسی در جلسه کمیته خدمات مسلحانه سنا گفت:‌ "این عیان ترین حمایت ایران است" که "در قالب کمک توپخانه" و سایر کمک ها انجام می شود.
ژنرال دمپسی گفت:‌ "بی پرده بگویم، فقط در صورتی مساله ساز خواهد بود که به فرقه ای گری منجر شود".
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا هم گفت که او هم نگران تنش فرقه ای است و واشنگتن از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد:‌ "امیدوارم فرقه ای گری روی زشت خود را آشکار نکند."
هرچند این اولین بار نیست که ایران برای نبرد با داعش به عراق کمک می کند، اما به گزارش رسانه های آمریکا مقام های آمریکایی می گویند نبرد تکریت شاهد بزرگترین حمایت ایران از یک عملیات تهاجمی در عراق است.
رویترز هم در گزارشی نوشت که ائتلاف تحت رهبری آمریکا هنوز در عملیات تکریت شرکت نکرده که شاید به دلیل حضور ایران باشد. آقای کارتر گفت که عراق برای این عملیات از واشنگتن کمک نخواسته است.
به گفته ژنرال دمپسی شبه نظامیان شیعه حدود دو سوم نیرو در عملیات تکریت را تشکیل می دهند و باقی نیروهای ارتش عراق هستند.
هرچند ایران و آمریکا هر دو با داعش در جنگ هستند اما می گویند در این زمینه همکاری ندارند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود که ایالات متحده و ایران دارای "منافع مشترک" در شکست دادن داعش هستند اما همکاری ندارند.
کریستین وورموت رئیس سیاستگذاری پنتاگون روز سه شنبه تایید کرد که هیچ هماهنگی یا تماسی میان نیروهای ایرانی و آمریکایی در عراق وجود ندارد.
پیشتر در روز سه شنبه گزارش شد که عملیات تهاجمی ارتش عراق برای بازپس گرفتن تکریت به دلیل وجود بمب‌های کنار جاده‌ای با مانع رو‌به‌رو شده است.
خبرگزاری فرانسه نوشت که درگیری‌های شدیدی میان دو طرف در حومه شهرک الدور در جنوب تکریت در جریان است.
منابع محلی گفته‌اند که نیروهای دولتی عراق با حمایت شبه‌نظامیان شیعه و جنگجویان قبایل سنی در دومین روز عملیات برای بازپس‌گیری شهر تکریت، موفقیت کمی داشته‌اند.
تکریت که زادگاه صدام حسین، رهبر سابق عراق است، تابستان سال گذشته به کنترل نیروهای داعش در آمد.