۱۳۹۳ اسفند ۱۴, پنجشنبه

قاچاق اشیاء عتیقه؛ منبع دیگر درآمد داعش


تجارت غیرقانونی اشیاء عتیقه، در کنار معاملات نفتی، گروگانگیری و باجگیری، جزو منابع اصلی درآمد گروه داعش است.
به همین دلیل، شورای امنیت سازمان ملل متحد اواسط ماه فوریه تجارت اشیاء عتیقه سوریه را ممنوع کرد و گروه موسوم به دولت اسلامی را متهم کرد که از غارت میراث فرهنگی سوریه برای افزایش توان خود در حملات تروریستی استفاده می کند.
بی بی سی تلاش کرده در مورد این تجارت و مسیر انتقال آن از خاک ترکیه و یا لبنان به سمت اروپا تحقیقاتی انجام دهد که فشرده آن در این گزارش شرح داده می شود.

دیدار با یک قاچاقچی

او می گوید: "داعش گروه اصلی است که این اشیا را می فروشد و این تجارت را کنترل می کنند . آنها از موزه ها و به خصوص موزه شهر حلب این اشیا را می دزدند. من به خوبی می دانم که آنها در خارج تماس هایی دارند و با استفاده از این ارتباطات اشیا عتیقه را به خارج می فرستند."
"محمد" هنوز هم در کار قاچاق بین سوریه و لبنان فعال است ولی دیگر اشیاء عتیقه معامله نمی کند چون در صورت دستگیر شدن مجازات سنگینی دارد و به گفته او هر کسی را که با این اشیاء دستگیر کنند به عنوان همکاری و عضویت در داعش محاکمه می شود.
پس از مدتها تحقیق و تلاش بالاخره توانستیم با فردی که در کار قاچاق این اشیاء فعال است ملاقات کنیم. به خاطر ملاحظات امنیتی او را "محمد" می نامیم که نام مستعار است. جوانی است ۲۱ ساله و بسیار آرام که اصلا اهل شهر دمشق است ولی مرکز تجارت او اکنون دره بقاع در مناطق مرزی لبنان با سوریه است. با او در مرکز شهر بیروت ملاقات کردیم و او کار قاچاق اشیاء عتیقه از سوریه را این طور توضیح داد:
"با سه نفر از دوستانم در شهر حلب در تماس هستم. آنها این اشیاء را به منطقه مرزی بقاع می آورند و در آنجا به یک راننده تاکسی پول می دهند تا اجناس را مخفیانه به خاک لبنان بیاورد."
او و دوستانش اشیاء کوچک را قاچاق می کنند ولی به گفته او حتی این کار هم خطرناک است.
او می افزاید: "ما سعی می کنیم اشیایی مثل جواهرات، زینت آلات یا مجسمه های کوچک و سر مجسمه های سنگی را جابه جا کنیم."
او و همکارانش درآمد فراوانی کسب کرده اند ولی به گفته او سود اصلی برای قاچاقچیانی است که اشیاء گرانقیمت به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و یا حتی یک میلیون دلار را معامله می کنند.

دیدار با فروشنده ها

به یک فروشگاه اشیاء عتیقه و توریستی در مرکز شهر بیروت می رویم. صاحب مغازه برای بازار گرمی و فروش روش عجیبی دارد. ابتدا می گوید همه اجناس او در این مغازه قلابی هستند و بعد با چرب زبانی می افزاید اگر جنس واقعی بخواهیم او عتیقه های دوران بیزانس و حتی تمدن هلنی را هم دارد.
کارشناسان باستان شناسی می گویند یکی از اشیایی که در شرایطی مثل جنگ داخلی سوریه بیش از هر چیز دیگری قاچاق می شود کاشی بناهای باستانی است. از صاحب این مغازه در بیروت می پرسم که آیا کاشی های قدیمی دارد؟ در جواب می گوید چه نوع کاشی می خواهید، کاشی با طرح چهره، طرح جانوران و یا نقش های هندسی؟
او می افزاید: "اگر شما مشتری جدی باشید همیشه راهی برای پیدا کردن جنسی مورد علاقه شما وجود دارد."
وقتی که از او می پرسم آیا خرید و خارج کردن این اشیا از کشور قانونی است؟ با لبخند جواب می دهد که فقط با کسب یک مدرک معتبر از موزه ها قانونی خواهد بود. اما بعد می گوید که در مقابل حق الزحمه، می تواند اجناس عتیقه ای را که من خریداری کنم به بریتانیا بفرستد ولی هزینه آن ممکن است چند هزار پوند باشد.
این تجربه نشان داد که در شهر بیروت ظرف ده دقیقه می توان سرنخ معاملات غیرقانونی اشیاء عتیقه را پیدا کرد.
یک کارشناس قاچاق آثار عتیقه در شهر آمستردام که با منطقه خاورمیانه آشناست، تایید می کند که در کشورهایی مثل لبنان قاچاق این کالاها مثل یک کاسبی بسیار عادی است. خیلی از واسطه ها و دلال ها دفتر و دستک رسمی دارند. در لبنان علاوه بر عتیقه های آن کشور می توان آثار عتیقه عراق و سوریه را هم خریداری کرد.
او می افزاید تماس بین قاچاقچیان، واسطه ها و دلال ها یکی از رازهای کثیف بازار اشیاء عتیقه است که نهادها و موسسات هنری حاضر نیستند به آن اعتراف کنند.
او می گوید: "داعش گروه اصلی است که این اشیا را می فروشد و این تجار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر