۱۳۹۳ اسفند ۲, شنبه

اجرای گروه آمریکایی در تالار وحدت

بخش بین‌الملل جشنواره امسال اگرچه رونق سال گذشته را نداشت، اما یک اجرای خارج از جدول، نگاه‌ها را متوجه این بخش کرد.
در حالی که در جدول برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر نامی از حضور هیچ‌گروه آمریکایی به میان نیامده است، در آخرین روز جشنواره یک گروه جاز آمریکایی با نام "انیمیشن" به اجرای برنامه پرداخت. گروهی که دریافت چند جایزه گرمی را در کارنامه خود دارد و سرپرست آن از نوازندگان برجسته ساز ساکسیفون در منطقه دالاس و کارولینای شمالی است.
علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، حسن ریاحی دبیر جشنواره و لوریس‌چکناوریان و دو گروه موسیقی پالت و دنگ‌شو از جمله بینندگان این برنامه بودند. آقای مرادخانی چندی قبل سفری به آمریکا داشت که با انتقاد محافل منتقد دولت و وزارت ارشاد روبرو شد.
این نخستین بار است که در سی سال گذشته یک گروه موسیقی آمریکایی در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد.
سایت انجمن موسیقی ایران نیز در گزارشی از این اجرا که پنج‌شنبه شب (۳۰ بهمن) در تالار وحدت برگزار شد، به سخنان باب بلدن، سرپرست گروه ونوازنده ساکسیفون سوپرانو اشاره کرد که،از اجرای گروهش در شیراز، اصفهان و چند شهر دیگر ایران خبر داد. او در این سخنان از سفر خود و گروه به ایران ابراز رضایت کرد و گفت که به زودی "اجراهای خود و گروه انیمیشن را روی یوتیوب قرار خواهد داد."

ممانعت از اجرای پری ملکی

در میان اجرای گروه‌های موسیقی بانوان اتفاق نادری رخ نداد، اما ممانعت از روی صحنه رفتن پری ملکی، سرپرست و خواننده همراه گروه خنیا از جمله مشکلاتی بود که در اجرای موسیقی این گروه بروز کرد.
خانم ملکی که در ۲۰ سال گذشته و تقریبا بدون مشکل خاصی به همراه یک همخوان مرد با گروه خنیا به اجرای برنامه می‌پرداخت، به نوشته سایت "موسیقی ما" در اجرای نخستین روز جشنواره در تالار شمس و نیز اجرای گروه در کرج، "مانند بقیه تماشاگران به تماشای کنسرت گروه خود نشست و اجازه به صحنه آمدن پیدا نکرد."

برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر

در اختتامیه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر ابتدا از ابراهیم قنبری‌مهر (پیشکسوت سازسازی)، محمدعلی بهمنی (شاعر و ترانه‌سرا)، فخر‌الدین فخرالدینی (عکاس)‌ و اردشیر کامکار (نوازنده کمانچه ونواپرداز) تجلیل شد و سپس برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.
در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی (هومن رف رف)، آهنگسازی ایرانی (محمدرضا عموجوادی)، گروه‌نوازی کلاسیک ایرانی (همنوازان ایران از شیراز)، گروه‌نوازی کلاسیک غیرایرانی (ارکستر پاسارگاد از تهران)، آواز جمعی (آوای ماهان از تهران)، و در بخش پایان‌نامه (امیرحسین رمضانی و مریم شریف‌زاده از تهران به‌طور مشترک) اول شدند.
از نکات حاشیه‌ای این بخش انتقاد یکی از برگزیدگان از رها شدن بعد از ایام جشنواره است. محمدهادی عیان‌بر که نفر دوم بخش آهگنسازی کلاسیک غیر ایرانی بود گفت که سه‌ دوره برگزیده جشنواره موسیقی فجر بوده است و "قرار بود انجمن نخبگان تشکیل شود که این اتفاق نیفتاد و در نهایت بعد از دریافت جایزه به حال خود رها شدیم."
در دو دهه گذشته ، چه در دولت آقای روحانی و چه زمان دولت آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد، به برگزیدگان، وعده‌هایی برای حمایت آنان بعد از جشنواره داده شده است که در عمل عمده این وعده ها هیچگاه تحقق نیافت و بعد از اتمام جشنواره به فراموشی سپرده شد.
انتصاب محمدعلی بهمنی به عنوان دبیر شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد از دیگر نکات خبری مراسم اختتامیه بود. او به جای مشفق کاشانی نشست که ماه گذشته در ۹۰ سالگی در گذشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر