۱۳۹۳ اسفند ۷, پنجشنبه

وزیر ارشاد: نمی‌شود که فقط یک فکر به جامعه تزریق شود



علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، گفته است: "برخی فکر می‌کنند افکارشان از آسمان و از منبع وحی الهام گرفته شده و فقط باید به آنها توجه کرد و افکار آنها را مطرح کرد در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم و نمی‌شود که فقط یک فکر به جامعه تزریق شود."
آقای جنتی امروز پنجشنبه ۳۰ بهمن در دانشگاه امیرکبیر گفته است: "هیچ کس نمی‌تواند امروز چشمش را ببندد و بگوید کاری با تحولات جهانی نداریم. ما نمی‌توانیم فقط به فکر خودمان بسنده کنیم. باید از فکر و اندیشه‌های دیگران هم استفاده کنیم و همچنین به آنها هم فکر دهیم و از فناوری‌های موجود بهره‌مند شویم."
علی جنتی از وجود "دو تفکر در ایران" یاد کرده و گفته است: ‌"یک تفکر می‌گوید که به ملت اجازه دسترسی به اطلاعات از طریق ماهواره، مطبوعات و شبکه‌های مجازی بدهیم و مردم خودشان فکر صحیح را تشخیص می‌دهند اما تفکر دیگر در برابر این نوع تفکر قرار دارد که می‌گوید هر فکری که از بیرون بیاید فکر مسمومی است و حتما باید با آن مقابله کرد. اگر این تفکر از شبکه‌های ماهواره‌ای باشد باید جلوی آن را گرفت و در مسیر آن پارازیت انداخت و اگر این تفکر در فضای مجازی باشد باید آن را فیلتر و با آن مقابله کرد."
پارازیت‌اندازی برای جلوگیری از دسترسی مخاطبان داخل ایران به برنامه‌های تلویزیون های ماهواره ای، به خصوص تلویزیون های فارسی زبان مستقر در خارج از مرزها، پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رواج یافته و در طول این سال ها کم و بیش ادامه یافته است.
علی جنتی درباره دیدگاه دولت فعلی ایران در این زمینه گفته است:‌ "این دولت معتقد است که ما باید مراقب باشیم؛ مخصو
به گفته مقام های ایرانی ۹.۵ میلیون نفر در ایران از شبکه وایبر و نزدیک به ۴ الی ۴.۵ میلیون نفر از فیس بوک استفاده می‌کنند.
در سال‌های گذشته مسئولان ارتباطات در ایران کوشیده‌اند از راه‌های مختلف دسترسی کاربران را به محتوایی که در اینترنت منتشر می‌شود و آن را "ناسالم" می‌دانند جلوگیری کنند و در حال حاضر، شماری از وبسایت‌های اینترنتی و سرویس‌ها و شبکه های اجتماعی و ارتباطی از جمله فیسبوک و توییتر نیز در ایران فیلتر هستند.
با این حال، علی جنتی، پیشتر، استفاده کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی را "اجتناب ناپذیر" و استفاده آنها از فیلترشکن را "یک پدیده اجتماعی" خوانده بود.
استفاده شهروندان ایران از نرم‌افزارهای ارتباطی نظیر واتس‌اپ، اینستاگرام و وایبر نیز در ماه‌های اخیر موضوع اظهارنظر مقام‌های ایرانی بوده و برخی از مقام‌های محافظه‌کار خواهان مسدود کردن دسترسی به این نرم‌افزارها هم شده‌اند.
یکی از راه‌ها، ایجاد وب‌سایت‌های مشابه برای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب و مورد توجه بوده است.
به تازگی و هم‌زمان با سالگرد انقلاب ایران، وزارت ارتباطات ایران از دو موتور جستجو به نام‌های پارسی‌جو و گرگر رونمایی کرد که کلمات مورد جستجوی کاربران را فقط در سایت‌های فیلتر نشده در ایران جستجو می‌کند و در اختیار کاربر می‌گذارد.

'در یک سال و نیم گذشته، جامعه فاسد نشد'

علی جنتی همچنین در زمینه سانسور کتاب در ایران گفته است: "افراد صاحب فکر می‌توانند کتاب بنویسند البته قانون مواردی را منع کرده اما خارج از آن باید اجازه داد تا افراد صاحب فکر نظرشان را ارائه دهند و ما در این یک سال و نیم گذشته شاهد هستیم که بسیاری از کتاب‌هایی که قبلا بی‌جهت به آنها خرده گرفته می‌شد اجازه چاپ داده شد و شاهد بودیم که در این یک سال و نیم جامعه فاسد نشد."
با این حال، شماری از ناشران از تاکید وزارت ارشاد بر بررسی مجدد تعدادی از کتاب های مجوزدار و چاپ شده در سال های پیش خبر داده اند و از وجود سختگیری های تازه ای در حوزه سانسور و صدور مجوز کتاب سخن گفته اند.
از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی، او و مقام‌های مربوط بارها تاکید کرده‌اند که می‌خواهند نظارت بر حوزه فرهنگ را از دولت به اهل فرهنگ و هنر واگذار کنند.
در زمینه چاپ و انتشار کتاب اقدام‌هایی از جمله سپردن ممیزی به "هیئت نظارت بر ضوابط نشر" به جای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در حال اجرا است.
اما این اقدامات انتقاد محافظه‌کاران و منتقدان را به دنبال داشته و مراجع مذهبی هم بارها درباره تساهل و تسامح در حوزه فرهنگ از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی انتقاد کرده‌اند.
صا باید از نسل نو و کودکان و فرزندان‌مان مراقبت کنیم تا از آثار سوء برخی اطلاعات وارداتی جلوگیری شود اما در عین حال باید فضا را باز بگذاریم که همه به اطلاعات دسترسی داشته باشند. در حوزه مطبوعات اگر مطالبی ضدامنیت ملی و توهین به مقدسات و مطالب ضد اخلاق وجود داشته باشد بایستی جلوی آن گرفته شود ولی فارغ از این موضوع، اشخاصی که صاحب فکر و اندیشه هستند می‌توانند صحبت کنند و ملت ما خودش موضوعات را تشخیص می‌دهد و می‌فهمد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر