۱۳۹۴ خرداد ۸, جمعه

رئوف شهبازى بازداشت و راهى زندان شد / سند

raoof shahbazi logo
خبرگزارى هرانا – رئوف شهبازى دانشجوى دانشگاه صنعتى همدان، امروز، بازداشت و به زندان همدان منتقل شد.
بنا بر اطلاع منابع هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقاى رئوف شهبازى به همراه سبحان زمانیان، در شانزدهم آذرماه سال گذشته، به اتهام توهین به بنیانگذار جمهورى اسلامى در فضاى مجازى، از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب همدان، به دو سال حبس محکوم شده بود.
به گفته یک منبع مطلع، منزل شخصی آقای رئوف شهبازی هنگام بازداشت، مورد بازرسی قرار گرفته و طبق دادنامه منتشره، مستند صدور حکم، اقاریرى است که در شرایط بازداشت و انفرادى و تحت فشار از متهمین اخذ شده است.
گفتنى است، بازداشت و محاکمه ى این دو دانشجو، در سکوت خبرى انجام شده و در حین دادرسى از وکیل تعیینى محروم بوده اند.

۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه

انتقاد روحانی از اقدامات 'اقلیتی بسیار کوچک با بلندگوهای بزرگ'


آقای روحانی سه شنبه ۵ خرداد و در جریان سفر به شهرستان های غرب استان تهران افزود: "مردم ما به خوبی می دانند و آگاه هستند که با شعار و ادای جملات تند مشکلات جامعه و کشورمان حل و فصل نخواهد شد."
انتقادات رئیس دولت یازدهم از "اقلیتی با بلندگوهای بزرگ"، در حالی صورت می گیرد که وی در گذشته هم از کسانی که به گفته او با اتکا به بودجه های عمومی و برخی نهادهای حکومتی به مقابله با سیاست خارجی دولت وی می پردازند، انتقاد کرده بود.
حسن روحانی در بخشی دیگر از سخنرانی امروز خود، که به نوشته سایت ریاست جمهوری در جمع مردم ملارد، شهریار و شهرقدس صورت گرفته، گفته است که مذاکره کنندگان هسته ای ایران "در صحنه جهانی هر روز قدم های جدیدی را برای احقاق حقوق ملت ایران برداشته اند و برخواهند داشت".
آقای روحانی چهارشنبه گذشته هم در جمع عده ای از مردم تبریز گفته بود: "سرداران مذاکرات و دیپلماسی، برای ملت ایران غرور و افتخار آفریده اند و مردم ما پشتیبان مذاکره کنندگان هستند".
وی با اشاره به برخی مخالفان مذاکرات هسته ای در ایران افزوده بود: "کسی حق ندارد از جیب و جانب مردم شعار دهد و در جامعه افراطی‌گری و شعارزدگی ایجاد کند و کاری کند که مردم نگران امنیت و آینده کشور شوند."
در هفته های اخیر، عده ای از اصولگرایان با انتقاد شدید از مذاکره کنندگان هسته ای، آنها را به کوتاه آمدن بر سر موضوعاتی چون بازرسی از مراکز نظامی ایران یا شیوه رفع تحریم‌های بین المللی متهم کرده اند.

اعدام دست کم هشت زندانی در قزل حصار کرج

edammi
خبرگزاری هرانا – دست کم هشت محکوم مواد مخدر، امروز، در زندان قزل حصار کرج، به دار آویخته شدند.
بنا بر اطلاع منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز، دوشنبه چهارم خرداد ماه، هشت محکوم مواد مخدر به نام های نادر حاجی زاده، محمد بارانی، جهانگیر شاهوزهی، مهران بلوچ زهی، مهرشاد سلیمانی، رضا دایی زاده، احسان ثقفی و عباس عامری، در محوطه زندان قزل حصار کرج اعدام شدند.
این هشت زندانی دیروز از سالن ۳ زندان قزل حصار به انفرادی منتقل شده بودند، تعدادی از محکومین از سالن های دیگر زندان نیز جهت اجرای حکم منتقل شده بودند ولی منابع هرانا تا لحظه تنظیم گزارش، اطلاع دقیقی از تعداد و هویت آنان ندارند.
همچنین اسامی احمد تیموری، مسلم رفیعی، مرتضی میرزایی پور، افشین کریمیان، عباس حیدری و مسعود زیبایی، به عنوان زندانیان اعدام شده طی هفته گذشته در قزل حصار، از سوی منابع هرانا مشخص شده اند.
هنوز هیچ یک از مسئولین قضایی درباره اعدام های گروهی اخیر در زندان قزل حصار کرج اطلاع رسانی نکرده اند، این در حالی است که ستاد حقوق بشر قوه قضاییه چندی پیش در واکنشی به بیانیه چند سازمان حقوق بشری درباره افزایش اعدام های اعلام نشده در ایران، این مسئله را غیرواقعی خواند.

۱۳۹۴ خرداد ۲, شنبه

تایید حکم حبس مجدد دو زندانى رجایى شهر؛ “پنجشنبه سیاه” همچنان قربانى مى گیرد

farshid fathi arash moghaddam 2
خبرگزارى هرانا – حکم یک سال حبس تعزیرى فرشید فتحى و آرش مقدم ، که در پى حمله به بند ٣۵٠ موسوم به پنجشنبه سیاه، متهم شده بودند، توسط دادگاه تجدید نظر تأیید شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم یک سال حبس فرشید فتحى کشیش مسیحى و آرش مقدم اصلانپور ، ……‌‌ که پس از یورش گارد زندان به بند ٣۵٠، به حمل و نگهدارى مشروب دست ساز در زندان، توسط قاضى صلواتى به یک سال حبس محکوم شده بودند، توسط شعبه ٣۶ دادگاه تجدید نظر تایید شد.
پیشتر در دادگاه بدوى، فرشید فتحى به یک سال حبس تعزیرى، ٧۴ ضربه شلاق و دویست هزار تومان جریمه نقدى و آرش مقدم به یک سال حبس تعزیرى، ٧۴ ضربه شلاق و سیصد هزار تومان جریمه نقدى محکوم شده بودند.
اتهام این دو زندانی عقیدتی که هم اکنون در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری میشوند؛ نگهداری مشروبات الکلی عنوان شده بود که مورد رد هردو نفر نیز قرار گرفته بود.
یک منبع مطلع در این خصوص، پیشتر به گزارشگر هرانا گفته بود: «این پرونده سازی کاملا سیاسی بود؛ چرا که اگر واقعا قرار بود به مسئله مشروبات الکلی رسیدگی شود این کار در صلاحیت دادگاه عمومی است و نه دادگاه انقلاب و آن هم شعبه ۱۵ که به دادن احکام آنچنانی شهره است.»
وی همچنین عنوان کرده بود: «در اتاقی که ۳۰ زندانی سیاسی زندگی می‌کردند و توسط سربازان مورد بازرسی قرار گرفته، به فرض اینکه مشروبی هم کشف شده باشد چگونه می‌شود مالکیت آن را به این دو زندانی عقیدتی نسبت داد؟»
آرش مقدم اصلانپور پیش‌تر به اتهام توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود که یک سال و ۴ ماه آن به مناسبت عید فطر مورد عفو قرار گرفته بود.
یکی از نزدیکان آرش مقدم درباره گرایشات مذهبی آرش مقدم گفت: “به دلایل نامشخص در برخی خبرها ذکر شده که آرش زرتشتی می باشد ولی این قضیه صحت ندارد و وی هیچ گاه زرتشتی نبوده است.”
فرشید فتحی، نوکیش مسیحی و از رهبران کلیساهای خانگی صبح روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه سال جاری، به دستور دادگاه انقلاب و توسط سازمان زندان‌ها از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت.
زمانی که فرشید به زندان رجائی شهر منتقل شد، پرونده موضوع کشف مشروب الکلی که ماموران ادعا کردند در بند ۳۵۰ اوین آن را یافته اند، باز شد.
وی در روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۳۸۹ در آستانه سال نو میلادی در پی بازداشتهای گسترده و از پیش تعیین شده توسط ماموران امنیتی بازداشت و در ‌‌نهایت به ۶ سال زندان محکوم شد. در پی این حادثه نیز شمار بسیاری از شهروندان مسیحی و از اعضا کلیساهای خانگی در تهران و برخی شهرستان‌ها نیز بازداشت شدند.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

یک مرجع تقلید شیعه در قم خواهان کاهش آثار منفی امواج پارازیت شد


آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم خواهان به حداقل رسیدن آثار منفی امواج پارازیت در ایران شد.
آقای مکارم شیرازی در دیدار با مسئولان شرکت مخابرات ایران گفت: "باید کاری کرد که آثار سوء این پارازیت‌ها به حداقل برسد و در این باره شنیده‌ام که راهکارهایی وجود دارد و لازم است مسئولان، به مردم آگاهی و آموزش دهند."
امواج پارازیت و تاثیر آن بر سلامت مردم ایران، سال‌هاست که از طرف شماری از مقام‌ها و رسانه‌ها مطرح می‌شود اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه نهاد یا نهادهایی پشت ارسال این پارازیت‌ها هستند.
آقای مکارم شیرازی گفته است "فن‌آوری‌های جدید می‌توانند در پیشرفت بسیار موثر باشند ولی این فن‌آوری‌ها مانند شمشیر دو دم هستند، مخصوصا پارازیت‌هایی که آثار سوء آن بسیار زیاد است و باید بسیار مراقب بود."
چندین مقام ایرانی تا کنون به زیانبار بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای اشاره کرده و خواهان حذف آن شده‌اند.
امواج پارازیت برای ایجاد اختلال در کار شبکه‌های خبری و غیر خبری خارج از ایران به کار گرفته می‌شوند.
شماری از پزشکان می‌گویند این پارازیت‌ها تاثیرات سوء بر سلامت افرادی که در معرض آنها قرار دارند، ایجاد می‌کنند.
هیچ نهاد جمهوری اسلامی ایران، رسما مسئولیت عملیات پارازیت اندازی را به عهده نگرفته اما چند سال پیش، عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: " ما پارازیت می‌فرستیم، آنها هم پارازیت می‌فرستند و سپس کانال‌های ما روی ماهواره‌های آنها قطع می‌شود."

۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

بازداشت و انتقال نگار حائری به بند ۲۰۹ اوین

negar haeri
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نگار حائری، فعال مدنی و مشاور حقوقی، دیروز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت، از بند زنان زندان اوین جهت بازجویی به سلول های انفرادی زندان اوین منتقل شد.
نگار حائری دانش آموخته حقوق، که سابقه بازداشت قبلی نیز دارد، روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت، جهت ادای پاره ای از توضیحات احضار و مستقیما به بند زنان زندان اوین منتقل شد، از اتهامات و دلایل بازداشت این فعال مدنی هنوز هیچ اطلاع جدیدی در دسترس نیست و مسئولین قضایی نیز در این رابطه به خانواده وی چیزی نگفته اند.
وی که فرزند ماشاالله حائری، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر است، در آخرین مورد بازداشت در تیرماه سال گذشته، حدود هشت ماه در زندان شهر ری (قرچک ورامین) در شرایطی بسیار نامناسب و همراه با زندانیان غیر سیاسی و بعضا خطرناک نگهداری می شد و اخبار تایید نشده از احتمال انتقال مجدد وی به زندان شهر ری خبر داده اند.
بنا بر گفته نزدیکان وی، خانم حائری در ماه های پس از آزادی از زندان شهر ری، در شوک فشارهای ناشی از بازداشت هشت ماهه به سر می برد و فعالیت سیاسی خاصی نداشته است که بازداشت و بازجویی مجدد وی را توجیه کند.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

بازداشت و بى خبرى از سامان حریرى

bazdasht2
خبرگزارى هرانا – از وضعیت سامان حریرى، شهروند مهابادى که اواخر هفته گذشته، توسط نیروهاى امنیتى بازداشت شد، هنوز خبری در دست نیست.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى “مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران”، سامان حریرى، ٢۶ ساله و ساکن مهاباد، روز پنجشنبه هفته گذشته ٢۴ اردیبهشت، توسط نیروهاى امنیتى بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل شد.
یکى از منابع هرانا با اعلام خبر فوق افزود:” سامان روز پنجشنبه هفته گذشته در خیابان توسط مأمورین لباس شخصى بازداشت شد و از آن تاریخ هیچ خبرى از وى در دست نیست، خانواده اش هم به دلایل نامشخص و احتمالا ترس بدتر شدن وضعیتش از صحبت کردن درباره بازداشتش خوددارى مى کنند.”
تاکنون دلایل بازداشت و اتهامات سامان حریرى به درستى مشخص نیست ولى به گفته یکى از دوستانش، به احتمال زیاد وى توسط اداره اطلاعات مهاباد و به دلیل فعالیت هاى مدنى بازداشت شده است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۸, دوشنبه

بازمانده کهریزک در اوین؛ گزارشى از وضعیت مجید مقدم

majid2
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم اعتراض وى به حکم حبس ۶ ساله در اسفند ماه سال گذشته، هنوز حکم قطعى و نتیجه دادگاه تجدید نظر وى مشخص نشده است.
مجید مقدم از بازماندگان بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸، برای بار سوم در ۱۳ آذر ماه سال ۹۳ توسط قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در منزل پدری خود واقع در کرج بازداشت گردید و پس از تحمل حدود ۳ ماه انفرادی، اوایل اسفند ماه سال گذشته از بند دو الف سپاه به بند ۸ زندان اوین منتقل گردید.
این آسیب دیده جریانات ۸۸ و بازداشتگاه کهریزک تا پیش از بازداشت آخر، از آسیب های روحی و روانی وارده در بازداشتگاه کهریزک رنج می برد به گونه ای که طبق اظهارات اطرافیان نزدیک، به مشکلات روحى دچار شده و با مصرف آرامبخش و تحت نظر پزشک تا حدودی به زندگی عادی بازگشته بود.
مجید مقدم هم اکنون با گذشت حدود ۶ ماه از بازداشت در بند هشت زندان اوین به سر می برد که علاوه بر ازدحام جمعیت بیش از ظرفیت و شرایط بد بهداشتی، اصل تفکیک جرائم نیز در آن رعایت نشده و زندانیان سیاسی با جرائم مالی و کلاهبرداری به صورت مختلط نگهداری می شوند.
بنا بر اتهامات وارده در دادگاه بدوی، تنها چند روز قبل از تولد بیست سالگی مجید عابدین زاده مقدم، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده، وى را به ۶ سال حبس محکوم کرده است و بیم آن مى رود با توجه به اعتصاب چند روزه، وضعیت وخیم روحی و شرایط نابسامان بند ۸ زندان اوین سلامت ایشان در خطر جدی قرار گیرد.
لازم به ذکر است مجید مقدم جزو چهار تن از بازماندگان کهریزک میباشد که حاضر شد با تمام فشارها و تهدیدها، تا مراحل پایانی شکایت خود از سعید مرتضوی را پیگری نماید.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

تحقق شعار حبس زدایی در گرو اجرایی شدن ماده ۱۳۴ است

etelaiye-134
در اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ پس از تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای نگهبان در اردیبهشت ماه‌‌ همان سال امیدهای بسیاری در راستای آنچه که سیاست حبس زدایی از سوی مقامات قضایی عنوان می‌شد، پدیدار گشت.
این قانون، به مثابه دیگرقوانین موضوعه، بعد از تایید شورای نگهبان، از طریق روزنامه رسمی منتشر و پانزده روز پس ازانتشارلازم الاجرا شده است.  با وجود گذشت بیش از دو سال از آن زمان تاکنون اجرای برخی مواد قانون مجازات اسلامی که مساعد به حال متهمین و محکومین است به ویژه ماده ۱۳۴ آن در مورد تعداد بسیاری از زندانیان – به ویژه فعالین سیاسی، روزنامه نگاران، فعالین حقوق بشر و مدنی – که پیش از تاریخ تصویب این قانون از سوی دادگاه‌ها محکوم شده بودند و اکنون دوران حبس خود را در زندان‌ها می‌گذرانند، به تعویق افتاده است. این در حالی است که مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی بسیاری از این افراد اکنون در حال تحمل حبسی بیش از آنچه که در قانون تعیین شده هستند، در تعدد مادی مختلف حکم قانون قدیم جمع مجازات‌ها بود و در قانون جدید در تعدد سه جرمی حداکثر همه مجازات‌ها در مقام حکم و حداکثر شدید‌ترین مجازات در مقام اجرای حکم است و در تعدد بالای سه جرمی حداکثر به علاوه تشدید در مقام حکم برای تمامی مجازات‌ها و اجرای شدید‌ترین در مقام اجرا است، اجرای دقیق این ماده می‌تواند منجر به آزادی تعداد زیادی از زندانیان در سراسر کشور شود و نیز برخی دیگر با کاهش مجازات امکان برخورداری از آزادی مشروط را خواهند یافت.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از ریاست محترم قوه قضاییه کشور، آیت الله آملی لاریجانی، درخواست دارد در راستای اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی و نظارت بر حسن اجرای قوانین، گامهای موثر و عملی بردارد و با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی موجبات آزادی و کاهش حکم تعداد زیادی از زندانیان و برخورداری آن‌ها از عدالت قضایی را فرآهم آورد.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۶, شنبه

آیت الله خامنه ای: خلیج فارس ناامن برای همه ناامن خواهد بود


رهبر ایران امروز ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) به مناسبت سالگرد بعثت پیامبر اسلام، در جمع گروهی از مقام های ایرانی و سفرای کشورهای اسلامی در تهران سخنرانی کرده است.
او از حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس ابراز ناخشنودی کرده و گفته "امنیت خلیج فارس با کسانی است که خلیج فارس خانه‌ آنهاست" و ادامه داده " آمریکا دنبال منافع خود است و اگر لازم بداند منطقه را ناامن می‌کند.‌"
آیت الله خامنه ای بار دیگر از حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن انتقاد کرده و گفته "در ماه حرام، مشرکین مکه هم جنگ را قطع می‌کردند. از مشرکین آن روز مکه بدتر، امروز کسانی هستند که در ماه حرام خانواده‌های یمنی را به عزا می‌نشانند."
رهبر ایران گفته "جاهلیت امروز با توان بسیار بالا و خطر صدها برابر جاهلیت دوران اول اسلام بازتولید شده، البته اسلام هم امروز مجهز شده... ملت‌ها و زمامداران کشورهای اسلامی بدانید ما می‌توانیم مقابل این جاهلیت بایستیم.‌"
آقای خامنه ای گفته "عامل ناامنی و کشتار در یمن متاسفانه برخی کشورهای مسمای به مسلمانی‌اند اما آنها فریب خورده‌اند، پشتیبان و طراح تروریسم آمریکاست."
رهبر ایران ملت یمن و بحرین و فلسطین را "مظلوم" خوانده و گفته "ما از مظلوم حمایت می‌کنیم هر مقدار که می‌توانیم.‌"

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

محرومیت از درمان و نماز و قرآن اجبارى؛ گزارشى از وضعیت زندانى بهنام ابراهیم زاده

behnam.ebrahimzade2
خبرگزارى هرانا – بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگرى زندان رجایى شهر، با وجود شرایط بد جسمى و بیمارى هاى مختلف، از دسترسى به امکانات درمانى محروم است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان و دادستانى علیرغم تایید پزشکى ابتلاى وى به آرتروز گردن و بیمارى هاى دیگر، با درخواست وى مبنى بر اعزام به بیمارستانى خارج از زندان مخالفت مى کنند.
این در حالى است که زندانیان و خانواده هاى آنان، بارها اعلام کرده اند که بهدارى زندان رجایى شهر امکانات اولیه براى درمان بیمارى هاى ساده تر را نیز ندارد.
یکى از نزدیکان این زندانى در گفتگو با گزارشگر هرانا، گفت: “بهنام آرتروز شدید دارد و با اینکه درد را تحمل مى کند ولى بارها به بهدارى زندان مراجعه کرده و هیچ فایده اى نداشته است، چون اصلا امکانات و توان لازم براى درمان وى را ندارند، از آن طرف هم هرچه براى انتقال به یک بیمارستان خارج از زندان درخواست کرده، تا حالا مخالفت شده.”
این فعال کارگرى در بند دو زندان رجایى شهر کرج، معروف به دارالقرآن، نگهدارى مى شود، دارالقرآن یکى از بندهاى مذهبى و ایدئولوژیک زندان است و مخصوص زندانیان مذهبى است و یا زندانیانى که مى خواهند با حفظ و خواندن بیشتر قرآن و انجام امور مذهبى از عفو و مرخصى استفاده کنند.
منبع مطلع هرانا درباره شرایط آقاى ابراهیم زاده در این بند افزود: “شرایط بهنام در دارالقرآن بد است و نماز و قرآن اجبارى است، بهنام با یک متهم به قتل هم اتاق است که آدم خطرناکى است و همیشه باعث ترس و نگرانى بیشتر وى شده است.”
گفتنی است، پسر نوجوان این زندانی سیاسی به سرطان خون مبتلاست و بیش از دو ماه از آخرین ملاقات وی با خانواده اش می گذرد، خانواده به دلیل دوری راه امکان ملاقات هفتگی مرتب را ندارند و به همین دلیل آقای ابراهیم زاده از خانواده اش خواسته است که برای ملاقات وی مراجعه نکنند.
بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری و حقوق کودک در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. وی که در حال سپری کردن پنجمین سال محکومیت خود است، پس از حادثه حمله به بند ۳۵۰ اوین موسوم به “جمعه سیاه” دوباره محاکمه و به ۹/۵ سال حبس اضافه محکوم شد.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۲, سه‌شنبه

آمریکا از ایران خواست کشتی خود را به جای یمن به جیبوتی بفرستد


وزارت دفاع آمریکا می‌گوید یک کشتی حامل «کمک‌های بشردوستانه ایران» که عازم یمن است باید به مرکز توزیع کمک‌های سازمان ملل متحد در جیبوتی برود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داده است که کشتی «ایران شاهد» روز دوشنبه (۱۲ مه) پس از بارگیری کمک‌های بشردوستانه، بندرعباس را به مقصد بندر حدیده در یمن ترک کرده است.
به گزارش ایرنا، کشتی مذکور حامل «یک هزار و ۷۰۰ تن مواد غذایی، هزار عدد چادر، هزار عدد چراغ والر، هزار دست ظروف آشپزخانه، دو هزار تخته پتو، آرد، دارو و هفت هزار بسته آب معدنی است.»
اما وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که «کمک‌های بشردوستانه» ایران به مردم یمن باید از طریق سازمان ملل متحد توزیع شود.
سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه (۱۲ مه) گفت: «اگر ایرانی‌ها از پروتکل سازمان ملل متحد پیروی کنند، کشتی را به بندری در جیبوتی می‌برند و اجازه می‌دهند کمک‌های بشردوستانه‌ای که مدعی آن هستند از طریق کانال‌های سازمان ملل متحد توزیع شود. در این صورت، کار درست را در این مورد انجام داده‌اند.»
وی افزود: «هر کاری به غیر این کار، کار درستی نخواهد بود.»
همزمان، جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده حرکت کشتی ایرانی را از نزدیک زیر نظر دارد. این مقام آمریکایی علیه «هرگونه اقدام تحریک آمیز» هشدار داده است.
مقامات آمریکایی و کشورهای عربی بار‌ها ایران را به ارسال تجهیزات نظامی برای شورشیان حوثی در یمن متهم کرده‌اند. ایران این اتهام را بی‌اساس می‌داند.
روز سه شنبه، امیر دریادار حسین آزاد فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ایران تاکید کرد که ناوگروه ۳۴ ارتش که در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب مستقر شده، کار حمایت از کشتی حامل کمک‌های بشر دوستانه ایران را بر عهده دارد.
این مقام نظامی افزود: «این ناوگروه در راستای سیاست جمهوری اسلامی و برای نمایش اقتدار دریایی ایران، تامین امنیت خطوط بین المللی کشتیرانی، دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران و عمق دهی به دستگاه دیپلماسی راهی این ماموریت شده است.»
کشتی ایرانی در حالی به سمت یمن اعزام شده که شبه نظامیان حوثی و نیروهای نظامی شورشی متحد آنها در یمن با آتش‌بس پنج روزه پیشنهاد شده از طرف عربستان سعودی موافقت کرده‌اند.
به نظر می‌رسد آمریکا نگران واکنش احتمالی عربستان به اعزام کشتی ایران به سوی یمن باشد.
حدود دو هفته پیش، در جریان تلاش یک هواپیمای ایرانی برای فرود در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، هواپیماهای نظامی عربستان سعودی فرودگاه را بمباران کردند.
رسانه‌های ایران می‌گویند که این هواپیما متعلق به هلال‌احمر این کشور و حامل کمک‌های غذایی و دارویی بود.
مقامات ایرانی به شدت به حملات هوایی عربستان سعودی به یمن واکنش نشان داده‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به تازگی به طور تلویحی در مورد عربستان سعودی هشدار داده بود که «کشور همسایه» خطای بزرگ و استراتژیکی مرتکب شده است.
عربستان سعودی به دنبال پیشروی‌های نیروهای حوثی و متحدانشان در یمن که منجر به فرار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن شد، ائتلافی از کشورهای عربی تشکیل داد و حملات هوایی علیه حوثی‌ها را آغاز کرد.

محمدعلی سپانلو درگذشت


محمد علی سپانلو، شاعر، نویسنده و مترجم سر‌شناس ایرانی در سن ۷۵ سالگی درگذشت.
آقای سپانلو از روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش مراقبت های ویژه بستری شده‌ بود.
وی در سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۴۲، با انتشار مجموعه شعر "آه... بیابان"، خود را به نام شاعری مطرح به جامعه ادبی ایران شناساند.
محمدعلی سپانلو از چهره های شاخص کانون نویسندگان ایران بود.
او در طی نیم قرن فعالیت ادبی، بیش از شصت جلد کتاب را تالیف یا ترجمه کرده بود.
آقای سپانلو در سال ۲۰۰۳ نشان "شوالیه نخل آکادمیک" را از وزارت فرهنگ فرانسه دریافت کرد.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۱, دوشنبه

تشدید امواج پارازیت در زندان رجایى شهر؛ سردرد و سرگیجه زندانیان

parazit rajayi shahr
خبرگزارى هرانا – افزایش دستگاه هاى پارازیت انداز در زندان رجایى شهر کرج و تشدید امواج، موجب بروز سردرد و سرگیجه زندانیان و اعتراض آنان شده است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دستگاه ها که براى مختل کردن ارتباطات زندانیان استفاده مى شود، اخیرا در زندان رجایى شهر و مخصوصا بند سیاسى افزایش قابل توجهى داشته و مشکلات تازه اى براى زندانیان ایجاد کرده است.
در همین ارتباط، دیروز یکشنبه بیستم اردیبهشت ماه، زندانیان بند سیاسى زندان رجایى شهر کرج، در واکنش به این اقدام دست به اعتراض زدند و فضاى بند متشنج شد.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال هاى اخیر اعتراضات زیادى به ارسال امواج پارازیت از سوى دولت ایران براى اختلال در شبکه هاى ماهواره اى انجام شده و تحقیقات و اظهار نظرهاى تخصصى بسیارى در ارتباط با این پدیده و افزایش سرطان در ایران انجام شده است و مقامات بهداشتى رسمى ایران نیز بارها به این مسئله اعتراف کرده اند.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۰, یکشنبه

چرا مؤسسات مالی غیرمجاز تعطیل نمی‌شوند؟

قتصاد > پول ‌و بانک - اقدامات انجام شده برای ساماندهی مؤسسات مالی اعتباری غیرمجاز هنوز به‌جای مشخصی نرسیده است.
در آخرين گزارشي هم كه از سوي صندوق بين‌المللي پول منتشر شد، ضمن تأييد وجود 7هزار مؤسسه مالي غيرمجاز، عنوان شده بود كه 5هزار از اين مؤسسات در حال حاضر فعال هستند. اين مؤسسات در حالي مشغول به فعاليت هستند كه آذر‌ماه سال گذشته در پورتال بانك مركزي ليستي از مؤسسات مالي و اعتباري و بانك‌هاي مجاز منتشر شد كه تعداد آنها از 20عدد هم بيشتر نمي‌شد.
البته مؤسسات و بانك‌هاي مجاز در همه شهرهاي كشور داراي شعبه هستند ولي مؤسسات مالي غيرمجاز لزوما در همه نقاط كشور فعال نيستند. بعضي از اين مؤسسات در سراسر كشور فعال هستند كه تعداد آنها كمتر از عدد10 است. بعضي هم در يك يا چند استان فعالند و تعدادي هم تك‌شعبه‌اي هستند. حتي برخي از اين مؤسسات به‌صورت صندوق در برخي مكان‌ها مانند مساجد يا برخي نهادها مستقر بوده و فعاليت مي‌كنند.
اما با اين حال همين مؤسسات كه 6تاي آنها بسيار بزرگ هستند، مجموعا 20درصد از نقدينگي كشور را در اختيار دارند. حجم نقدينگي در حال حاضر بيش از 600هزار ميليارد تومان است. ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي در ديداري كه نيمه فروردين‌ماه با اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس داشت، خطر فعاليت مؤسسات غيرمجاز را اعلام كرد و گفت: اين مؤسسات كه 20درصد از نقدينگي موجود در كشور را در اختيار دارند، بايد ساماندهي شوند. سيف گفت: در اين راستا با دستگاه‌هاي مختلف، مراجع قضايي و نيروي انتظامي همكاري مي‌كنيم.
گفت‌وگوي همشهري با تعدادي از كارشناسان بانكي و اقتصادي و نيز نمايندگان مجلس نشان مي‌دهد ساماندهي و حتي تعطيلي مؤسسات مالي غيرمجاز به مقدماتي نياز دارد كه بايد ايجاد شود. از ديدگاه اين كارشناسان بايد در سطح ملي و عمومي اجماع نظر ايجاد شود تا بتوان فعاليت اين مؤسسات را ساماندهي كرد.
احمد حاتمي يزد كه زماني مديرعاملي بانك صادرات را عهده‌دار بود، مي‌گويد: جمع‌آوري اين مؤسسات بيشتر وابسته به يك تصميم‌گيري حاكميتي است تا يك اقدام اقتصادي صرف؛ چراكه از نظر اقتصادي پايان دادن به فعاليت اين مؤسسات كار سختي نيست. وي مي‌گويد: كافي است بانك مركزي حساب‌هاي بانكي اين مؤسسات را ببندد يا خدمات دهي ساير بانك‌ها و مؤسسات مجاز به آنها را ممنوع كند، اين مؤسسات خودبه‌خود تعطيل مي‌شوند. به گفته حاتمي يزد چنين تصميمي اگر چه آسان است اما آثاري هم دارد.
مثلا اين مؤسسات تحت حمايت برخي نهادها قرار دارند يا اينكه به قدري از مردم سرمايه جمع كرده‌اند، كه پايان دادن به فعاليت آنها مي‌تواند آثار اقتصادي و اجتماعي داشته باشد و سپرده‌گذاران متضرر را مقابل شعب مؤسسات يادشده بكشاند. از طرف ديگر نهادهاي حامي هم مانع از پايان دادن به خدمات بانكي به اين مؤسسات مي‌شوند. بنابراين موضوع ساماندهي مؤسسات مالي غيرمجاز بيشتر يك تصميم سياسي است تا اقتصادي صرف.
  • از مؤسسه جي و آل طاها تا مؤسسه ميزان
سال1384 كه خبر ورشكستگي 2صندوق اعتباري جي و آل‌طاها در اصفهان منتشر شد، در اين شهر التهابي رخ داد. 2صندوق يادشده از انجام تكاليفشان براي اعطاي تسهيلات دوبرابر سپرده‌گذاري به سپرده‌گذاران پس از مدت معيني ناتوان شدند در نتيجه سپرده‌گذاران هم خواستار دريافت پولشان شدند. اين در حالي بود كه مؤسسات يادشده هيچ پولي در اختيار نداشتند لذا بحراني بانكي در اصفهان شكل گرفت.
مسئله از آنجا اهميت داشت كه بيش از 600هزار نفر در اين دو مؤسسه سپرده‌گذاري كرده بودند. نهايتا هم مؤسسه قوامين قبول كرد كه تعهدات مالي اين دو مؤسسه را عهده‌دار شود مشروط بر آنكه بانك مركزي مجوز بانك قوامين را صادر كند. نهايتا هم همين اتفاق افتاد. مؤسسه قوامين بدهي‌هاي 2مؤسسه يادشده را پرداخت كرد و از طرف بانك مركزي مجوز بانك دريافت كرد. البته اين تنها يك نمونه از مشكلاتي است كه فعاليت مؤسسات مالي غيرمجاز ايجاد كرده‌اند. به‌عنوان مثال همين الان مؤسسه مالي و اعتباري ميزان كه بدون مجوز بانك مركزي در مشهد مشغول به فعاليت است، با مشكلي مانند مؤسسات آل‌طاها و جي اصفهان روبه‌رو شده است.
طبق گزارش ايسنا، مؤسسه مالي ميزان به‌دليل مشاركت در يكي از پروژه‌هاي بزرگي كه دچار اختلال شد، با كمبود منابع مواجه شد و به‌دليل عدم‌وجود نقدينگي لازم توان بازپرداخت سپرده‌هاي مشتريان خود را از دست داد. در اين ميان سپرده‌گذاران ميزان تحت‌تأثير جو ايجاد شده و هراس از ضايع شدن سرمايه‌هاي خود در اين مؤسسه بارها تجمع كرده و خواهان بازگشت منابعشان شدند. اين در حالي بود كه اين مؤسسه قدرت برگرداندن يكجاي هزاران ميليارد تومان سپرده‌اي كه در جايي ديگر سرمايه‌گذاري كرده بود را نداشته و اختلال ايجاد شده ادامه پيدا كرد

وزیر ارشاد: نمی‌توان از ورود اخبار به داخل ایران جلوگیری کرد


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است که با گسترش تکنولوژی در آینده مردم دیگر دیش ماهواره نخواهند داشت که "بخواهیم آن را به پایین بکشیم".
با این حال او گفت که "وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است و قانون هم ممنوعیت‌هایی برای استفاده از شبکه ماهواره‌ای، دیش و... دارد، اما باید به عملکرد خودمان نیز نگاه کنیم و ببینیم اقداماتمان چقدر موثر بوده و چه حاصلی داشته و آیا به گسترش استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای منجر شده یا خیر".
آقای جنتی که در همایش معاونان اجتماعی ناجا سخنرانی می‌کرد، گفت که دیگر نمی‌شود جلوی ورود اخبار به داخل ایران را گرفت چون "نه مرزهای جغرافیایی چنین اجازه‌ای را می‌دهند و نه الزامات حقوقی داخلی می‌تواند مانع آن شود".
او گفت: "یک زمان رسانه‌ها یک‌سویه بودند و افکار و اندیشه‌ها را به مخاطبان خود القاء می‌کردند، اما امروز با توسعه اینترنت، رسانه‌ها عملا از یک سوی دیگر آمدند و امروز مخاطبان هم تولیدکننده و هم توزیع‌کننده اخبار هستند و ما شاهد یک ارتباط دوسویه در حوزه رسانه‌ هستیم."
در دو دهه گذشته نیروی انتظامی با جمع کردن دیش‌های دریافت امواج ماهواره‌ای سعی در مقابله با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای داشته است. با این حال در طول سال‌های گذشته تعداد بینندگان شبکه‌های ماهواره‌های در ایران رو به افزایش بوده است.
بسیاری از چهره‌های میانه‌رو در ایران، بارها جمع کردن دیش‌های ماهواره‌ها را "بی‌فایده" خوانده‌اند و گفته‌اند که برای جلوگیری از همه‌گیر شدن استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای باید مقابله فرهنگی کرد.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۹, شنبه

سازمان ملل درباره اعدام‌های اعلام‌ نشده در ایران هشدار داد

edam
خبرگزاری هرانا ـ کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل درباره افزایش اعدام‌ها و به خصوص درباره اعدام‌های اعلام‌نشده در ایران هشدار داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، و کریستف هینز، گزارشگر اعدام‌های خودسرانه، گفته‌اند در بسیاری از موارد اعدام‌ها از طرف منابع رسمی اعلام نشده و اسامی اعدام‌شدگان منتشر نمی‌شوند.
احمد شهید گفته است این رویه حکومت ایران در قبال اعدام‌ها هم خلاف کرامت انسانی است و هم خلاف قوانین حقوق بشری بین‌المللی.
به گزارش سازمان ملل از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۳۴۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که از میان آنها دست کم شش نفر زندانی سیاسی بوده‌اند. هفت نفر از این اعدام‌شدگان نیز زن بوده‌اند.
ایران پس از چین بیشترین تعداد اعدام در جهان را دارد و نهادهای بین‌المللی و فعالان حقوق بشری مکررا درباره تعداد بالای احکام اعدام در ایران ابراز نگرانی می‌کنند.
کریستف هینز گفته است که بسیاری از اعدام‌ها در ایران به خاطر جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده که جرایم بسیار جدی تلقی نمی‌شوند.
دو کارشناس حقوق بشری سازمان ملل همچنین گفته‌اند در حالی که اعدام در ملاءعام اثری غیرانسانی بر قربانی و شاهدان دارد، از آغاز سال میلادی جاری تاکنون ۱۵ نفر در ایران در ملاءعام اعدام شده‌اند.

محمدرضا شجریان: اجازه ندارم در مملکت خودم برای مردم خودم بخوانم


او که روز سه شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در افتتاحیه همایش بین المللی حافظ در دانشگاه آزاد اسلامی سخن می گفت،‌ به گونه ای کنایه آمیز بابت سخنرانی اش پوزش خواست و گفت: "من با زبان دیگری باید با شما صحبت کنم که چندین سال است که هر چه را باید بخوانم خوانده ام و بعد از این هرچه باید بخوانم زیاده گویی و زیاده خوانی و آبروریزی است، برای همین من اجازه ندارم که در مملکت خودم و برای مردم خودم بخوانم."
زمستان سال گذشته، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد،‌ درباره برگزاری کنسرت گفته بود که آقای شجریان "باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد."
آقای نوش آبادی گفته بود: "شجریان در دهه اول انقلاب حضور و برنامه‌های خوبی داشت، اما نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسئول این کار است. با این حال راه بازگشت برای ایشان باز است به شرطی که به چارچوب‌های نظام متعهد باشد. نمی‌شود فردی هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند."
ببینید: شجريان؛ پژواک روزگار
محمدرضا شجریان از جمله هنرمندانی بود که در پی انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ پشتیبانی خود را از معترضان به نتیجه آن انتخابات اعلام کرد.
آقای شجریان در مصاحبه‌های خود گفته است که در چند سال اخیر بارها به درخواست های او برای برگزاری کنسرت در ایران پاسخ منفی داده شده است.
آخرین کنسرت شجریان در ایران به سال ۱۳۸۷ باز می‌گردد و کنسرت‌های او در این سال ها به خارج از کشور محدود بوده است.
همایش بین المللی حافظ که با قرائت پیام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد، آغاز شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.

متهم ماجرای هتل مهاباد 'به جرم خود اعتراف کرده است'


سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی پلیس ایران، درباره ماجرای خودکشی دختری در هتلی در مهاباد به خبرگزاری تسنیم گفت که فرد بازداشت‌شده به "جرم خود معترف است."
آقای منتظرالمهدی در توضیح آنچه در هتل اتفاق افتاده گفت: "این اتفاق در حالی رخ داد که خانم جوان فوت‌شده از اطلاع یافتن خانواده خود و رئیس هتل محل کارش از موضوع مطلع شد و قصد داشت از بالکن اتاق به بالکن دیگری برود که متأسفانه سقوط کرد و جان باخت."
دیروز هم علیرضا رادفر، معاون سیاسی استاندار آذربایجان غربی گفت: "یک آشنایی قبلی بین این دو وجود داشت اما بر اساس معاینات پزشکی قانونی بر روی جسد متوفی، هیچ رابطه غیر اخلاقی بین این دو نفر شکل نگرفته است."
آقای رادفر گفت که مدیر هتل به مادر این دختر جوان درباره رابطه ادعایی اطلاع داده و این دختر برای روبرو نشدن با مادر خود سعی کرده از بالکن اتاقی به اتاق دیگر برود که سقوط می‌کند.
انتشار خبر تاییدنشده‌ای درباره خودکشی مهماندار هتل برای فرار از دست فردی امنیتی که ادعا می‌شد قصد تجاوز به این دختر را داشته، روز پنجشنبه به ناآرامی در مهاباد منجر شد.
مقام‌های رسمی ادعای تجاوز و دخالت فردی امنیتی در ماجرا را تکذیب می‌کنند.
معاون اجتماعی پلیس ایران امروز گفت: "در این پرونده هیچ ردپایی از مظنون امنیتی موجود نیست و مظنون اصلی که یکی از اهالی همین استان بوده دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است که به جرم خود نیز معترف است."
آقای منتظرالمهدی همچنین گفته است که عده‌ای در رابطه با آتش‌سوزی هتل مهاباد دستگیر شده‌اند. در جریان اعتراضات روز پنجشنبه ۲۵ نفر از جمله هفت مامور نیروی انتظامی زخمی شده‌اند.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۸, جمعه

ممانعت نیروهاى امنیتى از برگزارى جلسه شوراى مرکزى جبهه ملى

jebhe melli iran
خبرگزارى هرانا – نیروهاى امنیتى با تماس تلفنى و تهدید به بازداشت اعضاى جبهه ملى، مانع برگزارى جلسه شوراى مرکزى این تشکل شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قرار بود جلسه شوراى مرکزى جبهه ملى امروز پنجشنبه هفدهم اردیبهشت در منزل یکى از اعضا برگزار گردد که با هشدار و تهدید اعضا به بازداشت، جلسه  تشکیل نشد.
دکتر حسین موسویان رئیس هیئت اجرایى جبهه ملى با اعلام این خبر، درباره دلیل این تهدیدات به گزارشگر هرانا گفت: “آنها در تماس مدعى شدند که جبهه ملى مجوز ندارد و غیرقانونى است در حالى که مجوز این تشکل را چهره اى مثل دکتر مصدق گرفته و ما نه تنها دفتر و باشگاه و روزنامه نداریم در منزل خودمان هم نمى توانیم جلسه برگزار کنیم.”
دکتر موسویان همچنین درباره نهادها و افراد تماس گیرنده، گفت: “آنها خودشان را معرفى رسمى نمى کنند و با تلفن هاى با نمره ناشناس که مخصوص نیروهاى اطلاعاتى است، با اعضاى شوراى مرکزى از جمله بنده و دکتر ادیب برومند رئیس شورا و بقیه تماس گرفتند و نسبت به عواقب برگزارى جلسه هشدار دادند.”
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ممانعت از فعالیت تشکل هاى مدنى و داراى مشى مسالمت آمیز، یکى از رویه هاى ثابت نیروهاى امنیتى جمهورى اسلامى بوده است که تغییر دولت ها در برهه هاى مختلف نیز تغییرى در این رویه ایجاد نکرده است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

واکنش عبادی به رفتارهای «غیرقانونی» با نرگس محمدی

واکنش عبادی به رفتارهای «غیرقانونی» با نرگس محمدی
«شیرین عبادی»، رییس کانون مدافعان حقوق بشر امروز در واکنش به بازداشت «نرگس محمدی»، نایب رئیس این کانون در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، از او خواست تا برای آزادی این فعال سیاسی از همه امکاناتش استفاده کند.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، «نرگس محمدی»، نائب رییس و سخنگوی این کانون، صبح امروز مقابل منزل خود بازداشت شده است.
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در نامه خود به «احمد شهید» به «رفتارهای غیرقانونی دستگاه قضایی و ماموران امنیتی» اشاره کرده و همچنین نسبت به وضعیت جسمی و بیماری او هشدار داده است.
همچنین به گزارش «هرانا»، مأمورین امنیتى نرگس محمدى را با حکم قضایى بازداشت و به زندان اوین منتقل کرده اند، یک منبع آگاه به ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته که «صبح امروز مأمورین برای بازداشت خانم محمدى آمده بودند، ولى ایشان از رفتن امتناع کرده و در را باز نکرده بود، مأمورین تهدید کرده بودند که به زور وارد خانه مى شوند و در نهایت هم ایشان را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.»
در حالی که در برخی از سایت‌های خبری به موضوع «اجرای حکم» این فعال حقوق بشر اشاره شده، رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود به شهید از احتمال طرح اتهام‌های جدید علیه نرگس محمدی سخن به میان آورده چراکه این فعال سیاسی پیشتر با قید وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده و دستور بازداشتی برایش صادر نشده استچندی پیش دادگاه او با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانى به قصد اقدام علیه امنیت ملى و تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونى، از سوى قاضى صلواتى به تعویق افتاده بود.
شیرین عبادی در نامه خود نوشته که نرگس محمدی روز سیزدهم اردیبهشت ماه آزادانه توانسته است که دادگاه را ترک کند، لذا دستگیری او خلاف قانون است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

سخنرانی هاشمی رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر در میان اعتراض مخالفان


سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس «مجمع تشخیص مصلحت نظام» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با وجود تلاش‌های مخالفان برای لغو آن، سرانجام برگزار شد. با این حال، مخالفان اکبر هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه، شعارهایی علیه او سر دادند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت برگزار شد که از دو روز قبل از آن، پیامک‌هایی در مخالفت با برگزاری آن از سوی دو تشکل اصولگرای دانشگاه ارسال می‌شد.
این خبرگزاری نوشت که روز قبل از سخنرانی نیز گروهی از اعضای بسیج دانشجویی برای منصرف کردن رئیس دانشگاه امیرکبیر از برگزاری سخنرانی هاشمی، مقابل دفتر رئیس دانشگاه تجمع کردند.
به نوشته سایت کلمه، پس از اینکه رئیس دانشگاه امیرکبیر با لغو سخنرانی هاشمی رفسنجانی موافقت نکرد، مخالفان حضور آقای رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند و سعی کردند مانع ورود خودروی او شوند.
گزارش‌ها حاکی است که اعضای تشکل‌های اصولگرا در حالیکه تصاویر آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در دست داشتند، با تجمع مقابل خودروی هاشمی او را «راس فتنه ۸۸» خواندند.
این تجمع موجب شد تا سخنرانی رفسنجانی با تاخیر برگزار شود. از سوی دیگر گزارش شده است که تعدادی از دانشجویان نیز در موافقت با سخنرانی هاشمی در دانشگاه امیرکبیر شعار دادند.
گروههای تندروی اصولگرا، هاشمی رفسنجانی را به همراهی با معترضان سال ۱۳۸۸ متهم می‌کنند و او را «فتنه گر» می‌خوانند.
هاشمی رفسنجانی از برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتیجه انتخابات در نوبت های مختلف انتقاد کرده است.

معاون وزیر ارشاد: هیچ نهادی حق اعمال نظر و دخالت در نمایشگاه کتاب را ندارد


آقای صالحی گفت: "نمایشگاه کتاب تهران صاحب و مالک دارد و آن وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی است. هیچ مجموعه‌ای حق ورود و دخالت به آن را ندارد مگر با این شخصیت حقوقی در ارتباط باشد؛ لذا همه کتاب‌ها و ناشرانی که مجوز دارند و برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند حق حضور در آن را دارند."
آقای صالحی همچنین خبر لغو محرومیت گذشته ناشران برای حضور در این دوره از نمایشگاه را تکذیب کرد و گفت: "همه احکامی که در سال گذشته درباره متخلفان صادر شده به قوت خود باقی است بنابراین ناشرانی که در سال گذشته به دلیل تخلف از حضور در نمایشگاه امسال منع شده‌اند امکان حضور در نمایشگاه را ندارند."
او گفت که امسال تلاش شده که "همه سلیقه‌ها" در نمایشگاه حق حضور داشته باشند.
دو روز پیش مهدی خزعلی، مدیر انتشارات کتاب‌های پزشکی حیان گفت که برای دومین سال پیاپی در دولت حسن روحانی انتشارات او از حضور در نمایشگاه کتاب منع شده است.
او در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نوشت: "امسال برای نمایشگاه ثبت نام کردیم و وجه واریز شد و غرفه هم مشخص و مهیا شد، روز گذشته از ارشاد تماس گرفته‌اند که غرفه حیان را لغو کنید."
او نوشته است که این دستور از ناحیه اداره کل سیاسی وزارت اطلاعات ایران به حراست ارشاد و به اداره کل کتاب و کتابخوانی ابلاغ شده است.
بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت با حضور بیش از ۲۴۰۰ ناشر ایرانی و ده‌ها ناشر خارجی در مصلای تهران برگزار می‌شود.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

با آزادى مشروط بهنام ایرانى مخالفت شد/ سند

behnam irani1خبرگزارى هرانا- دادسراى عمومى و انقلاب کرج با درخواست آزادى مشروط بهنام ایرانى کشیش مسیحى، مخالفت کرد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه هفتم اجراى احکام دادسراى کرج طى نامه اى در اسفندماه ٩٣ خطاب به زندان مرکزى کرج، با درخواست آزادى مشروط این زندانى نوکیش مسیحى مخالفت کرده است.
دادسراى کرج دلیل عدم موافقت با درخواست آزادى مشروط وى را عدم احراز ندامت و پشیمانى و اقدامات خلاف قانون در زندان عنوان کرده و آورده است:
“از آنجایى که هیچ گونه نشانه ندامت و پشیمانى در زندانى مشاهده نمى گردد بلکه با استفاده از مرخصى و در داخل زندان نیز به اقدامات خلاف قانون خود ادامه مى دهد، لذا دادگاه صادر کننده حکم با آزادى مشروط وى مخالفت نموده و مادامى که رسما و صریحا اعلام ندامت ننماید با تقاضاى وى موافقت نمى گردد.
به گفته یکى از کارشناسان حقوقى هرانا، مطابق قانون مجازات، موافقت با آزادى مشروط منوط به ندامت صریح و رسمى نیست و شرایطى که در قانون ذکر شده علاوه بر حسن رفتار، این است که “از اوضاع و احوال محکوم پیش بینى شود که پس از آزادى دیگر جرمى مرتکب نخواهد شد.”، بنابراین پیش بینى موکول به آینده است و نیازى به توبه و ندامت صریح محکوم ندارد.
بهنام ایرانی در سال ۱۳۸۵ به دلیل فعالیت تبلیغی در راستای مسیحیت، بازداشت و پس آزادی به قید وثیقه، در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۶، از سوی شعبه ۳۰ دادگاه تجدید نظر تهران، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد، وی مجددا در ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت و این بار به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، ضمن اینکه با قطعی شدن حکم، ۵ سال حبس تعلیقی وی نیز به مورد اجرا در آمد.