۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

اخراج و بیکارى؛ ادامه فشار بر زندانیان سیاسى آزاد شده

mahsa amrabadi reyhane tabatabaei
خبرگزارى هرانا- مهسا امرآبادى و ریحانه طباطبایى روزنامه نگار و از زندانیان سیاسى سابق، با فشار نیروهاى امنیتى از ادامه کار در کتابخانه ملى منع شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو روزنامه نگار که به دلیل سابقه زندان از کار روزنامه نگارى در نشریات داخلى محروم گردیده اند، اخیرا با فشارهاى نهادهاى موازى دولت، از کار جدید خود در کتابخانه و مرکز اسناد ملى نیز وادار به استعفا شده اند.
مهسا امرآبادى با اعلام این مطلب نوشته است: “فراموش نمى کنم که کرامت و حفظ شأن و منزلت انسانى، شعارى بود که حسن روحانى در کنار بسیارى دیگر از شعارهاى انتخاباتى اش داد، در کنار شعار رفع حصرها و آزادى زندانیان سیاسى، در کنار شعار رفع برخوردهاى غیرقانونى”
به نوشته خانم امرآبادى دلیل استعفاى آنها این بود که دفتر ریاست جمهورى حضور آنها را در مرکز اسناد و کتابخانه ملى، مساوى فشارهاى بیشتر بر دولت دانسته بود.
ریحانه طباطبایى نیز طى مطلبى خطاب به رئیس جمهور نوشت: “شما فرمودید شرایط امنیتى برچیده مى شود اما راستش نه تنها چنین نشده که حتى فشارهاى شخصى بیشتر هم شده، هرچند وزارت اطلاعات شما کارى ندارد اما نهادهاى موازى همچون سپاه کماکان در حال ادامه فشارها هستند.”
مهسا امرآبادى و ریحانه طباطبایى از روزنامه نگاران اصلاح طلبى هستند که در جریان اعتراضات انتخابات سال ١٣٨٨ چندین بار بازداشت و زندانى شده اند و به دلیل فشارهاى نهادهاى امنیتى از حضور در حرفه روزنامه نگارى در نشریات کشور به شکلى غیر رسمى و اعلام نشده منع شده اند.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، یکى از مشکلاتى که زندانیان سیاسى آزاد شده و مخصوصا روزنامه نگاران با آن روبرو هستند، محرومیت و سختى یافتن شغل و کار کردن پس از آزادى است که مشکلات زیادى را براى آنها ایجاد مى کند، امرى که شمار بسیارى از زندانیان آزاد شده و شهروندان داراى سابقه سیاسى منتقد حکومت ایران را به مهاجرت هاى اجبارى و تبعید خودخواسته ناچار کرده است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از 'بازداشت‌های گسترده' خوزستان


سازمان‌های عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر درباره گزارش‌ها مبنی بر دستگیری ده‌ها شهروند عرب در استان خوزستان ایران ابراز نگرانی کرده اند.
این دو سازمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند فعالان عرب در خارج از ایران به آن‌ها اطلاع داده‌اند که از اواسط ماه مارس امسال حداقل ۷۸ شهروند عرب و احتمالا حتی بیشتر از ۱۰۰ نفر در شهر اهواز یا شهر‌ها و روستاهای اطراف آن، به دلیل اعتراضات مسالمت آمیز بازداشت شده‌اند.
عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر به نقل از خانواده‌های بازداشتی‌ها می‌گویند نیروهای امنیتی نقاب دار بدون آنکه حکم دادگاه به متهمان ارائه کرده باشند، دست به این بازداشت‌ها زده‌اند.
در این رابطه،‌ حسیبه صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه عفو بین الملل، گفته است: «میزان بازداشت گزارش شده فعالان حقوق عرب‌های ایران در ظرف هفته‌های گذشته عمیقا نگران کننده است.»
او می‌افزاید: «مقامات ایرانی به جای بازداشت‌های خودسرانه باید افرادی را که به خاطر اعتراضات مسالمت آمیز و بیان نظراتشان دستگیر کرده‌اند آزاد و فورا برای بقیه اتهامات کیفری رسمی مطرح کنند. مقامات ایرانی باید از محاکمه منصفانه این افراد اطمینان حاصل یا آن‌ها را آزاد کنند.»
سازمان عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر از ایران خواسته‌اند که به خانواده‌های بازداشتی‌ها درباره مکان حبس و سرنوشت آن‌ها اطلاع رسانی کنند.
به گفته این دو نهاد، بیشتر بازداشت‌ها در آستانه دهمین سالگرد اعتراضات گسترده‌ای انجام شده است که در ماه آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی در خوزستان به راه افتاده بود.
مقامات ایرانی هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده اند.
بنا بر گزارش،‌ عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر، یکی از بازداشتی‌ها، حاتم عبیات (۳۵ ساله) ساکن شهر حمیدیه است که گفته می‌شود در ساعت دو بامداد روز ششم آوریل در منزلش دستگیر شد. همچنین مصطفى حیدرى، ۱۷ ساله، ساکن کوی علوی شهر اهواز روز هفتم آوریل دستگیر شده است.
یاسین اهوازی، فعال حقوق بشر و از فعالان حقوق عرب‌های خوزستان، ساکن کپنهاگ دانمارک به بی‌بی سی فارسی می‌گوید علاوه بر اهواز و حمیدیه، شماری نیز اخیرا در شوش دستگیر شده‌اند. او می‌گوید افراد دستگیر شده عمدتا بسیار جوان و از فعالان فرهنگی و مدنی هستند که به غیر از فرصت شغلی و آزادی‌های اجتماعی چیز دیگری نمی‌خواهند.
یاسین اهوازی می‌افزاید: «نگرانی ما جو امنیتی شدیدی است که دولت آقای روحانی قول رفع آن را بار‌ها داده بود، ولی نه تنها جو امنیتی رفع نشده بلکه بر شدت سرکوب‌ها هم اضافه شده است. از طرف دیگر، ازدیاد بیکاری و فقر هم باعث اعتراضات شهروندان عرب ایران شده است ولی متاسفانه با سکوت دولت، سرکوب‌های نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد.»
اخیرا در پی خودسوزی و مرگ یونس عساکره، دستفروش عرب در خرمشهر، اعتراضاتی در استان خوزستان انجام شده است.
یونس عساکره شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ برای اعتراض به برچیده شدن بساط میوه فروشی اش به شهرداری خرمشهر مراجعه و در نهایت مقابل شهرداری خودسوزی کرد. وی در دوم فروردین سال جاری بر اثر شدت عفونت و سوختگی در گذشت.
در مراسم تشییع جنازه آقای عساکره گروهی از مردم به زبان عربی شعارهای اعتراضی مانند «آزادی، آزادی»، «نباید تن به خواری دهیم» و «ما همه یونس هستیم». تعدادی از شرک کنندگان، در هنگام بازگشت از مراسم بازداشت شده اند.

بازداشت ابراهیم مددى و داوود رضوى در آستانه روز جهانى کارگر

ebrahim madadi davood razavi
خبرگزارى هرانا- ابراهیم مددى و داوود رضوى، از فعالین کارگرى و اعضاى سندیکاى شرکت واحد، در آستانه روز جهانى کارگر بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رو سه شنبه هشتم اردیبهشت کمتر از سه روز مانده به روز جهانى کارگر، آقایان ابراهیم مددى و داوود رضوى از اعضاى هیئت مدیره سندیکاى شرکت واحد در تهران بازداشت شدند.
به گفته یکى از نزدیکان، آنها قصد داشتند به سیاق هر سال به مناسبت روز جهانى کارگر در پایانه هاى شرکت واحد، بین رانندگان و کارگران گل و شیرینى پخش کنند.
ابراهیم مددى از رهبران و نایب رئیس سندیکاى شرکت واحد است که پیش از این به دلیل فعالیت هاى کارگرى بارها بازداشت شده و سه سال نیز زندانى بوده است و داوود رضوى نیز از اعضاى هیئت رئیسه سندیکاى شرکت واحد است.
به گزارش هرانا، در آستانه روز جهانى کارگر در یازدهم اردیبهشت، موج بازداشت و برخورد با فعالین کارگرى در ایران شدت گرفته است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

حسین نورانى نژاد راهى زندان اوین شد

hosein noorani nejad 2
خبرگزارى هرانا- حسین نورانى نژاد فعال سیاسى و عضو جبهه مشارکت، امروز سه شنبه هشتم اردیبهشت، براى تحمل یک سال حبس راهى زندان اوین شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین نورانى نژاد در اردیبهشت ماه سال ٩٣ پس از بازگشت به ایران به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملى بازداشت شد.
این فعال سیاسى در بیستم خرداد ٩٣ در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضى صلواتى محاکمه و به ۶ سال حبس تعزیرى محکوم شد، دادگاه تجدید نظر حبس تعزیرى وى را به یک سال کاهش داد.
حسین نورانى نژاد که سابقه بازداشت و زندانى شدن در سال ١٣٨٨ را نیز دارد براى ادامه تحصیل به کشور استرالیا سفر کرده بود و زمانى که براى دیدار همسر و فرزندش به ایران بازگشت با حکم بازداشت خود مواجه شد، این در حالى بود که مقامات دولت یازدهم وعده تسهیل شرایط بازگشت فعالان سیاسى به کشور را داده بودند.

برداشتن زیر ابروی مردان "ممنوع" است و باعث تعطیلی آرایشگاه می‌شود

مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه، برداشتن زیر ابروی مردان را در آرایشگاه‌های مردانه ممنوع اعلام کرده
 است. به گفته وی در صورت برداشتن زیر ابرو، آرایشگاه خاطی پلمب خواهد شد. مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، خبرگزاری کار ایران، از پلمب شدن آرایشگاه‌هایی که اقدام به برداشتن زیر ابروی مردان کنند، خبر داده است.

به گفته وی سولاریوم، برداشتن زیر ابرو، خالکوبی و تتو "خط قرمز" این اتحادیه محسوب شده و انجام این قبیل خدمات در آرایشگاه‌های مردانه ممنوع است. مصطفی گواهی تاکید کرده که در صورت مشاهده ارائه اینگونه خدمات از سوی آرایشگران، واحد متخلف توسط اتحادیه مزبور پلمب خواهد شد.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه البته در خصوص چگونگی نظارت بر آرایشگاه‌ها و وجود قانونی در این زمینه، حرف نزده و تنها به تهدید به "پلمب کردن" آرایشگاه‌ها بسنده کرده است.

وی همچنین در خصوص آرایشگاه‌های بدون مجوز هم هشدار داده و تصریح کرده: «در آرایشگاه‌های بدون مجوز بهداشتی خطر ابتلا به ایدز بسیار بالا است». او معتقد است احتمال "سرایت ایدز" در آرایشگاه‌های غیرمجاز زیاد است.

حدود ۷ سال پیش برای نخستین بار رییس اداره اماکن نیروی انتظامی، از پلمب ۲۴ آرایشگاه مردانه در تهران به دلیل اصلاح ابروی مردان و خالکوبی بدن مشتریان، خبر داد. مدت زیادی است که آرایشگاه‌های مردانه در کنار اصلاح موی سر، به ارائه خدماتی چون برداشتن زیر ابروی مردان و تتو (خالکوبی) رو آورده‌اند.

با وجود اینکه این سرویس‌ها با استقبال زیاد مردان و به خصوص جوانان روبرو شده، اما براساس اعلام اتحادیه آرایشگران مردانه، این خدمات توسط آرایشگاه‌های مردانه ممنوع اعلام شده است.عمل زیبایی و آرایش‌هایی که در حوزه زیبایی تعریف می‌شوند بیش از یک دهه است که در ایران با استقبال علاقمندان روبرو شده است. چندی پیش رسانه‌های ایرانی گزارش‌هایی از رشد چشمگیر عمل زیبایی با عنوان "گوش الاغی" منتشر کرده بودند.

در عمل زیبایی موسوم به "گوش الاغی" با برش قسمت بالایی گوش و سپس بخیه زدن، فرم گوش را تیز می‌کنند. عملی که در نتیجه‌ی آن و با تغییر فرم طبیعی گوش، بازگشت به حالت اولیه ناممکن می‌شود. گفته می‌شود که میل به داشتن گوش‌های مثلثی، در آغاز نوعی الگوبرداری شمایلی از شخصیت‌های جادویی فیلم "ارباب حلقه‌ها" بوده است.

براساس گزارش جام جم آنلاین، طبق آمارهای غیررسمی، ایران یکی از کشور‌های صاحب رکورد عمل جراحی بینی و جراحی‌های زیبایی در جهان محسوب می‌شود.

انجمن تحقیقات راینولوژی ایران با همکاری دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در سال ۹۲ تحقیقاتی انجام داده و طی آن مشخص شده که میزان جراحی‌های "زیبایی بینی" در ایران، حدود ۷ برابر آمریکا است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۷, دوشنبه

گزارشى از وضعیت کاظمینى بروجردى در نهمین سال حبس

kazemi borujerdi
خبرگزارى هرانا- حسین کاظمینى بروجردى روحانى مخالف نظریه ولایت فقیه، در نهمین سال حبس، علیرغم شرایط وخیم جسمى از رسیدگى درمانى مناسب محروم است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقاى بروجردى که از بیمارى هاى مختلفى از جمله پارکینسون، بیمارى هاى قلبى، کلیوى و تنفسى، دیابت و مشکلات بینایى رنج مى برد، تا کنون دسترسى مناسبى به امکانات پزشکى و دارویى مناسب جهت مداوا نداشته است.
یکی از نزدیکان این روحانی زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “آقای بروجردی همواره از دارو و درمان مناسب محروم بوده و مسئولین زندان از انتقال ایشان به بیمارستان مجهز و همینطور درمان مناسب ممانعت بعمل آورده اند، در طول این سال ها خانواده مکررا به دادستانی و همینطور دادگاه ویژه روحانیت مراجعه کرده اند و درخواست رسیدگی به وضعیت ایشان را کردند اما تا کنون هیچ کدام برای کمک به اقای بروجردی از جهت رساندن دارو به ایشان کمک نکرده اند.”
آقاى بروجردى زندانى ۵٧ ساله که هم اکنون در بند ویژه روحانیت نگهدارى مى شود، طى مدت زندان از مرخصى محروم بوده و بارها به دلایل مختلف به انفرادى منتقل شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته است که آخرین مورد آن انتقال وى به قرنطینه در مهرماه سال گذشته بود، شرایط نگهداری ، عدم رسیدگی درمانی و شفاف نبودن روند دادرسی پرونده ایشان همواره مورد انتقاد فعالین حقوق بشر و سازمان های بین المللی مرتبط با حقوق بشر در ایران بوده است.
این روحانى مخالف ولایت فقیه در زمان بازجویى و دادرسى از وکیل تعیینى بى بهره بوده و پس از آن نیز علیرغم تلاش هاى خانواده و معرفى وکیل هیچ گونه ملاقاتى با وکیل تعیین شده نداشته است.
سید حسین کاظمینى بروجردى از روحانیون مخالف نظریه ولایت فقیه است که در مهرماه ١٣٨۵ به اتهامات محاربه و تبلیغ علیه نظام به یازده سال حبس تعزیرى محکوم شد، وى پیشتر نیز در سال هاى ١٣٧۴، ٧٩ و ٨۴ با اتهامات مشابه بازداشت و زندانى شده بود.

شکایت شهروند زندانى محکوم به اعدام از سه سایت خبرى

soheil arabi 2
خبرگزارى هرانا- وکلاى سهیل عربى شهروند زندانى محکوم به اعدام، از سه سایت خبرى داخلى به دلیل نشر اکاذیب علیه موکلشان شکایت کرده اند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پى نشر اکاذیب و نسبت هاى دروغ سه وبسایت خبرگزارى فارس ، جهان نیوز و دانا علیه سهیل عربى و شکایت وکلا، بازپرس پرونده براى یکى از سایت ها قرار تأمین صادر کرده است.
یکى از وکلاى آقاى عربى با اعلام این موضوع نوشته است: “در این ارتباط ناچار از شکایت شدیم و آخرین اقدام بازپرس محترم صدور قرار تامین برای یکی از این رسانه ها بوده است، دو رسانه دیگر نیز هنوز در پی احضار جهت پاسخگویی در محضر مقام تعقیب حاضر نشده اند.”
گفتنی است این سایت ها پیشتر با دروغ پردازی نسبت به اتهامات سهیل عربی و تکذیب اتهام سب النبی، اتهاماتی را به وی نسبت داده بودند که با اعتراض خانواده و وکلا و انتشار تصویر حکم دادگاه مشخص شد اتهام آقای سهیل عربی سب النبی است و این سایت ها اقدام به نشر اکاذیب علیه این شهروند زندانی کرده اند.
سهیل عربی بر مبنای مطالبی که در فیسبوک شخصی اش به اشتراک گذاشته بود به سب النبی(دشنام به پیامبر) متهم شده است و حکم اعدام وی آذر ماه سال گذشته به اتهام سب النبی در فضای مجازی در دیوان عالی کشور به تایید رسید و وی در خطر اجرای حکم اعدام قرار گرفته است.
این حکم درحالی است که هر‌گاه متهم به سب ادعا کند که اظهارات وی از روی اکراه -غفلت- سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده، سب النبی محسوب نمی‌شود.
سهیل عربی هم اینک در بند ۳۵۰ زندان اوین در انتظار نتیجه اعاده دادرسی و رهایی از حکم اعدام است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۶, یکشنبه

انتقال دبیر کل سازمان معلمان ایران به بند ٨ زندان اوین

alireza hashemi
خبرگزارى هرانا- علیرضا هاشمى دبیر کل سازمان معلمان ایران، به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا هاشمى یکشنبه ٣٠ فروردین، جهت اجراى حکم ۵ سال حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.
طاهره نقیئى قائم مقام سازمان معلمان ایران دلایل بازداشت وى را “پیگیرى مطالبات صنفى معلمان و دیدار با خانواده هاى معلمان زندانى” عنوان کرده است.
علیرضا هاشمى دبیر کل سازمان معلمان ایران، در سال ٨٩ به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملى بازداشت و نهایتا به پنج سال حبس محکوم شده بود.
به گزارش هرانا، بند هشت اوین که این معلم زندانى به تازگى به آنجا منتقل شده است، در حال حاضر یکى از بدترین زندان هاى اوین است که علاوه بر ازدحام و جمعیت بیش از ظرفیت، برخلاف اصل تفکیک جرائم، جمعى از زندانیان سیاسى را در کنار زندانیان غیرسیاسى و بعضا خطرناک با اتهاماتى نظیر کلاهبردارى و سرقت در خود جاى داده است.

بازداشت یک شهروند بهایى دیگر در همدان

Mehran khandel
خبرگزارى هرانا- مهران خاندل، یکى دیگر از شهروندان بهایى همدان، امروز یکشنبه ۶ اردیبهشت توسط نیروهاى امنیتى بازداشت شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مأمورین اطلاعات با ورود به منزل شخصى مهران خاندل و تفتیش محل، وى را به مکان نامعلومى منتقل کردند.
یک منبع آگاه در این باره به گزارشگر هرانا گفت: “نیروهاى امنیتى از نشان دادن حکم قضایى براى بازداشت  خوددارى کردند و حین بازداشت و تفتیش منزل هم برخورد نامناسب و خشنى نشان دادند”
آقاى حسین خاندل پدر مهران در سال ١٣۶٠ توسط قوه قضائیه جمهورى اسلامى بازداشت و اعدام شده بود و خود وى از جمله بهاییان شهر همدان است که محل کارشان توسط نیروهاى امنیتى از سال ١٣٩١ پلمپ شده و با وجود پیگیرى هاى قانونى مداوم، تاکنون موفق به بازگشایى محل کار خود نشده اند.
پیش از این نیز از اواسط فروردین ماه، نیروهاى امنیتى اقدام به بازداشت نه تن از شهروندان بهایى همدان کرده بودند که هفت تن به قید وثیقه آزاد شدند و دو نفر به نام هاى فریده ایوبى و فتانه مشتاق همچنان در بازداشت به سر مى برند.
از اتهام بازداشت شدگان اطلاعى در دست نیست ولى حکومت ایران پیوسته با شهروندان بهایى که در رابطه با اعتقادات دینى خود به فعالیت مى پردازند برخورد امنیتى دارد، موضوعى که همواره مورد نقد و اعتراض فعالین حقوق بشر و مجامع بین المللى بوده است

۱۳۹۴ اردیبهشت ۵, شنبه

چهل دانش‌آموز در زرند کرمان مسموم شدند


چهل دانش‌آموز در زرند کرمان مسموم شدندچهل دانش‌آموز مدرسه‌ی فرهنگیان زرند مسموم شده‌اند.
به دلیل مسمومیت این دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شدند.
علی صادق‌زاده، معاون فرماندار زرند خبر داده است که شماری از دانش‌آموزان در بیمارستان «امام علی» شهر زرند در استان کرمان و برخی دیگر در بیمارستان سینای این شهر بستری شده‌اند.
تنها تعدادی از دانش‌آموزان پس بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌‌اند و بافی هنوز مداوای کامل نیافته‌اند.
معاون فرمانداری زرند خبر داداه است که تاکنون جلسات متعددی در شبکه بهداشت و درمان زرند با حضور نمایندگان آموزش وپرورش و مسوولان بهداشت و درمان در این باره برگزار شده و علت حادثه در دست بررسی است.
او همچنین گفته است که اگر در بررسی‌ها کوتاهی از هر فردی مشخص شود، با او برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۴, جمعه

مراسم صدمین سالگرد کشتار ارامنه آغاز شد


مراسم یادبود صدمین سالگرد کشتار ارامنه به دست نیروهای امپراتوری عثمانی در ارمنستان آغاز شده است.
این مراسم با حضور رهبران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان از جمله روسیه و فرانسه در بنای یادبود قربانیان کشتار ارامنه در حومه ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار می‌شود.
ارمنی‌ها کشتار ارامنه را "نسل‌کشی" می‌دانند و می‌گویند در جریان آن حدود یک و نیم میلیون نفر به دست ترک‌های عثمانی کشته شدند.
دولت امروزی ترکیه این رقم را رد می‌کند و کشتار ارامنه را نسل‌کشی نمی‌داند.
سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان در مراسم امروز گفت: "شناسایی نسل‌کشی، ادای دین به مردم ارمنستان و شهیدان ما نیست. شناسایی نسل‌کشی پیروزی وجدان انسانی و عدالت بر نفرت و نامداراگری است."
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم در این مراسم گفت که کشورش عزادار قربانیان "نسل‌کشی" ارامنه است و افزود "هیچ توجیهی برای کشتار جمعی انسان‌ها وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد."
روز ۲۴ آوریل سال ١٩١٥ چند صد تن از اعضای برجسته جامعه ارامنه ساکن قسطنطنیه (استانبول امروز)، پایتخت امپراتوری عثمانی، بازداشت شدند و بسیاری از آنان به قتل رسیدند. ارامنه این روز را آغاز نسل‌کشی ارامنه می‌دانند و هر ساله، مراسمی را به یادبود آن برگزار می‌کنند.
دولت ترکیه می‌گوید در جریان درگیری‌ها و جنگ داخلی صد سال پیش، بین سیصد تا پانصد هزار ارمنی و دست کم به همین تعداد ترک جان خود را از دست داده‌اند، اما این وقایع ارتباطی به وابستگی دینی و نژادی آنان نداشته است.

بازداشت یک شهروند بهایى در تهران

Farima farzandi
خبرگزارى هرانا- فریما فرزندى شهروند بهایى ساکن تهران توسط مأمورین امنیتى بازداشت شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مأموران امنیتى روز سه شنبه اول اردیبهشت، با ورود به منزل شخصى فریما فرزندى پس از تفتیش و فیلمبردارى، وى را بازداشت و به مکان نامعلومى انتقال دادند.
بنا بر گزارش رسیده به هرانا، مأموران با سلاح وارد منزل شده و برخوردى خشن و غیرمؤدبانه داشته اند و پس از بازداشت تاکنون هیچ اطلاعى از وضعیت وى به دست نیامده است.
قرار بود مراسم عروسى فریما فرزندى چند روز دیگر در تاریخ نهم اردیبهشت برگزار شود که با بازداشت وى این موضوع نیز به حالت تعلیق درآمده است.

بازداشت صمد خطیبى و انتقال به اوین


samad-khatibi
خبرگزارى هرانا- صمد خطیبى هنرمند و فیلمساز، بازداشت و جهت اجراى حکم حبس راهى زندان اوین شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صمد خطیبى اوایل آذرماه ١٣٩٢ در فرودگاه بین المللى “امام خمینى” تهران پس از ورود به کشور جهت پاره اى توضیحات بازداشت شده بود.
خانواده این فیلمساز به درخواست نهاد بازداشت کننده از رسانه اى کردن بازداشت وى خوددارى کرده بودند و از میزان حبس وى اطلاعى در دست نیست.
صمد خطیبى فارغ التحصیل رشته طراحى صنعتى دانشگاه آزاد و داراى مدرک کارشناسى ارشد از دانشگاه صنعتى هلند است، وى در انتخابات اخیر ریاست جمهورى ایران، از فعالان کارزار انتخاباتى حسن روحانى بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کارهای فرهنگی بایدبه انجمن ها سپرده شود تادولت ازتصدی گری نجات یابدبه گزارش ایرنا علی جنتی پنجشنبه شب در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا جایی که در توان دارد به انجمن ها کمک می کند تا بتوانند در کنار کیفی سازی، فعالیت های خود را توسعه دهند.

وی یکی از اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تقویت موسسات آموزشی و هنری عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد در کمترین زمان بین دو تا سه هفته برای موسسات علاقه مند به فعالیت در حوزه های فرهنگی و هنری مجوز صادر کند.

وی تاکید کرد: در سطح استان ها استانداری، شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی باید برای ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری همکاری داشته باشند و استفاده از سرسراهای مناسب متعلق به دستگاه های دولتی برای تبدیل شدن به سالن های نمایش فیلم و تئاتر از جمله برنامه های سالجاری وزارت فرهنگ و ارشاد است.

جنتی افزود: وزارت ارشاد تا کنون در سطح کشور حدود 150 سرسرای مناسب در دستگاه های اجرایی را شناسایی کرده تا بعد از تجهیز برای نمایش فیلم و سایر فعالیت های هنری مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت از آثار هنری فاخر گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با دیگر وزرا از آنان خواستیم آثار فاخر هنرمندان را خریداری و برای اهدا به مقامات دیگر کشورها یا نصب در ساختمان های اداری مورد استفاده قرار دهند.

وی ادامه داد: در یک ماده قانونی به طور دائم تصویب شده که همه دستگاه های اجرایی اجازه دارند بخشی از اعتبار پروژه های خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند.جنتی افزود: آثار شاخص هنرمندان مطرح کشور، امروزه در حراج های بزرگ دنیا با استقبال زیاد خریداری می شود.

وی اظهار داشت: هم اینک در سطح کشور دو هزار انجمن قرآنی تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر اساس شیوه نامه جدیدی که در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه تهیه شده از این پس کمک های خوبی به این موسسات ارائه خواهد شد.

وی نبود چاپخانه در سیستان و بلوچستان را عیب بزرگی دانست و گفت: تلاش داریم تا با برنامه ریزی مناسب و همکاری اصحاب قلم این مشکل بزرگ را با تاسیس یک چاپخانه حل کنیم تا دیگر روزنامه های این استان در دیگر نقاط کشور چاپ نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت نمی تواند سینما بسازد افزود: در مرحله نخست باید از فضاهای موجود در سطح استان ها به عنوان سینما استفاده شود و در مرحله بعد به فکر ساخت سینما باشیم.

وی اظهار داشت: باید امکانات را فراهم کنیم تا تسهیلات بانکی مناسب در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و شهرداری به علاقه مندان مجوز ساخت مجموعه تجاری و فرهنگی را بدهد تا از این فضاها برای انجام فعالیت های فرهنگی از جمله سینما استفاده شود.

وی با تاکید بر حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از فعالان عرصه مطبوعات گفت: بر اساس ضابطه تدوین شده توسط اربابان مطبوعات امتیاز ویژه ای به مناطق محروم داده شده و یارانه مطبوعات در سیستان و بلوچستان با توجه به مسائل قومی و مرزی و حساسیت های منطقه ای افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: نشریاتی که در رابطه با دفاع مقدس، فعالیت های قرآنی و نماز و اقتصاد مقاومتی چاپ شوند و دارای محتوای مناسب باشند یارانه بیشتری دریافت خواهند کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه مشکلات حوزه تئاتر بیشتر از سایر حوزه ها است، امسال به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ شده اولویت نخست خود را به تقویت تئاتر اختصاص دهد و براین اساس اعتبار ویژه ای را برای این حوزه درنظر بگیرد.

جنتی افزود: 20 هزار مسجد در سطح کشور دارای کانون های فرهنگی و هنری هستند و هر ساله باید بر تعداد این فضاها افزوده شود اما متناسب با این افزایش، میزان اعتبارات بیشتر نمی شود با این وجود تلاش داریم تا در حد توان در این زمینه خدمات رسانی کنیم.وی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم نامه های با کیفیت و محتوای خوب جوانان با استعداد در سراسر کشور حمایت می کند.

** 25هزار هنرمند تحت پوشش صندوق اعتبار هنری هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صندوق اعتبار هنری تا پایان سال گذشته 60 هزار نفر را تحت پوشش داشت و 500 میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی بابت بیمه این افراد بدهکار بود.

وی ادامه داد: بی سروسامانی این صندوق به حدی بود که حق بیمه برخی از هنرمندان فوت شده یا به خارج از کشور رفته نیز پرداخت می شد که با اقدامات انجام شده و ساماندهی صورت گرفته اکنون 25 هزار نفر هنرمند تحت پوشش این صندوق اعتباری هستند.

وی با اشاره به اینکه کتاب در کشور زیاد چاپ می شود گفت: سال گذشته 72 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شد که بخش عمده ای از آن چاپ اول بود.

وی افزود: ناشران اهل سنت نیز همانند دیگر ناشران می توانند کتاب های خود را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد عرصه کنند تا کتاب های مناسب آنان با موضوعات وحدت و همگرایی خریداری شود.

وی با تاکید بر استفاده از کتب اهل سنت در کتابخانه های سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان 34 نفر از برادران اهل سنت شاغل هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد در رابطه با استفاده بیشتر از اهل سنت در اداره کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد 890 هزار نفر نیروی جدید که بیشتر آنان با داشتن مدرک دیپلم و زیردیپلم فاقد صلاحیت بودند جذب دستگاه های اجرایی شدند، فعلا دولت استخدام جدید را ممنوع کرده است.وی افزود: در صورت صدور مجوز در استخدام جدید بر اساس شایسته سالاری از تمامی نیروها اعم از شیعه و سنی استفاده خواهد شد.

جنتی از زحمات مدیران استانی در راستای توسعه فرهنگ و هنر در سیستان و بلوچستان و برگزاری نشست کمیته فرهنگی و اجتماعی توسعه و امنیت پایدار شرق کشور قدردانی کرد و گفت: با توجه به سابقه فرهنگی و تمدن کهن استان تلاش داریم جشنواره های مختلف ملی و منطقه با مشارکت کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، عمان و هند در این استان برگزار شود.

براساس گزارش ایرنا، نمایندگان حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به بیان مشکلات و معضلات خود پرداختند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز /پنجشنبه/ با هدف بررسی مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان سیستان و بلوچستان در راس هیاتی متشکل از معاونان و مسوولان این وزارتخانه وارد زاهدان شد و در نشست های مختلف شرکت کرد.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

نوربخش: آواز ایرانی دچار بحرانی جدی شده/سراج: رویکرد صدا و سیما عامل گرایش جوانان به موسیقی غربی

تهران - ایرنا - مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به اینکه سال هاست دغدغه جدی درباره آواز ایران داریم گفت: درحال حاضر به دلیل مسائل مدیریتی و رویکرد رسانه ملی در موضوع آواز ایرانی دچار بحران جدی هستیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمیدرضا نوربخش در دیدار اعضای مکتب خانه آواز تهران با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: تبلور موسیقی ایرانی در آواز است، اما با وجودی که اشتیاق در این راه وجود دارد شاهد نوعی سردرگمی دراین زمینه هستیم و با این چالش مواجهیم که با استعدادهای جوان چه باید کرد.

صدیق تعریف خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در این دیدار گفت: دل همه ما برای فرهنگ و هنر کشور می سوزد چون بخشی از فرهنگ ما در حال از بین رفتن است.

وی افزود: هنرمندان وظیفه خود می دانند که برای حفظ این میراث فرهنگی به دور از هرگونه شعاری تلاش کنند؛ البته این مشکل با حضور یک گروه کوچک حل نمی شود و نیازمند سیاستگذاری ها کلان در این باره هستیم اما در حد توان خودمان در این راه تلاش می کنیم. سراج: رویکرد صدا و سیما دلیل گرایش جوانان به موسیقی پاپ و غربی است

حسام الدین سراج خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در این دیدار با بیان اینکه متاسفانه آواز در دوران ما به انزوا رفته است، اظهار کرد: علت اصلی در این مسئله اهمیت ندادن صدا و سیما به موسیقی ایرانی است و شاهدیم که بیشتر گرایش ها به موسیقی پاپ و غربی شده است.

وی افزود: امیدواریم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسوولیت ساماندهی این کار را بپذیرد و شاهد این باشیم که مکتب خانه آواز تهران بتواند مانند اتفاقی که در هنر خط رخ داد را سازمان دهی کند و آواز به شکل درست اشاعه یابد.

علی جهاندار خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در این نشست گفت: کاش به صورت جدی مکتوبی به عنوان سند تهیه شود تا با تغییر مدیران همه چیز عوض نشود و بتوانیم به شکل مستمر کار را پیش ببریم.

وی با ابراز گلایه خود از صدا و سیما افزود: تلویزیون به عنوان مرکز فرهنگ کشور به جای پخش آواز و موسیقی اصیل که می تواند الگوی جوانان باشد، بیشتر موسیقی های بی ربط به فرهنگ و هنر کشور را پخش می کند، در صورتی که وظیفه این رسانه در موضوع موسیقی پروراندن و علاقه مند کردن جوانان به موسیقی ریشه دار ایرانی است.



* صلاحی: شهرداری تهران از موسیقی سنتی ایران حمایت می کند

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با اشاره به رواج موسیقی های بی ریشه در جامعه گفت: این سازمان با داشتن فرهنگسراها، سینما و موزه ها می تواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد.

محمود صلاحی بر تلاش برای حفظ موسیقی سنتی ایران و حضور هنرمندان و استادان آواز در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی، هنری پایتخت تاکید کرد. وی با گرامیداشت حضور هنرمندان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: آواز در ایران از سرمایه ها و ادبیات غنی ایران بهره می برد، شاعرانی همچون حافظ، سعدی، مولانا و ... که قله های ادبیات شعر فارسی هستند در کفه ترازو از شاعران جهان برتری دارند.

وی افزود: آواز ایران نیز که از این داشته ها استفاده می کند بسیار تاثیرگذار و ماندگار است و انسان با شنیدن صدای آواز سنتی ایران به خدا، خود و زیبایی ها می اندیشد.

صلاحی با تاکید بر اینکه رواج موسیقی های بی ریشه یک جریان گذرا است و موسیقی ایران ماندگار خواهد بود، ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن فرهنگسراها، سینما و موزه ها می تواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد و هنرمندان برجسته نباید صحنه را خالی کنند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: نباید فراموش کنیم که هنرمندان متعهد همواره در تحکیم پایه های نظام و رابطه مردم با نظام تلاش کرده اند و باید به کمک یکدیگر مسیر را برای بهبود وضعیت هنر در کشور هموار کنیم؛ فرهنگسراها میزبان هنرمندان و موسیقیدانان خواهند بود و باید موجی از آوازهای ملی راه بیاندازیم.

این نشست یا حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی جهاندار، حسام الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف، بهرام باجلان از اعضای شورای سیاستگذاری مکتب خانه آواز تهران و مهران مهرنیا موسیقیدان و نوازنده تار برگزار شد.

مکتب خانه آواز تهران سال گذشته از سوی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف توجه به اهمیت آواز در سبک زندگی ایرانی و اسلامی، توجه به ریشه های تاریخی آوازهای ایرانی، پاسداشت آواز ایرانی، توجه به سنت های اصیل آواها و نواها و تکریم هنرمندان آواز سنتی راه اندازی شد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد : سازمان ارکستر ها تشکیل می شود


تهران - ایرنا - معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل سازمان بزرگ ارکستر ها خبرداد و گفت: با تشکیل این سازمان، ارکستر سمفونیک تهران به ارکستر سمفونیک ملی ایران تبدیل می شود.به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، علی مرادخانی در حاشیه دیدار از تمرین ارکستر سمفونیک تهران گفت: ارکستر سمفونیک تهران به نظر من به نسبت آنچه که دیدم فوق العاده بود و خیلی عالی ارکستر پیش می رود.

وی ادامه داد اعتقاد دارم علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران را در همه جوانب باید کمک و حمایت کرد تا بتواند این کار به همین صورتی که پیش می رود ادامه دهد.

مرادخانی تصریح کرد: بعضی وقت ها با خودم می گویم این تمرین ها به شخصه خود یک کلاس درس است.

مرادخانی عنوان کرد: البته علی رهبری سلایق خاص خود را دارد و اینجا می بینیم که چه اتفاقات متفاوتی در حال رخ دادن است.

وی افزود: ما در نظر داریم یک چنین سازمانی را داشته باشیم تا مجموعه ای از نوازنده ها برای مجموعه ی همه اتفاقاتی که در ارکستر سمفونیک، ملی و مجلسی می افتد تربیت شوند تا هر زمان که لازم شد همه چیز به فرد برنگردد و به یک جریان کلی سازمانی بازگردد تا هر کسی که می تواند در این زمینه کار کند.

مرادخانی ادامه داد: البته روی این موضوع باید فکر و تمرکز بیشتری داشت تا بر روی این ایده فکر درستی شود که با این شرایط اگر چنین اتفاقی بیفتد شاید بشود ارکستر سمفونیک تهران به ارکستر سمفونیک ملی ایران در یک فضای بزرگ تری تبدیل شود.

2 اردیبهشت 1347 / اجلاس حقوق بشر سازمان ملل در تهران

انصار حزب‌الله ناطق نوری و حسن خمینی را تهدید کردند

انصار حزب‌الله استان گلستان تهدید کردند که اگر ناطق‌نوری و حسن خمینی برای سخنرانی به گرگان بیایند، حادثه‌ای چون ب
رخورد با مطهری در شیراز برای آن‌ها رخ خواهد داد. چندی پیش عده‌ای در شیراز به مطهری حمله کردند.
گروه افراطی انصارحزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای به مسئولان محلی استان گلستان هشدار داد، از دعوت اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسن خمینی نوه نخستین رهبر جمهوری اسلامی، برای سخنرانی خودداری کنند.
ظاهرا قرار است اکبر ناطق‌نوری یا حسن خمینی در یک مراسم یادبود در گرگان شرکت‌ کنند. این مراسم به یاد تعدادی از نمایندگان استان گلستان برگزار می‌شود که اردیبهشت سال ۸۰ همراه با رحمان دادمان، وزیر راه دولت محمد خاتمی، در حادثه سقوط هواپیما کشته شدند.
در بیانیه‌ای که در وب‌سایت "گلستان ما" منتشر شده، آمده است: «انصار حزب‌الله گلستان تا روز یادواره تمامی حرکات را رصد می‌کند و به بانیان مراسم هشدار می‌دهد که همانند شعار دولت اعتدال در مسیر قانون و عدالت حرکت کنند و فضایی را فراهم نکنند تا حوادثی چون شیراز به وجود بیاید.»
تاوان نقد رهبری
روزنامه شرق، چهارشنبه دوم اردیبهشت با انتشار این بیانیه نوشت: «نکته قابل تأمل اما اشاره‌ واضح و آشکاری است که در این هشدار به ماجرای شیراز و حمله به علی مطهری شده ‌است.»
علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ۱۸ اسفند ماه نزدیک فرودگاه شیراز مورد حمله افرادی که خودسر خوانده می‌شوند قرار گرفت و برنامه سخنرانی‌اش در دانشگاه این شهر لغو شد. مطهری حمله‌کنندگان به خود را کسانی معرفی کرده که "از تجهیزات‌شان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند".علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
انصار حزب‌الله گلستان در بخشی از بیانیه یادشده به شهردار، شورای شهر گرگان و برگزارکنندگان مراسم یادبود هشدار داده که "مبادا کاری کنند مجلسی در نظام جمهوری اسلامی مهیا شود تا مثل سال گذشته علی مطهری بیاید و بگوید که رهبری هم قابل نقد است و می‌توان ولایت فقیه را هم نقد کرد".
بیشتر بخوانید: مطهری: اگر تصمیم نظام اشتباه بود باید سکوت کرد؟
نقش حزب‌الله در برهم زدن سخنرانی‌ها
پس از حادثه اسفندماه شیراز، امام جمعه این شهر، اسدالله ایمانی اقدام مهاجمان را واکنش به شکستن "حریم ولایت و خبرگان رهبری" توسط مطهری خواند.
مطهری پس از این حادثه در گفت‌وگویی که در ویژه‌نامه نوروزی هفته‌نامه "مثلث" منتشر شد، گفت: «اگر کسی نظری مخالف نظر ولی فقیه داشته باشد باید بتواند حرفش را بیان کند. این معنی ندارد که چون نظر ولی فقیه است دیگر کسی نتواند حرف بزند.»
سخنان امام جمعه شیراز و بیانیه انصارحزب‌الله گلستان این ظن را تقویت می‌کند که این گروه افراطی در حمله به مطهری و برهم زدن سخنرانی کسانی که منتقد ولایت فقیه محسوب می‌شوند، نقش محوری دارد.
تاکنون مقام‌های محلی گرگان نسبت به تهدید انصار حزب‌الله واکنشی از خود نشان نداده‌اند. گرچه برهم زدن سخنرانی حسن خمینی و ناطق‌نوری امر کم‌سابقه‌ای نیست.اردیبهشت ماه سال گذشته نیز سخنرانی نوه نخستین رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه بروجرد در پی تهدیدهای گروه‌های افراطی لغو شد. در پی این ماجرا فرماندار بروجرد برکنار شد یا آنگونه که وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی، گفته "قصور" خود در لغو سخنرانی حسن خمینی را پذیرفته و استعفا داده است.

ایران در رده هفتم اعمال سانسور در رسانه ها

filterr
خبرگزارى هرانا- مطابق گزارش سالیانه کمیته دفاع از روزنامه نگاران درباره١٠ کشور اعمال کننده بیشترین سانسور، ایران در جایگاه هفتم قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بنابر این گزارش به ترتیب کشورهاى اریتره، کره شمالى، عربستان سعودى، اتیوپى، آذربایجان و ویتنام به عنوان بزرگ ترین سانسورکننده قبل از ایران قرار گرفته اند و چین، میانمار و کوبا بعد از ایران در رتبه هاى بعدى قرار دارند.
کمیته دفاع از روزنامه نگاران درباره سانسور در ایران نوشته است که حکومت از بازداشت گسترده و زندانى کردن براى ساکت کردن دگراندیشان و اجبار روزنامه نگاران به تبعید استفاده مى کند، ایران در سال ٢٠٠٩ در رده اول بزرگ ترین زندان براى خبرنگان قرار گرفت.
در این گزارش آمده است: “ایران یکى از سخت ترین سانسور کننده هاى اینترنت در جهان است و میلیون ها وبسایت اعم از شبکه هاى اجتماعى را فیلتر کرده است و به طور مرتب در شبکه هاى ماهواره اى با پارازیت اختلال ایجاد مى کند”
این گزارش همچنین نوشته است که علیرغم انتظارات جامعه جهانى، فعالین حقوق بشر و وعده هاى انتخاباتى، وضعیت سانسور رسانه ها در ایران بعد از روى کار آمدن دولت روحانى نیز بهبود نیافته است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

باز هم خودسوزی یک دستفروش؛ این بار در تبریز

org-z14296255372becf088124a74b0595a2fe883d9e2aaaf3f971f
خبرگزاری هرانا – بار دیگر سختگیری ماموران شهرداری به دستفروشان، قربانی گرفت. این بار دستفروش میانسالی در تبریز پس از توقیف وسایلش توسط ماموران شهرداری، خود را به آتش کشید. حمید فرخی ۴۳ ساله پس از یک هفته تحمل درد، دیروز تسلیم مرگ شد و زشتی توأمان فقر و بی تدبیری حکومت را به رخ همه کشید.
به گزارش هرانا به نقل از کلمه؛ در حالی که مسئولان حکومتی با بدهکاران بزرگ بانکی و مجرمان یقه سفید تا جایی که بتوانند مدارا می کنند و بسیاری از اختلاس گران و مفسدان زیر عبای حمایت برخی سران نظام قرار دارند، دستفروشان که از فقیرترین و بی پناه ترین اقشار جامعه هستند، همچنان با بیشترین سختگیری ها رو به رو می شوند. با آنها که قطع طریق می کنند و از بیت المال می برند، برخورد نمی شود اما با اینها که برای تامین معیشت – که طبق قانون اساسی وظیفه دولت است – خود دست به کار شده اند، به جرم سد معبر، بیشترین بی احترامی ها روا داشته می شود. دیروز یکی از آخرین قربانیان این برخوردها، در تبریز به خاک سپرده شد.
حمید فرخی، هموطن ۴۳ ساله آذربایجانی، زمانی که ماموران اماکن شهرداری یکی از مناطق تبریز اقدام به جمع آوری بساطش کرد، برای بازپس گیری بساطش از شهرداری اقدام کرد و زمانی که شهرداری از پس دادن وسایل امرار و معاش او خودداری کرد، آنها را تهدید به خودسوزی کرد. اما ماموران شهرداری حرف او را جدی نگرفتند تا این که او این تهدید خود را عملی کرد و مقابل چشمان آنان خود را آتش زد.
این در حالی است که یکی از نزدیکان حمید فرخی در این باره به سایت محلی اویان نیوز گفته، او در منطقه بازار تبریز مشغول خرده فروشی بوده و مجوز دستفروشی را هم از شهرداری دریافت کرده بود.
این دومین خودسوزی دستفروشان در دو ماه گذشته است. در آخرین روزهای اسفند سال گذشته نیز یونس عساکره شهروند خرمشهری خود را مقابل شهرداری خرمشهر آتش زد و دو هفته بعد بر اثر شدت جراحات در بیمارستانی در تهران درگذشت.
برادر یونس در خصوص علت این امر به اهوازنیوز گفته بود: من و برادرم چندسال است که در بازار بساطی داریم و تنها امرار معاش مان از این طریق است. یونس سرپرست خانوار و صاحب دو کودک است که باید به معیشت آنان رسیدگی کند.org-z1429625611a07e04f9bdd94d81d6b07a8fd11292e1eed1aff4
او ماجرا را اینگونه شرح داده بود: مدتی قبل برای دریافت کانکس به شورای شهرمان درخواست دادیم که نمی دانم به چه علت اسممان در لیست رد نشد. از سوی دیگر، سه بار متوالی بساط یونس توسط شهرداری از محلی که عملا ایجاد مزاحمت برای کسی نمی کرد، جمع شد. شما می دانید که یک بازاری، خورد و خوراکش روزانه است و یونس که نمی توانست جوابگوی شکم زن و بچه هایش باشد، حوالی ساعت ۷:۴۵ صبح روز شنبه به منظور پیگیری اخذ مجوز به شهرداری خرمشهر مراجعه و باز هم با جواب منفی روبرو شد. این موضوع چنان او را برآشفت که با رفتن به جایگاه بنزین و تهیه یک بطری یک و نیم لیتری، زمانی که در جواب تهدیدش نسبت به خودسوزی، با بی تفاوتی کارمندان شهرداری مواجه شد، ناگهان خود را به آتش کشید.
حال هنوز دو ماه نگذشته از این حادثه، شهروندی دیگر در تبریز برای مشکلاتی که با شهرداری داشته، همان راهی را رفت که هموطنش در خرمشهر رفت؛ و او هم جان خود را از دست داد.
حمید فرخی دیزج ملک، پدر یک پسر و دو دختر بود. او صبح دیروز (دوشنبه ۳۱ فروردین ۹۴) در آرامستان تبریز به خاک سپرده شد. اما این سوال را برای ما باقی گذاشت که چگونه در جمهوری اسلامی سعید مرتضوی و اختلاس گران دادگاهی نشده اما عساکره ها و فرخی ها باید جان خود را از دست بدهند.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

دیدار سرمایه‌گذاران ایرانی و آمریکایی در رستوران فرانسوی تهران'



وزیر خارجه ایران در مقاله‌ ای که روز دوشنبه در ستون آزاد نیویورک تایمز منتشر شد، توافق صورت گرفته در سوئیس را این طور خلاصه می‌کند که ایران می خواهد شک و تردیدها درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش را برطرف کند تا در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شوند.
در میان سیاستمداران دو طرف در مورد تاریخ و شیوه برچیدن تحریم‌ها اختلاف‌نظرهای زیادی هست اما سرمایه‌گذاران آمریکایی که به نوشته روزنامه فایننشال تایمز روز پنجشنبه ناهارشان را در رستوران فرانسوی پریوه در خیابان فرشته تهران خوردند، احتمال می‌دهند تحریم‌ها خیلی زودتر از آنچه سیاستمداران حدس می‌زنند برداشته شود.
دو روزنامه نیویورک تایمز و فایننشال تایمز، روز دوشنبه از سفر یک گروه از سرمایه‌گذاران آمریکایی به ایران خبر دادند که با "ویزای توریستی و برای دیدار از ایران" به این سفر رفته‌اند.
به نوشته فاینشال تایمز پیش از این برخی از فعالان آمریکایی صنایع نفتی و کسانی که حوزه فعالیت‌شان در صنایع غذایی یا صنعت هوانوردی است، در اروپا یا کشورهای منطقه‌ با صاحبان سرمایه و صنایع ایرانی دیدار کرده‌اند، اما این اولین بار است که چنین نشستی در ایران برگزار می‌شود.
سفر گروه "توریست"‌های آمریکایی را سازمان "روسای جوان" که شبکه‌ای از متخصصان کسب و کار در آمریکا است برنامه‌ریزی کرده است.
دیک سایمون یکی از بنیان‌گذاران این سازمان به نیویورک تایمز گفته است که ما توریست هستیم اما بعضی از کسانی که اینجا هستند کسب و کارهای خیلی بزرگی را مدیریت می‌کنند.
به نوشته این روزنامه در میان کسانی که در گروه بازدیدکنندگان از ایران قرار دارند، مدیران صنایع بهداشت و بیمه و املاک هم حضور دارند.
به گفته فاینشنال تایمز این نشست به دلیل پرهیز از بازرسی‌های امنیتی در یک رستوران صورت گرفته است.
کورش رزاقی که نیویورک تایمز او را یک مشاور تجاری برجسته توصیف کرده در این رستوران برای سرمایه‌گذاران ماجراجوی آمریکایی درباره فرصت‌های اقتصادی ایران صحبت کرده است.
نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات ایران برای این گروه یک گزارش آماری ارائه کرده و گفته که ایران در زمینه ارتباطات کشور پیشرفته‌ای است.
او برای این گروه آمریکایی از وجود اینترنت نسل سه و در حال توسعه بودن اینترنت نسل چهار و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران گفته است.
کریستوفر شرودر یکی از سرمایه‌گذارانی که در این گروه حضور دارد می‌گوید با زن جوانی دیدار کرده که نسخه ایرانی آمازون و گروپان را مدیریت می‌کند. آقای شرودر می‌گوید آنها در آینده جای مهمی خواهند داشت.
گروه گردشگران آمریکایی پس از سفر به شهر شیراز و دیدار آثار باستانی این شهر به قم و تهران هم رفته‌اند.
ند لامونت یک سیاستمدار پیشین که اکنون یک شرکت ارائه خدمات دیجیتال در ایالت کانتیکت دارد گفته است "اینجا همه ما را دوست دارند."
او گفته در دیدارش با یک فرد روحانی در قم پرسیده پس چرا شعار مرگ بر آمریکا همچنان وجود دارد و او گفته که این شعارها مربوط به دوران دیگری است و این که شما می‌بینید ایران تازه‌ای است.
یک دیپلمات غربی به فایننشال تایمز گفته که تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی باید تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور منتظر بمانند.
معاون وزیر بازرگانی آمریکا هم که در دوبی به سر می‌برد به روزنامه گلف‌نیوز گفته است که ورود شرکت‌های آمریکایی پس از رفع تحریم‌ها به ایران کاملا محتمل است اما تا آن وقت کارهای زیادی باید انجام شود.
به گفته استفان سلیگ پیامدهای امنیتی پس از توافق از فرصت‌های بالقوه تجاری مهم‌ترند.
او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می‌دهد شرکت‌های آمریکایی به ایران وارد شوند گفته که این کاملا ممکن است.
"ما سال‌هاست با هم رابطه تجاری نداریم و برای بهبود روابط دو کشور باید کارهای زیادی انجام شود که برای کسب و کار واشنگتن هم مفید باشد."فایننشال تایمز و نیویورک تایمز دو روزنامه آمریکایی تنها رسانه‌هایی هستند که از نشست میان گروه آمریکایی با کارآفرینان ایرانی گزارش داده‌اند و هیچ کدام از رسانه‌های ایرانی گزارش مستقلی از این دیدار که به نوشته هر دو روزنامه در زمان برگزاری آن آهنگ "خوشحال" (happy) فارل ویلیامز هم پخش می شده، منتشر نکرده‌اند.

اعتراض مدنى قاسم قاسم اکسیرى فرد و ممانعت لباس شخصى ها


qasem-exirifard-physics-prof
خبرگزارى هرانا- قاسم اکسیرى فرد استاد دانشگاه که به دلیل «آهنگ صداى زنانه اش» از سوى دانشگاه خواجه نصیر رد شده است، اقدام به تحصن مسالمت آمیز در مقابل دفتر مرکزى دانشگاه خواجه نصیر کرده است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه در حین تحصن این استاد دانشگاه، تعدادى لباس شخصى مانع ایستادن وى روبروى دفتر دانشگاه خواجه نصیر شدند و تهدید به برخورد و بازداشت کردند.
این استاد فیزیک درباره ادامه اعتراض مدنى اش نوشته است: «از فردا ساعت چهار عصر روبه روى دفتر مرکزى دانشگاه خواجه نصیر در تقاطع خیابان ولیعصر-میرداماد مى ایستم.»
قاسم اکسیرى فرد استاد برجسته فیزیک، در عین صلاحیت علمى به شهادت جمعى از دانشجویان و اساتید مختلف، از سوى کمیته احراز صلاحیت هاى عمومى دانشگاه خواجه نصیر به دلیل آنچه «آهنگ صداى زنانه و بیم تمسخر از سوى دانشجویان» بیان شده است، از ادامه تدریس در این دانشگاه محروم شده است.
این دکتراى فیزیک و استاد دانشگاه، از روز دوشنبه ٣١ فروردین، در اعتراض به حکم اخراج از دانشگاه تحصن اعتراض آمیزى را با شعار «حق کار براى تمام شهروندان» آغاز کرده است.
گفتنى است نسرین ستوده و متحصنین کانون وکلا نیز دیروز در حمایت از این حرکت مدنى براى ساعاتى در محل تحصن قاسم اکسیرى فرد حاضر شدند.

۱۳۹۴ فروردین ۳۱, دوشنبه

حقوق بشر بازداشت دبیرکل سازمان معلمان ایران

دبیرکل سازمان معلمان ایران از قرار معلوم بر اساس حکمی بازداشت شده که در سال ۱۳۸۹ علیه او صادر شده بود. او از جمله به دلیل "دیدار با خانواده معلمان زندانی" و به اتهام "تبلیغ علیه نظام" محاکمه و محکوم شده بود.
 علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایرانبه نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، روز یکشنبه (۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین) بازداشت شده است. این خبرگزاری به نقل از طاهره نقیئی، قائم مقام سازمان معلمان ایران، نوشت: «ماموران حوالی ساعت ۷ صبح امروز [یکشنبه] به منزل دبیرکل سازمان معلمان ایران وارد شدند، اما آقای هاشمی در آن زمان در مدرسه بوده است. همسر آقای هاشمی در پی ورود ماموران به منزل با او تماس می‌گیرد و آقای هاشمی خود را به سرعت به منزل می‌رساند و در نهایت بازداشت می‌شود».

علیرضا هاشمی از قرار معلوم به زندان اوین منتقل شده است.

هاشمی در سال ۱۳۸۹ برای "پیگیری مطالبات صنفی" و "دیدار با خانواده‌های معلمان زندانی" به ۵ سال زندان محکوم شد. اجرای این حکم تا کنون به تأخیر افتاده بود. به گفته‌ی طاهره نقیئی، "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" از جمله اتهام‌های هاشمی در دادگاه یاد شده بوده است.

دبیرکل سازمان معلمان ایران در ۲۳ اسفندماه ۱۳۸۵ هم در پی تجمع معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی به همراه گروهی از فعالان صنفی بازداشت شد. او در‌‌ آن زمان به ۳ سال حبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر لغو شد.پایگاه اینترنتی سازمان معلمان ایران با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت دبیرکل این سازمان واکنش نشان داده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به گمان ما این اقدام برای دور نمودن حرکت صنفی معلمان از مسیر مدنیت و عقلانیت و سوق دادن آن به سمت افراطی‌گری و تندروی ‌است.»

در روزهای اخیر معلمان در شهرهای مختلف ایران دست به تجمع سکوت زدند. در نتیجه این تجمع‌ها برخی مدارس به حالت نیمه‌تعطیل درآمد. تجمع‌کنندگان در بیانیه‌ای خواستار افزایش دستمزد، آزادی معلمان زندانی و لغو احکام فعالان صنفی فرهنگی شدند.

۱۳۹۴ فروردین ۳۰, یکشنبه

حیات دوباره محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم


402446_288360934554800_252413318149562_884717_724077514_n
خبرگزاری هرانا – دادستان عمومی و انقلاب ساوه گفت: با رضایت اولیای دم، جوان ۳۱ ساله که به جرم قتل به قصاص (اعدام)  محکوم شده بود، صبح امروز از طناب دار رهایی یافت.
به گزارش هرانا، حجت‌الله درودگر در گفت‌وگو با ایسنا؛ با بیان اینکه این قتل در تیرماه سال ۹۲ رخ داد، افزود: قاتل برای سرقت به روستای آسیابک بند از توابع بخش مرکزی ساوه رفته بود که توسط اهالی دستگیر می‌شود.
وی بیان کرد: وی سپس اقدام به فرار می‌کند و یکی از جوانان روستا که برای دستگیری وی به دنبالش می‌رود با ضربات چاقو به قتل می‌رسد.
وی ادامه داد: در همین رابطه پرونده‌ای در شعبه اول دادگاه کیفری تشکیل و حکم اعدام وی صادر شد و در دیوان عالی کشور نیز به تایید رسید.
درودگر با بیان اینکه پس از طی مراحل قانونی حکم قصاص صادر شد، افزود: قرار بود امروز این حکم در روستای آسیابک بند محل وقوع جرم و در ملاء عام اجرا شود که با وساطت معتمدین و خیرین، این حکم به بخشش انجامید.
به گفته دادستان ساوه از بهمن‌ماه سال ۹۳ تاکنون این چهارمین بخششی بود که اولیای دم در این شهرستان اعلام کردند.

سه محکوم به اعدام در انتظار اجراى حکم


اعدام-در-ایران-495x310
خبرگزارى هرانا- سه محکوم به اعدام در زندان ارومیه جهت اجراى حکم به انفرادى منتقل شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از این سه زندانى که هم اکنون در سلول هاى انفرادى زندان ارومیه به سر مى برند، اتهام دو تن از محکومین مرتبط با جرائم مواد مخدر و نام کوچک یکى از متهمین لقمان معرفى شده است و از هویت و اتهام سومین زندانى اطلاع دقیقى در دست نیست.
در حالى که در هفته هاى گذشته روند اجراى احکام اعدام سیر صعودى به خود گرفته است، نهادهاى رسمى نه تنها در این باره هیچ گونه شفاف سازى نکرده اند بلکه با قطع تماس و ارتباطات زندانیان مانع اطلاع رسانى آنها به خانواده و بیرون از زندان شده اند.
به گزارش هرانا، اجراى احکام اعدام و مخصوصا اعدام محکومین مواد مخدر در حالى شدت گرفته است که طبق گزارشات پیشین قرار است لایحه حذف مجازات اعدام براى جرائم مواد مخدر در اردیبهشت ماه به مجلس ارائه شود.

۱۳۹۴ فروردین ۲۹, شنبه

بسیجی‌ها با وجود اعلام ممنوعیت مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران تجمع کردند


عده‌ای با عنوان "دانش‌‌آموزان و فرهنگیان بسیجی" در مقابل سفارت عربستان سعودی و دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند. این در حالی است که کمی پیش یکی از مقام‌های استانداری تهران به ایرنا گفت تجمع مقابل این سفارتخانه ممنوع است.
سراج‌الدین تقوی، رئیس اول اداره سیاسی استانداری تهران به ایرنا گفت: "هر گونه راهپیمایی، تجمع و اعتراض مقابل سفارت عربستان سعودی با توجه به مخالفت وزارت امورخارجه ممنوع بوده و نباید برگزار شود."
آقای تقوی گفت با این وجود ممکن است برای تجمع مقابل دفتر سازمان ملل در تهران مجوز صادر شود.
به گزارش ایرنا، سپاه محمد رسول الله تهران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که صبح امروز بسیجی‌ها در مقابل سفارت عربستان سعودی و دفتر سازمان ملل متحد در تهران تجمع می‌کنند.
تجمع‌کنندگان امروز شعارهایی علیه خاندان حاکم بر عربستان سعودی، آل سعود، را روی پلاکارد نوشته بودند.
هفته گذشته نیز صدها نفر در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران تجمع کردند. این اعتراضات پس از انتشار خبر تعرض جنسی ماموران فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی صورت می‌گیرد.
مقام‌های ایرانی از قول مقام‌های سعودی می‌گویند که آنها با ماموران متخلف برخورد می‌کنند. با این حال عربستان هفته گذشته به یک هواپیمای ایرانی اجازه فرود نداد و ایران نیز کلیه سفرهای حج عمره را متوقف کرده است.
بحران یمن اختلافات میان تهران و ریاض را تشدید کرده است.

روحانی: نیروهای مسلح از رفتار جناحی و حزبی فاصله بگیرند

رئیس‌جمهور ایران در مراسم "روز ملی ارتش" تاکید کرد، ارتش ایران "امتحان تاریخی" خود را پس داده است. او از این‌که ارتش درگیر "بازی سیاسی" و حزبی نیست، تقدیر کرد. او گفت، دکترین نظامی ایران "بازدارندگی فعال" است
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه (۲۹ فروردین/۱۸ آوریل) در مراسم "روز ملی ارتش" گفت که هرچقدر نیروهای مسلح از "حزب" و "گروه" فاصله بگیرند، بیشتر در دل مردم جا باز می‌کنند و "اعتماد بیشتر" مردم را جلب خواهند کرد.
روحانی با تاکید بر این‌که ارتش جمهوری اسلامی ایران "امتحان تاریخی خود را پس داده" است، گفت:«امام فرمود که نیروهای مسلح وارد احزاب، گروه و جناح و بازی‌های سیاسی نشوند. ارتش در خط مقدم اطاعت از فرمان امام بود.»
رئیس‌جمهور ایران ارتش را نماد "فراجناحی و فراحزبی بودن" دانست. به نظر می‌رسد روحانی اشاره‌ای غیرمستقیم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد که همواره به رفتار جناحی و دفاع از گروه‌های سیاسی مشخصی متهم است.
روحانی پیش از این نیز به طور ضمنی سپاه پاسداران را به فساد متهم کرده بود. او بدون این‌که از سپاه نام ببرد گفته بود که تمرکز قدرت و سرمایه در یک نهاد مشخص، عاملی برای ایجاد فساد است. روحانی تاکید کرده بود:«اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سرمایه، سایت، روزنامه و خبرگزاری را یک‌جا جمع کنیم، ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شوند.»
رئیس دولت همچنین در اظهارات خود به مناسبت فرا رسیدن روز ملی ارتش تاکید کرد که "دیگران از ارتش بیاموزند" و به‌دنبال "فتنه" در منطقه نباشند. او اضافه کرد:«حمله به مظلومان برای کسی افتخار نمی‌آفریند. حمله به مردم مظلوم، ننگ دو جهان برای متجاوزان است.»
.

تجهیزات نظامی جدید جمهوری اسلامی ایران


ایران

تجهیزات نظامی جدید جمهوری اسلامی ایران

در آستانه "هفته ارتش" از جدیدترین تجهیزات نظامی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. تصاویر برخی از این تجهیزات نظامی تولید ایران را ببینید.

اعدام ۵ متهم به قتل در زندان رجایی شهر

edam 2
خبرگزاری هرانا – پنج مرد سحرگاه دیروز با تائید حکم اعدام،  در محوطه زندان رجایی‌ شهر به دار آویخته شدند.
به گزارش هرانا به نقل از جام جم؛ سحرگاه دیروز پنج مرد اعدامی برای اجرای حکم پای چوبه دار برده شدند تلاش‌ها برای کسب رضایت اولیای دم تا آخرین لحظه بی‌نتیجه ماند و حکم اعدام اجرا شد.
نخستین اعدامی مرد ۳۸ ساله به نام مرتضی بود که متهم بود ۱۶ اسفند ۹۱، با انگیزه سرقت، منصور شهرکی خلبان ایران ایر و همسرش سارا را در غرب تهران به قتل رسانده
دومین اعدامی به نام «نعیم» ۲۶ ساله تبعه افغانستان، به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده بود. «نعیم» متهم بود که در اردیبهشت سال ۹۰ همسر ۲۲ ساله خود را در ورامین به قتل رسانده بود.
سومین متهمی که حکم اعدام او اجرا شد، پسر جوانی به نام «شهروز» متهم بود که اسفند سال ۸۹، صاحب یک غذاخوری را در حکیمیه تهران به قتل رساند.
اعدامی بعدی به نام بهرام، متهم در شهریور سال ۸۷ در جریان درگیری در یک چلوکبابی در اسلامشهر سه نفر را مجروح کرد که یکی از آن‌ها بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.
آخرین اعدامی به نام صفدر با قبول اتهامش گفت: انگیزه‌ام سرقت خودروی مقتول بود. ابتدا می‌خواستم با طناب خفه‌اش کنم که مقاومت کرد و مجبور شدم با چوب ضرباتی را به سرش وارد کنم.
پنج مرد اعدامی پس از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شده بودند و حکم مجازاتشان در دیوان عالی کشور تائید شد.

تعیین تاریخ محاکمه آتنا فرقدانى

atena farghdani
خبرگزارى هرانا- جلسه دادگاه رسیدگى به اتهامات آتنا فرقدانى روز بیست و نهم اردیبهشت برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد مقیمى وکیل این فعال مدنی، با اعلام این مطلب و خبر ملاقات با موکلش، وضعیت وی را خوب توصیف کرده است.
آتنا فرقدانی که پیشتر به زندان شهر ری منتقل شده بود، در اسفندماه سال گذشته مجددا به بند دو-الف زندان اوین بازگردانده شد.
آتنا فرقدانی اول شهریور ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، وی پس از گذشت دو ماه نیم از زمان بازداشتش با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما پس از مدتی درپی انتشار کلیپ ویدئویی از وی که در مورد مشکلات خود در مدت بازداشت صحبت کرده بود، به دادگاه انقلاب احضار و قرار وثیقه‌اش به قرار بازداشت تبدیل و روانه زندان شد.

۱۳۹۴ فروردین ۲۸, جمعه

از سرباز ژنرال سلیمانی تا "تیک‌، تیک، بوم" در رشت

سرباز ژنرال سلیمانی، "مصدود" شدن جاده، چادرسرکردن توریست‌ها، اعتراض معلم‌ها، "من همانم"، بازگشت قهرمانان جهان، "تیک‌، تیک، بوم" در رشت و تصاویر دست​چین دیگری از گشت و گذار این هفته در ایران.

من سرباز تو هستم ژنرال سلیمانی"

اعتراض‌‌ها به "تعرض جنسی" به دو نوجوان ایرانی در عربستان و همچنین حمله این کشور به یمن همچنان در ایران ادامه دارند. (عکس: تجمع اعتراضی در مقابل کنسولگری عربستان در مشهد)

مراسم یادبود ۱۵۰ قربانی سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز در کلن

سیاستمداران بلندپایه آلمان، اسپانیا و فرانسه به همراه صدها تن از بازماندگان قربانیان در کلیسای جامع شهر کلن گرد‌آمدند. سه هفته پیش کمک‌خلبان بیمار هواپیمای جرمن‌وینگز خود و ۱۴۹ مسافر و خدمه آن را به کام مرگ کشاند.
مراسم سوگواری در دُم کلن
روز جمعه (۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین) در کلیسای جامع (دُم) کلن ۱۵۰ شمع سفید به یاد قربانیان سانحه هوایی روز ۲۴ مارس (۴ فروردین) روشن شد. یکی از این شمع‌ها برای آندریاس لوبیتس، کمک‌خلبانی بود که گفته می‌شود مشکلات روحی و روانی داشته و به عمد باعث سقوط هواپیما شده است.
اسقف اعظم کلن، راینر ماریا ولکی، معقتد است که کمک‌خلبان هم یکی از قربانیان است و داوری در باره او و اعمالش را «باید به خدا وگذار کرد».
سقوط در دره‌های آلپ
هواپیمای مسافربری وابسته به شرکت هوایی جرمن‌وینگز که از بارسلون به سمت دوسلدورف در حال پرواز بود در کوه‌های آلپ در جنوب فرانسه سقوط کرد.
همه سرنشینان آن، از جمله ۷۵ شهروند آلمان که ۱۶ تن از آنان دانش‌آموز بودند، کشته شدند. دو خبرنگار ایرانی نیز در این هواپیما حضور داشتند.
بر اساس اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما، کمک خلبان هنگام حادثه در کابین هدایت هواپیما تنها بوده و به عمد باعث سقوط هواپیما شده است. او در ورودی کابین هواپیما را قفل کرده و مانع ورود خلبان به کابین شده بود.
کمک‌خلبان به بیماری افسردگی مبتلا بوده اما پس از پشت سر گذاشتن دوره درمان، صلاحیت‌ او برای پرواز تأیید شده بود.اسقف اعظم کلن: قضاوت در باره کمک‌‌خلبان را باید به خدا واگذار کرد
شهر سوگوار
روز جمعه شهر کلن مملو از نشانه‌های عزاست. پرچم‌ها نیمه‌برافراشته‌اند و بسیاری از بیلبوردهای تبلیغاتی در سرتاسر شهر مزین به پوسترهای سیاه‌رنگی هستند که تنها شماره پرواز هواپیمای جرمن‌وینگز (4U9525) بر آن‌ها جلوه می‌کند.
یک‌هزار و ۴۰۰ نفر که حدود ۵۰۰ تن از آنان وابستگان قربانیان سانحه هستند در کلیسای جامع به سوگ نشسته‌اند. حدود ۵۰ تن از افرادی که بازمانده پیکر‌های قربانیان را جمع‌آوری کرده‌اند و نیز شمار زیادی سیاستمدار آلمانی، اسپانیایی و فرانسوی در کلیسا حضور دارند.
رئیس جمهور آلمان، یو‌اخیم گاوک، در سخنرانی خود ضمن بیان اینکه «آنچه که از بین رفته، در این جهان دیگر قابل بازگشت نیست»، تاکید می‌کند که درد و غم بازماندگان به این دلیل تشدید می‌شود، که این حادثه نتیجه نقص فنی نبوده، بلکه به‌عمد و توسط یک انسان صورت گرفته است.
او در پایان تاکید می‌کند، نباید فراموش کرد که «خانواده کمک‌خلبان هم عزیزی را از دست داده است.»

۱۳۹۴ فروردین ۲۷, پنجشنبه

تجمع اعتراضی معلمان در مقابل وزارت آموزش و پرورش ایران



تعدادی از معلمان ایران امروز، پنج شنبه ۲۷ فروردین ماه، در اعتراض به وضعیت معیشتی‌شان با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها و فرمانداری و استانداری شهرهای مختلف ایران تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران این معلمان در اعتراض به طرح رتبه بندی معلمان که در اسفندماه سال گذشته در هیات دولت تصویب شده است، گفتند افزایش حقوق باید از میزان کنونی و بدون اجرای رتبه بندی اجرا شود.
در این تجمعات پلاکاردهایی در حمایت از معلمان زندانی و در اعتراض به طرح رتبه بندی به چشم می‌خورد. شماری از فعالان صنفی معلمان معتقدند طرح رتبه بندی، تبعیض‌ در جامعه معلمی را عمیق‌تر می‌کند.
بنابر گزارش خبرگزاری‌های ایران، معلمان معترض در شهرهای تهران، کرج، اراک، ساوه، خمین، دهدشت، شهرکرد، سنندج، قروه، مریوان، خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، نورآباد، دلفان، کرمانشاه، یزد، بجنورد، سبزوار، جاجرم، زنجان، ابهر، قزوین، مشهد، بندرعباس، بندر امام، بوشهر، قزوین، همدان، شاهرود، ایلام، رشت، شهرضا، زاهدان، زرین دشت، داراب و ایوان تجمع کردند.
برای دیدن آلبوم عکس تجمع امروز اینجا را کلیک کنید.
بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش از مهرماه امسال طرح رتبه بندی معلمان اجرا می‌شود، با اجرای این طرح "حقوق معلمان بین ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند."
در حالی که معلمان از اواخر اسفندماه سال گذشته نسبت به این طرح اعتراض داشته‌اند، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش امروز با حمایت از طرح رتبه بندی معلمان گفت: "معلمی که بیشتر تلاش می‌کند، رتبه بالاتری می گیرد و رتبه بالاتر، حقوق بالاتر را می‌طلبد لذا این مسئله در واقع اجرای عدالت اداری در بین معلمان است."

۱۳۹۴ فروردین ۲۶, چهارشنبه

شش ماه انتظار برای گرفتن مجوز



شش ماه انتظار برای گرفتن مجوز
از سوی دیگر همکاری محمد معتمدی، خواننده سنتی ایران با یک خواننده زن اسپانیایی هم باعث بروز مشکلاتی برای این او شده است.
محمد معتمدی به تازگی با انتشار نا‌مه‌ای در انتقاد از وضعی که "مسئولان فرهنگی کشور" برای او به وجود آورده‌اند، گفته است: «تقریبا شش ماه از آغاز نخستین اقدام برای گرفتن مجوز آلبوم "عبور" می‌گذرد. شش ماه زمان کمی نیست. عمر مفید ما هنرمندان در بهترین حالت از تعداد محدودی از همین شش ماه‌ها تشکیل می‌شود. البته هنوز مجوزش را نگرفته‌ام. اعتراضی هم ندارم و مطمئنم آن کسانی که این قدر بر فعالیت من و امثال من حساسیت و وسواس دارند، قطعا خیرخواه فرهنگ عمومی جامعه‌اند اما سؤال اینجاست آیا تا به حال اندیشیده‌ایم که عمل و رفتار ما با اهداف و آرمان‌های ما هم‌سو هستند و یا کارکردی کاملا متضاد دارند؟»
معتمدی افزود: «در عرصه مدیریت کلان فرهنگی، مسلما آنچه در جهت‌دهی فرهنگ جامعه تأثیر خواهد داشت، رفتار و عمل ماست و نه آرمان و آرزوی ما. امروزه امواج صد‌ها شبکه ماهواره‌ای از سراسر جهان، هر شبانه روز هزاران قطعه موسیقی و تصویر را بدون وقفه و با بهترین کیفیت به خانه‌ها و تلویزیون‌های ما ارسال می‌کنند و حتی برای ثانیه‌ای هم منتظر هیچ گونه مجوزی از هیچ نهاد و ارگانی نمی‌مانند.»
این خواننده سنتی ایران می‌پرسد: «چرا موسیقی من، موسیقی برآمده از فرهنگ اصیل و ارزشی این آب و خاک، باید بیش از شش ماه در انتظار دریافت مجوز بماند و دست آخر...؟ آیا یقین داریم که عمل و رفتار ما با آرمان و آرزوی‌های ما همسو هستند؟»
بیشتر بخوانید: تاجزاده: اگر موسیقی حرام است، چرا فقط برای زنان؟
محمد معتمدی و روزاریو ترمندیتا در شهریورماه ۱۳۹۳ کنسرت قصیده را در جشنواره‌ای در اتریش برگزار کردند. کنسرتی که به ظاهر دردسرساز نشد، تا اینکه یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان اقدام به پخش فیلم کامل این کنسرت کرد و بحث‌ها پس از آن آغاز شد.
تابناک در این رابطه می‌نویسد: «باید دید در ‌‌نهایت موضوع مجوز نگرفتن آلبوم محمد معتمدیرسما تأیید می‌شود و ‌یا در روزهای پیش رو با صدور آلبوم این خواننده، مشکلات مرتفع خواهد شد.»
مسئله تک‌خوانی و هم‌خوانی زنان در عرصه موسیقی، موضوعی است که از سال گذشته تا کنون بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. به علت انتشار اخباری در جهت حذف زنان هم‌خوان یا نوازنده اعتراضات گسترده‌ای نیز نسبت به این روند انجام گرفت.
این برخوردها و به دنبال آن اعتراضات در حالی صورت گرفته است که علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی در روزهای نخست فعالیتش گفته بود: «طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری ندارند.»

لغو مجوز اپرای سعدی به خاطر حضور تک‌خوان زن

خبرهای ناخوشایند در عرصه موسیقی در سال ۹۴ هم ادامه دارد. اجرای اپرای عروسکی "سعدی" به خاطر حضور تک‌خوان زن لغو شد. برخی منابع هم از لغو صدور مجوز آلبوم محمد معتمدی به خاطر همکاری با یک خواننده زن اسپانیایی
خبر داده‌اند.
اپرای عروسکی سعدی قرار بود پیش از این در جشنواره تئاتر و موسیقی فجر بر روی صحنه برود اما با تحقق نیافتن این امر، بهروز غریب‌پور، کارگردان این تئاتر خبر از اجرای آن در روز نخست اردیبهشت هم‌زمان با روز بزرگداشت سعدی داده بود.
حالا با نزدیک شدن به موعد مقرر کارگردان این تئاتر خبر از تهدید گروه‌هایی داده است که گفته‌اند: "اگر قرار باشد اپرای عروسکی سعدی در شیراز اجرا شود، همان برخوردی را که با علی مطهری در این شهر کردیم را با عوامل این تئاتر هم انجام خواهیم داد."
علی مطهری، نماینده مجلس ۱۸ اسفند سال گذشته وقتی که برای ایراد سخنرانی به شیراز رفته بود، به محض خروج از فرودگاه شیراز و سوار شدن به تاکسی، با چوب و سنگ مورد حمله افراد لباس شخصی قرار گرفت. مهاجمان شیشه‌های تاکسی را شکسته و به مطهری با اسپری فلفل حمله کرده بودند.
دولت‌های پیشین چطور مجوز می‌دادند؟
اعتراض‌ها به اجرای اپرای عروسکی سعدی به خاطر حضور یک تک‌خوان زن است. سحر محمدی، خواننده و بازیگر قرار بوده که در این اپرای عروسکی نقش خواهر منصور حلاج، عارف شهید قرن سوم هجری را ایفا کند.
دلیلی که پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم آن را تائید کرده و گفته است: «بر اساس قواعد دفتر موسیقی به کارهایی که در آنها تک‌خوان زن حضور دارد، نمی‌توانیم مجوز دهیم.»
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد تنها راه صدور مجوز برای اپرای عروسکی سعدی را مشروط به حذف بخش تک‌خوانی یا تغییر آن به هم‌خوان اعلام کرده است.
بهروز غریب‌پور، کارگردان این اثر اما نظری متفاوت از مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد دارد و گفته است: «سحر محمدی تنها به عنوان "آواگر" در نمایش حضور دارد، اما مسئله اینجاست که گویا عده‌ای تصور کرده‌اند، او قرار است به‌صورت زنده در این نمایش عروسکی بخواند که اصلا این طور نیست. در این نوع نمایش عروسکی، دیالوگ نقش‌ها به شکلی فاخر گفته می‌شود و لهو و لعبی در کار نیست.»
غریب‌پور همچنین با بیان اینکه خانواده‌های اعضای گروهش با توجه به بحث‌های پیش آمده ابراز نگرانی کرده‌اند، گفته است: «تا زمانی که این نوع تهدیدها از طریق سایت‌های مجازی و غیره کنترل نشود و مقامات برخورد نکنند، گروه اپرای عروسکی سعدی به شیراز نمی‌رود، چرا که مسئولیت تأمین امنیت جانی حدود ۴۰ نفر بر عهده من است و از آنجا که می‌خواهم یک کار هنری انجام دهم، و نه اینکه به میدان جنگ بروم، منتظر فراهم شدن شرایط مناسب برای کار می‌مانم.»
"مرکز هنرهای نمایشی" اما تا پیش از این، مجوز اپراهای عروسکی دیگری را که بهروز غریب‌پور آنها را کارگردانی کرده بود را صادر می‌کرد. اپراهایی که در تمام آنها عروسک‌های تک‌خوان حضور داشتند.
مدیر مرکز سعدی‌شناسی با اشاره به همین موضوع به ایسنا گفته است: «ما بیشتر در تعجبیم که چطور در ۱۰ سال گذشته و در دولت‌های پیشین، مجوز این‌گونه اپراها با آواگری عروسکان داده شده و در اپرای عروسکی سعدی به یک‌باره نظر مدیران تغییر کرده است.»
بهروز غریب‌پور کارگردانی اپراهای عروسکی مختلفی از جمله لیلی و مجنون، حافظ، عاشورا و رستم و سهراب را در کارنامه هنری خود دارد.