۱۳۹۴ اردیبهشت ۴, جمعه

مراسم صدمین سالگرد کشتار ارامنه آغاز شد


مراسم یادبود صدمین سالگرد کشتار ارامنه به دست نیروهای امپراتوری عثمانی در ارمنستان آغاز شده است.
این مراسم با حضور رهبران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان از جمله روسیه و فرانسه در بنای یادبود قربانیان کشتار ارامنه در حومه ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار می‌شود.
ارمنی‌ها کشتار ارامنه را "نسل‌کشی" می‌دانند و می‌گویند در جریان آن حدود یک و نیم میلیون نفر به دست ترک‌های عثمانی کشته شدند.
دولت امروزی ترکیه این رقم را رد می‌کند و کشتار ارامنه را نسل‌کشی نمی‌داند.
سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان در مراسم امروز گفت: "شناسایی نسل‌کشی، ادای دین به مردم ارمنستان و شهیدان ما نیست. شناسایی نسل‌کشی پیروزی وجدان انسانی و عدالت بر نفرت و نامداراگری است."
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم در این مراسم گفت که کشورش عزادار قربانیان "نسل‌کشی" ارامنه است و افزود "هیچ توجیهی برای کشتار جمعی انسان‌ها وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد."
روز ۲۴ آوریل سال ١٩١٥ چند صد تن از اعضای برجسته جامعه ارامنه ساکن قسطنطنیه (استانبول امروز)، پایتخت امپراتوری عثمانی، بازداشت شدند و بسیاری از آنان به قتل رسیدند. ارامنه این روز را آغاز نسل‌کشی ارامنه می‌دانند و هر ساله، مراسمی را به یادبود آن برگزار می‌کنند.
دولت ترکیه می‌گوید در جریان درگیری‌ها و جنگ داخلی صد سال پیش، بین سیصد تا پانصد هزار ارمنی و دست کم به همین تعداد ترک جان خود را از دست داده‌اند، اما این وقایع ارتباطی به وابستگی دینی و نژادی آنان نداشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر