۱۳۹۴ فروردین ۲۶, چهارشنبه

شش ماه انتظار برای گرفتن مجوز



شش ماه انتظار برای گرفتن مجوز
از سوی دیگر همکاری محمد معتمدی، خواننده سنتی ایران با یک خواننده زن اسپانیایی هم باعث بروز مشکلاتی برای این او شده است.
محمد معتمدی به تازگی با انتشار نا‌مه‌ای در انتقاد از وضعی که "مسئولان فرهنگی کشور" برای او به وجود آورده‌اند، گفته است: «تقریبا شش ماه از آغاز نخستین اقدام برای گرفتن مجوز آلبوم "عبور" می‌گذرد. شش ماه زمان کمی نیست. عمر مفید ما هنرمندان در بهترین حالت از تعداد محدودی از همین شش ماه‌ها تشکیل می‌شود. البته هنوز مجوزش را نگرفته‌ام. اعتراضی هم ندارم و مطمئنم آن کسانی که این قدر بر فعالیت من و امثال من حساسیت و وسواس دارند، قطعا خیرخواه فرهنگ عمومی جامعه‌اند اما سؤال اینجاست آیا تا به حال اندیشیده‌ایم که عمل و رفتار ما با اهداف و آرمان‌های ما هم‌سو هستند و یا کارکردی کاملا متضاد دارند؟»
معتمدی افزود: «در عرصه مدیریت کلان فرهنگی، مسلما آنچه در جهت‌دهی فرهنگ جامعه تأثیر خواهد داشت، رفتار و عمل ماست و نه آرمان و آرزوی ما. امروزه امواج صد‌ها شبکه ماهواره‌ای از سراسر جهان، هر شبانه روز هزاران قطعه موسیقی و تصویر را بدون وقفه و با بهترین کیفیت به خانه‌ها و تلویزیون‌های ما ارسال می‌کنند و حتی برای ثانیه‌ای هم منتظر هیچ گونه مجوزی از هیچ نهاد و ارگانی نمی‌مانند.»
این خواننده سنتی ایران می‌پرسد: «چرا موسیقی من، موسیقی برآمده از فرهنگ اصیل و ارزشی این آب و خاک، باید بیش از شش ماه در انتظار دریافت مجوز بماند و دست آخر...؟ آیا یقین داریم که عمل و رفتار ما با آرمان و آرزوی‌های ما همسو هستند؟»
بیشتر بخوانید: تاجزاده: اگر موسیقی حرام است، چرا فقط برای زنان؟
محمد معتمدی و روزاریو ترمندیتا در شهریورماه ۱۳۹۳ کنسرت قصیده را در جشنواره‌ای در اتریش برگزار کردند. کنسرتی که به ظاهر دردسرساز نشد، تا اینکه یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان اقدام به پخش فیلم کامل این کنسرت کرد و بحث‌ها پس از آن آغاز شد.
تابناک در این رابطه می‌نویسد: «باید دید در ‌‌نهایت موضوع مجوز نگرفتن آلبوم محمد معتمدیرسما تأیید می‌شود و ‌یا در روزهای پیش رو با صدور آلبوم این خواننده، مشکلات مرتفع خواهد شد.»
مسئله تک‌خوانی و هم‌خوانی زنان در عرصه موسیقی، موضوعی است که از سال گذشته تا کنون بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. به علت انتشار اخباری در جهت حذف زنان هم‌خوان یا نوازنده اعتراضات گسترده‌ای نیز نسبت به این روند انجام گرفت.
این برخوردها و به دنبال آن اعتراضات در حالی صورت گرفته است که علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی در روزهای نخست فعالیتش گفته بود: «طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری ندارند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر