۱۳۹۴ فروردین ۲۶, چهارشنبه

حسن روحانی: ایران با ۱+۵ طرف است، نه با کنگره آمریکا


آقای روحانی که روز چهارشنبه در رشت سخنرانی می‌کرد، گفت که ایران خواهان "توافق عزتمندانه" است.
او همچنین در رابطه با تصمیم‌گیری کنگره آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران گفت که طرف ایران، مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیست، بلکه ایران با گروه ۱+۵ طرف است که آمریکا هم جزو آن است.
امروز در خبری دیگر مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در واکنش به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفت که این مصوبه به مسائل داخلی آمریکا ارتباط دارد در حالیکه "ما با دولت آمریکا مشغول مذاکره هستیم."
روز گذشته، کاخ سفید اعلام کرد که در صورت تصویب طرحی در کنگره آمریکا راجع به توافقنامه هسته‌ای احتمالی با ایران، باراک اوباما، رئیس جمهوری، این طرح را امضا خواهد کرد. اعلام تصمیم آقای اوباما پس از اصلاحاتی در این طرح صورت می‌گیرد. انتظار می‌رود این طرح با اکثریت آرا در سنا و مجلس نمایندگان کنگره آمریکا تصویب شود.
در پی تفاهم لوزان جمهوریخواهان و منتقدان دولت آقای اوباما در آمریکا مخالفت خود را با آن اعلام کردند و گفتند که آمریکا و باقی کشورهای ۱+۵ امتیازهای زیادی به ایران داده‌اند.
از آن سو برخی از چهره‌های محافظه‌کار و منتقدان دولت آقای روحانی در ایران هم معتقدند در این تفاهم، ایران امتیازهای زیادی از دست داده است.
با این حال دولت ایران و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای همواره گفته‌اند که با طرف مقابل به تفاهم رسیده‌اند که تحریم‌های علیه ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای برداشته خواهد شد.
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم به دست آمدن توافق را مشروط به لغو یکباره تحریم‌ها کرده و هدف ایران از این مذاکرات را برداشته شدن تحریم‌ها دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر